„Mert
kegyelemből [(kharisz): Szószerinti
jelentése: öröm. Isten jóindulata, kedvezése, jóindulatú gondoskodása az ember
iránt, aki az ellenkezőjét érdemelné] tartattatok
meg [részesültetek a megváltásban, és üdvözültetek], hit által; és ez nem tőletek van [nem a magatok érdeme]: Isten
ajándéka [adománya] ez.
Nem cselekedetekből, hogy senki ne kérkedjék. [ne dicsekedhessék]” (Eféz. 2,8-9)
Ugyanis: „mindenki vétkezett, és híjával van az Isten dicsőségének. Ezért Isten ingyen
igazítja, meg őket miután megváltotta őket a Krisztus Jézus által. Mert az
Isten őt [eleve] (el)rendelte [oda adta] engesztelő [véres] áldozatul [fedélnek (ennek előképe a templomban lévő
frigy láda fedele, a kegyelem fedele] azoknak, akik az ő vérében hisznek,
hogy igazságát megmutassa. Isten
ugyanis az előbb elkövetett bűnöket elnézte [megbocsátotta] türelme idején, hogy e mostani időben
mutassa meg igazságát: mert ahogyan ő igaz, igazzá teszi azt is, [megigazít mindenkit] aki Jézusban
hisz, mert egy az Isten, aki megigazítja a körülmetéltet hitből, a
körülmetéletlent [pogányt] pedig
hit által” (Róm. 3,23-30).
„Mi pedig: „tudjuk, hogy a törvény
cselekedetei alapján egy (hús)test
sem igazul meg, hanem a Krisztus Jézusba vetett hit által. Ezért mi is Krisztus
Jézusban hittünk, hogy megigazuljunk a Krisztusban való hit, és nem a törvény
cselekvése által, mert a törvény cselekvése által nem igazul meg egy ember sem”
(Gal.
2,16).
És így
folytatja az apostol: „Hiszen
azt tartjuk, [valljuk] hogy
hit által igazul meg az ember, a törvény cselekvésétől függetlenül” (Róm.
3,28)
„Mert amikor a
pogányok, [nemzetekből valók] akik nem
ismerik a törvényt, természetes eszük szerint [természetszerűleg]
cselekszik azt, amit a törvény követel, akkor ezek a törvény nélküliek
önmaguknak szabnak törvényt” (Róm. 2,14)
„Hogyan
lehetséges akkor a dicsekvés? Lehetetlenné vált. Milyen törvény által? A
cselekedeteké által? Nem, hanem a hit
„törvénye” által” „hogy egyetlen ember [hústest] se
dicsekedjék az Isten színe előtt” (Róm. 3,27;1Kor. 1,29) „
Mert ő
szabadított meg minket, és ő hívott el szent hívással, nem a mi cselekedeteink
alapján, hanem saját végzése és kegyelme szerint, amelyet még az idők kezdete
előtt Krisztus Jézusban adott nekünk” (2Tim. 1,9)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.