„És
minden nap egy akarattal [(homothümadon):
teljes egyetértésben; közös
elhatározásból, és közös akarattal] kitartva
[folyamatosan] a templomban [vagyis állandóan a szent helyen tartózkodtak], és megtörve házanként a
kenyeret, részesednek vala eledelben örömmel
[és ujjongással] és tiszta szívvel
[egyszerűséggel].
Dicsérve [dicsőítették] az Istent, és az egész nép előtt kedvességet
találva [az egész nép szerette őket]. Az
Úr pedig minden napon szaporítja vala [gyarapította] a gyülekezetet [a
kihívottak közösségét] az üdvözülőkkel [megváltottakkal, megmentettekkel, megszabadítottakkal]”
(Csel. 2,46-47)
A Szent
Szellem kitöltetésének feltétele is az, hogy a hívők egységben legyenek. Így
következett be a pünkösdi csoda is: „És mikor bementek
[hazatértek], felmennek a felsőházba
[a felső szobába], ahol szállva valának:
Péter és Jakab, János és András, Filep és Tamás, Bertalan és Máté, Jakab, az
Alfeus fia, és [buzgó] Simon, a
zelóta, és Júdás, a Jakab fia. Ezek
mindnyájan egy szívvel-lélekkel [egy indulattal s állandóan, kitartóan,
állhatatosan] foglalatosak valának [vettek részt] az imádkozásban és a könyörgésben, az asszonyokkal és Máriával,
Jézusnak anyjával, és az Ő atyjafiaival [testvéreivel] együtt” (Csel.
1,13-14).
Isten ereje is ez
által működik hatékonyan: „A hívők
sokaságának (a hívők egész gyülekezetének) pedig szíve-lelke egy vala; és senki semmi marháját (vagyonát) nem mondá magáénak, hanem nékik mindenük
közös vala. És az apostolok nagy erővel tesznek vala bizonyságot az Úr Jézus
feltámadásáról; és nagy kegyelem vala mindnyájukon. Mert szűkölködő sem vala ő közöttük senki;
mert valakik földek vagy házak birtokosai voltak, eladván, elhozták az
eladottak árát, és letették az apostolok lába elé, azután szétosztották
mindenkinek úgy, ahogyan szüksége volt rá” (Csel. 4,32-35).
„Az
apostolok kezei által pedig sok jel és csoda lőn (csoda történt) a nép között; és egy akarattal mindnyájan a
Salamon (jelentése: békesség)
tornácában valának (a Salamon csarnokában tartózkodtak). „Velük együtt bizonyságot tevén arról az
Isten, jelekkel meg csodákkal és sokféle erőkkel s a Szent Szellemnek
közléseivel (megnyilvánulásaival) az
Ő akarata szerint” (Zsid. 2,4).
Egyebek közül pedig senki sem mert közéjük
elegyedni (hozzájuk
csatlakozni): hanem a nép magasztalá
őket; Az Úrban hívők száma (pedig) egyre
növekedett, férfiak és nők tömegével” (Csel. 5,12-14).
Dávid is a hívők
egységéről, és az abból következő kenet kiáradásáról prófétál: „Grádicsok éneke Dávidtól. Ímé, mily jó és
mily gyönyörűséges, amikor együtt lakoznak az atyafiak (és ha a testvérek
egyetértésben élnek)! (Olyan ez) mint a
drága olaj a fejen, amely aláfoly a szakállon, az Áron szakállán; amely lefoly
köntöse prémjére; (Olyan) mint a
Hermon harmatja, amely leszáll Sion hegyeire. Csak oda küld áldást az Úr és
életet (mindenkor) örökké!” (Zsolt. 133,1-3).
Hogy a hívők között
senki ne legyen, aki szükséget szenved, arról így rendelkezik az Úr: „Akinek pedig van miből élnie e világon
(világi javakkal rendelkezik), és elnézi,
hogy az ő atyjafia szükségben van (szükséget szenved), és elzárja attól az ő szívét, miképpen marad meg abban az Isten
szeretete (abban hogyan lehetne az Isten szeretete)? Fiacskáim (gyermekeim), ne
szóval szeressünk, se nyelvvel; hanem cselekedettel és valósággal
(valóságosan). És erről ismerjük meg,
hogy mi az igazságból vagyunk, és így tesszük bátorságosakká Őelőtte a mi
szíveinket” (1 Ján. 3,17-19).
Már Mózesen
keresztül így szól az Úr: „Ne legyen
köztetek szegény, hiszen gazdagon megáld téged az ÚR azon a földön, amelyet az
ÚR, a te Istened örökségül ad neked, hogy birtokba vedd” (5Móz. 15,4).
Ez pedig
megvalósulhat, ha Isten van köztünk, ahogy János apostol látta
elragadtatásában: „És hallék nagy
szózatot (egy hatalmas hang szól a trónus felől), amely ezt mondja vala az égből: Ímé az Isten sátora az emberekkel
van, és velük lakozik, és azok az ő népei lesznek, és maga az Isten lesz
velük, az ő Istenük” (Jel. 21,3).
Ez lehetséges, mert
már megvalósult, amit látomásban látott az apostol, ahogy erről bizonyságot
tesz Isten Igéje: „És az Ige (logosz) (hús)testté lett és lakozék [itt (élt) sátorozott; sátrat vert; letáborozott] mi
közöttünk [közöttünk vett szállást] és
láttuk [szemléltük] az ő dicsőségét,
mint az Atya egyszülöttjének dicsőségét.
[mint az Atyától származó egyszülött dicsőségét]. Aki teljes vala kegyelemmel [(kharisz): Isten szeretetének konkrét cselekedetekben való
megnyilvánulása] és igazsággal [(alétheia): Ige = Az, ami
megegyezik, megfelel a tényeknek, maga a VALÓSÁG]; »akit kegyelem és
igazság tölt be«” (Ján. 1.14).
És a
kijelentés így folytatódik: „Aki az ő dicsőségének visszatükröződése
(kisugárzása), és az ő valóságának (lényének) képmása, aki hatalma(s)
szavával fenntartja (hordozza) a mindenséget, aki (miután) minket
bűneinktől megtisztítván, üle a (mennyei) Felségnek jobbjára a
magasságban” (Zsid. 1,3)
„És minden versengés nélkül (közismerten, elismerten,
bevallottan, valóban) nagy a kegyességnek eme titka: Isten (aki) megjelent
(láthatóvá, nyilvánvalóvá, ismertté vált; megmutatkozott) (hús)testben.
megigazíttatott (igaznak bizonyult) lélekben (pneuma: szellemben). Megláttatott (megjelent,
megmutatkozott) az angyaloktól/nak. hirdettetett a pogányok
(népek, nemzetek) közt, hittek benne a világon, felvitetett dicsőségbe” (1 Tim. 3,16)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.