„Vala [élt] Úz
[jelentése: homokos talaj] földén egy ember, akinek Jób [jelentése: a megtámadott, a gyűlölt,
üldözött] vala a neve. Ez az
ember feddhetetlen [(H: tám):
ártatlan, feddhetetlen, becsületes], igaz
[(H: jášár): egyenes, becsületes, derék ember volt], istenfélő [vallásos] vala és bűn-gyűlölő [félte az Istent, és kerülte a rosszat]*
(Jób. 1,1)
*Úzról
(ahol Jób élt) így szól a bizonyságtétel. Mikor Ábrahám Isten kérésére Izsákot
fel akarta áldozni: „És lőn ezeknek utána, hírt hoznak Ábrahámnak
mondván: Ímé Milka
(jelentése: királynő) is szült fiakat Nákhornak (jelentése: fújtatva, lihegve, haragos; átfúró), a te atyádfiának (öcsédnek). Úzt (jelentése:
az erős, a szilárd) az ő elsőszülöttét, és Búzt (jelentése: megvetés, gúny, gúnyolódás) annak testvérét, és Kemuélt (jelentése: Isten felemel, Isten feláll, Isten állandó)
Arámnak (jelentése: felmagasztalt) atyját.” (1 Móz. 22,20-21).
Isten Igéje szerint
tehát Úz: Náhor elsőszülött fia, Ábrahám unokaöccse. Aki, mikor Táré, Ábrahám
és Lót elindul Kánaán felé, nem szerepel az útra kelők között: „És felvevé Táré (jelentése: elmulasztott, késleltetett, elhalasztás;
állomás) Ábrámot, az ő fiát, és Lótot
(jelentése: lepel, fátyol vagy takaró;
elrejtettség; sötét színű; égés), Háránnak
fiát, az ő unokáját, és Szárait, az ő menyét. Ábrámnak az ő fiának feleségét.
És kiindulnak együtt Úr-Kaszdimból (jelentése: Káldeabeli Úr; a holdisten városa; aszfaltvakolású helység), hogy Kánaán földére menjenek. És eljutnak
Háránig, és ott letelepednek” (1 Móz. 11,31).
István vértanú
bizonyságtétele szerint Úr-Kaszdim Mezopotámiában volt: „… Atyámfiai, férfiak és atyák, halljátok! A dicsőség Istene megjelent
a mi atyánknak, Ábrahámnak, amikor Mezopotámiában volt (jelentése: folyóköz, a középső folyó vidéke; a két
folyó felvidéke), mielőtt
letelepedett Háránban” (ApCsel. 7,2).
Összefoglalva:
A fenti igék bizonyságtétele szerint Úz földje Mezopotámiában volt:
Mezopotámiát a Biblia napkelet földjének is nevezi: Miután Ézsaú
elsőszülöttségi áldását csalással elvette: „Jákób
azután lábára kelvén (útnak indult), elméne
a napkeletre lakók földére”. (1 Móz. 29,1).
A Máté írása
szerinti Evangélium hírt ad a napkeleti bölcsek hódolatáról, a megszületett
Király előtt: „Amikor pedig megszületik
vala Jézus a júdeai Betlehemben, Heródes király idejében. ímé napkeletről [(anatolé):-
a fény felkelése, azaz hajnal] bölcsek
[(magosz):
- tudósok, csillagászok] jövének
[érkeztek] Jeruzsálembe…” (Mt
2,1-10).
A napkeleti bölcsek története: az ősi
Mezopotámia hódolata a világ királya előtt. (Keresztény Bibliai Lexikon). Hogy ki volt Jób, arról így beszél Isten
Igéje, a Mózes könyvében szereplő nemzetségtáblázat szerint. Jób, Izsakhár
(jelentése: bér, béres) fia, vagyis
Jákób unokája volt. Izsakhár Jákób 5. fia Leától: „És monda Lea: Megadta az Isten jutalmamat (annak a bérét), amiért szolgálómat férjemnek adtam; azért
nevezi nevét Izsakhárnak” (1 Móz. 30,18).
„Izsakhár fiai pedig: Thóla, Puvah, Jób és Simrón” (1 Móz. 46,13).
Krónikák könyvében
szereplő nemzetségtáblázat szerint Jób (jelentése: a megtámadott, a gyűlölt, üldözött) már Jásub (Jelentése: megtérő,
hazatérő) néven szerepel: „Izsakhár fiai: Thóla, Pua, Jásub és Simron, négyen. (1
Krón. 7,1)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.