„Mert
a teremtett világ [vagyis a teremtmények,
és az egész természet] sóvárogva [epedő sóvársággal, feszülten] várja az
Isten fiainak megjelenését [megnyilvánulását; kijelentését; kinyilatkozását]
Mert a teremtett világ hiábavalóság [mulandóság, üresség, haszontalanság, sikertelenség]
alá vettetett [és minden teremtmény
mulandóságnak van alávetve] nem önként, [nem önszántából, készségesen, és szabad akaratból] hanem azért, [és az által] aki az alá vetette” (Róm.
8,19-20)
Mert bár már: „… most Isten
gyermekei vagyunk, de még nem lett nyilvánvalóvá, hogy mivé leszünk. De tudjuk,
hogy ha nyilvánvalóvá lesz, hasonlókká leszünk Ő hozzá; mert meg fogjuk őt
látni, amint van (amilyen valójában)” (1 Ján. 3,2).
Az egész teremtett világ
pedig azt várja, hogy visszaálljon az eredeti –
a teremtéskori, vagyis paradicsomi – állapot, és: „A farkas és bárány
együtt legelnek, az oroszlán, mint az ökör, szalmát eszik, és a kígyónak por
lesz az ő kenyere. Nem ártanak, és nem pusztítnak sehol szentségemnek hegyén;
így szól az Úr”
„… mert teljes lészen a föld az Úr
ismeretével, mint a vizek a tengert beborítják. És lesz ama napon, hogy Isai
gyökeréhez, aki a népek zászlója lészen, eljőnek a pogányok, és az ő nyugodalma
dicsőség lészen” (Ésa. 65,25; 11,9-10).
És hogy ki helyezte
átok alá az egész teremtett világot, arról így tesz bizonyságot Isten Igéje: „A kígyó pedig ravaszabb vala minden mezei
vadnál, melyet az Úr Isten teremtett vala, és monda az asszonynak: Csakugyan
azt mondta az Isten, hogy a kertnek egyetlen fájáról se egyetek? És monda az
asszony a kígyónak: A kert fáinak gyümölcséből ehetünk; De annak a fának
gyümölcséből, mely a kertnek közepette van, azt mondá Isten: abból ne egyetek,
azt meg se illessétek (ne is érintsétek), hogy meg ne haljatok. És monda a
kígyó az asszonynak: Bizony nem haltok meg; Hanem tudja az Isten, hogy amely
napon ejéndetek abból, megnyilatkoznak a ti szemeitek, és olyanok lésztek mint
az Isten: jónak és gonosznak tudói.
És látá az
asszony, hogy jó az a fa eledelre s hogy kedves a szemnek (és csábítja a szemet), és kivánatos az a fa a bölcseségért (mert okossá tesz): szakaszta azért annak gyümölcséből, és
evék, és ada vele levő férjének is, és az is evék” (1 Móz. 3,1-6).
És az Úr kijelenti az
engedetlenség következményét, azt mondva: „Az
embernek pedig ezt mondta: Mivel hallgattál feleséged szavára, és ettél arról a
fáról, amelyről azt parancsoltam, hogy ne egyél, legyen a föld átkozott ('árar: átkot hoztál, és átok alá helyeződött a
föld) miattad, fáradsággal élsz
belőle egész életedben! Töviset és bogácskórót
terem tenéked; s eszed a mezőnek fűvét. Arcod verejtékével eszed a kenyeret,
míg visszatérsz a földbe, mert abból vétettél. Bizony por vagy, és vissza fogsz
térni a porba!” (1 Móz. 3,17-19).
A prédikátoron keresztül hangzik a kijelentés
arról, hogy így lett az élet értelmetlenné: „Mi haszna van az
embernek minden fáradozásából, ha fáradozik a nap alatt? Nemzedékek jönnek,
nemzedékek mennek, de a föld örökké megmarad. Fölkel a nap, és lemegy a nap,
siet vissza arra a helyre, ahol majd újból fölkel. A szél fúj délre, majd
északnak fordul, körbefordul a szél járása, és visszatér oda, ahonnan elindult.
Minden folyó a tengerbe ömlik, és a tenger mégsem telik meg, pedig ugyanoda
folynak a folyók, újra meg újra oda folynak. Minden dolog fárasztó, el sem
tudja mondani az ember. Szemünk nem győz eleget nézni, fülünk nem tud eleget
hallani. Ami volt, ugyanaz lesz majd, és ami történt, ugyanaz fog történni,
mert nincs semmi új a nap alatt” (Préd. 1,3-9).
Dávidon keresztül pedig folytatódik: „Életünk
ideje hetven esztendő, vagy ha több, nyolcvan esztendő, és nagyobb részük
hiábavaló fáradság, olyan gyorsan eltűnik, mintha repülnénk” (Zsolt. 90,10).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.