Az Úr Jézus
parancsa mennybemenetele előtt az Övéihez: „Elmenvén
azért [(ún): tehát], tegyetek
tanítványokká [és tanítsatok] minden
népeket [az összes nemzeteket], bemerítvén
őket az Atyának, a Fiúnak és a Szent Szellemnek nevében [(onomá) (hatalmába, tekintélyébe,
jellemvonásába dicsőségébe, erejébe; // adj nevet a benne foglalt
kiváltságokkal//]”(Mát.
28,19)
Az apostolok
gyűlést hívnak egybe, hogy megvitassák, hogy a nemzetekből megtérteknek be
kell-e tartani a mózesi törvényeket: „(Ekkor) elhallgatott (és elcsendesedett) az egész sokaság (az egész gyűlés); és hallgatják vala Barnabást és Pált, amint elbeszélék, mennyi jelt és
csodát tett az Isten ő általuk a pogányok (vagyis a nemzetek) között.
Miután pedig ők elhallgattak, (megszólalt, és) felele Jakab, mondván: Atyámfiai, férfiak,
hallgassatok meg engem! Simeon elbeszélé, mi módon gondoskodott először az Isten,
hogy a pogányok közül vegyen (és szerezzen) népet az ő nevének. És ezzel egyeznek a próféták (szavai, és) mondásai, ahogyan meg van írva: Ezek után
visszatérek és felépítem a Dávidnak leomlott sátorát; és annak omladékait
(és romjait is felépítem, és) helyreállítom,
és ismét felállatom azt. Hogy megkeresse az embereknek többi része az Urat, és
a pogányok (vagyis a nemzetekből valók) mindnyájan,
akik az én nevemről neveztetnek. Ezt mondja az Úr, ki mindezeket megcselekszi” (Csel. 15,12-18).
Péter apostol is ír a szórványban élő választott
népnek, a Krisztus népének: „Péter, Jézus
Krisztusnak apostola, a Pontusban, Galátziában, Kappadóciában, Ázsiában és
Bithiniában elszéledt [és
szétszórtságban, szórványban élő] jövevényeknek,
[a szétszóródott hontalanoknak; a kiválasztott kivándorlóknak; Isten
kiválasztott népének; a zarándokoknak]. Akik ki vannak választva az Atya Isten eleve
elrendelése [mindentudása] szerint, a
Szellem megszentelésében, [vagyis a Szellem megszentelő munkája által] engedelmességre és Jézus Krisztus vérével
való meghintésre: kegyelem és békesség adassék néktek bőségesen.
[Más
fordítás: Akiket a szerint, ahogy Isten, az Atya eleve kiismerte őket,
kiválasztottak, hogy a Szellem megszentelésével engedelmeskedjenek, és a Krisztus
Jézus vérével meghintsék őket. Mindig több kegyelem és békesség töltsön be
titeket]” (1 Pét. 1,1-2)
És így folytatja Péter apostol: „Ti
pedig választott nemzetség, királyi papság, szent nemzet, (tulajdonul
lefoglalt megvásárolt, és megmentett), és
megtartásra való nép vagytok, hogy hirdessétek Annak hatalmas dolgait (és
dicsőségét), aki a sötétségből az ő
csodálatos világosságára hívott el titeket. Akik hajdan nem nép [voltatok],
most pedig Isten népe [vagytok]. Akik nem kegyelmezettek [voltatok] (egykor
könyörület nélkül éltetek, nem nyertetek irgalmat), most pedig kegyelmezettek [vagytok] (és könyörületet nyertetek,
irgalomra találtatok). Szeretteim, kérlek
(és kérlellek) titeket, mint jövevényeket
és idegeneket (zarándokokat, vándorokat, hontalanokat), tartóztassátok meg magatokat (és
tartózkodjatok) a (hús)testi kívánságoktól (az érzéki epekedéstől, vágyódástól), amelyek a lélek (vagyis életetek) ellen vitézkednek (és küzdenek) (amelyek
hadat viselnek életetek ellen)” (1Pét 2,9-11). Júdás apostol is a szórványban élő
keresztényeknek ír: „Júdás, Jézus
Krisztusnak szolgája, Jakabnak pedig atyafia (vagyis testvére), köszöntését küldi az elhívottaknak, akik az
Atya Istentől megszenteltettek (akiket az Atya Isten szeretett) és Jézus Krisztustól megtartattak”
(Júd. 1,1-2). Hiszen Krisztusban: „Nincs
[többé] zsidó, sem görög [azaz:
pogány]; nincs (rab)szolga, sem szabad; nincs férfi, sem nő; mert ti mindnyájan egyek vagytok
[vagyis eggyé lettetek] a Krisztus
Jézusban” (Gal. 3,28).
A Jubileumi
kommentár a fenti igék alapján így magyarázza, hogy kiknek írt az apostol: A szétszórtságban élő 12 nemzetség az új, a
szellemi Izrael, a teljes anyaszentegyház, amely nem egy helyen, hanem az egész
lakott földön diasporában él. A szétszórt állapot nem emberek miatt van, hanem
Isten akaratából A lényegében egy egyház
mindenütt ott van, hogy szolgáljon. A szolgálatára mindenütt szükség van. Mint
só és világosság, minden gyülekezet ott szolgáljon mások javára, üdvére, ahol
Isten rendeléséből van.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.