„Péter, Jézus Krisztusnak apostola [(aposztolosz): meghatalmazott, teljhatalmú megbízott, aki a küldő
személy hatalmával szól, cselekszik. Aki kiküldött, követ]. A
Pontusban [jelentése: tenger,
hullám], Galátziában [jelentése: gallok, pogányok] földje, Kappadóciában [jelentése:
jó lovak tartománya].
Ázsiában [jelentése: mocsár] és Bithiniában (jelentése: korai
sietség; hatalmas zúgás; heves rohanás) elszéledt [(diaszpora):
szétszóródott, szétszórtságban élő] jövevényeknek,
[Más fordítás: Isten kiválasztott népének; zarándokoknak,
akik átmenetileg idegen helyen tartózkodnak, tehát olyanok, akiknek nem
otthona a világ]
Akik ki vannak választva az Atya
Isten eleve elrendelése [(prognószisz): előzetes elhatározása] szerint, a Szellem megszentelésében, [a Szellem megszentelő munkája (hagiaszmosz): Isten céljaira való elkülönítése által] engedelmességre [figyelmes
hallgatásra, vagyis szolgálatkészségre] és Jézus Krisztus
vérével való meghintésre:
kegyelem [(kharisz): Isten jóindulata, kedvezése, jóindulatú
gondoskodása], és békesség [vagyis: az az állapot, amelyben minden a maga helyén van: épség; jó
egészség; jólét, a veszély érzetétől való mentesség; boldogság, boldogulás] adassék néktek bőségesen” (1 Pét. 1,1-2)
Jakab is ír a diaszpórában élő hívőknek:
„Jakab [Jelentése: mást kiszorító,
más helyébe lépő], Istennek és az Úrnak, a Krisztus Jézusnak (rab)szolgája, az elszórtan levő [diaszpora:
a szórványban; szétszórtságban élő] tizenkét
nemzetségnek [(phülé): sarjnak,
Szó szerinti jelentése: az egy tőről, egy őstől származóknak]; üdvözletemet: [örüljetek]” (Jak.
1,1).
És Péter
apostol a továbbiakban így figyelmezteti a megváltottakat: Szeretteim, kérlek titeket,
mint jövevényeket és idegeneket (zarándokokat, vándorokat, hontalanokat), tartóztassátok meg magatokat (vagyis
tartózkodjatok) a (hús)testi kívánságoktól (az érzéki epekedéstől, vágyódástól), amelyek a lélek (vagyis életetek) ellen vitézkednek (és küzdenek) (hadat
viselnek az életetek ellen)” (1Pét 2,11).
Pál apostolon keresztül folytatódik
a kijelentés: „Azért mivelhogy mindenkor bízunk, és tudjuk, hogy e testben (szómati: lényünkben, személyünkben)
lakván, távol vagyunk [távol lakunk]
az Úrtól.
[Más fordítások: „Ezért tölt el a
bizalom minket, s nem feledkezünk meg róla, hogy míg e testben (ebben a valónkban) vándorként élünk (jövevényekként
vagyunk), távol járunk az Úrtól”
[Más: „Mivel tehát mindenkor
bizakodunk és tudjuk, hogy amikor a testben (személyiségünkben) otthon vagyunk, az Úrtól elszakítva, idegenben
vagyunk]” (2 Kor. 5,6).
„Mert a mi országunk [(politeuma):
polgárjogunk /modern szóval: állampolgárságunk/= magatartásunkat meghatározó
eredetünk és hovatartozásunk a] mennyekben
van, ahonnét a megtartó [(szótér): szabadító, megmentő,
üdvözítő; védő, pártfogó; gyógyító] Úr Jézus Krisztust is [mint üdvözítőt] várjuk [(apekdekhomai): türelmetlenül /
nagyon / sóvárogva vár]” (Fil. 3,20).
És Péter apostolon keresztül
megerősítést nyer, ahogy kiknek szólnak a levelek: „Simon Péter, Jézus Krisztus szolgája és apostola, azoknak, akik velünk
egyenlő drága hitet nyertek a mi Istenünknek és Üdvözítőnknek, Jézus
Krisztusnak igazságában” (2 Pét. 1,1).
Hiszen: „Nincs zsidó, sem görög
[hellén, azaz: pogány]… mert ti mindnyájan
egyek vagytok [eggyé lettetek] a
Krisztus Jézusban” (Gal. 3,28)
Ugyanis, Isten úgy határozott, hogy
Fiában – az Úr Jézusban – tesz megigazulttá mindenkit: „Mert akiket eleve ismert, [öröktől fogva tudott; kiválasztott;
felismert] eleve el is rendelte, [a
többiektől eleve különválasztotta] hogy
azok az ő Fia ábrázatához hasonlatosak legyenek.
[Fiának képmását öltsék magukra;
hogy ugyanazt az alakot viseljék, amelyet az ő Fia]
hogy Ő legyen az elsőszülött sok atyafi [testvér] között..
Akiket pedig eleve elrendelt, [előre elválasztott; különválasztott] azokat el is hívta; és akiket elhívott,
azokat meg is igazította; [megigazulttá nyilvánította] akiket pedig megigazított, [megigazulttá tett] azokat meg is dicsőítette” (Róm.
8,29-30).
Az idők kezdete előtt már úgy döntött Isten,
hogy Jézus Krisztusban újjászül mindeneket: „Eleve elhatározván, hogy minket
a maga fiaivá fogad Jézus Krisztus által az Ő akaratának jó kedve szerint,
Őbenne, akiben vettük is az örökséget, eleve elrendeltetvén annak eleve
elvégzése szerint, aki mindent az ő akaratának tanácsából cselekszik” (Eféz.
1,5.11).
„Ez felel meg örök végzésének,
amelyet megvalósított Krisztus Jézusban, a mi Urunkban” (Ef. 3,11).
Azért: „… hogy megismertesse az ő
dicsőségének gazdagságát az irgalom edényein, melyeket eleve elkészített a
dicsőségre… Akikül el is hívott minket nemcsak a zsidók, hanem a pogányok közül
is” (Róm. 9,23-24).
És: „Mi pedig
mindenkor [azaz minden időben, és
mindig] hálaadással tartozunk az
Istennek ti érettetek atyámfiai [testvéreim], akiket szeret [(agapaó): Isten tulajdonságának megnyilvánulása az emberek iránt, amely azok
javát, üdvösségét munkálja] az
Úr, hogy kezdettől [(arkhé): az eredet] fogva
kiválasztott [kijelölt] titeket Isten az üdvösségre, a Szellem (meg)szentelésében [(hagiaszmosz):
Istennek szentelt, Isten tulajdona; Isten céljaira való elkülönítés a világtól;
tökéletes, hibátlan, tiszta, Istenhez méltó] és az igazság [(alétheia):
a valóság, a hazugság ellentéte, ami nincs elrejtve, elkendőzve; Isten Igéje] hitében.
[Más fordítás: Mi pedig mindig
hálaadással tartozunk az Istennek értetek, testvéreink, akiket szeret az Úr,
mivel titeket az Isten zsengeáldozatul [a termés első részeként]
kiválasztott a maga számára, a Szellem megszentelése és az igazságba (Isten Igéjébe) vetett hit által a
megmenekülésre]” (2 Thess. 2,13)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.