Kathrin Khulman:
részlet „Isten mot is megteheti” c. könyvéből
Donald Shaw igen
képzett, evangélikus teológiát, felsőbb, egyetemi tanulmányokat végzett
lelkész. Kórházi lelkész is volt Kansasban és Kansas Cityben.
Az egész 1965.
nyarán kezdődött. Átmentem azon, amit mi, papok „Dry spell”-nek mondunk, s amit
én halandzsázásnak (száraz teológiának – üres beszédnek) fordítanék le. Minden
vasárnap prédikáltam, de ezek erőtlen beszédek voltak. Kevés öröm, kevés hatás
és kevés erő volt bennük. Kényszerűség volt. A szombat éjjel szinte lidérces
volt számomra tudva azt, hogy vasárnap beszélnem kell, mint a többi lelkésznek,
és kiizzadtam valami prédikációt.
Borzadtam a
vasárnapi napfelkeltétől. Ezt az állapotot hasonlíthatjuk egy baseball-játékos
letörtségéhez, ami néha előfordul egy-egy játékosnál.
Július forró
napjaival eljött a szabadságolásom ideje is, és feleségemmel, Pattal
kirándulást tettünk a Red Feather Lakeshez, Coloradoban. Tudtuk, hogy ennek a
gyerekek örülni fognak, és alkalmunk lesz rokonlátogatásra is Nebraskában.
Úgy éreztem, hogy
egy pap életében a vakáció a legkellemesebb idő. A szolgálatomtól való távollét
néha segített. Különben a rokonaimmal való együttlét mindig csillapító hatással
volt fáradt lelkemre.
Néhány nappal
megérkezésünk után apám egy reggeli után így szólt hozzám: Don, elmehetnél az
öreg Mr. Hartmanhoz, mielőtt hazautaznál. Ki az a Mr. Hartman? – kérdeztem, és
a második csésze kávémba tettem a cukrot. Szomszédunk és jó barátságban
vagyunk. Valamikor prédikált, de már visszavonult.
Nem tudom – mondtam,
és kifogáson törtem a fejem, miközben mama finom kávéját szürcsöltem. Ma délben
Coloradoba szándékoztunk menni. Hol is lakik? Mindjárt jobbra az utcában –
mondta apám szokatlan határozottsággal. Csupán néhány percre van és meglátogatod.
Kelletlenül mentem a
látogatásra és elindultam az árnyas utcán egy blokkal arrább. Szép júliusi
reggel volt. Még a természet is telve volt várakozással. A Hartman-ház kicsiny
volt és kopott kinézésű. Mikor közelebb értem, megláttam őt a kertjében, ásóval
a kezében. Krumplit kapált. Egy kis kosár félig volt csenevész krumplival.
Alacsony, fehérhajú emberke volt, és az arcán verejték gyöngyözött. Hosszú
ujjú, kék ingén is izzadságfoltok voltak, amint a forró nebraskai napon
dolgozgatott. Torkomat köszörültem és megszólaltam: Mr. Hartman?
Felnézett és
pislogva kereste az éles reggeli napfényben, ki szólt hozzá. Tovább mentem a
szépen megkapált krumpliágy mentén. Látta, hogy jövök, és felegyenesedett,
letörölve az izzadságot inge ujjával. Mr.. Hartman, Donald Shaw vagyok –
mondtam, remélve, hogy nevemről felismer. Jöjjön csak be, hadd fogjak kezet
önnel, fiam – mondta. Szerettem volna megismerni önt, mióta az apja beszélt
nekem önről, ön a protestáns lelkész, nemde? Az erős napfény dacára szinte
természetfeletti öröm ragyogott az arcán. Szeméből energia és életerő
sugárzott.
Lenéztem az apró
krumplival teli kosárkára és megállapítottam, hogy nem éppen megfelelő a
termés. Arnoldban ebben az évben a burgonyatermés nagyon rossz volt. Még az
ottani legjobb kertészek is fejcsóválva beszéltek róla. De Mr. Hartman
látszólag nem volt ennek tudatában. Krumplit ásott és ugyanakkor dicsőítette
Istent.
Csodálkoztam, hogy
tud olyan boldog lenni? Mi a megelégedettségének a forrása? – kérdeztem
magamtól. Itt él egy roskadozó öreg házban magányosan. A krumplitermése
elhibázott dolog. Kint van a tűző napon, izzad, öreg kora ellenére hajlong, mégis
a legboldogabbnak látszik mindazok között, akikkel valaha találkoztam.
Mindezekre nem volt válasz.
Közvetlenül beszélni
kezdett nekem az Úrról és Isten áldásáról az ő életében. Aztán felemelve szemét
a kemény talajról és körülnézve, mondani kezdte a 19. zsoltárt: „Az egek
beszélik Isten dicsőségét és kezeinek munkáját hirdeti az égboltozat. Nap
napnak mond beszédet; éj éjnek ad jelentést. Nem olyan szó, sem olyan beszéd,
amelynek hangja nem hallható. Szózatuk kihat az egész földre és a világ végére
az ő mondásuk. A napnak csinált bennük sátort.” Fontolgattam, mit jelenthetnek
ezek a szavak különös paradoxképpen a krumpliágy mellett, mikor megállított
ezekkel a különös szavakkal: „Kijövetele az ég egyik szélétől s forgása a másik
széléig és nincs semmi, ami elrejtőzhetnék hevétől”
Milyen különös
ember! – gondoltam magamban. A beszélgetés az én egyházamról és a visszatérésem
utáni terveimről folyt és arról, hogy újra tanfolyamra megyek klinikai lelkészi
munkám kiegészítése céljából. Nagyon érdeklődött irántam és azt mondta: Jöjjön
be egy percre, Donald. Van valami, amit meg szeretnék mutatni önnek.
Követtem a házba,
leverte a földet a kapájáról és a régi falépcsőhöz támasztotta, ami a hátsó
előtérbe vezetett. Jöjjön – mondta, míg feltornászta magát a régi falépcsőn. A
homályos, egyszerűen bútorozott szobában motozni kezdett egy régi szekrény
fiókjának zárjával. Úgy nézett ki, mint egy régi spanyol kincsesláda, és mikor
lassan felemelte a fedelét, a „szentek szentje” fénysugara látszott benne.
Itt van az én
legújabb termésem – mosolygott, és elővett egy egészen modern könyvet. – Megveszem
a legismertebb írók könyveit. – Nagyon óvatosan, csaknem tisztelettel vette ki
a „Hiszek a csodákban” c. könyvet és átnyújtotta. – Ez egy nagy élenjáró
napjainkban a gyógyítás szolgálatában. Míg ön Freud analízisét és pszichiátriai
gyógyítását tanulmányozza, remélem, megnyílik az elméje a szellemi gyógyítás felé
is.
Szkeptikusan néztem
a könyvet. Az előszót közismert szakértő írta, és ez némi tájékoztatást adott
nekem a Kuhlman szolgálat mineműségéről. De ki volt ez a Kathrin Kuhlman? Miért
ez az elragadtatás? Az egész épp oly különösnek látszott, mint ez a
krumpliskertbeli próféta. Az idő gyorsan múlt és mire felocsúdtam, csaknem dél
lett. Mennem kell – mondtam. A gyermekek szeretnének felmenni a hegyre és az
ebéd után elindulunk.
A fákkal szegélyezett utcán hazafelé ballagva
gondolataim a szellemi gyógyulás felett jártak. Ez az egy területe volt a
vallásnak, amit gondosan kerültem, mint a dögvészt, szemináriumi időm óta.
Sokszor hallottam történeteket azokról, akik művelték ezt a saját önző céljaikra.
Másrészt szerettem volna többet tudni erről, különösen, mivel a kórházi
szolgálatban álltam. Lehet, hogy ez tőbb annál.
Mikor visszatértünk Conradba,
elkezdtük szervezni az új egyházi évad terveinek kivitelezését. A tudományos
metódusban gyakorlatom volt, de szerettem volna sokkal többet tudni arról a
könyvről. Kathrin Kuhlman tényleg képes csodákat tenni? A hitből való gyógyulás
lehet valódi? Sok kérdésem volt, amire nem találtam választ.
Conradban
szeretetvendégségre készültünk, és legidősebb fiam, Márk tevékenyen készítette
elő. Szándékunkban állt megünnepelni egyházunk 85. éves fennállását. A dolgok
aktívan követték egymást, mint rendesen, de az volt az érzésem, hogy ezek az
egyházi programok, csoportok és más „jó” dolgok mind csak külsőségek, és
Krisztus valahogy ezeken kívül áll. Éreztem, hogy mások, mint én is, szeretnék,
ha „benn” lenne, de nem tudjuk, hogyan nyissunk Neki kaput.
Két hét múlva
Waterlooban voltam elfoglalva és megálltam a nyilvános könyvtárnál. Csupán
kíváncsiságból megnéztem, hogy miss Kuhlman könyve ott van-e a polcokon.
Meglepetésemre ott találtam és elhatároztam, hogy kiveszem. Hazatérve olvasni
kezdtem – lassan, óvatosan. Kritikával közeledtem ehhez az új kezdeményezéshez,
és közben más könyveket is olvastam a Szellemmel való gyógyításról.
Meglepetéssel konstatáltam, hogy még a legnagyobb pszichológusok is hívő
emberek voltak. Például Carl G.Jung egyszer azt mondta: „Az igazán vallásos
ember... tudja, hogy Isten mindenféle különös és felfoghatatlan dolgot hoz, és
a legkülönösebb utakat választja, hogy egy ember szívébe eljusson. Ezért ő
mindenben érzi az isteni akarat láthatatlan jelenlétét.” És ismét „... ha a
doktor segíteni kíván egy emberi lényen, el kell fogadnia úgy, amint van. És
ezt csak úgy tudja valóságosan megtenni, ha már látta és elfogadta őt úgy,
amint van ... A gyógyulást vallásos problémának is nevezhetjük.” Mindjobban
nőtt az érdeklődésem.
A felnőtt fiatalok
vasárnapi iskolájában a Cselekedetek Könyvét tanulmányoztuk. Bár a gyógyítás
iránti érdeklődésem egyelőre elsősorban iskolás volt, némi érdeklődés támadt
bennem a csoport iránt. Néhányan óvatosan nyilatkoztak, de egyesek kimondottan
elvetették az egész eszmét. Megállapítottam, hogy nekem nincs kellő
megtapasztalásom erre vonatkozólag, és ismételten elolvastam Kathrin Kuhlmant,
és továbbá Don Gross és Emily Gardiner könyveit, melyek a szellemi gyógyulásról
szólnak. Azt gondoltam, teljesen jól
felkészült vagyok,
és jól előkészítve ezen a téren a hagyományos egyházakban végzendő szolgálatra.
Sok pszichiátriai könyvet is olvastam a kórházi pásztorolás és teológiai
munkákra vonatkozólag. Prédikációim tűzdelve voltak ismert pszichiátriai és
pszichológus íróktól vett idézetekkel. Más szóval azt hittem, minden szükséges
anyagom megvan, hogy sikeresen szolgáljak a XX. században.
Mikor olvastam,
csodálkozni kezdtem: elég az én tudásom? Szemem előtt egész más, új területe
nyílt meg a szolgálatnak. Hol voltam
egész életemben? Idő
kellett hozzá, hogy összeegyeztessem a csodálatos gyógyítások eszméjét azzal,
amit tanultam, mert amit tanultam, teljesen ellenkező volt az ilyen ideákkal.
Nehéz volt visszautasítani azoknak a bizonyságtételét, akik meggyógyultak.
Természettől fogva
szkeptikus voltam, mert nagyon intelligens és szkeptikus családban nőttem fel.
Mi mindig a nevelésünkre voltunk büszkék. Megtisztelve éreztem magam, hogy
Amerika egyik legjobb pszichiátriai központjának növendéke lehettem. Ezt a
kulturális és intellektuális sorompót nehéz volt ledönteni.
Mikor az iskola
1966-ban véget ért, komolyan terveztük, hogy elfogadunk egy ajánlatot, mely
szerint Kansas City vidékére mennénk, ahol felvenném kórházi lelkészi munkámat.
Úgy terveztem, hogy az egyik kórházban káplánként szolgálnék, és tagja lennék a
pszichiátriai csoportnak, mivel magasabb rendű munkát végeznék a klinika
programjában. Minden esetre két héttel elutazásunk előtt kirándulást tettem
Waterlooba, hogy néhány könyvet visszavigyek a könyvtárba. Miután behelyeztem
őket, különös érzésem támadt, nevezetesen, hogy keresgéljek a könyvek között.
Furcsa, gondoltam. Azért jöttem ide, hogy visszahozzak könyveket, és nem, hogy
másikat keressek olvasni. Mégis átkutattam egy halom könyvet és szokás szerint azon
kaptam magam, hogy a „Vallás” jelzésű könyvek előtt állok. Na, újra itt van.
Szinte kibökte a cím a szememet: „Hiszek a csodákban.” Félhangon csodálkoztam:
mit akar mondani nekem Isten? Levettem a könyvet és forgattam a kezemben.
Egyszerre valami eszembe ötlött: vedd ki a könyvet és vidd haza. Mit? – gondoltam.
Hiszen már kétszer elolvastam. Különben, nem egészen két hét múlva elköltözöm
ebből az államból. Mit használ ez a könyv? Nem volt mit tenni, erős kényszert
éreztem, hogy hazavigyem a könyvet. Így, saját bolondságom felett fejemet
csóválva, visszatértem az első pulthoz és kikölcsönöztem a könyvet. Nos, mi
kényszerített, hogy ilyen bolondságot tegyek? – töprengtem, miközben a kopott
lépcsőn lementem a kocsimhoz.
Másnap már megtudtam.
Késő este volt. A szomszédom megmetszette a sövényét, és az utca tele volt
szórva gallyal. Beszélgettünk, elég hangosan, mikor felnéztem és megláttam,
hogy Harold Selby jön az út szélén imbolyogva, két botjára támaszkodva.
Megdöbbentett ez a valamikor életerős fiatalember, akit letepert a nagy
nyomorító, a
szklerózis
multiplex. Egy olyan kis városban, mint Conrad, az emberek többnyire ismerik
egymást. De mi nemrég költöztünk ide, és én egyszer vagy kétszer találkoztam
Harolddal. Megszólítottam. Mosolygott. Kínos mosolygás volt. Néhány percig
beszélgettünk. Észrevettem, hogy nehezére esik a szemét ránk összpontosítani.
Rövidesen el is ment. Hirtelen feltámadt részvétet éreztem iránta, annyira
nyomorult, reménytelen és szenvedő volt. Harold, várjon egy kicsit! Valamit
akarok adni önnek! Besiettem a házba és felkaptam a „Hiszek a csodákban” c.
könyvet és visszatérve a járdán várakozóhoz, odaadtam neki. Ez egy kissé
valószínűtlennek látszik, tudom, de indíttatva érzem magam, hogy odaadjam önnek
és a feleségének. Sok minden van benne, ami új számomra. Ha nehezére esne
olvasni, talán Arlene tudna segíteni. – Mohón nyúlt a könyv után, aztán elimbolygott
a háza felé.
Néhány nap múlva
visszajött és a könyvről beszélt. A hátsó szobánkban álltunk, és ezt mondta:
Don, én hiszek ezekben a históriákban, amikről olvastam. Miért ne történhetnének
meg ilyenfélék, ha valakinek hite van és igazán imádkozik Istenhez?
Én egyiket se értem
– mondtam. Lehet, hogy vannak valamiféle erők, amelyek felszabadulnak egy csoportban,
amely telítve van várakozással és hittel. Szeretném ezt tudni és megismerni.
Őszintén szólva, számomra rejtély az egész. Szünetet tartottam, kissé zavarban
voltam azért, amit mondani akartam: mellékesen nagyon kérem, vigye vissza a
Waterlooi könyvtárba. Mi a jövő héten elköltözünk.
Új parókiám Greeleyben
(Kansas) csupán 12 mérföldnyire volt Osawatomie kórháztól, ahol káplánként
szolgáltam másodmagammal. A munka nagyon érdekes volt. Adair, a komplexus egyik
része, a Menninger-féle terápiát alkalmazta. Itt a kollégák részéről szeretetet
és megértést tapasztaltam, ami munkámnak igazi értelmet adott. Mind az orvosok,
mind a pszichológusok és a többi munkatárs őszintén tisztelték a keresztyén
hitet, és a betegeket is biztatták, hogy ugyanilyen magatartást tanúsítsanak. A
káplánfelügyelők mérhetetlen
türelemmel és
jóakarattal rendelkeztek. Gyakran inkább éreztem Krisztus jelenlétét ezek
Között a megtört emberek között az állami kórházban, mint a világi külvárosi
társaságok között, melyek a divatos
egyházakban
tömörültek.
Mióta eljöttünk
Conradból, nem hallottam semmit Selbyék-ről. A legnagyobb munkában voltunk,
mikor Pat és én levelet kaptunk Arlenetől, amelyben Harold csodálatos
gyógyulásáról számolt be Pittsburghban. Meg voltam lepve. Alig tudtam elhinni.
De nem tudtam kételkedni Harold igazmondásában. A kérdés most már az volt:
Tartós lesz-e a gyógyulása?
Közben Harold
beiratkozott az ohioi egyetemre és meghívott, látogassam meg a tavaszi ünnepek
folyamán. Valami állásról is szó lett volna. De engem más érdekelt – valami
szilárd talajt kerestem, amire a szellemi életem támaszkodni tudna. Igaz, hogy
már évek óta megtértem, de éreztem, hogy a szolgálatomban hiányzik az öröm,
lelkesedés és erő, amire nagyon nagy szükségem lett volna. Hogy tudnék a hitről
prédikálni, mikor az én hitem nagyon gyéren csordogál? Visszaemlékeztem arra,
amit Sámuel Shoemaker irt: „Ha hitet akarsz, menj oda, hol hit van.” Talán ez
volt, ami arra késztetett, hogy meglátogassam Haroldot. Nem tudtam egészen
hitelt adni a lelkesedésnek és az állandó optimizmusnak, amit a tőle kapott
levelekben találtunk. Én régebben voltam keresztyén, mint ő. Kétféle teológiát
tanultam és keresztyén pszichológiát. És most itt állok anélkül, hogy alapja
lenne mindennek – hit nélkül. Nem tudom megosztani a gyülekezetemmel azt, amim
nincs – mondtam Patnak egy reggel. Ha Isten valami új területre tört be, amint
Harold írja, megyek, és megkeresem. Nemcsak látni akarom Haroldot, hanem magamnak
is meg kell néznem ezt a csodaszolgálatot. Ezért mentem én a következő pénteken
felfelé a Camegie Hall lépcsőin. Nagyon vegyes társaságban találtam magam, akik
majdnem két óra hosszat várakoztak. Szegények és gazdagok, felsőbb, alsóbb és középosztálybeliek,
képzettek és egyszerű emberek gyűltek itt össze igazi gyülekezetet alkotva.
Az egyik várakozó
ott a lépcsőn dr. Thomas Asirvatham volt, kitűnő sebész az ismert Dindiguli
(India) szemkórházból. Valami továbbképző tanfolyam miatt jött az USAba. Meggyőződése
volt, hogy ez a mozgalom a Szent Szellem munkája. Ha valaki, akinek ilyen
rangja van, hisz, – gondoltam – akkor én mért kétségeskedném?
A szolgálat
megkezdődött és én csodálkozva figyeltem rá, hogy az emberek örömmel
kapcsolódtak bele dicsőítve Istent és hálát adva Neki. Az volt a látszat,
mintha csakugyan jelen lenne, ami szinte áthatotta az atmoszférát. Ez a valami nem
volt analizálható. Telítve látszott lenni ez a jelenlét agapé-szeretettel,
örömmel, reménységgel és megelégedettséggel.
Drága Uram,
szeretném megkapni, amit számomra tartogatsz – imádkoztam. De, Istenem, ha
megteszed, tedd azt, kérlek, jó, természetes, nyugodt, tiszteletreméltó módon.
Semmi érzelmesség. Ne legyen részemről.
Amint a szolgálat
folytatódott, imádságom így változott: Uram! Amit akarsz, elfogadom. Legyen meg
a Te akaratod! Aztán megtörtént. Úgy tetszett, mintha Isten szeretete lejött
volna, és lényemnek minden atomját betölti. Új hitet, új reményt, új életet
nyertem. A hely megtelt Isten dicsőségével. Valami olyat éreztem, amit János
érezhetett, mikor „szellemben” volt az Úr Napján, és leírta Krisztus
jelenlétének véghetetlen voltát, megmérhetetlenségét. Akármi történt, olyan
volt, mintha egy világítótorony fénye hatolt volna be egy hideg, halott
presbiteriánus papba, és én azonnal ízleltem a Szent Szellem teljességének új borát.
Már előzőleg tudtam, hogy ezt a „Vigasztalót görögül Paraklétosznak hívják. Azt
tanultam, hogy Ő a keresztyénekkel van, de nem mindenkinek van meg a
teljessége. Első tapasztalatom arra vezetett, hogy elhiggyem, hogy velem volt,
de csak úgy, mint ahogy velünk van a nap egy felhős napon. De most a felhők eltakarodtak,
és a napsugár valóságosan áttört és minden egyszerre új és derűs lett.
Mielőtt hazatértem,
még egy másik Kathrin Kuhlman szolgálaton is résztvettem. Ezt a pittsburghi
alsóvárosi First presbyterián Churchben tartotta. Ez ugyanazon várakozás,
reménység, buzgóság és hit jegyében folyt le. Találkoztam ennek a nagy
egyháznak a lelkészével, és mindketten osztoztunk abban a meggyőződésünkben,
hogy ezekben a napokban mennyire kinyilatkoztatta magát a Szent Szellem.
Életemben a nagy
változás az, hogy a Szentírás megelevenedett előttem. Természetesen a Biblia ugyanaz,
amelyből ezután is prédikáltam, de most másképp. Másmilyen, mert a Szent
Szellem, Aki ihlette azokat, akik megírták, most engem ihletett meg, hogy
szeressem és megértsem azt. Sőt megtanultam azt, hogy az Úr Igéje
megnyilatkoztatik „nem erővel, sem hatalommal, hanem az Én Szellememmel” –
mondja a seregeknek Ura (Zak. 4,6.).
Miss Kuhlmannak
levelet írtam. Talán ez jobban kifejezi mindazt, amit szóval el tudnék mondani:
„Remélem, ön mindig úgy fogja lefolytatni szolgálatait, mint most, és sohase
fog elkedvetlenedni vagy megszomorodni az egyháziak hidegsége miatt, akik
gúnyolódnak a hiten és a csodákon és Krisztuson, Aki a vizet borrá változtatta.
Ezek a szkeptikusok talán még jóakaratúak is, de elvakultságukban azt teszik,
ami még hihetetlenebb: a bort vízzé változtatják. Ők a megáldott, Szent Szellem
kinyilatkoztatása által, csodával és ihlettel borrá változtatott vizet a
humanizmus vizévé, Sabellianizmussá változtatják, és az örökös Pelagianizmussá,
amely oly annyira áthatja napjaink teológiáját. Még egyet. Tudja-e ön
realizálni, miss Kuhlman, hogy a Szent Szellem megszentelése és ereje által ön pontosan
azt teszi, amit napjaink szekuláris pszichoterápiája megkísérel alkalmazni, de
amit sokszor elhibáz? Az ön szolgálatának sikerült eljutnia az érzelmek
gyógyítására.”
„Dr. Robert White a
Harvard egyetemről, aki a mi felsőbb oktatású iskolánk abnormális
pszichológiáról szóló tankönyvét írta, a pszichoterápiáról úgy emlékezik meg,
hogy az „korrektív érzelmi megtapasztalás”. Tudja-e ön, hogy ön a szolgálata
által gyakran éppen ezt viszi véghez? A Szent Szellem által ön nemcsak a félelem,
bosszúvágy, harag és kétségbeesés negatív érzelmeivel foglalkozik, mert ott van
egy különleges Jelenlét, mely a részvét valóságos dinamójává változik,
gyengédséggé, mélyenjáró békévé, végtelen örömmé, szelídséggé, jósággá és
különlegesen szelíd dicséretté és imádattá az áldott Megváltó, Jézus Krisztus
iránt.
A mi modern
egyházaink tele vannak jó emberekkel (jó a szó szokásos értelmében), akik
megrémülnek arra a gondolatra, hogy a vallásban érzelem legyen. Ha jól tudom,
Clovis Chappel volt az, aki egyszer azt mondta nekünk, hogy hallotta egyszer,
amint egy nagyon álbölcselkedő gyülekezet lelkésze óva intette híveit a „vallásban
való érzelmek veszélyétől”. – És ugyancsak Chappel mondta: megfigyeltem, hogy a
bérelt székek, amiken ültek, több érzésről tettek tanúbizonyságot, mint az
emberek.”
Milyen tragikus,
hogy mi, humanisták, humanizmusunkban arra törekedünk, hogy féljünk attól a
bizonyos erőtől, amely gyógyít.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.