„A Krisztusnak beszéde [(logosza): Igéje] lakozzék [éljen] ti bennetek gazdagon [elevenen], minden bölcsességben. Tanítván és
intvén [(nútheteó): eszébe
juttatva, emlékeztetve, figyelmeztetve] egymást zsoltárokkal [(pszalmosz): hangszerkísérettel énekelt
dal; dicsőítés], dicséretekkel [(hümnosz): elbeszélő
stílusú dicséret, magasztaló
ének, Istent dicsőítő költemény],
szellemi énekekkel [(ódé): improvizált szöveg; prófécia, vagy nyelveken éneklés, vagy annak magyarázata]. Hálával zengedezvén [énekeljetek] a ti szívetekben [bensőtökben]
az Úrnak.
[Más fordítás: Isten iránti őszinte hálával énekeljetek
zsoltárokat, himnuszokat, és a Szent Szellemtől származó énekeket]
És mindent, amit csak cselekesztek szóval vagy
tettel, mindent az Úr Jézusnak nevében [(onoma): név, amely magába foglalja a
hatalmat, tekintélyt, jellemet] cselekedjetek, hálát adván az Istennek és Atyának Őáltala”* (Kol. 3,16-17)
*És folytatódik a kijelentés: „Mi következik ebből, mit kell hát tenni; mi hát a helyes, testvéreim?
Mikor összejöttök, mindeniteknek [kinek-kinek] van zsoltára [dicsőítő
éneke], tanítása [az Úrról szóló
ismerete, tudásanyaga], nyelve, kijelentése [kinyilatkoztatása; leleplezése], magyarázata. Mindenek épülésre
legyenek. [épülésre szolgáljanak].
(1 Kor. 14,15.26).
És
nem a napi híreket megbeszélve, hanem: „Beszélgetvén
egymás között zsoltárokban és dicséretekben és szellemi énekekben [szellemi dallamokkal], énekelvén és dicséretet mondván szívetekben
[(kardia): szív = a szellemi élet központja (a benső)] az
Úrnak [Más fordítás: a Szent Szellemtől
kapott énekekkel bátorítsátok egymást; Énekeljetek
az Úrnak teljes szívvel! Énekeljetek
neki új éneket]. Hálákat adván
mindenkor mindenekért a mi Urunk Jézus Krisztusnak nevében az Istennek és
Atyának” (Eféz. 5,19-20).
És
így folytatja az apostol: „mi következik ebből? Imádkozom
a szellemmel, de imádkozom az értelemmel is; énekelek [dicséretet] a szellemmel, de [dicséretet] énekelek az értelemmel is. [hangszert
pengetek Szellemtől indítva, de hangszert pengetek értelemtől indítva is]” (1
Kor. 14,15.26).
Bármi
ér: „Szenved-é valaki köztetek?
Imádkozzék. Öröme van-é valakinek? Dicséretet énekeljen” (Jak.
5,13).
Hogy
mi az eredménye a szüntelen való imának, és dicséretnek arról így vall Dávid: „Bizony elrejt (megóv) engem az ő hajlékába (sátrában) a veszedelem napján; eltakar (elrejt) engem sátrának rejtekében (sátra
mélyén), sziklára emel fel engem
(magas kősziklára helyez engem). Most is
felülemeli fejemet ellenségeimen, akik körültem vannak, és én az ő sátorában
örömáldozatokkal áldozom, énekelek és zengedezek az Úrnak. (Más fordítás:
Így hát fölemelt fővel állok ellenségeim között, ezért örvendezve mutatok be
áldozatot az ÚR sátrában, és éneket zengek az Úrnak” (Zsolt. 27,5-6).
Hát:
„Jöjjetek el, örvendezzünk az Úrnak;
vigadozzunk (ujjongjunk) a mi
szabadításunk kősziklájának! Menjünk elébe hálaadással; vigadozzunk néki
zengedezésekkel (ujjongjunk előtte énekszóval)” (Zsolt. 95,1-2).
És:
„Áldom az Urat minden időben, dicsérete
mindig ajkamon van!” (Zsolt. 34,2).
Ezt
a példát kövessétek: „Szüntelen
imádkozzatok. Mindenben (mindenért) hálákat
adjatok; mert ez az Isten akarata a Krisztus Jézus által ti hozzátok (a ti
javatokra)” (1 Thess. 5,17-18).
És
továbbiakban így buzdít Dávid: „Örvendezzetek
(és vigadjatok) ti igazak
(megigazultak), az Úrban; a hívőkhöz
(az igaz/megigazult emberekhez) illik a dicséret. Dicsérjétek az Urat
(adjatok hálát az Úrnak) citerával;
tízhúrú hárfával zengjetek néki. Énekeljetek néki új éneket, lantoljatok
lelkesen, harsogón (szépen zengjenek hangszereitek)” (Zsolt. 33,1-3).
„Énekeljetek (zengjetek) Istennek, énekeljetek (zengjetek); énekeljetek (zengjetek) királyunknak, énekeljetek (zengjetek)! Mert az egész föld királya az Isten:
(zengjetek neki éneket) énekeljetek
bölcsességgel” (Zsolt. 47,7-8)
És Ismét: „Hálákat adván mindenkor
mindenekért a mi Urunk Jézus Krisztusnak nevében az Istennek és Atyának” (Eféz.
5,20).
„Szüntelen imádkozzatok.
Mindenben
(mindenért) hálákat adjatok; mert ez az
Isten akarata a Krisztus Jézus által ti hozzátok (a ti javatokra)” (1
Thess. 5,17-18).
Az
Úr Jézus ígérete az Övéinek: „És akármit
kértek majd az én nevemben, megcselekszem azt, hogy dicsőíttessék az Atya a
Fiúban. Ha valamit kértek az én nevemben, én megcselekszem azt” (Ján.
14,13-14)
*A
Szent Szellem kitöltetésének feltétele is az, hogy a hívők egységben legyenek.
Így következett be a pünkösdi csoda is: „És mikor
bementek [hazatértek], felmennek a
felsőházba [a felső szobába], ahol
szállva valának: Péter és Jakab, János és András, Filep és Tamás, Bertalan és
Máté, Jakab, az Alfeus fia, és [buzgó] Simon,
a zelóta, és Júdás, a Jakab fia. Ezek
mindnyájan egy szívvel-lélekkel [egy indulattal s állandóan, kitartóan,
állhatatosan] foglalatosak valának [vettek részt] az imádkozásban és a könyörgésben, az asszonyokkal és Máriával,
Jézusnak anyjával, és az Ő atyjafiaival [testvéreivel] együtt” (Csel. 1,13-14).
Isten ereje is ez által
működik hatékonyan: „A hívők sokaságának
(a hívők egész gyülekezetének) pedig
szíve-lelke egy vala; és senki semmi marháját (vagyonát) nem mondá magáénak, hanem nékik mindenük
közös vala. És az apostolok nagy erővel tesznek vala bizonyságot az Úr Jézus
feltámadásáról; és nagy kegyelem vala mindnyájukon. Mert szűkölködő sem vala ő közöttük senki; mert
valakik földek vagy házak birtokosai voltak, eladván, elhozták az eladottak
árát, és letették az apostolok lába elé, azután szétosztották mindenkinek úgy,
ahogyan szüksége volt rá” (Csel. 4,32-35).
„Az apostolok kezei által pedig sok jel és csoda
lőn (csoda történt) a nép között; és egy akarattal mindnyájan a
Salamon (jelentése: békesség)
tornácában valának (a Salamon csarnokában tartózkodtak). „Velük együtt bizonyságot tevén arról az
Isten, jelekkel meg csodákkal és sokféle erőkkel s a Szent Szellemnek
közléseivel (megnyilvánulásaival) az
Ő akarata szerint” (Zsid. 2,4). Egyebek közül pedig senki sem mert közéjük
elegyedni (hozzájuk csatlakozni): hanem
a nép magasztalá őket; Az Úrban hívők száma (pedig) egyre növekedett, férfiak és nők tömegével” (Csel. 5,12-14).
Dávid is a hívők egységéről,
és az abból következő kenet kiáradásáról prófétál: „Grádicsok éneke Dávidtól. Ímé, mily jó és mily gyönyörűséges, amikor
együtt lakoznak az atyafiak (és ha a testvérek egyetértésben élnek)! (Olyan
ez) mint a drága olaj a fejen, amely
aláfoly a szakállon, az Áron szakállán; amely lefoly köntöse prémjére;
(Olyan) mint a Hermon harmatja, amely
leszáll Sion hegyeire. Csak oda küld áldást az Úr és életet (mindenkor) örökké!” (Zsolt. 133,1-3).
Hogy a hívők között senki ne
legyen, aki szükséget szenved, arról így rendelkezik az Úr: „Akinek pedig van miből élnie e világon
(világi javakkal rendelkezik), és elnézi,
hogy az ő atyjafia szükségben van (szükséget szenved), és elzárja attól az ő szívét, miképpen marad meg abban az Isten
szeretete (abban hogyan lehetne az Isten szeretete)? Fiacskáim (gyermekeim), ne
szóval szeressünk, se nyelvvel; hanem cselekedettel és valósággal
(valóságosan). És erről ismerjük meg,
hogy mi az igazságból vagyunk, és így tesszük bátorságosakká Őelőtte a mi
szíveinket” (1 Ján. 3,17-19).
Már Mózesen keresztül így
szól az Úr: „Ne legyen köztetek szegény,
hiszen gazdagon megáld téged az ÚR azon a földön, amelyet az ÚR, a te Istened
örökségül ad neked, hogy birtokba vedd” (5Móz. 15,4).
Ez pedig megvalósulhat, ha
Isten van köztünk, ahogy János apostol látta elragadtatásában: „És hallék nagy szózatot (egy hatalmas
hang szól a trónus felől), amely ezt
mondja vala az égből: Ímé az Isten sátora az emberekkel van, és velük
lakozik, és azok az ő népei lesznek, és maga az Isten lesz velük, az ő
Istenük” (Jel. 21,3).
Ez lehetséges, mert már
megvalósult, amit látomásban látott az apostol, ahogy erről bizonyságot tesz
Isten Igéje: „És az Ige (logosz) (hús)testté lett és lakozék [itt (élt) sátorozott; sátrat vert; letáborozott] mi
közöttünk [közöttünk vett szállást] és
láttuk [szemléltük] az ő dicsőségét,
mint az Atya egyszülöttjének dicsőségét.
[mint az Atyától származó egyszülött dicsőségét]. Aki teljes vala kegyelemmel [(kharisz): Isten szeretetének konkrét cselekedetekben való
megnyilvánulása] és igazsággal [(alétheia): Ige = Az, ami
megegyezik, megfelel a tényeknek, maga a VALÓSÁG]; »akit kegyelem és
igazság tölt be«” (Ján. 1.14).
És a kijelentés
így folytatódik: „Aki az ő dicsőségének visszatükröződése (kisugárzása),
és az ő valóságának (lényének) képmása, aki hatalma(s) szavával
fenntartja (hordozza) a mindenséget, aki (miután) minket
bűneinktől megtisztítván, üle a (mennyei) Felségnek jobbjára a
magasságban” (Zsid. 1,3)
„És minden versengés
nélkül (közismerten,
elismerten, bevallottan, valóban) nagy a kegyességnek eme titka: Isten
(aki) megjelent (láthatóvá, nyilvánvalóvá, ismertté vált;
megmutatkozott) (hús)testben. megigazíttatott (igaznak bizonyult) lélekben
(pneuma: szellemben). Megláttatott
(megjelent, megmutatkozott) az angyaloktól/nak. hirdettetett a
pogányok (népek, nemzetek) közt, hittek benne a világon, felvitetett
dicsőségbe” (1 Tim. 3,16)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.