„Áldott
legyen az Isten, és a mi Urunknak, Jézus Krisztusnak Atyja, aki megáldott
minket minden szellemi áldással a mennyekből [a mennyeiek között] a Krisztusban.
A szerint, amint magának kiválasztott
[kiválogatott] minket Őbenne a világ
teremtetése [megalapozása; a világ(alap) levetése] előtt, hogy legyünk mi szentek és feddhetetlenek [hibátlanok; kifogástalanok;
szeplő nélküliek teljesen épek, fogyatékosság nélküliek] Őelőtte szeretet által.
Eleve elhatározván [előre kiszemelt, előre elhatározta, eldöntötte] hogy minket a maga fiaivá fogad
[egy fiú helyére helyez] Jézus Krisztus
által az Ő akaratának jó kedve szerint
[Más fordítás: Szeretetéből
indítva azonban már eleve különválasztott (kiszemelt) minket a maga számára a
Krisztus Jézuson keresztül, avégre, hogy fiaivá tegyen, ahogyan ezt akarata (és
jóságos tetszése) is helyeselte]
Kegyelme [amelybe befogadott, vagy
amellyel megáldott minket] dicsőségének
magasztalására, amellyel megajándékozott [és elfogadottá tett, felkarolt] minket
ama Szerelmesben, [vagyis az ő szerelmes Fiában]” (Eféz. 1,3-6)
Isten kiválasztottjai vagyunk:
"Mert ő szabadított meg minket, és ő
hívott el szent hívással, nem a mi cselekedeteink alapján, hanem saját végzése
és kegyelme szerint, amelyet még az idők kezdete előtt Krisztus Jézusban adott
nekünk. Ez most nyilvánvalóvá lett a mi Üdvözítőnk, Krisztus Jézus megjelenése
által, aki megtörte a halál erejét, és az evangélium által világosságra hozta
az elmúlhatatlan életet.” „és aki ezt öröktől fogva tudja” (2 Tim. 1,9-10; Csel. 15,18)
Ezért: „… legyetek
azért szentek, mert én szent vagyok” (3
Móz. 11,43-45).
A megszentelés
gyakorlati megvalósításáról így szól az Úr: „Szenteljétek oda magatokat, és legyetek
szentek, mert én, az ÚR, vagyok a ti Istenetek. Tartsátok meg rendelkezéseimet,
és teljesítsétek azokat! Én, az ÚR,
szentellek meg titeket” (3 Móz.
20,7-8)
Az apostol pedig még egyértelmübbé teszi a megszentelődés
gyakorlati megvalósítását: „Kérlek
[buzdítalak, bátorítalak] azért titeket
atyámfiai [testvéreim] az Istennek
irgalmasságára, [az Isten könyörülete által] hogy szánjátok oda
[mutassátok be; adjátok, állítsátok oda] a
ti testeiteket [(szómata): teljes lényeteket,
személyiségeteket] élő, szent és Istennek kedves [tetsző;
elfogadható] áldozatul. Mint a ti okos
tiszteleteteket [Ez legyen a ti szellemi dicsőítésetek (hódolatotok, ésszerű, igeszerű istentiszteletetek,
s így a ti szolgálatotok okos legyen]
És ne szabjátok magatokat [ne igazodjatok; ne
legyetek hasonlóvá, ne alkalmazkodjatok (idomuljatok)]
e világhoz, [ehhez a
világkorszakhoz]. Hanem változzatok el
[alakítsátok, formáljátok át, változtassátok meg magatokat] a ti elméteknek [értelmetek,
gondolkodásotok, megértésetek; vélekedésetek; a szellemetek belső, értelmes
felfogóképességének] megújulása által
[hanem gondolkodásmódotok megújításával alakuljatok át úgy] hogy megvizsgáljátok, [felismerjétek;
megítélhessétek; megválasszátok; hogy azt próbálgassátok] mi az Istennek jó, kedves és tökéletes akarata. [mi a
helyes, mi a kedves előtte és mi a tökéletes; ami neki tetsző]” (Róm.
12,1-2)
És hogy ki az az Úr, aki megszentel és
hogyan teszi ezt meg, arról így tesz bizonyságot a Szent Szellem: „...Krisztus... szerette az egyházat, és Önmagát adta azért; Hogy azt
megszentelje, megtisztítván a víznek fürdőjével az ige által, Hogy majd Önmaga
elébe állítsa dicsőségben az egyházat, úgy hogy azon ne legyen szeplő, vagy
sömörgözés, vagy valami afféle; hanem hogy legyen szent és feddhetetlen” (Eféz. 5,25-27)
Fiaivá fogad (hüiotheszia): - fiúként való
elhelyezés, vagyis örökbefogadás: Itt
pontosabban fordítva: egy fiú helyére helyezte. A fiúvá fogadásnak négy
alapvető törvénye volt a görög jog szerint, amelyen keresztül magyarázza el a
Szent Szellem, hogy ez gyakorlatilag mit jelent:
1. Megváltozott a családi helyzete, egy másik család tagja
lett (Az Ádám (jelentése: földből való ember) családjából Isten családjának
tagja, azaz: mennyei /szellemi/ emberré lett).
2. Ez névváltozással is járt (Ádámról Krisztusra változott a
neve).
3. Új otthona lett, az új család szokásait, törvényeit
kellett követnie (Otthona az Atya háza, vagyis a menny. A mennyország szokásait
kell követnie, és annak törvénye vonatkozik rá).
4. Új felelősségek és kiváltságok birtokosa lett
(Felelőssége az isteni természet /a
feltétel nélküli – mentő – szeretet/
megjelenítése itt a földön, kiváltsága: minden helyzetben és helyzet feletti:
győzelem).
Isten úgy határozott, hogy Fiában –
az Úr Jézusban – tesz megigazulttá mindenkit: „Mert akiket eleve ismert, [öröktől fogva tudott; kiválasztott;
felismert] eleve el is rendelte, [a
többiektől eleve különválasztotta] hogy
azok az ő Fia ábrázatához hasonlatosak legyenek. [Fiának képmását öltsék
magukra; hogy ugyanazt az alakot viseljék, amelyet az ő Fia] hogy Ő legyen az elsőszülött sok atyafi [testvér]
között.. Akiket pedig eleve elrendelt,
[előre elválasztott; különválasztott] azokat
el is hívta; és akiket elhívott, azokat meg is igazította; [megigazulttá
nyilvánította] akiket pedig megigazított,
[megigazulttá tett] azokat meg is
dicsőítette” (Róm. 8,29-30)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.