„Lelketeket [(pszükhé): életeteket] az igazság [(alétheia): a
valóság, vagyis isten Igéje] iránt való engedelmességben [(hüpakoé): szófogadásban,
szolgálatkészségben és alárendelésben] képmutatás nélkül való [(anüpokritosz): őszinte,
nem tettetett, nem színlelt]
atyafiúi [vagyis testvéri] szeretetre tisztítván meg a Szellem által, egymást
tiszta [(katharosz): mocsoktalan,
érintetlen, vegyítetlen, hamisítatlan, őszinte, romlatlan, becsületes]
szívből [(kardia): a szellemi életetek központjából]
buzgón [(ektenósz): elszántan, odaadóan, kitartóan,
állhatatosan, forrón, hevesen] szeressétek [(agapaó): Vagyis
teljesen szánjátok oda magatokat, és feloldódni a szeretetben]” (1
Pét. 1,22)
És így folytatódik a kijelentés: „A szeretet [(agapé): isteni
tulajdonság nyilvánuljon meg a másik ember iránt, ami] képmutatás [tettetés; színlelés; kétszínűség] nélkül való legyen. Iszonyodjatok [teljes lényetekkel irtózzatok; gyűlölettel; utálattal
forduljatok el] a gonosztól [ami
káros, ártalmas; rossz; minden gonosz dologtól, ügytől, cselekedettől] ragaszkodjatok [tapadjatok,
ragadjatok, csatlakozzatok, társuljatok] a
jóhoz. Atyafiúi [testvéri] szeretettel
egymás iránt gyöngédek [egymást odaadóan szeretők] a tiszteletadásban egymást megelőzők
legyetek. [a tisztelet dolgában egymással versengők]” (Róm. 12,9).
És:
„Fiacskáim, ne szóval szeressünk, se
nyelvvel; hanem cselekedettel és valósággal” (1 Ján. 3,18).
Az apostolok újra és újra figyelmeztetik a hívőket: „A testvéri szeretet legyen maradandó.
A vendégszeretetről meg ne feledkezzetek, mert ezáltal egyesek - tudtukon kívül
- angyalokat vendégeltek meg” (Zsid. 13,1-2).
Már
Dávid így prófétál erről, kijelentve az egyetértés és szeretet eredményét: „… Ó, mily szép és mily gyönyörűséges, ha
a testvérek egyetértésben élnek! Olyan ez, mint mikor a drága olaj a fejről
lecsordul a szakállra, Áron (megvilágosított)
szakállára, amely leér köntöse gallérjára. Olyan, mint a Hermon (szent;
hozzáférhetetlen; felszentelt) harmatja, amely leszáll a Sion (kiszáradt,
megperzselt hely) hegyére.
Csak oda küld az ÚR áldást és életet mindenkor” (Zsolt. 133,1-2).
És az apostolok újra-és újra megismétlik:
„Mindenkinek adjátok meg a tiszteletet, a testvéreket szeressétek, az Istent
féljétek, a királyt (legfőbb
hatalmat) tiszteljétek” (1Pét.
2,17).
És:
„Öltözzetek föl azért, mint az Istennek
választottai, szentek és szeretettek, könyörületes szívet [belsőt; irgalmasságot], jóságosságot
[kedvességet], alázatosságot,
szelídséget, hosszútűrést [türelmet]. Elszenvedvén
[Viseljétek el; hordozzátok
el] egymást és megbocsátván kölcsönösen egymásnak, ha valakinek valaki [a másik] ellen panasza volna; miképpen a Krisztus [az Úr] is megbocsátott néktek, akképpen [úgy tegyetek] ti is. Mindezeknek
fölébe pedig öltözzétek föl a szeretetet, mint amely a tökéletességnek kötele [mert az tökéletesen összefog mindent mindezek
fölé pedig a szeretetet, amely a tökéletesség (célbajutottság) köteléke; amely a tökéletesség
összefogó ereje]”
(Kol.
3,12-14).
Mert: „A parancsolatnak vége [célja, csúcspontja, végcélja, megvalósulása, beteljesedése, és eredménye] pedig a tiszta [őszinte, romlatlan, becsületes] szívből
[vagyis a szellemi élet központjából, a
bensőből, és], jó lelkiismeretből [szellemi-önismeretből,
szellemi együttészlelésből] és igaz [képmutatás, kétszínűség és tettetés nélküli;
őszinte] hitből való [hitből fakadó, hitből származó, Isten szerinti] szeretet. »Más
fordítás: Azért parancsolom ezt, hogy a
hívőkben felébredjen Isten szeretete, amelyhez tiszta szív, jó lelkiismeret és
őszinte hit szükséges«” (1 Tim.
1,5).
„Mert
Krisztus Jézusban… semmi sem használ, csak az [Isten szerinti] szeretet
által munkálkodó hit” (Gal. 5,6).
Mert: „A gyűlölet viszályt teremt, de minden
vétket elfedez (kalüptó: befed,
betakar, elrejt, eltitkol) a szeretet” (Péld. 10,12).
És
hogy milyen az Isten szerinti szeretet, arról így beszél Isten Igéje: „Az (Isten szerinti) szeretet hosszútűrő [nagyon türelmes;
Szó szerint: haragos indulatot megfékez], kegyes
[jóságos; kedves; szeretetre méltó]; a
szeretet nem irigykedik; [nem féltékeny, vetélkedik, verseng; nem lép fel
vetélytársként], a szeretet nem kérkedik
[nem dicsekszik; (henceg)], nem
fuvalkodik fel. [nem is kevély; nem pöffeszkedik; nem gőgös, nem fújja fel
magát]” (Kor. 13,4).
„Mindenek előtt legyetek
hajlandók (és tartsatok ki) az egymás
iránti (elszánt, megállás nélküli, heves, forró) szeretetben mert a szeretet
sok vétket elfedez (befed, betakar)” (1Pét
4,8).
Az Úr Jézus parancsa
az Övéinek: „Új parancsolatot adok
néktek, hogy egymást szeressétek; amint én szerettelek titeket, úgy szeressétek
ti is egymást. Erről ismeri meg mindenki, hogy az én tanítványaim vagytok, ha
egymást szeretni fogjátok” (Ján. 13,34-35).
„Ez az
én parancsolatom, hogy szeressétek egymást, amiképpen én szerettelek titeket.
Nincsen senkiben nagyobb szeretet annál, mintha valaki életét adja az ő
barátaiért” (Ján. 15,12-13).
Az apostolon
keresztül így szól az Úr: A szeretet a királyi törvény: „Ha ellenben megtartjátok (és betöltitek) a királyi törvényt az Írás szerint: Szeressed felebarátodat, mint
tenmagadat, jól cselekesztek” (Jak. 2,8).
Mert: „Aki pedig megtartja az ő beszédét (az ő
igéjét), abban valósággal teljessé lett
az Isten szeretete. Ebből tudjuk meg, hogy őbenne vagyunk; Atyámfiai, nem új
parancsolatot írok néktek, hanem (egy) régi
parancsolatot, amely előttetek volt (és megvan nálatok) kezdettől fogva; a régi parancsolat az ige,
amelyet hallottatok kezdettől fogva. Viszont új parancsolatot írok néktek,
(azt) ami igaz őbenne és ti bennetek;
hogy a sötétség szűnni kezd, és az igaz világosság már fénylik. Aki azt mondja,
hogy a világosságban van, és gyűlöli az ő atyjafiát (a testvérét) az még mindig a sötétségben van. Aki szereti
az ő atyjafiát (a testvérét) a
világosságban marad, és nincs benne botránkozásra való” (1 Ján. 2,5.7-10).
„Mert
ez az üzenet, amelyet kezdettől fogva hallottatok, hogy szeressük egymást”
(1 Ján. 3,11).
Hát: „Bosszúálló ne légy, és
haragot ne tarts a te néped fiai ellen, hanem szeressed felebarátodat, mint
magadat. Én vagyok az Úr” (3 Móz.
19,18).
„És mi megismertük és elhittük az Istennek
irántunk való szeretetét. Az Isten szeretet; és aki a szeretetben marad,
az Istenben marad, és az Isten is őbenne. Az a parancsolatunk is van őtőle,
hogy aki szereti az Istent, szeresse a maga atyjafiát (a testvérét) is” (1 Ján. 4,16.21)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.