„És
vivék Jézust a főpaphoz. És oda gyűlnek mindnyájan a főpapok, a vének és az
írástudók. Péter pedig távolról követé őt, be egészen a főpap (palotájának)
udvaráig: és ott üle a szolgákkal, és
melegszik vala a tűznél. A főpapok pedig és az egész tanács bizonyságot (az
egész nagytanáccsal együtt bizonyítékot) keresnek
vala Jézus ellen, hogy megölhessék (halálra adhassák) őt; de nem találnak vala.
Mert sokan tesznek
vala ugyan hamis tanúbizonyságot (hamis tanúvallomást) ellene, de a bizonyságtételek (a vallomások azonban) nem valának megegyezők. És némelyek
fölkelének és hamis tanúbizonyságot tőnek ellene, mondván (Más fordítás:
Ekkor előálltak néhányan, és ezt a hamis vallomást tették ellene): Mi hallottuk, mikor ezt mondá: Én lerontom
(lerombolom) ezt a kézzel csinált
(alkotott) templomot, és három nap alatt
mást építek, (olyat) amely nem
(emberi) kézzel csináltatott
(alkottatott). De még így sem vala egyező
az ő bizonyságtételük (vallomásuk).
Akkor a főpap
odaállván a középre, megkérdé Jézust, mondván: Semmit sem felelsz-é (arra,
amit ezek ellened vallanak)? Miféle
bizonyságot tesznek ezek te ellened? Ő pedig hallgat vala, és semmit sem
felele. Ismét megkérdezé őt a főpap, és monda néki: Te vagy-é a Krisztus, az
áldott Isten Fia? Jézus pedig monda: Én vagyok. És meglátjátok majd az embernek
Fiát ülni a hatalomnak (a Hatalmas) jobbján,
és eljőni az ég felhőivel/ben.
A főpap pedig
(erre) megszaggatván ruháit, monda: Mi
szükségünk van még tanúkra? Hallátok az istenkáromlást. Mi tetszik (mi a
véleményetek) néktek? Azok pedig halálra
méltónak ítélték őt mindnyájan.
És kezdék őt némelyek
köpdösni, és az ő orcáját elfedni (betakarni), és őt öklözni (ütlegelni), és
mondani néki: (most) prófétálj! A
szolgák pedig arcul csapdossák (verték) vala
őt” (Márk. 14,53-65).
Lukács bizonyságtételében is több részlet tárul elénk: „Megfogván azért őt, elvezeték, és elvivék
(miután pedig elfogták őt, elvitték és bekísérték) a főpap házába. Péter pedig követi vala távol. És azok a férfiak, akik
fogva tartják (őrizték) Jézust,
csúfolják (gúnyolták) vala, vervén
őt. És szemeit betakarván, arcul csapdossák őt, és kérdezik őt, mondván:
Prófétáld meg ki az, aki téged ver (ki ütött meg téged)? És sok egyéb dolgot mondának néki, szidalmazván őt (és sok más szidalmat is
szórtak reá).
És amint nappal lett, egybegyűlt a nép
véneinek tanácsa, főpapok és írástudók: és vivék (és bekísértették) őt az ő gyülekezetükbe (a nagytanácsba),
Mondván: Ha te vagy a Krisztus, mondd meg
nékünk. Monda pedig nékik: Ha (meg)mondom
néktek, nem hiszitek: De ha kérdezlek is, nem feleltek nékem, sem el nem
bocsátotok. (De) mostantól fogva ül
az embernek Fia az Isten hatalmának jobbja felől. Mondának pedig mindnyájan: Te
vagy tehát az Isten Fia? Ő pedig monda nékik: Ti mondjátok, hogy én vagyok!
Azok pedig mondának: Mi szükségünk van még bizonyságra (tanúvallomásra)? Hiszen mi magunk hallottuk az ő (saját) szájából” (Luk. 22,54.63-71).
János is bizonyságot tesz a történtekről: „És vivék őt először Annáshoz; mert ipa
(apósa) vala ez Kajafásnak, aki abban az
esztendőben főpap vala. Kajafás pedig
az vala, aki tanácsolta vala a zsidóknak, hogy jobb, hogy egy ember vesszen el (haljon
meg) a népért.
A főpap azért kérdezi
Jézust az ő tanítványai felől, és az ő tudománya (és tanítása) felől. Felele néki Jézus: Én nyilván
(nyilvánosan) szólottam a világnak, én
mindenkor tanítottam a zsinagógában és a templomban, ahol a zsidók mindenünnen
összegyülekeznek; és titkon semmit sem szólottam. Mit kérdesz engem? Kérdezd
azokat, akik hallották, mit szóltam (mit beszéltem) nékik: ímé ők tudják, amiket nékik szólottam. Mikor pedig ő ezeket mondja vala, egy a poroszlók (szolgák) közül, aki ott áll vala, arcul üté Jézust,
mondván: így felelsz-é a főpapnak? Felele néki Jézus: Ha gonoszul szóltam, tégy
bizonyságot a gonoszságról (ha rosszat mondtam, bizonyítsd be, hogy rossz
volt); ha pedig jól (ha pedig jót
mondtam), miért versz (ütsz) engem. (ezután) Elküldé őt Annás megkötözve Kajafáshoz, a főpaphoz” (Ján.
18,13-14.19-24).
Ő volt az, aki így jövendölt: „Ha ekképpen (egyszerűen csak) hagyjuk
őt, mindenki hinni fog ő benne: és eljőnek majd a rómaiak és elveszik tőlünk
mind e helyet, mind e népet. Egy pedig ő közülük, Kajafás, aki főpap vala abban
az esztendőben, monda nékik: Ti semmit sem tudtok (és semmit nem értetek). Meg sem gondoljátok (és azt sem veszitek
fontolóra), hogy jobb nékünk, hogy egy
ember haljon meg a népért, és az egész nép el ne vesszen. Ezt pedig nem magától
mondta: hanem mivelhogy abban az esztendőben főpap vala, jövendőt monda, hogy
Jézus meg fog halni a népért; És nemcsak a népért, hanem azért is, hogy az
Istennek elszéledt (szétszóródott) gyermekeit
egybegyűjtse” (Ján. 11,48-52)
A szanhedrin azért állított elő tanukat, nem átalva hamis
bizonyítékokat keresni, mert azt a látszatot akarták kelteni, mintha a törvény
értelmében akarnának cselekedni. A törvény azonban így hangzott: „Csak két vagy három tanú vallomása alapján
szabad valakit halálra ítélni; egy tanú vallomása alapján nem szabad. Ne álljon
elő (mert nem lehet elég) egy tanú
senki ellen semmiféle hamisság (vétek) és
semmiféle bűn miatt; akármilyen bűnben vétkes valaki, két tanú szavára vagy
három tanú szavára álljon a dolog (lehet érvényes egy ügy)” (5
Móz. 17,6; 19,15)
Dávid ezt már megprófétálta: „Erőszakos (hamis) tanúk
állnak elő; azt kérdezik tőlem (olyanról faggatnak), amiről nem tudok. Jóért rosszal fizetnek meg nékem, megrabolják
lelkemet (életemre törnek)” (Zsolt. 35,11-12).
Ezek is hamis tanúk
voltak, akik nem értették sem azt, amit mondtak, sem azt, amit bizonygattak,
hiszen amiről ők beszéltek, az így történt: „Felelének
azért a zsidók és mondának néki: Micsoda jelt mutatsz nékünk, hogy ezeket
cselekszed? Felele Jézus és monda nékik: Rontsátok (romboljátok) le (ezt) a templomot, és három nap alatt megépítem azt. Mondának azért a zsidók:
Negyvenhat esztendeig épült ez a templom, és te három nap alatt megépíted azt?
Ő pedig az ő testének templomáról szól vala” (Ján. 2,18-20)
Az Úr Jézust azért nevezték Isten káromlónak, mert Ő volt
Isten Fia, és ezért már halálra lehetett ítélni: „Izráel fiainak pedig szólj, ezt mondván: Ha valaki az ő Istenét
átkozza, viselje az ő bűnének terhét (annak bűnhődnie kell vétkéért). És aki szidalmazza (káromolja) az Úrnak nevét, halállal lakoljon,
(irgalom nélkül) kövezze azt agyon az
egész gyülekezet (az egész közösség); akár
jövevény, akár bennszülött, ha szidalmazza (káromolja) az Úrnak nevét, halállal lakoljon (meg kell halnia)” (3
Móz. 24,15-16)
Dávid így prófétált az Evangéliumban leírt eseményekről: „Ne adj át engem szorongatóim kívánságának,
mert hamis tanúk támadnak ellenem, és erőszakot lihegnek. (Más fordítás: Ne
dobj oda ellenségeim indulatának, mert hamis tanúk támadtak rám, bosszút
lihegnek)” (Zsolt. 27,12)
„Mert a gonosznak
szája és az álnokságnak szája felnyílt (és bűnösök és alattomosok tátották
fel szájukat) ellenem, hazug nyelvvel
beszélnek énvelem. És körülvesznek engem gyűlölséges beszédekkel (és
gyűlölködő szavakkal), és ostromolnak
engem (és harcolnak ellenem) ok
nélkül. Szeretetemért ellenkeznek
velem (szeretetemre vádaskodással felelnek), én pedig imádkozom” (Zsolt. 109,2-4).
„De tőrt vetnek, akik
életemre törnek, és akik bajomra törnek (akik vesztemet akarják); hitványságokat beszélnek, és csalárdságot koholnak
mindennap (arról beszélnek, hogyan ártsanak nekem, és csalárd terveken
gondolkoznak mindennap). De én meg sem
hallom, mintha süket volnék, olyan vagyok, mint egy néma, aki nem nyitja ki
száját. Olyan vagyok, mint aki nem hall, és szájában nincs ellenvetés” (Zsolt.
38,13-15).
Ézsaiás is megprófétálta ezeket az eseményeket: „Az Úr Isten (az én Uram, az ÚR) megnyitotta fülemet, és én nem voltam
engedetlen, hátra nem fordultam (és nem hátráltam meg). Hátamat odaadám a verőknek (és hagytam,
hogy verjék a hátamat), és orcámat a
szaggatóknak (hogy tépjék a szakállamat), képemet (arcomat) nem
födöztem (nem takartam) be a gyalázás
és köpdösés előtt.
És az Úr Isten (az én Uram, az ÚR) megsegít engemet, azért nem szégyenülök meg (nem
maradok gyalázatban), ezért olyanná
tettem képemet (arcomat), mint a kova(kő),
és tudtam, hogy szégyent nem vallok.
Közel van, aki engem megigazít (aki igazságot ad nekem), ki perel én velem (ki mer perbe szállni
velem)? Álljunk együtt elő! Kicsoda peresem
(ki az én vádlóm)? közelegjen hozzám
(lépjen ide)! Ímé, az Úr Isten (az én
Uram, az ÚR) megsegít engem, kicsoda
kárhoztatna engem (ki mer bűnösnek mondani)? Ímé, mindnyájan, mint a ruha megavulnak (szétmállanak), moly emészti (rágja) meg őket! Ki féli közületek az Urat? És ki hallgat az ő szolgája szavára? Ő, aki
sötétségben jár és nincs fényesség néki (és nem ragyog rá fény), bízzék az Úr nevében, és támaszkodjék
Istenhez! Ímé, ti mind, akik tüzet gyújtotok, felövezvén magatokat tüzes
nyilakkal, vettessetek tüzeteknek lángjába és a tüzes nyilakba, amelyeket
meggyújtottatok! Kezemből jő ez rátok; fájdalomban fogtok feküdni
(Más fordítás: De mindnyájan, akik tüzet szítotok,
gyújtónyilakat gyártotok, saját tüzetek lángjába kerültök, nyilaitok tüzébe,
melyeket gyújtottatok! Az én kezem teszi ezt veletek, kínok közé kell
jutnotok)!” (Ésa. 50,5-11)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.