Máté
röviden így számol be az Úr Jézus megjelenéséről. A sírtól jövő asszonyok: „Mikor
pedig mennek vala, hogy megmondják az ő tanítványainak, ímé [egyszerre
csak] szembe jöve ővelük Jézus, mondván:
Legyetek üdvözölve [Örvendjetek; örömöt kívánok nektek, örüljetek]! Azok pedig hozzá járulván, megragadák [megfogták]
az ő lábait, és leborulának előtte [és
imádták őt]. Akkor monda nékik Jézus: Ne
féljetek; menjetek el, mondjátok meg [vigyétek hírül] az én atyámfiainak [a testvéreimnek], hogy menjenek [hogy térjenek vissza] Galileába, és ott meglátnak engem.
[ott majd viszontlátnak; (optanomai
optomai): megjelenek, megmutatkozom]” (Mát. 28,9-10).
János részletes
leírást ad az Úr megjelenéseiről: „Mária
pedig künn áll vala a sírnál (a sírbolton kívül) sírva. Amíg azonban siránkozik, behajol vala a sírba; És láta két
angyalt fehér ruhában ülni, egyiket fejtől, másikat lábtól, ahol a Jézus teste
feküdt vala. És mondának azok néki: Asszony mit sírsz? Monda nékik: Mert
elvitték az én Uramat, és nem tudom, hova tették őt. És mikor ezeket mondotta,
hátra fordult, és látá Jézust ott állani, és nem tudja vala (nem ismerte
fel), hogy Jézus az.
Monda néki Jézus: Asszony, mit sírsz? Kit
keresel? Az pedig azt gondolván, hogy a kertész az (hogy a kertész áll mögötte), monda
néki: Uram, ha te vitted el őt, mondd meg nékem, hová tetted őt, és én elviszem
őt. Monda néki Jézus: Mária! Az megfordulván, monda néki: Rabbóni! Ami azt
teszi (azt jelenti): Mester!
Monda néki Jézus: Ne illess (ne érints) engem (engedj; ne tarts vissza); mert nem mentem még fel az én
Atyámhoz; hanem menj az én atyámfiaihoz (testvéreimhez) és mondd nékik: Felmegyek az én Atyámhoz és
a ti Atyátokhoz, és az én Istenemhez, és a ti Istenetekhez.
Elméne Mária Magdaléna, hirdetvén a
tanítványoknak, hogy látta az Urat, és hogy ezeket mondotta néki. Mikor azért
este vala, azon a napon, a hétnek első napján (aznap, még a hét első napján, amikor beesteledett), és mikor az
ajtók zárva valának, ahol egybegyűltek vala a tanítványok, a zsidóktól való
félelem miatt, eljöve (belépett) Jézus és megálla a középen, és
monda nékik: Békesség néktek! És ezt mondván, megmutatá nékik a kezeit és az
oldalát. Örvendeznek azért a tanítványok, hogy látják vala az Urat (az
Úr láttára öröm töltötte el a tanítványokat).
Ismét monda azért nékik Jézus: Békesség
néktek! Amiként engem küldött vala az Atya, én is akképpen küldelek titeket. És
mikor ezt mondta, rájuk lehelle, és monda nékik: Vegyetek Szent Szellemet:
Akiknek bűneit megbocsátjátok, megbocsáttatnak azoknak; akikéit megtartjátok,
megtartatnak. Tamás pedig, egy a tizenkettő közül, akit Kettősnek (Ikernek) hívtak, (éppen) nem vala ő
velük, amikor eljött (amikor megjelent) vala
Jézus. Mondának azért néki a többi tanítványok: Láttuk az Urat. Ő pedig monda
nékik: Ha nem látom az ő kezein a szegek helyeit, és be nem bocsátom ujjaimat a
szegek helyébe (és nem érintem meg ujjammal a szegek helyét), és az én kezemet be nem bocsátom az ő
oldalába (és nem teszem a kezemet az oldalára), semmiképpen el nem hiszem.
És nyolc nap múlva ismét benn valának az ő
tanítványai, Tamás is ővelük. Noha az ajtó zárva vala, beméne (újra megjelent) Jézus, (belépett) és
megálla a középen és monda: Békesség néktek! Azután monda Tamásnak: Hozd ide a
te ujjadat és nézd meg az én kezeimet; és hozd ide a te kezedet, és bocsássad
az én oldalamba (és tedd az oldalamra): és
ne légy hitetlen, hanem hívő. És felele Tamás és monda néki: Én Uram és én
Istenem! Monda néki Jézus: Mivelhogy láttál engem, Tamás, hittél: boldogok,
akik nem látnak és hisznek” (Ján.
20,11-29).
Lukács az emmausi
tanítványokról, és a nekik is megjelenő Úrról így ír: „És ímé azok közül ketten mennek vala ugyanazon a napon egy faluba,
mely Jeruzsálemtől hatvan futamatnyira (kb. 2 és fél óra járásra) vala, melynek neve vala Emmaus. És
beszélgetnek magok közt mindazokról, amik történtek (és beszélgettek
egymással az eseményekről). És lőn, hogy amint beszélgetnek és egymástól
kérdezősködnek (és vitatkoztak egymással és tanakodtak), maga
Jézus hozzájuk menvén (melléjük szegődött), velük együtt megy vala az úton. De az ő szemeik visszatartóztatnak,
hogy őt meg ne ismerjék (Látásukat azonban valami akadályozta és nem
ismerték fel őt).
Monda pedig nékik: Micsoda szavak ezek,
amelyeket egymással váltotok jártotokban? És miért vagytok szomorú ábrázattal?
Felelvén pedig az egyik, kinek neve Kleofás, monda néki: Csak te vagy-é
jövevény (te vagy az
egyetlen idegen) Jeruzsálemben, és nem
tudod minémű dolgok lettek abban e napokon? És monda nékik: Micsoda dolgok (mi
történt)? Azok pedig mondának néki:
Amelyek esének a Názáretbeli Jézuson, ki próféta vala, cselekedetben és
beszédben hatalmas Isten előtt és az egész nép előtt: És mi módon adák őt a
főpapok és a mi főembereink halálos ítéletre, és megfeszítik őt. Pedig mi azt
reméltük, hogy ő az, aki meg fogja váltani az Izráelt. De mindezek mellett ma
van harmadnapja, hogy ezek lettek.
Hanem valami közülünk való asszonyok is
megdöbbentettek (megrémítettek) minket,
kik jó reggel (kora hajnalban) a
sírnál valának; És mikor nem találták az ő testét, haza jöttek, mondván, hogy
angyalok jelenését is látták, kik azt mondják (azt hirdették), hogy ő él. És azok közül némelyek, kik
velünk valának, elmenének a sírhoz, és úgy találák, amint az asszonyok is
mondták; őt pedig nem látták. És ő monda nékik: Óh balgatagok és rest szívűek
mindazoknak elhívésére, amiket a próféták szóltak! Avagy nem ezeket kellett-é
szenvedni a Krisztusnak, és úgy menni be az ő dicsőségébe (és így
megdicsőülnie)? És elkezdvén Mózestől és
minden prófétáktól fogva, magyarázza vala nékik minden írásokban, amik őfelőle
megírattak.
Elközelítenek pedig a faluhoz, amelybe mennek
vala; és ő úgy tőn, mintha tovább menne. De kényszerítik (unszolták, marasztalták, és kérték) őt, mondván: Maradj velünk, mert immár beesteledik, és a nap
lehanyatlott! Beméne azért, hogy velük maradjon. És lőn, mikor leült
(asztalhoz telepedett) velük, a kenyeret
vévén, megáldá, és megszegvén (megtörte), nékik adá. És (erre) megnyilatkozának
az ő szemeik, és megismerik (felismerték) őt; de ő eltűnt előlük. És mondának egymásnak: Avagy nem gerjedezett-é
(nem hevült-e; nem lángolt-e) a mi szívünk mi bennünk, mikor nékünk szóla
az úton, és mikor magyarázza nékünk (feltárta előttünk) az írásokat?
És felkelvén azon órában, visszatérnek
Jeruzsálembe, és egybegyűlve találák a tizenegyet és azokat, akik velük
valának. Kik ezt mondják vala: Feltámadott az Úr bizonnyal (valóban), és megjelent Simonnak! És ezek is elbeszélék, mi történt az úton, és
miképpen ismerték meg ők a kenyér megszegéséről (megtöréséről). És mikor ezeket beszélék, megálla (megjelent) maga
Jézus ő közöttük, és monda nékik: Békesség néktek! Megrémülvén
(megrettentek) pedig és félvén (ijedtükben
és félelmükben), azt hivék, hogy valami szellemet látnak.
És monda nékik: Miért háborodtatok (rémültetek) meg, és miért támadnak szívetekben okoskodások (kétségek;
kétely)? Lássátok meg az én kezeimet és lábaimat, hogy én vagyok: tapogassatok
meg engem, és lássatok; mert a szellemnek nincs húsa és csontja, amint
látjátok, hogy nékem van! És ezeket mondván, megmutatá nékik kezeit és lábait.
Mikor pedig még nem hívék az öröm miatt (nem mertek hinni örömükben), és csodálkoznak, monda nékik: Van-é itt
valami enni valótok? Ők pedig adnak néki egy darab sült halat, és valami
lépesmézet, Melyeket elvőn, és előttük evék (és szemük láttára megette).
És monda nékik: Ezek azok a beszédek,
melyeket szóltam néktek, mikor még veletek valék, hogy szükség beteljesedni
mindazoknak, amik megírattak a Mózes törvényében, a prófétáknál és a zsoltárokban
én felőlem. Akkor megnyilatkoztatá az ő elméjüket (megnyitotta értelmüket), hogy értsék az írásokat. És monda nékik: Így
van megírva, és így kellett szenvedni a Krisztusnak, és feltámadni a halálból (a
halottak közül) harmadnapon: (Luk. 24,13-46).
Pál apostol
bizonyságtétele a feltámadott Úr megjelenéseiről: „És hogy megjelent Kéfásnak [Péternek]; azután a tizenkettőnek. Azután megjelent [láthatóvá lett;
megmutatta magát] több mint ötszáz
atyafinak [testvérnek] egyszerre, kik
közül a legtöbben mind máig élnek [megmaradtak], némelyek azonban el is aludtak; [meghaltak; elhunytak;
elszenderültek]. Azután megjelent
Jakabnak [jelentése: mást
kiszorító]; azután mind az
[összes] apostoloknak. Legutolszor pedig
mindenek között, mint egy idétlennek [egy elvetéltnek; koraszülöttnek; mint
félresikerültnek], nékem is megjelent”
(1 Kor. 15,5-8)

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.