„… isteni természet részesei legyetek…” 1. (2Pét.1,4.)
Bevezetés
Az
Apostolok Cselekedete könyv 18. fejezetéből tudjuk, hogy Korinthus görög város
volt; és az Akhája nevű római tartomány székvárosa. Korinthusról azt jegyezték
fel, hogy a hellén félsziget legnagyobb kikötővárosa, és a keletet nyugattal
összekötő út találkozópontja lett. Híres volt erkölcstelenségéről. A korinthusi
lány egyenlő volt a laza erkölcsű lánnyal; a korinthusi módon azt jelentette,
hogy kicsapongó életet élni. A városban lévő Aphrodité-szentély a templomi
prostitúció központja volt. A város vallási szempontból igen vegyes képet
mutatott: a zsidóság mellett a pogányság sajátos keveréke lehetett a hellén és
a keleti vallásoknak; ezt a különféle templomok és szentélyek is tanúsítják.
(Dr.Herbert Haag: Bibliai Lexikon)
Nos,
ebbe az „igen bűnös” városba küldte az Úr Pál apostolt, hogy hirdesse a
Krisztust, az Örömhírt, Isten evangéliumát, és az apostolon keresztül hozta
létre az Úr Jézus az Ő gyülekezetét.
Az apostol Athénból jött ide, és itt
találkozott Akvillával és Priscillával, akik Rómából települtek át, miután
Klaudius császár parancsára a zsidóknak el kellett hagyniuk Rómát.
Sátorkészítők voltak, és Pál apostol velük együtt dolgozott. Később
csatlakozott az apostolhoz Silás és Timóteus, akik Macedóniából érkeztek ide.
Pál
apostol másfél évig maradt itt, és hirdette Isten igéjét, minden üldöztetés
ellenére, hiszen az Úr azt mondta az apostolnak:
„… Ne félj, hanem szólj és ne hallgass: Mert én veled vagyok és
senki sem támad reád, hogy néked ártson; mert nékem sok népem van ebben a városban.”(Csel. 18,9.10.)
Nos: ennek a gyülekezetnek írja Pál apostol a
szeretetről szóló kijelentéseket, mégpedig az után, hogy kifejti, hogy a Szent
Szellemnek milyen megnyilvánulásai vannak. (Görögül: khariszma. Jelentése: az
öröm hatása; a kegyelem valakiben való lakozása vagy annak megnyilvánulása.
(Megjegyzés: A Szentírás tanítása szerint egy
kegyelmi ajándékunk van: a Szent Szellem.
„…
veszítek a Szent Szellem ajándékát”(Apcsel. 2, 38.)
Miután
kifejti az apostol a Szent Szellem megnyilvánulásait, azt mondja, hogy „…ezen felül még egy kiváltképen való utat mutatok néktek.”(1Kor.
12,31.) (Az út görögül:hodosz; jelentése: keskeny, határozottan kivehető
ösvény.) Az Úr Jézusa pedig kijelenti, hogy:
”Én vagyok az út…”(Ján. 14,6.) Tehát Pál apostol ezt a keskeny utat mutatja
meg a korinthusi hívőknek; azt az egyetlen utat, amely az életre visz. És ha
tovább olvassuk a Korinthusi levelet az így folytatódik: „Kövessétek a szeretetet…”(1Kor.14,1.) És hogy a szeretet egy
személy, arról így ír az apostol: „Legyetek
annakokáért követői az Istennek, mint szeretett gyermekek: És járjatok
szeretetben, miképpen a Krisztus is szeretett minket, és adta Önmagát
miérettünk ajándékul és áldozatul az Istennek, kedves jó illatul”(Ef.5,1.2.)
A
korinthusiakhoz írott első levelet olvasva, különböző kérdések merültek fel
bennem.
Miért „csak”, vagy „éppen” a korinthusiaknak ír
az apostol a Szent Szellem megnyilvánulásairól, mégpedig 2 fejezeten keresztül
részletezve azt?
Miért nekik ír a „legkiválóbb” – vagy más
fordításban: legmagasztosabb – útról?
Mit akar a 13. fejezetben egyértelművé tenni a
korinthusi hívők számára?
Ahogy
tanulmányoztam az egész levelet, a következők lettek nyilvánvalókká előttem: A
korinthusi gyülekezet:
-
Nemrég ujjonnan
születettekből álló közösség;
-
Ezért: Krisztusban még
kisdedek – testiek;
-
Szentek közössége, mert a
Szent Szellem él bennük, és meg is nyilvánul, vagyis működnek a gyülekezetben a
Szent Szellem ajándékai: bölcsesség beszéde; tudomány beszéde; hit ajándéka;
gyógyítás ajándéka; csodatévő erők; prófétálás; szellemek megítélése; nyelvek
nemei; nyelvek magyarázata. (vagyis mai kifejezéssel élve: karizmatikus
gyülekezet volt!);
Azonban a testiség sokféle jele is megnyilvánul
– éppen abból következően, hogy még kisdedek:
–
szakadások vannak a gyülekezetben (én Pálé, én Kéfásé, én Apollósé, én pedig a
Krisztusé vagyok) dicsekedések, irigységek, versengés, stb…
-
ítélkezők (egymást, egymás
hitét, sőt magát Pál apostolt is.(lásd: 4.fejezet);
-
felfuvalkodottak vannak
közöttük;
-
komoly testi bűnök (valaki
saját apja feleségét szereti el);
-
pereskedések, mégpedig
hitetlenek előtt;
-
összejöveteleiken Úrvacsora
helyett szeretetvendégséget tartanak, mégpedig úgy, hogy mindenki eszi, amit
hozott, így egyesek dőzsölnek, míg mások éheznek;
-
bár rendelkeznek a Szent
Szellem ajándékaival, de eltorzítják, s a legnagyobb hangsúlyt a
nyelvekenszólásra helyezik, mégpedig úgy, hogy azt mások is hallják, zűrzavart
okozva ezzel a gyülekezetben, és egymást sem építve;
-
Ezért:
A levél 13. fejezetének első három versében azt
fejti ki az apostol, hogy: a csodák, jelek, prófétálás, hegyeket mozgató hit,
adakozás, mártíromság semmit nem ér az egyes hívő számára, ha nem nyilvánul meg
benne Isten, mint a szeretet. Vagyis: ha nem nyilvánul meg az isteni természet,
amelynek részesei lettünk (2Pét.1,4.); akkor hiába minden karitatív
tevékenység, és karizmatikus megnyilvánulás; ezek nem tartanak meg; De: nem azt
mondja, hogy ezek nem kellenek, sőt! Arra biztatja őket, hogy törekedjenek a
hasznosabb ajándékokra, amelyek építik a közösséget; amelyek által növekedni
tudnak a hitben! Csak azt hangsúlyozza, hogy ezek önmagukban nem tartanak meg!
És – mint Isten minden igéje – ez a kijelentés is örökérvényű, ma is vonatkozik
minden olyan közösségre, amelyben sok a frissen ujjonnanszületett hívő, s akik
még nem tudnak szellem szerint járni.
Az a szeretet, amelyről az apostol ír, a
görögben az agapé szóval van kifejezve, amelynek jelentése: személyre irányuló,
személyek (Isten és ember; ember és ember között megnyilvánuló kapcsolat. Akit
ezzel a szeretettel szeretünk, azt megbecsüljük, örömünket találjuk benne,
vágyunk jelenlétére, igyekszünk örömet szerezni neki, javát és jólétét
elősegíteni, és nem a másik érdeme szerint cselekszik, hanem mert neki okoz örömet
mindez.
BB
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.