„Igaz beszéd ez [megbízható, és hiteles az Ige] és [minden(képp)] teljes elfogadásra méltó [az
az ige], hogy Krisztus Jézus
azért jött e [látható] világra, hogy megtartsa [üdvözítse,
megmentse, és megszabadítsa] a bűnösöket [a
célt eltévesztőket], akik közül első
[és legnagyobb] vagyok én*(1
Tim. 1,15)
*A korinthusi
hívőknek így tesz az apostol bizonyságot Krisztus nélküli életéről: „Mert én [ugyanis] a legkisebb [legjelentéktelenebb] vagyok az apostolok között, aki nem vagyok méltó [és érdemes arra],
hogy apostolnak neveztessem [hogy
apostolnak hívjanak], mert háborgattam
[és üldöztem] az Isten anyaszentegyházát.
[Isten eklézsiáját, kihívott gyülekezetét]” (1 Kor. 15,9).
És mégis: „Nékem, minden szentek
között a legeslegkisebbnek adatott ez a kegyelem, hogy a pogányoknak (a
nemzetbelieknek) hirdessem a Krisztus
végére mehetetlen (és mérhetetlen) gazdagságát”
(Eféz. 3,8).
A Filippibelieknek is bizonyságot tesz arról, hogy milyen volt, amíg a
vallást, és nem Krisztust követte: „Körülmetéltettem
nyolcadnapon, Izráel nemzetségéből, Benjámin törzséből való vagyok, zsidókból
való zsidó, törvény tekintetében [törvénytartó]
farizeus,
[Más fordítás: Nyolcadnapra
körülmetéltek, Izrael népéből, Benjamin törzséből származom, zsidó vagyok a
zsidók közül. A törvény megtartásában farizeus].
Buzgóság tekintetében az egyházat [az eklézsiát] üldöző, a törvénybeli igazság tekintetében [a törvényben követelt igazság szempontjából]
feddhetetlen voltam.
[Más fordítás: Isten kihívott
gyülekezetének szenvedélyes üldözője, s a törvényhez szabott igaz életben
kifogástalan voltam].
De amelyek nékem egykor nyereségek
valának, azokat a Krisztusért kárnak [és veszteségnek] ítéltem.
[Más fordítás: Ám amit akkor
előnynek tartottam, azt Krisztusért hátránynak tekintem, és akadálynak tartom]” (Fil. 3,5-7).
Az apostol minden gyülekezetben bizonyságot tesz arról, hogy milyen volt
Krisztus nélkül: „Mert hallottátok, mint
forgolódtam én egykor a zsidóságban (hogy milyen volt az én egykori
magatartásom a zsidóság körében), hogy én
felette igen háborgattam (és féktelenül üldöztem) az Isten anyaszentegyházát, és pusztítottam azt. És felülmúltam a
zsidóságban (vagyis népem körében) nemzetembeli
sok kortársamat (a zsidó hithűségben), szerfelett
rajongván atyai hagyományaimért (és minthogy fölöttébb buzgó rajongója
voltam atyáim hagyományainak)” (Gal.
1,13-14).
„És ezt a tudományt (ezt az
utat) üldöztem mind halálig (e
tanítás követőit halálra üldöztem), megkötözvén
és tömlöcbe vetvén mind férfiakat, mind asszonyokat. Miképpen a főpap is
bizonyságom (és tanúm erre) nékem, és
a véneknek egész tanácsa; kiktől leveleket is vévén az atyafiakhoz (a
testvérekhez), Damaskusba menék, hogy az
odavalókat is fogva (és megkötözve) hozzam
Jeruzsálembe, hogy bűnhődjenek (és hogy megkapják büntetésüket)” (Csel. 22,4-5).
A római százados előtt is erről beszél: „Az én ifjúságomtól fogva való életemet tehát, mely kezdetétől az én
népem közt Jeruzsálemben folyt le, tudják (és ifjúságomtól fogva ismerik) a zsidók mindnyájan. Kik tudják rólam
eleitől fogva (ha bizonyságot akarnak tenni), hogy én a mi vallásunknak legszigorúbb felekezete szerint éltem, mint
farizeus
(Más fordítás: Mivel ők kezdettől fogva ismernek, tanúsíthatják, ha akarják,
hogy kegyességünk (vagyis vallásunk) legszigorúbb irányzata szerint éltem, mint
farizeus).
Én (egykor) bizonyára elvégeztem vala (és
elhatároztam) magamban, hogy ama názáreti
Jézus neve ellen sok ellenséges dolgot kell cselekednem. Mit meg is cselekedtem
Jeruzsálemben: és a szentek közül én sokat börtönbe vettettem, a főpapoktól
való felhatalmazást megnyervén. Sőt mikor megölettetének, szavazatommal
hozzájárultam. És minden zsinagógában gyakorta büntetvén őket, káromlásra
kényszerítettem; és felettébb dühösködvén ellenük (féktelen őrjöngésemben),
kergettem (és üldöztem őket) mind az idegen városokig is” (Csel. 26,4-5.9-11).
És bizony, mielőtt találkozott az Úr Jézussal: „Saulus pedig pusztítá az anyaszentegyházat, házról-házra járva, és
férfiakat és asszonyokat elővonszolva (és elhurcolva), tömlöcbe veti vala (őket)” (Csel.
8,3).
Sőt még más városokba is elment, hogy börtönbe juttassa az Úr Jézusban
hívőket: „Saulus pedig még (az Úr
tanítványai elleni) fenyegetéstől és
öldökléstől lihegve, elmenvén a főpaphoz. Kére ő tőle leveleket Damaskusba a
zsinagógákhoz, hogy ha talál némelyeket, kik ez útnak követői, akár férfiakat,
akár asszonyokat, fogva (és megkötözve) vigye
Jeruzsálembe” (Csel. 9,1-2)
„De azért könyörült rajtam [és
azért nyertem irgalmasságot], hogy Jézus Krisztus bennem mutassa meg legelőbb a teljes [és
mindenre elég] hosszútűrését
[és
végtelen türelmét], példa gyanánt [vagyis, hogy példaképe legyek] azoknak, akik [a
jövőben] hisznek Őbenne [és
így] az örök életre [jutnak]* (1
Tim. 1,16)
*Az
Úr Jézus kijelentése jövetele céljáról: „Mert az
embernek Fia nem azért jött, hogy elveszítse az emberek életét, hanem hogy
megtartsa (és
megmentse)” (Luk. 9,56).
„Mert az Emberfia azért jött, hogy megkeresse és
megtartsa az elveszettet” (Luk.
19,10)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.