Mielőtt a gyermek eléri a
negyvennyolc hónapos kort, két tisztán érthető üzenetet jutassunk el az
értelméhez.
(1) „Jobban szeretlek, mint
azt elképzelheted. Drága vagy nekem, és mindennap megköszönöm Istennek azt a
kiváltságot, hogy nevelhetlek!"
(2) „Mivel szeretlek,
szófogadásra kell tanítanom téged. Ez az egyetlen módja annak, hogy vigyázni
tudjak rád, és meg tudjalak védeni olyan dolgoktól, amelyek ártalmadra
lehetnének.
Olvassuk csak, mit mond a
Biblia! „Gyermekek, engedelmeskedjetek szüleiteknek, mert ez az Isten
akarata." (Ef 6.1)
A jó szülő titka erre a két
alapra vezethető vissza: szeretet és irányítás, melyek az ellenőrzés és a
kiegyensúlyozottság közegében működnek. A szeretetre való koncentrálás az
irányítás mellőzésével általában tiszteletlenséget és megvetést szül. A
hatalmaskodó és elnyomó otthoni légkört pedig a gyermek mélyen elutasítja, és
úgy érzi, hogy nem szeretik, sőt gyűlölik. Hadd ismételjem meg: a tipegő évek
célkitűzése az, hogy megtaláljuk az egyensúlyt az irgalom és az igazság, a
gyengédség és a tekintély, a szeretet és az irányítás között.
Hogyan fegyelmezzük a
gyakorlatban a rakoncátlan két-hároméves gyermeket? Az egyik lehetséges forma
az, ha megköveteljük a kisfiútól vagy kislánytól, hogy üljön le egy székre, és
gondolkodjon róla, mit tett. A legtöbb ilyen korú gyermekben feszül az energia,
és határozottan utál ficánkoló fenekével tíz unalmas percet egy székbe
ragasztva tölteni. Vannak olyan gyermekek, akiknél a büntetésnek ez a formája
hatékonyabb és emlékezetesebb lehet, mint a fenekelés.
Amikor ezt javaslom a
szülőknek, gyakran így reagálnak: „De mi lesz, ha nem marad a széken?"
Ugyanezt a kérdést teszik fel a gyerekek esti lefektetésével kapcsolatban,
miután betakarták az ágyban. Ezek nyílt szembeszegülések, amelyekről az előbb
szóltam. Az a szülő, aki nem tudja elérni, hogy gyermeke a széken vagy az
ágyban maradjon, nyilvánvalóan nem tölti még be irányító szerepét. Ez a
legalkalmasabb idő arra, hogy végre a sarkára álljon.
Azt javaslom, hogy az ifjú
embert fektessük le, és tartsunk neki egy kis beszédet, például: „Balázskám,
Mami most komolyan beszél. Figyelsz rám? Ne kelj fel! Érted, mit kérek?"
És amikor Balázs lába megérinti a padlót, legyintsük meg a combját egy kis
pálcával. Helyezzük a pálcát a polcára, ahol láthatja, és mondjuk neki, hogy
még egyet kap, ha fölkel. Minden további magyarázat nélkül, határozott lépesekkel
hagyjuk el a szobát.
Ha újra átlépi a határokat,
váltsuk be ígéretünket, és ismételjük meg a fenti figyelmeztetést az ágyban
maradásra és az ellenkezőjének a következményeire. Addig ismételjük, amíg
Balázs el nem ismeri, hogy anya a főnök. Azután öleljük meg, mondjuk el
mennyire szeretjük, és emlékeztessük arra, hogy mennyire fontos a pihenés,
azért, hogy ne betegedjen meg. Célunk ezzel a fájdalmas gyakorlattal - a
fájdalmas szó mind a két félre vonatkozik - nemcsak Balázs ágyban tartása,
hanem a vezető szerep megvilágítása a kicsi értelmében.
Véleményem szerint nagyon sok
szülőnél hiányzik a bátorság, hogy az ilyen jellegű nyilvános összeütközésből
győztesen kerüljön ki. Attól kezdve elveszíti az egyensúlyt, és védekezésbe
megy át. Úgy tűnik, a mai szülők
leggyakoribb problémája az, hogy nem tudnak határozottak lenni.
http://velunkazisten.hu/content/blog/sa/A_j%C3%B3_sz%C3%BCl%C5%91_titka
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.