„Annakokáért
emlékezzetek meg arról, hogy egykor ti a (hús)testben [születéseteknél
fogva] pogányok (nemzetekbeliek) kiket
körülmetéletlenségnek nevez vala amaz úgynevezett s a (hús)testen kézzel megcsinált körülmetélkedés.
Hogy ti, mondom, abban az időben Krisztus nélkül valók
voltatok, Izráel társaságától idegenek [közösségétől
elkülönítve; jövevényként], és az ígéret szövetségeitől távolvalók [kizárva], reménységetek nem vala, és
Isten nélkül valók voltatok e világon;
Most pedig [hogy]
a Krisztus Jézusban [éltek] ti, kik
egykor távol valátok, közelvalókká lettetek a Krisztus vére által. [vére árán].
Mert Ő a mi békességünk, ki eggyé tette [forrasztotta] mind a két nemzetséget [népet], és lerontotta [eltörölte, érvénytelenítette, ledöntötte;
lebontotta saját húsában] a közbevetett [közéjük emelt] választófalat” (Eféz. 2,11-14)
És a továbbiakban
az apostol így emlékezteti a Krisztus népét:
„Tudjátok,
[emlékeztek] hogy [amikor] pogányok voltatok, [még a nemzetekhez
tartoztatok] vitetvén, amint vitettetek, [kényszernek engedve mentetek] a
néma bálványokhoz. [ellenállhatatlanul
vitt és sodort valami benneteket a néma bálványok elé; (úgy hurcoltak
titeket a néma bálványokhoz, amint félrevezetőiteknek tetszett)]” (1 Kor.
12,2)
Hogy bálványimádók legyetek,
bizony: „Ilyenek voltatok pedig
némelyek, [közületek régen] de megmosattatok, [Isten megmosott;
megtisztultatok] de megszentelődtetek, [szentek lettetek;
megszenteltettetek] de megigazíttattatok [megigazított benneteket;
megigazultatok] az Úr Jézusnak nevében és a mi Istenünk Szelleme által” (1
Kor. 6,11)
Hogy megértsük, és
higgyünk, a Szent szellem újra és újra megismétli a kijelentést: „Titeket is, kik hajdan
elidegenültek [azelőtt idegenek] és ellenségek valátok
[ellenséges gondolkozásúak, (érzületűek) voltatok] gonosz
cselekedetekben [tetteitekben] gyönyörködő értelmetek miatt, most mégis
megbékéltetett. [most nektek is megszerezte a kiengesztelődést]. Az
Ő emberi [halandó] (hús)testében a halál által [árán], hogy mint
szenteket, tisztákat [hibátlanokat; kifogástalanokat; szeplőteleneket] és
feddhetetleneket [vádtól menteseket] állasson titeket Őnmaga [az Ő
színe] elé” (Kol. 1,21-22)
„Minthogy
az Isten volt az, aki Krisztusban megbékéltette magával a világot
(világegyetemet), nem tulajdonítván nékik az ő bűneiket (páráptómá:
félre-csúszásaikat, botlás és elhajlásaikat, hibás lépéseiket;
mulasztásaikat), és reánk bízta a békéltetésnek igéjét. Krisztusért járván tehát
követségben, mintha Isten kérne mi általunk: Krisztusért kérünk, béküljetek meg
az Istennel. Mert azt, aki bűnt
(hamartia: céltévesztést)
nem ismert, bűnné (hamartia: céltévesztésé)
tette értünk, hogy mi Isten igazsága legyünk Őbenne” (2 Kor. 5,19-21)
Beteljesült tehát az ígéret: „Megkeresni
hagytam magamat azoktól, akik nem is kérdeztenek; megtaláltattam magamat
azokkal, akik nem is kerestenek. Ezt mondám: Ímhol vagyok, ímhol vagyok, a
népnek, amely nem nevemről neveztetett” (Ésa. 65,1)
És: „Megteremtem ajkaikon a hálának gyümölcsét.
Békesség, békesség (vagyis: az az állapot, amelyben minden a maga helyén
van: épség; jó egészség; jólét, a veszély érzetétől való mentesség; boldogság,
boldogulás) a messze (távol) és közel valóknak, így szól az Úr; én meggyógyítom
őt!” (Ésa. 57,19)
. A Szent Szellem
kitöltése után így prédikál Péter apostol a Kornélius házában: „… Most kezdem igazán megérteni, hogy nem
személyválogató az Isten, hanem minden nép között kedves előtte, aki féli őt,
és igazságot cselekszik. Ezt az igét küldte Izráel fiainak, amikor békességet
hirdetett Jézus Krisztus által. Ő a mindenség Ura!” (Csel. 10,34-36)
Így teljesült be a prófécia: „És
most így szól az Úr, aki engem anyám méhétől szolgájává alkotott, hogy Jákóbot (jelentése: aki a másik helyére lép) Ő hozzá megtérítsem, és hogy Izráel
(jelentése: akiért Isten harcol)
hozzá gyűjtessék; hiszen tisztelt vagyok az Úr szemeiben és erősségem az én
Istenem! Így szól: Kevés az, hogy nékem szolgám légy, a Jákób nemzetséginek
megépítésére és Izráel megszabadultjainak visszahozására: sőt a népeknek is
világosságul adtalak, hogy üdvöm a föld végéig terjedjen!” (Ésa. 49,5-6)
És minden Krisztusban lévő
hívőnek szól a próféta által az Úr, ahogy erről bizonyságot tesz Pál apostol
Antiókiában, így szólva az ellenálló zsidókhoz:
„Akkor Pál és Barnabás nagy bátorsággal szólva mondának: Szükséges
volt, hogy először néktek hirdettessék az Isten igéje; de mivelhogy ti
megvetitek azt, és nem tartjátok méltóknak magatokat az örök életre, ímé a
pogányokhoz fordulunk. Mert így parancsolta nékünk az Úr: Rendeltelek téged
világosságul a pogányoknak, hogy légy üdvösségükre a földnek széléig” (Csel.
13,46-47)
Az Úr Jézusról – aki a mi
békességünk – így hangzik a prófécia: „Mert egy gyermek születik nekünk, fiú
adatik nekünk. Az uralom az ő vállán lesz, és így fogják nevezni: Csodálatos,
Tanácsos, Erős Isten, Örökkévaló Atya, Békesség Fejedelme!” (Ézs. 9,5)
„És Ő a mi békességünk. Ha
az Assirus
(jelentése: fogoly, megkötözött)
eljő a mi földünkre és megtapodja palotáinkat: állatunk ellene hét pásztort és
nyolc fejedelmi férfiút. Ezek fegyverrel verik le Asszíriát, kivont karddal
Nimród (jelentése: lázadó, ellenálló)
országát. Megment, ha Asszíria országunkra támad, és behatol területünkre” (Mik.
5,5-6)
Már Ezékiel prófétán
keresztül kijelentette az Úr, hogy hogyan lesz egy néppé az Ő népe: „Szólj
nékik: Ezt mondja az Úr Isten: Ímé, én fölveszem Izráel fiait a pogányok közül,
akik közé mentek, és egybegyűjtöm őket mindenfelől, és beviszem őket az ő
földjükre. És egy néppé teszem őket azon a földön, Izráelnek hegyein, és
egyetlenegy király lesz mindnyájok királya, és nem lesznek többé két néppé, és
ezután nem oszolnak többé két királyságra. És többé meg nem fertéztetik magokat
bálványaikkal és utálatosságaikkal és minden bűneikkel; és megtartom őket
minden oly lakóhelyüktől, amelyekben vétkeztek, és megtisztítom őket, és
lesznek nékem népem, és én leszek nékik Istenük.
És az én szolgám, Dávid
lesz a király Őrajtuk, s egy pásztora lesz mindnyájuknak; és az én törvényeim
szerint járnak, s parancsolataimat megőrzik és cselekszik. És laknak a földön,
melyet adtam vala az én szolgámnak, Jákóbnak, amelyen laktak a ti atyáitok; és
laknak azon ők és fiaik és fiaiknak fiai mindörökké, és az én szolgám, Dávid az
ő fejedelmük örökké. És szerzek velük békességnek frigyét, örökkévaló frigy
lesz ez velük; és elültetem őket és megsokasítom, és helyeztetem az én
szenthelyemet közéjük örökké. És lesz az én lakhelyem felettük, és leszek nékik
Istenük és ők nékem népem. Akkor megtudják a népek, hogy én vagyok az ÚR, aki
megszentelem Izráelt, amikor szentélyem köztük lesz örökre” (Ez. 37,21-28)
Az Úr Jézus így beszél a
zsidókhoz, kijelentve a prófécia megvalósulását: „Más juhaim is vannak
nekem, amelyek nem ebből az akolból valók: azokat is vezetnem kell, és
hallgatni is fognak a hangomra: és akkor lesz egy nyáj, egy pásztor” (Ján.
10,16)
És hogy ki a zsidó, arról így
hangzik a kijelentés: De: „… Krisztus Jézusban sem a körülmetélkedés nem számít, sem a
körülmetéletlenség; hanem csak az új teremtés” (Gal. 6,15)
„Mert nem az a zsidó, aki
külsőképpen az; [szemmel láthatóan az] sem nem az a körülmetélés, ami a (hús)testen
külsőképpen van [látható].
Hanem az a zsidó, [az számít
zsidónak] aki belsőképpen [titkos
belsejében] az; és a szívnek Szellemben, nem betű szerint való
körülmetélése az igazi körülmetélkedés. amelynek dicsérete nem emberektől, hanem Istentől van.
[jön] (Róm. 2,28,
29)
„Mert mi vagyunk a körülmetélkedés,
akik Szellemben szolgálunk az Istennek, és a Krisztus Jézusban dicsekedünk, és
nem a (hús)testben bizakodunk” (Fil. 3,3)
„Benne vagytok körülmetélve is, de nem kézzel
végzett körülmetéléssel, hanem a Krisztus szerinti körülmetéléssel, a bűn
testének (szóma és szarx, vagyis a testi természet) levetése
által. (Kol. 2,11)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.