Hogyan segít a Biblia megismerni és megérteni önmagunkat és
kapcsolatainkat? Első rész.
Azután megformálta az Úristen az embert a föld porából, és
élet leheletét lehelte orrába. Így lett az ember élőlénnyé. Ültetett az Úristen
egy kertet Édenben, keleten, és ott helyezte el az embert, akit formált. (1Móz
2,7-8)
A Biblia nem bizonygatja Isten létezését. Nem sorol fel
érveket, magyarázatokat, egyszerűen tényként kezeli Isten valóságát. A Teremtés
könyvének első mondata erre is utal:
Kezdetben teremtette Isten a mennyet és a földet. (1Móz 1,1)
Isten van, Ő teremtette a világot. A Biblia ennyivel
elintézettnek tekinti az Isten létezésével kapcsolatos összes kérdést, és nem
véletlenül. Azért tehet így ilyen egyszerűen, mert Isten teremtői mivoltában
kitörölhetetlen nyomot hagy teremtményeiben. Úgy kell ezt elképzelnünk, mint
amikor egy műalkotás a szakértő szem számára egyértelmű, az alkotóra utaló
jeleket hordoz. Az emberben az egyik ilyen alkotóra utaló jel a vallásosság. Az
ember kultúrától, földrajzi elhelyezkedéstől függetlenül vallásos. Nem kell
bizonygatni számára Isten létezését, tudja, hogy létezik. Nem biztos, hogy
megtalálja a helyes módját hite megélésének, de tudja, hogy van valami vagy
valaki, aki nála sokkal nagyobb, és ezt nem hagyhatja figyelmen kívül. A vallás
lényege, hogy kapcsolatot akarunk teremteni Istennel, mert nélküle nem teljes
az életünk. Az ember eredendően tehát vallásos.
A Biblia, amikor Istenről beszél, az ember lelkében lévő
tapasztalatra épít. Honnan származik ez a tapasztalat? Magából Istenből. Az
ember teremtésének történetében azt olvassuk, hogy az ember két fő alkotórésze
a föld pora és az isteni lehelet (szellem). E kettő egysége az ember.
Értelmezhetjük nyugodtan úgy is, hogy Isten az emberben két világot kapcsolt
össze. Ez teszi különlegessé a többi élőlény között.
Ennek a kettősségnek a következménye, hogy az ember nem csak
az anyagi világot, hanem a szellemi valóságokat is érzékeli és kötődik is
hozzájuk. Az embernek hinnie kell valamiben. Nemcsak azért, mert ha nem hisz,
akkor racionálisan végiggondolva az élete értelmetlen, hanem azért is, mert szellemi
valójának ez egy szükséglete.
A kielégítetlen szellemi szükségletek ugyanúgy szenvedést és
előbb vagy utóbb – ez esetben szellemi – betegséget vagy halált okoznak, mint a
testiek. Az első, szellemi hiányra utaló jel az emberben a személyiség
egyensúlyvesztése, egy állandó hiányérzet. Nem tudja, hogy mi, de valami mindig
hiányzik neki. Sokan próbálják anyagi természetű dolgokkal betölteni ezt a
hiányt, ám az mindig visszatér. Hiába van meg minden a testi oldalon, ha a szellem
szenved. Egyensúlyt kell teremteni, anélkül nincsen harmónia.
A te indításod az bennünk, hogy gyönyörűség dicsérnünk
téged, mert magadnak teremtettél minket, s nyugtalan a szívünk, míg csak el nem
pihen benned. (Szt Ágoston: Vallomások, 1. könyv 1/1)
Elfogadni Isten létezését – ez minden egyensúly, önismeret
és istenismeret alapja.
Jorsits Attila
(Folyt. köv.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.