Sikertörténet lehetett volna. Sokan hallgatták Jézust, egyet
is értettek vele, követni akarták, de ő mégis otthagyta őket.
Az emberek látva a jelt, amelyet tett, ezt mondták: “Ez
valóban az a próféta, akinek el kellett jönnie a világba.” Amikor pedig Jézus
észrevette, hogy érte akarnak jönni, és el akarják ragadni, hogy királlyá
tegyék, visszavonult ismét a hegyre egymagában. (Jn 6,14-15)
Furcsa jelenet. Ránézésre sikertörténet, mert rengetegen
hallgatják Jézust. Egyetértenek a hallottakkal, hiszen ha nem így lenne, már
rég hazamentek volna erről a lakatlan helyről, hiszen éhesek. Ekkor jön a
csoda. Jézus szétoszt minimális mennyiségű kenyeret és halat a tömegnek,
mindenki jóllakik és még marad is. A hallgatóság egyértelmű felismerésre jut:
ez kell nekik, erre vártak. Egy bölcs vezetőre, aki megoldja a testi és a lelki
problémákat, ráadásul az emberek tömegesen követik. Ideális uralkodó lenne.
Minden egybevág, de Jézus ahelyett, hogy elfogadná a méltóságot, egyszerűen
elmegy. Az a Jézus, akiről azt tartjuk, hogy még egy elveszett is fontos neki,
most otthagy egy tömeget, olyanokat, akik tényleg követni akarták.
Az ókorban a jó király alapvető tulajdonságának tartották az
igazságosságot és a bölcsességet. Azzal, hogy királlyá akarták tenni, Jézust
ilyennek ismerték el az emberek. Persze ennyi nem elég a királysághoz, de hozzá
még Jézus bőséget ad (kenyérszaporítás), ami szintén a jó király ismérve, s ezt
tetőzi végül a népszerűség. Az Ószövetség nagy királyai is mind ilyenek voltak.
Hatalmas lehetőség lenne ez Jézus számára, de ő ezt nem használja ki. Miért
hagyja ott őket, amikor egész életének visszatérő eleme, hogy követésére hívja
az embereket? Most itt van egy tömeg, amely követné. Miért nem kell ez neki?
Azért, mert Jézus szavait és személyét követni akarják
ugyan, de az emberi gondolkodásnak megfelelően, és nem olyan módon, ahogyan azt
Jézus szeretné.
Van az emberben egy rafinált automatizmus, ami beindul,
amikor Istennel szembesül. A lényege a hárítás. Nem arról van szó, hogy
elkezdenénk tagadni Isten létét vagy szavainak igazságát. Ez túl durva lenne,
bántaná a lelkiismeretünket. Tagadás helyett általánosítunk, vagyis nem az
isteni szó igazságát tagadjuk, csak azt, hogy az egyenesen nekünk szólna. Tehát
a személyes megszólításból általános, például az „embereknek” szóló üzenetet
csinálunk, aminek már nem érezzük annyira az egyénileg kötelező erejét. Ezzel a
remek technikával mindenki direkt tagadás nélkül távolíthatja el magát Istentől
és az Ő szavától.
Lássunk három módszert:
Projekció: Ezt XY-nak kellett volna hallania…
Általánosítás: Hát igen, az embereknek így kellene élniük…
Profanizálás: Az evangélium üzenete a tisztességes,
társadalom számára hasznos életvitel.
Ez a remek kis taktika kisebb vagy nagyobb mértékben, hívő
és nem hívő emberben egyaránt működik. A gond az, hogy nem vezet semmire. Jézus
ezért hagyja ott a tömeget. Igazat adtak neki, hallgatták még éhesen is, de a
szavait nem önmagukra, hanem egy igazságos királyságra értelmezték, és ezzel
eltávolították őt maguktól. Ez az ellenkezés egy rafinált formája.
Jézus távozik. Nem azért megy el, mert nem szereti őket,
hanem azért, mert – itt és most – semmi értelme a maradásnak. A történet vége
így cseppet sem vidám, de jól mutatja, hogy mit érhet el az ember, ha távol
tartja magától Isten szavát. Gondolj bele, mennyi marhasággal hárítjuk el Jézus
tanítását: erkölcsi, (egyház)politikai, társadalmi szintre tereljük az
egyenesen nekünk szóló lelki üzenetet. Végül mi is, akár a történetben szereplő
tömeg, egyedül maradunk, Jézus nélkül a pusztában.
Jorsits Attila
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.