„Kölcsön ád az Úrnak, aki kegyelmes a szegényhez (aki könyörül a nincstelenen); és
az ő jótéteményét megfizeti (megtéríti) néki”
(Péld. 19,17)
Jakab apostolon keresztül így
szól a Szent Szellem: „Mert az ítélet
irgalmatlan az iránt (és ahhoz), aki
nem cselekszik irgalmasságot; és dicsekedik (és diadalmaskodik) az irgalmasság az ítélet ellen (az
ítélet felett). Mi a haszna (és mit
használ), atyámfiai (testvéreim), ha valaki azt mondja, hogy hite van,
(de) cselekedetei pedig nincsenek? Avagy
megtarthatja-e (üdvözítheti-e) őt
(egyedül) a hit? Ha pedig az atyafiak
(a testvérek), férfiak vagy nők,
mezítelenek (nincs ruhájuk), és
szűkölködnek mindennapi eledel nélkül (és nincs meg a mindennapi kenyerük).
És azt mondja nékik valaki ti közületek:
Menjetek el békességgel, melegedjetek meg és lakjatok jól; de nem adjátok meg
nékik, amikre szüksége van a testnek (az ő egész valójuknak); mi annak a
haszna (és mit használ az)? Azonképpen
(ugyanígy) a hit is, ha cselekedetei
nincsenek, megholt ő magában (vagyis halott önmagában)” (Jak.
2,13-17)
Már Ézsaiás prófétán keresztül
kijelenti az Úr, hogy: „Oszd meg
kenyeredet az éhezővel, vidd be házadba a szegény bujdosókat, ha mezítelent
látsz, ruházd fel, és ne zárkózz el testvéred elől!” (Ésa. 58,7)
Mert Aki gyakorolja a szeretet (mégpedig az agapé: Isten szerinti
szeretetet), az: „Boldog, aki a
nyomorultra (a nincstelenre) gondol
(akinek gondja van a nyomorultra; aki észreveszi, megérti); a veszedelem napján (ha bajba kerül, a csapás idején) megmenti azt (segítségére siet) az
Úr. Az Úr megőrzi azt és élteti (életben tartja) azt; boldog lesz e földön (és az Úr boldoggá teszi itt a földön), és nem adhatod oda (mert nem engedi át) ellenségei kívánságának (s nem adja
ellensége hatalmába; nem engedi át ellenségei dühének, sem a szomorúság, bánat,
fájdalomnak). Az Úr megerősíti őt az ő
betegágyán (segítséget hoz; enyhülést - jobbulást - ad); bármilyen az ágya, megkönnyíted betegségében
(jobbulást ad neki valahányszor betegen fekszik, és fekvőhelyét kényelmesre
cseréli)” (Zsolt. 41,2-4)
Ezért: „Amit leginkább kell az embernek kívánni, az irgalmasság… (amit az
embertől megkívánnak, az a részvét, szánalom, könyörületesség)” (Péld.
19,22)
„Aki megutálja (megveti) az ő felebarátját, vétkezik; aki pedig a
szegényekkel kegyelmességet cselekszik (aki az alázatosokon könyörül), boldog az!” (Péld. 14,21)
„Aki elnyomja a nincstelent, gyalázza Alkotóját, aki pedig könyörül a
szegényen, az dicsőíti” (Péld. 14,31)
És: „ Aki megcsúfolja (gúnyolja) a
szegényt, gyalázattal illeti annak Teremtőjét (Alkotóját); aki gyönyörködik másnak nyomorúságában
(és aki a veszedelemnek örül), büntetlen
nem marad!” (Péld. 17,5)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.