A tövis pedig: „… e
világnak gondja és a gazdagságnak csalárdsága (amely) elfojtja az igét, és gyümölcsöt nem terem. (Mát. 13,22)
Ennek következményéről így prófétál Jeremiás: „A magad gonoszsága fenyít (ver) meg téged, és a
te elpártolásod büntet meg téged. Tudd meg hát és lásd meg: mily gonosz és
keserves dolog, hogy elhagytad az Urat, a te Istenedet, és hogy nem félsz
engemet, ezt mondja az Úr, a Seregeknek Ura. Bizony régóta széttörtem a te
igádat, és letéptem köteleidet, és azt mondtad: Nem leszek rabszolga;
mindamellett minden magas halmon és minden lombos fa alatt bujkálsz vala te,
mint egy parázna
(Más fordítás: Réges-régen összetörted igádat, széttépted
köteleidet, és ezt mondtad: Nem akarok szolgálni! De minden magas dombra és
minden bujazöld fa alá lefekszel, mint egy parázna). Pedig én úgy plántállak (vagyis ültettelek) vala el téged, mint nemes szőlővesszőt, mindenestől hűséges (és
mint igazán valódi) magot: mi módon
(hogyan) változtál hát nékem idegen
szőlőtőnek fattyú (vad) hajtásává?” (Jer. 2,19-21)
„Elhagytam házamat; ellöktem (és magára
hagytam) örökségemet, ellenségének kezébe
adtam azt, akit lelkem szeret. Az én örökségem olyanná lett hozzám (és úgy
bánt velem), mint az oroszlán az erdőben;
ordítva támadt ellenem (és hangosan ordított rám); ezért gyűlölöm őt (ezért meggyűlöltem). Tarka madár-é az én örökségem nékem? Nem gyűlnek-é ellene madarak
mindenfelől? (és körülfogják a madarak). Jöjjetek, seregeljetek (és gyűljetek) össze mind ti mezei vadak; siessetek az evésre (jöjjetek, egyetek)!
Sok pásztor pusztította az én szőlőmet,
taposta az én osztályrészemet; az én drága örökségemet sivatag (és sivár) pusztává tették!” (Jer. 12,7-10)
Dávid pedig
így imádkozik, – példát adva a minden korban élő hívőknek – és így prófétál: „Seregek Istene, állíts helyre minket
(újíts meg bennünket); világoltasd
(ragyogtasd ránk) a te orcádat, hogy
megszabaduljunk! Egyiptomból szőlőt(őt) hoztál
ki, kiűzéd a pogányokat (a népeket) és
azt (meg) elültetéd. Helyet
egyengettél előtte (és helyét elegyengetted), és gyökeret eresztett, és ellepi a földet. Hegyeket fogott el (és
borított be) az árnyéka, és a vesszei
olyanok lettek, mint az Isten cédrusfái (és vesszői vetekednek a hatalmas
cédrusokkal). Sarjait (és indáit) a tengerig
ereszté (és növesztette), és
hajtásait a folyamig. Miért rontottad el annak gyepűit (miért romboltad le
kerítéseit), hogy szaggathassa minden
járókelő (hogy szedhessen róla, aki csak arra jár)? Pusztítja azt a vaddisznó (lerágja az erdei vadkan), és (le)legeli a mezei vad.
Oh Seregek Istene! kérlek, térj vissza (fordulj
hozzánk), tekints alá az egekből és lásd
és tekintsd meg (és gondozd) e
szőlőtőt (és ezt a szőlőt)! És a
csemetét, amit jobbod ültetett (oltalmazd), a sarjat (a fiút), melyet
(és akit magadnak) felneveltél! Elégett a
tűzben, levágatott; arcod haragjától elvesznek (és pusztuljanak el
dorgálásodtól, akik fölperzselték, levagdalták). Legyen a te kezed a te jobbodnak férfiján, és az embernek fián, akit
megerősítettél magadnak (legyen kezed azzal a férfival, jobbod azzal az
emberrel, akit magadnak neveltél), hogy
el ne térjünk tőled (és mi nem pártolunk el tőled). Eleveníts meg minket (tarts életben bennünket) és imádjuk (és segítségül hívjuk) a te nevedet” (Zsolt. 80,8-19)
Az Úr Jézus
így szól tanítványaihoz és egyben kijelentést ad a szőlőtőről, és a szőlőről: „Én vagyok az igazi szőlőtő, és az én Atyám
a szőlőműves (a szőlősgazda). Én
vagyok a szőlőtő, ti a szőlővesszők…” (Ján.
15,1.5)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.