2012. október 17.

Imre Dinnyes: EGY AZ EGYBEN

Készítette: Imre Dinnyés
Mert ha az ő halálának hasonlatossága szerint vele #eggyé lettünk#, bizonyára feltámadásáé szerint is azok leszünk. (Róma 6:5)

"Eggyé lettünk vele". Vele - Jézus Krisztussal, a Messiással, Isten Fiával, Istennel.

Sokféle un. egység létezik, amelyek minőségéről később kételyeink támadnak
(két-ely...). Ha több különálló ember egymás mellé áll szorosan, akkor különösen távolról egynek látszanak, azonban valójában csak érintkeznek, de nem alkotnak egységet.

Milyen egységre gondol Pál? Egy metaforát használ csupán? Nézzük csak:

Az eggyé lenni eredeti görög megfelelője a #sumphutos#. A jelentése pedig:

"Együtt születni, ugyanazon természeten osztozni" (Thayer)

"Két személy élő, vitális egysége, akik együtt növekednek. A szót a sziámi ikrekre alkalmazzák, akiknek a teste egy ponton összekapcsolódik, és akiknek a vére két fizikai testen át áramlik, ahogy normális esetben egy testen keresztül. A szó ezen a helyen a hívő és az Úr Jézus olyan élő egységéről beszél, ahol Isten helyezi az embert Krisztusba a kereszten." (Wuest)

Az 'eggyé lenni' Pál megfogalmazásában tehát "túlzóan" szoros kapcsolatot jelent Krisztus és az ember között. Vagy azt érti Pál, amit a szó jelent, vagy pedig veszélyes eretnekséget kockáztat meg a metafora használatával. Ismerve Pált, utóbbi gondolatot elvethetjük. Marad tehát a majdnem túl szép, hogy igaz legyen örömhír: Krisztus elválaszthatatlanul összekötötte magát velünk a kereszten, hogy a halálán/halálunkon keresztül átvigyen bennünket az életébe/életünkbe. Eggyé vált velünk a legsötétebb óránkban, hogy egyek lehessünk vele a legvilágosabb örökkévalóságában.

Az emberi házasság fogadalma a "jóban és rosszban együtt" elvre épül. Krisztus egyoldalúan velünk volt a rosszban, majd azt mondta: "Legyünk (egyek a) jóban!"

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.