Mert ha az ő halálának hasonlatossága szerint vele #eggyé
lettünk#, bizonyára feltámadásáé szerint is azok leszünk. (Róma 6:5)
"Eggyé lettünk vele". Vele - Jézus Krisztussal, a
Messiással, Isten Fiával, Istennel.
Sokféle un. egység létezik, amelyek minőségéről később
kételyeink támadnak
(két-ely...). Ha több különálló ember egymás mellé áll
szorosan, akkor különösen távolról egynek látszanak, azonban valójában csak
érintkeznek, de nem alkotnak egységet.
Milyen egységre gondol Pál? Egy metaforát használ csupán?
Nézzük csak:
Az eggyé lenni eredeti görög megfelelője a #sumphutos#. A
jelentése pedig:
"Együtt születni, ugyanazon természeten osztozni"
(Thayer)
"Két személy élő, vitális egysége, akik együtt
növekednek. A szót a sziámi ikrekre alkalmazzák, akiknek a teste egy ponton
összekapcsolódik, és akiknek a vére két fizikai testen át áramlik, ahogy
normális esetben egy testen keresztül. A szó ezen a helyen a hívő és az Úr
Jézus olyan élő egységéről beszél, ahol Isten helyezi az embert Krisztusba a
kereszten." (Wuest)
Az 'eggyé lenni' Pál megfogalmazásában tehát
"túlzóan" szoros kapcsolatot jelent Krisztus és az ember között. Vagy
azt érti Pál, amit a szó jelent, vagy pedig veszélyes eretnekséget kockáztat
meg a metafora használatával. Ismerve Pált, utóbbi gondolatot elvethetjük.
Marad tehát a majdnem túl szép, hogy igaz legyen örömhír: Krisztus
elválaszthatatlanul összekötötte magát velünk a kereszten, hogy a
halálán/halálunkon keresztül átvigyen bennünket az életébe/életünkbe. Eggyé
vált velünk a legsötétebb óránkban, hogy egyek lehessünk vele a legvilágosabb
örökkévalóságában.
Az emberi házasság fogadalma a "jóban és rosszban
együtt" elvre épül. Krisztus egyoldalúan velünk volt a rosszban, majd azt
mondta: "Legyünk (egyek a) jóban!"
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.