Készítette: Imre Dinnyes
Sokunk számára az Ószövetség és Újszövetség két élesen
elkülönülő része a Bibliának. Zárójelben egy kis érdekesség: a 2. században
Melito (http://en.wikipedia.org/wiki/Melito_of_Sardis) és a 3. században
Tertullianus (http://en.wikipedia.org/wiki/Tertullian) nevezte el Ó- illetve
Újszövetségnek a Biblia két részét. Ugyanakkor mindkét rész ugyanahhoz az
inspirált kánonhoz tartozott. Eredetileg szerves egységet alkottak. A
"régi" és az "új" jelzők mellékjelentésének elkerülése
végett nevezhetjük őket inkább Első és Második Szövetségnek is (a köveket
kéretik leengedni...).
Eléggé nyilvánvaló tapasztalat, hogy mi, keresztények
általában véve nem vagyunk tisztában azzal, hogy az Első Szövetség teljes
terjedelmében egy személyről szól: Jézus Krisztusról. Maga Jézus beszélt arról,
hogy az Írások Őrá mutatnak. (János 5:39.) A Második Szövetség szerzői azonban
- forradalmi módon - Krisztus fényében értelmezték az Első Szövetséget. Vajon
miért? Mert erre tanította őket a Mester.
Ha hinnétek Mózesnek, hinnétek nekem: mert énrólam írt ő.
(János 5:46) Ez volt Jézus hermeneutikai (Írás értelmezési) öröksége testvérei
számára.
Jézus ugyanis teljesen új módon alkalmazta az Ószövetséget:
az ószövetségi jövendöléseket és előképeket saját magában és szolgálatában
látta beteljesedni. A korai Egyház erre a forradalmi Írás értelmezésre épült.
Jézus nem pusztán befejezte az Első Szövetség történetét,
hanem beteljesítette azt. A beteljesítés nemcsak az ígéretekre vonatkozott
azonban. Jézus valósággal megtestesítette az Első Szövetséget. Betöltötte,
megtöltötte és kitöltötte az ősi Írást. Luther mondja, hogy "az Írás a
bölcső, amiben Krisztus fekszik."
Amikor az Írást olvassuk, akkor Jézus történetét olvassuk.
Amikor Jézus történetét olvassuk, akkor a magunk történetét olvassuk. Ezért
nevezhetjük a Bibliát CSALÁDI FOTÓALBUMNAK is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.