(A "hegyi
beszéd" alapján)
„Nem mindenki, aki azt mondja
nékem: Uram! Uram! Megyen be a mennyek országába, hanem aki cselekszi az én
mennyei Atyám akaratát. Sokan mondják majd nékem ama napon: Uram! Uram! Nem a
te nevedben prófétáltunk-é, és nem a te nevedben űztünk-é ördögöket, és nem
cselekedtünk-é sok hatalmas dolgot a te nevedben? És akkor vallást teszek majd
nékik: Sohasem ismertelek titeket, távozzatok tőlem, ti gonosztevők.” Mt.7,21-23
Sokat foglalkoztattak a fenti igék. Hogy is van
csak? Sokan lesznek, akik Jézus nevében jeleket és csodákat cselekednek,
betegeket gyógyítanak, ördögöket űznek, prófétálnak, és még sok hatalmas csodát
tesznek – és később, „ama napon” Jézus mégis megtagadja őket, mondván, „sohasem
ismertelek titeket, ti gonosztevők (rosszat cselekedők)!” Hogyan lehetséges ez?
Nem
jutottam közelebb a megoldáshoz, míg egy nap meg nem értettem valamit a Máté
evangéliumából, a „hegyi beszéd” olvasásakor. Tudjuk, hogy az 5-6-7 fejezetek
szorosan összetartoznak, hiszen egyetlen tanítás elemeiről van szó, így a 7.
fejezet végén, a fent már idézett versek, majd a következők is ennek elválaszthatatlan részei, és egyetlen
mondanivalót alkotnak. „Valaki azért
hallja én tőlem e beszédeket, és megcselekszi azokat, hasonlítom azt a bölcs
emberhez, aki kősziklára építette az ő házát: És ömlött az eső, és eljött az
árvíz, és fújtak a szelek, és beleütköztek abba a házba, de nem dőlt össze,
mert a kősziklára építtetett. És valaki hallja én tőlem e beszédeket, és nem
cselekszi meg azokat, hasonlatos lesz a bolond emberhez, aki a fövényre
építette a házát, és ömlött az eső, és eljött az árvíz, és fújtak a szelek, és
beleütköztek abba a házba, és összeomlott, és nagy lett annak romlása.” Mt.7,24-27.
Milyen beszédeket hall az a bizonyos kősziklára
építkező bölcs ember, amiket azután megcselekszik, mert azt akarja, hogy a háza
ne dőljön össze a viharban? A „hegyi beszéd” szavait, Jézus egyértelműen erre
utal itt! Mi lehet olyan fontos, hogy ha valaki azokat megtartja, helye lesz a
mennyben, ha pedig nem, az Úr elutasítja őt?
Meglepő talán, de Jézus Krisztus a „hegyi beszédben”
a SZERETET útját fejti ki egészen részletesen. Az 5.és 6. fejezetben, a
„boldog-mondások” után - ahol azokról beszél, akik az isteni természet részesei
- nagyon pontos tanácsokat, utasításokat ad arra nézve, hogyan járjunk szeretet
által Istennel a mi mennyei Atyánkkal (szeretet nélkül csak a törvény marad,
amelyet kötelességből nem lehet betartani), és embertársainkkal,
testvéreinkkel. A "hegyi beszéd" egyik csúcspontja: “Szeressétek
ellenségeiteket, áldjátok azokat, akik titeket átkoznak, jót tegyetek azokkal,
akik titeket gyűlölnek, és imádkozzatok azokért, akik háborgatnak és kergetnek
titeket. Hogy legyetek a ti mennyei Atyátoknak fiai, aki felhozza az ő napját
mind a gonoszokra, mind a jókra, és esőt ad mind az igazaknak, mind a
hamisaknak.” “Legyetek bevégzettekké, ahogy mennyei Atyátok tökéletessége is
bevégzett!” Mt. 5,44-48. (Utolsó vers
Csia fordítás)
Majd pedig
mintegy végső következtetésként hangzik: Mindenben úgy tegyetek az
emberekkel, ahogy akarjátok, hogy ők tegyenek veletek! Mert ez az, amit a
törvény és a próféták kívánnak. (Csia fordítás)
Az
utolsó fejezetben mindezt így összegzi: „Menjetek be a szoros kapun, Mert tágas
az a kapu, és széles az az út, amely a veszedelemre visz, és sokan vannak, akik
azon járnak. Mert szoros az a kapu, és
keskeny az az út, amely az életre visz, és kevesen vannak, akik megtalálják azt.
NOS, EZ A KESKENY ÚT – A SZERETET ÚTJA! Az isteni szeretet, az
agapé szeretet útja.
Az a bizonyos kiváltképpen való út, amelyen ha nem
jár az ember, hiábavaló minden karitatív tevékenység, és karizmatikus
megnyilvánulás. Ezt Pál apostol az 1 Kor.13-ban
írta le, hangsúlyozván, hogy „Most azért megmarad a hit, remény,
szeretet, e három, ezek között pedig
legnagyobb a szeretet.” (Gszsz.Agapé
= Szeretet: Személyre irányuló,
személyek /Isten és ember, ember és ember/ között megnyilvánuló, összetett
/komplex/ érzelmi töltésű kapcsolat. Aki szeret, abban megvan a szeretet az
iránt, akit szeret, vagyis megbecsüli őt, örömét leli benne, vágyik
jelenlétére, igyekszik neki örömet szerezni, javát és jólétét elősegíteni. A
szeretetnek ez a fajtája nem tekint tárgya érdemeire, Róm. 5,8.)
Az az isteni szeretet, amely “hosszútűrő, kegyes, nem
irigykedik,nem kérkedik, nem fuvalkodik fel. Nem cselekszik éktelenül, nem
keresi a maga hasznát, nem gerjed haragra, nem rója fel a gonoszt. Nem örül a
hamisságnak, de együtt örül az igazsággal, mindent elfedez, mindent hiszen,
mindent remél, mindent eltűr.“ 2Kor.13,4-7.
És erről a szeretetről mondja Isten, hogy
kitöltetett a szívünkbe a Szent Szellem által. Ha be akarunk menni az életre,
és együtt akarunk élni Jézussal a menny királyságában, akkor ezen a keskeny
ösvényen, a szeretet keskeny útján kell járnunk. Ellenkező esetben tehetünk
bármilyen hatalmas csodát és jelet, de az életünket ez nem menti meg.
Nagyon fontos tisztában lennünk azzal, hogy az ember, de
különösen a keresztyén ember két dimenzióban él. A természetfölöttiben és a
természetes, földi világban. A szellemvilágra vonatkozóan pontosan tudja, hogy nem
test és vér ellen van tusakodása, hanem a fejedelemségek ellen, a hatalmasságok
ellen, ez élet sötétségének világbírói ellen, a gonoszság lelkei ellen, melyek
a magasságban vannak.(Ef.6,12.) Tudja, hogy bár
hústestben van, de ha most abban jár is, “nem a hústest módjára viseli a
harcot. Mert az ő harcviselésének fegyverei nem hústestből valók. Ellenkezőleg!
Isten által hatnak és arra képesek, hogy erősségeket romboljanak le,
okoskodásokat bontsanak le, továbbá minden magaslatot lerontsanak, amely Isten
ismerete ellen felemelkedik, sőt fogollyá tesznek minden gondolatot, hogy a
Krisztusnak engedelmeskedjék…” (2Kor. 10,3-5.
Csia) Ezért felöltözvén az Isten minden fegyverét, megáll az ördög minden
ravaszságával szemben. (Ef.6,11-18) A
szellemvilágban Isten erejével és hatalmával, az Úr Jézustól kapott
felhatalmazással él, és uralkodik a sátán és minden serege felett – és
győzelemről győzelemre jut. Sőt, mindezeken felettébb diadalmaskodik az által,
aki őt szereti, vagyis Jézus Krisztus által. Csodák és jelek kísérik, ördögöket
űz, új nyelveken szól, kígyókat vesz föl, és ha valami halálost iszik, meg nem
árt néki, betegekre veti kezeit és meggyógyulnak.
(Mk 16,17-18) Csodálatos kiváltság! Adja
meg Isten, hogy minden gyermeke járjon ebben a felhatalmazásban, és a világ
ilyen módon is meglássa Isten dicsőségét!
Van azonban egy másik dimenzió is. A hívő ember
hiába tesz hatalmas csodákat, prófétál igaz és nagy dolgokat, hiába űzi ki
Jézus nevében az ördögöket (azaz mégsem hiába, hiszen így sokan megmenekülnek
általa), ha nem a szeretet útján jár, ha a saját, egyéni életében nem
mutatkoznak meg a szeretet gyümölcsei Isten és ember felé – az ő számára mindez
nem sokat ér. Ha nem tartja be azt az egyetlen újszövetségi parancsot, a
szeretet parancsát - amelyből következően
tudja betartani az összes többit -, ha az élete nem mutatja fel a
szeretet gyümölcseit, Jézus azt mondja majd: Távozz tőlem, sohasem ismertelek, te
gonosztevő!
A “hegyi beszéd”-ben az Úr éppen
erre hívja fel a figyelmünket. Hogy öltözzünk fel egy egészen másfajta
„fegyverzetet” is, amelyet a természetes világban, embertársaink felé kell
viselnünk. - S a kettőt véletlenül sem lehet, nem szabad felcserélni! - Azok
felé az Istentől szeretett embertársaink felé, akiket Ő saját képére és
hasonlatosságára teremtett, s akikért odaadta egyszülött Fiát, Jézus Krisztust,
hogy aki hisz Őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen, s aki attól a
pillanattól Isten gyermekévé válik.
Ez a “fegyverzet” pedig így néz ki:
“Öltözzetek föl azért mint az Istennek
választottai, szentek és szeretettek, könyörületes szívet, jóságosságot,
alázatosságot, szelídséget, hosszútűrést. Elszenvedvén egymást és megbocsátván
kölcsönösen egymásnak, ha valakinek valaki ellen panasza volna, miképpen a Krisztus is megbocsátott néktek, akképpen ti
is. Mindezeknek fölébe pedig öltözzétek föl a szeretetet, mint amely a
tökéletességnek a kötele”.
Kol.3,12-14.
Sőt, még a teremtett világ felé is szeretettel
fordulunk, hiszen az igaz még a barmának érzését is ismeri. (Pld 12,9.) A
teremtett világ alig várja az Isten-gyermekek – a szeretet, békesség, irgalom
megjelenését, amely nem a világban uralkodó farkastörvények szerint cselekszik,
hanem Isten országának törvényei szerint, ezért nem eltapossa, kiírtja,
hanem felemeli a gyengéket, meggyógyítja
a betegeket, ad annak, aki rászorul, segít a bajbajutottakon. Nem gázol át az
embereken saját céljainak érdekében, hanem fölemeli, segíti őket. Ráadásul
nemcsak az atyjafiát szereti, hanem még az ellenségét is.
Van tehát
egy sorrend, amit nem lehet felcserélni. A szellemvilágban uralkodunk Jézus
Krisztus által. Embertársaink, testvéreink felé pedig gyakoroljuk a szeretet
parancsát. Felvesszük keresztünket, azaz meghalunk saját magunk számára és
letesszük életünket – önzésünket, büszkeségünket, haragunkat, indulatainkat,
uralkodnivágyásunkat - mindennap.
Nem könnyű út ez. De ha elhatározzuk – mert ez a mi döntésünk
-, hogy rajta járunk, a Szent Szellem által a SZERETET Istene, maga a Teremtő,
Mindenható Isten ereje támogat. Ezen az
úton járva tarthatjuk
meg egyedül az életünket. A keskeny úton.
A szeretet útján.
Orbó
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.