„Jakab [Jelentése: mást kiszorító, más helyébe lépő], Istennek és az Úrnak, a Krisztus Jézusnak
(rab)szolgája, az elszórtan levő [diaszpora: a szórványban;
szétszórtságban élő] tizenkét
nemzetségnek [(phülé): sarjnak, Szó szerinti jelentése: az egy
tőről, egy őstől származóknak]; üdvözletemet [örüljetek]” (Jakab 1,1)
Az Úr Jézus parancsa mennybemenetele
előtt az Övéihez: „Elmenvén azért,
tegyetek tanítványokká [és tanítsatok] minden népeket [az összes nemzeteket], bemerítvén
őket az Atyának, a Fiúnak és a Szent Szellemnek nevében [hatalmába,
tekintélyébe, jellemvonásába dicsőségébe, erejébe; // adj nevet a benne foglalt
kiváltságokkal//]”(Mát.
28,19)
Péter apostol is ír a szórványban élő választott népnek, a
Krisztus népének: „Péter, Jézus
Krisztusnak apostola, a Pontusban, Galátziában, Kappadóciában, Ázsiában és
Bithiniában elszéledt [és
szétszórtságban, szórványban élő] jövevényeknek,
[a szétszóródott hontalanoknak; a kiválasztott kivándorlóknak; Isten kiválasztott
népének, a zarándokoknak]. Akik ki vannak választva az Atya Isten eleve
elrendelése [mindentudása] szerint, a
Szellem megszentelésében, [vagyis a Szellem megszentelő munkája által] engedelmességre és Jézus Krisztus vérével
való meghintésre: kegyelem és békesség adassék néktek bőségesen.
[Más fordítás: Akiket a szerint, ahogy Isten, az Atya eleve
kiismerte őket, kiválasztottak, hogy a Szellem megszentelésével
engedelmeskedjenek, és a Krisztus Jézus vérével meghintsék őket. Mindig több
kegyelem és békesség töltsön be titeket]” (1 Pét. 1,1-2)
És így folytatja
Péter apostol: „Ti pedig választott
nemzetség, királyi papság, szent nemzet, (tulajdonul lefoglalt megvásárolt,
és megmentett), és megtartásra való nép
vagytok, hogy hirdessétek Annak hatalmas dolgait (és dicsőségét), aki a sötétségből az ő csodálatos
világosságára hívott el titeket. Akik hajdan nem nép [voltatok], most pedig Isten népe [vagytok]. Akik nem kegyelmezettek [voltatok]
(egykor könyörület nélkül éltetek, nem nyertetek irgalmat), most pedig kegyelmezettek [vagytok] (és
könyörületet nyertetek, irgalomra találtatok).
Szeretteim, kérlek (és kérlellek) titeket, mint jövevényeket és idegeneket (zarándokokat, vándorokat,
hontalanokat), tartóztassátok meg
magatokat (és tartózkodjatok) a
(hús)testi kívánságoktól (az érzéki epekedéstől, vágyódástól), amelyek a lélek (vagyis életetek) ellen vitézkednek (és küzdenek) (amelyek
hadat viselnek életetek ellen)” (1Pét
2,9-11).
Júdás apostol is a szórványban élő keresztényeknek ír: „Júdás, Jézus Krisztusnak szolgája, Jakabnak
pedig atyafia (vagyis testvére), köszöntését
küldi az elhívottaknak, akik az Atya Istentől megszenteltettek (akiket az
Atya Isten szeretett) és Jézus
Krisztustól megtartattak” (Júd. 1,1-2).
Hiszen Krisztusban: „Nincs
[többé] zsidó, sem görög [azaz:
pogány]; nincs (rab)szolga, sem szabad; nincs férfi, sem nő; mert ti mindnyájan egyek vagytok
[vagyis eggyé lettetek] a Krisztus
Jézusban” (Gal. 3,28).
A Jubileumi kommentár a fenti igék
alapján így magyarázza, hogy kiknek írt az apostol: A szétszórtságban
élő 12 nemzetség az új, a szellemi Izrael, a teljes ecclézsia, amely nem egy
helyen, hanem az egész lakott földön diasporában él. A szétszórt állapot nem
emberek miatt van, hanem Isten akaratából
A lényegében egy egyház mindenütt ott van, hogy szolgáljon. A
szolgálatára mindenütt szükség van. Mint só és világosság, minden gyülekezet
ott szolgáljon mások javára, üdvére, ahol Isten rendeléséből van.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.