Az apostol azt kívánja, minden Krisztushívő számára: „Hogy a
ti kipróbált [és a próba alapján
igazinak, valódinak bizonyuló] hitetek
[és hűségetek, megbízhatóságotok, hiteles hitvallásotok]. Ami
sokkal becsesebb [és sokkal értékesebb] a
veszendő, de tűz által kipróbált [vagyis megvizsgált, jóváhagyott jónak
/megfelelőnek /alkalmasnak bizonyuló] (vert)aranynál. Dicséretre [elismerésre], tisztességre
[megbecsülésre, tiszteletre]
és dicsőségre [vagyis dicsőséges ragyogásra] méltónak
találtassék [és méltónak bizonyuljon] a
Jézus Krisztus megjelenésekor [azaz:
lelepleződésekor, kinyilatkoztatásakor, kijelentésekor]” (1
Pét. 1,7)
Mert: Az a nap [az Úr napja] fogja világossá [nyilvánvalóvá; szemmel láthatóvá] tenni, [mert kimutatja; felszínre, (nyilvánosságra, világosságra)
hozza] mivel tűzben jelenik meg.
[érkezik; jelentetik ki; nyilvánul meg; tűz által fog kinyilatkozni
(lepleződni); hull le róla a lepel] és
akkor mindenkinek a munkája nyilvánvalóvá lesz. [láthatóvá válik majd] és hogy kinek mit ér [milyen] a munkája, azt [maga] a tűz fogja kipróbálni [majd
megmutatja; teszi próbára, vizsgálja meg]” (1Kor. 3,13).
Már Ézsaiás prófétán keresztül szól az Úr az övéinek: „Ímé,
megtisztítottalak, de nem úgy, mint ezüstöt, megpróbáltalak a nyomor (nyomorúság,
szenvedés, elnyomás)
kemencéjében” [olvasztókemencéjében] (Ésa.
48,10).
És
hogy mit ért kemencén az Úr: „Titeket
pedig kézen fogott az Úr, és kihozott titeket a vas kemencéből, Egyiptomból, hogy legyetek néki
örökös népe, miképpen e mai napon vagytok” (5
Móz. 4,20).
Az
Úr kihozott a világból – Egyiptomból – a nyomorúság földjéből – a vas
olvasztókemencéjéből – mert: „...magának
kiválasztott minket Őbenne (a Krisztusban) a világ teremtetése előtt...” (Eféz. 1,4).
A
tűzről pedig – amivel, vagy Akivel – megpróbál az Úr, így szól a Szent Szellem:
„Mert az Istennek beszéde (logosza):
igéje) élő és ható (működő, tevékeny,
hatékony; élő energia). és élesebb (metszőbb, áthatóbb, mélyrehatóbb) minden kétélű fegyvernél (kardnál), és elhat (keresztül jut, áthatol) a szívnek (az életnek) és szellemnek, az ízeknek (ízületeknek) és a velőknek megoszlásáig. (Más
fordítás: és áthatol az elme és a szellem, az ízületek és a velők
szétválásáig). És megítéli (döntésre
alkalmassá teszi); a gondolatokat és a
szívnek indulatait (gondolatokat, nézeteteket, véleményeket, és gondolkodást)
(vagyis a szív szándékait)” (Zsid. 4,12).
Már
a prófétán keresztül kijelenti ezt az Úr: „Nem
olyan-é az én igém, mint a tűz? Azt mondja az Úr...” (Jer. 23,29).
És
a testté lett Igéről: „ ...
amikor megjelenik [lelepleződik; kinyilatkoztatást nyer, kijelentésre kerül;
megnyilvánul] az Úr Jézus az égből [a
mennyből] ... Tűznek lángjában [lángoló tűzben]…”(2 Thess. 1,7-8).
„Tudván, hogy a ti hiteteknek [és hűségeteknek] megpróbáltatása [próbatétele, próbára
tevése; és megvizsgálása] kitartást
[kitartó, állhatatos, türelmes várakozást, örömteli, reményteljes tűrést] szerez. [Más fordítás: hitetek
erőpróbája állhatatosságot eredményez]”
(Jak. 1,3).
Pál apostol bizonyságtétele: „Nemcsak pedig, hanem dicsekedünk [és
ujjongunk] a háborúságokban [a nyomorúságokban;
szenvedéseinkben; megpróbáltatásokban; Külső szorongatásokban; szorult
helyzetekben; nyomorgatásokban; elnyomásban] is, tudván, hogy a háborúság [és a nyomorúság] békességes tűrést nemz, [és kitartást (alatta maradást;
állhatatosságot) eredményez (és
munkál)]. Az állhatatosság [és a kitartás, örömteli (vagy
reményteljes) tűrés pedig] a
kipróbáltságot [vagyis
megvizsgáltságot] a kipróbáltság a
reménységet [és biztos várását
jelenti annak, ami be is fog következni].
A reménység pedig nem szégyenít
[és nem csal] meg; [és nem engedi,
hogy megszégyenüljünk] mert az Istennek
szerelme [agapéja, természete] kitöltetett
[és kiáradt] a mi szívünkbe [a mi bensőnkbe] a Szent Szellem által, ki adatott nékünk” (Róm. 5,3-5).
Hát: „Ne dobjátok el
hát bizodalmatokat, melynek nagy jutalma van” (Zsid. 10,35).
De: „Az ezüsthöz tégely kell, az aranyhoz
olvasztókemence, de a szívek vizsgálója az ÚR” (Péld. 17,3).
És már Mózesen
keresztülhangzik a prófécia a gyülekezetekről: „Csinálj gyertyatartót is tiszta
aranyból (színaranyból); vertaranyból
készüljön a gyertyatartó; annak szára, ága csészéi, gombjai és virágai
ugyanabból legyenek” (2 Móz. 25,31).
János apostol látja a feltámadott Urat, és a „vertaranyból” készült
gyertyatartót: „Megfordultam, hogy
lássam, milyen hang szólt hozzám, és amikor megfordultam, hét arany
gyertyatartót láttam. És a gyertyatartók között az Emberfiához hasonlót: hosszú
palástba volt öltözve, mellén aranyövvel körülövezve. Feje és haja fehér volt,
mint a hófehér gyapjú, szeme, mint a tűz lángja. lába hasonló volt a kemencében
izzó aranyérchez (mintha kemencében tüzesedtek volna meg). Hangja olyan, mint a sok vizek zúgása.
Jobb kezében hét csillagot tartott, szájából kétélű éles kard jött ki, és az ő
arca, és tekintete olyan volt, mint amikor a nap teljes erejével fénylik. Írd
meg tehát, amiket láttál… a hét csillag titkát, amelyet jobb kezemben láttál,
és a hét arany gyertyatartót: a hét csillag a hét gyülekezet angyala, a hét
gyertyatartó pedig a hét gyülekezet” (Jel. 1,12-16.19-20)
1Péter 1:7 RÚF
VálaszTörléshogy a ti megpróbált hitetek, amely sokkal értékesebb a veszendő, de tűzben kipróbált aranynál, Jézus Krisztus megjelenésekor méltónak bizonyuljon a dicséretre, a dicsőségre és a tisztességre.