Boldog ember az, akinek lelkében csalárdság nincsen.
(Zsoltár 32, 2)
Ha Dávid bukásának a történetét olvassuk, azt gondolhatnánk,
hogy Nátán próféta bûnbánatra hívása után azonnal töredelemre jutott és
bûnbocsánatot nyert. De ez nem így történt. Dávid nem talált azonnal kegyelmet.
Legalább egyhónapos harc játszódott le szívében a hazugság és az igazság, a
világosság és a sötétség között. Dávid megkísérelte házasságtörésének bûnét
valamiképpen eltussolni. Mindenféle mesterkedésekbe kezdett és végül is, mikor
Uriást, Bethsabé férjét eltétette láb alól, azzal vigasztalta magát: az
ellenség ölte meg õt. A bûnnek megvan az a szörnyû oldala, hogy megvakítja
lelki szemeinket és elhallgattatja igazságérzetünket.
Bûnbánatot tartani annyit jelent, mint õszintének lenni,
önmagunkat csalárdnak és Istent igaznak tartani, nyíltan, kendõzetlenül
bûnvallást tenni. Dávid a maga keserves, bensõ tusakodásában felismerte, hogy
minden azon fordul meg, vajon le tudja-e gyõzni a rejtett hamisságot és
álnokságot. Elõször még csak kertelt, csûrte-csavarta az igazságot, el akarta
hallgatni a maga gonoszságát, vagy legalábbis nem akarta teljesen sem
önmagának, sem másoknak bevallani azt. Isten azonban kérlelhetetlen volt
irányában. Keze éjjel és nappal súlyosan ránehezedett. Testileg is gyötrõdött,
mintha minden életerõ kiment volna belõle. Végül is elhatározta: bevallom
hamisságomat az Úrnak és ezt szilárdan fenntartotta. Nátán elõtt is töredelmes
bûnvallást tett. Most már csak a saját bûnét látta. Lehet, hogy Bethsabé is
vétkezett. Lehet, hogy nem egészen szándék nélkül ébresztette fel a király
testi indulatait. Dávid azonban most már csak önmaga bûnét látja. Gyilkosságát
is õszintén beismeri (Zsolt 51, 16). Vállalja, hogy vétkes a vérontásban Uriás
halálával kapcsolatban.
„Te az igazságban gyönyörködöl, amely a vesékben (a
bensõben) van" - kiáltja az 51. zsoltárban. Lehet, hogy az ember meg tudja
magát tartóztatni a kifejezett hazugságoktól, de bensõleg mégsem jár
igazságban. A látszatok világában mozog és próbál másokat is megtéveszteni. Aki
azonban bensejében igazságra törekszik, mint Dávid, az megtapasztalja, hogy
Isten késedelem nélkül elébe jön a maga kegyelmével. Dávid megszomorodott, de
ezt Isten végezte el benne. Szomorúsága átmenet volt az örvendezés felé.
Carl Eichhorn: "Isten műhelyében" c. könyvéből
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.