"Bölcsen viselkedjetek a kívülállók
iránt, a kedvező alkalmakat jól használjátok fel."
Pál levele a kolosséiakhoz 4:5
Honnan tudhatom, mi a bölcs? Mikor
kell szólni és mikor hallgatni? Mikor adni és mikor elfogadni? Mikor feddeni,
mikor dicsérni? Mikor vele lenni, mikor magár hagyni? Ha szólok, mit mondjak,
ha hallgatok, hogyan tegyem aktívan?
József tudta, hogy a bőségben
vállalt szűkösebb élet lesz az életben maradás eszköze nehezebb időkben. Amikor
van, akkor lehet gyűjteni.
Dániel mert önmaga maradni
fogolyként a babiloni udvarban is, mert nem az a hű szolga, aki mindig bólogat,
hanem az, akinek elvei vannak. Tudta, hogy lehet időt kérni még akkor is,
amikor már viszik a vesztőhelyre a bölcseket, mert a király igazából nem vért
akar látni, hanem álommagyarázatot hallani.
Bár van néhány példa, mégis kevés a bölcs ember, még a bibliai hősök között is. Bölcs Salamonon a fogós kérdések nem fogtak ki, sokat maga is gyártott, de az élete nagy kérdésében majdnem élete végéig hagyta magát befolyásolni.
Ábrahám tudhatta volna, hogy a feleség-letagadás veszélyes játék, mégis megtette másodszor is. Ha Isten nem avatkozik közbe, igencsak nehéz helyzet állt volna elő. De nem tanult még a maga kárán sem, hanem elkövette újra ugyanazt a hibát.
Izsák vakon elfogadja feleségnek
azt, akit az Úr választott neki, de süket marad a nagyobbik fia felől
kijelentett másodlagos szereppel szemben.
Sámuel feddhetetlen életű próféta és
bíró volt egész életében, de a gyerekneveléshez ő sem értett, a fiai nem az ő
útjait követték.
Dávid tudott hideg fejjel dönteni
még az ellenségtől egy méterre is, de élete nagy bukása elérte egy óvatlan és
végiggondolatlan pillanatban.
Szükségünk van a bölcsességre, mert
eltévedünk nélküle. Adj, Urunk bölcsességet akkor is, ha a másik irány
kényelmesebb!
http://reggelidicseret.blogspot.hu/2013/07/bolcsen-elni.html
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.