2014. december 18.

Máté evangélium 3. fejezet: Készítsétek az Úr útját (göröggel és kapcsolódó igékkel)

Mát. 3,1 Azokban a napokban pedig eljöve, és megjelent, fellépett, és feltűnt Bemerítő János, aki prédikál vala, és ezt hirdette, tanítván Júdea pusztájában, a Júdeai-sivatagban*

*Ő az, akinek születését, feladatát és nevét, angyal jelentette be atyjának, Zakariásnak: „Monda pedig az angyal néki: Ne félj Zakariás; mert meghallgattatott a te könyörgésed, és a te feleséged Erzsébet szül néked fiat, és nevezed az ő nevét Jánosnak” (Luk. 1,13)

A Lukács írása szerinti Evangélium így ad hírt Bemerítő János szolgálatáról, meghatározva az időt is, amikor szolgálatát elkezdte: „Tibérius császár uralkodásának tizenötödik esztendejében pedig, mikor Júdeában Poncius Pilátus volt a helytartó, és Galileának negyedes fejedelme Heródes, Iturea és Trakhónitis tartományának pedig negyedes fejedelme az ő testvére Filep, Abiléné negyedes fejedelme meg Lisániás. Annás és Kajafás főpapsága alatt, lőn az Úrnak szava Jánoshoz, a Zakariás fiához, a pusztában. És méne a Jordán mellett lévő minden tartományba, a Jordán egész környékére, prédikálván, és hirdetve a megtérésre való bemerítést a bűnöknek bocsánatára; Amint meg van írva Ézsaiás próféta beszédeinek könyvében, ki ezt mondja: Kiáltónak szava, kiáltónak hangja szól a pusztában: Készítsétek meg az Úrnak útját, egyengessétek, és tegyétek egyenessé az ő ösvényeit. Minden völgy betöltetik, hát minden szakadékot töltsetek fel, minden hegy és halom megalacsonyíttatik, és minden hegyet és halmot hordjatok el; és az egyenetlenek, a görbe utak egyenesekké, és a göröngyös utak simákká lesznek; És meglátja minden test, minden halandó az Istennek szabadítását. Monda azért a sokaságnak, amely kiméne hozzá, hogy általa bemeríttessék: Viperák fajzati, kicsoda intett meg, és kicsoda figyelmeztetett titeket, hogy a bekövetkező harag elől meneküljetek? Teremjetek azért megtéréshez méltó gyümölcsöket, és ne mondogassátok magatokban: Ábrahám a mi atyánk! Mert mondom néktek, hogy az Isten ezekből a kövekből is támaszthat fiakat Ábrahámnak. Immár pedig a fejsze is rávettetett a fák gyökerére: minden fa azért, amely jó gyümölcsöt nem terem, kivágattatik, és a tűzre vettetik. Mikor pedig a nép reménykedve várt, és szívükben mind azon gondolkoztak, és azt fontolgatták János felől, hogy vajon nem ő-e a Krisztus. Felele János mindeneknek, mondván: Én ugyan bemerítlek titeket vízbe; de eljő, aki nálamnál erősebb, akinek nem vagyok méltó, hogy sarujának kötőjét, sarujának szíját megoldjam: az majd bemerít titeket Szent Szellembe és tűzbe: Kinek szórólapátja kezében van, és megtisztítja szérűjét; és a gabonát az ő csűrébe takarja, az ő csűrébe takarítja, a polyvát pedig megégeti olthatatlan tűzzel. És még sok egyebekre, sok másra is intvén, buzdított) őket, és hirdeti az evangéliumot a népnek” (Luk. 3,1-18)

Márk így ír róla: Történt pedig hogy előáll vala János, bemerítvén a pusztában és prédikálván, és hirdetvén a megtérésnek bemerítését a bűnöknek bocsánatára. És kiméne hozzá Júdeának egész tartománya, egész vidéke, és a Jeruzsálembeliek is, és bemerítkeznek mindnyájan ő általa a Jordán vizében, bűneikről vallást tévén” (Márk. 1,2-5) 

János írása szerinti Evangélium is róla tesz bizonyságot: „Megjelent vala egy Istentől küldött ember, kinek neve János. Ő jött tanúbizonyságul, tanúként, hogy bizonyságot tegyen a világosságról, hogy mindenki higgyen ő általa. Nem ő vala a világosság, hanem jött, hogy bizonyságot tegyen, mert bizonyságot kellett tennie a világosságról” (Ján. 1,6-8)

Mát. 3,2 És ezt mondja, és így prédikált, ezt hirdetve vala: Térjetek meg, térjetek új felismerésre, változtassátok meg gondolkozásmódotokat; térjetek, forduljatok vissza Isten felé, mert elközelített a mennyeknek országa, a mennyeknek királysága, uralma*

*Már a prófétákon keresztül is megtérésre hívja Isten népét: „Így szól a Seregek Ura Jahve, Izráel Istene: Jobbítsátok meg a ti útjaitokat és cselekedeteiteket, tetteiteket, és veletek lakozom e helyen. És akkor megengedem, hogy ezen a helyen tartózkodjatok!” (Jer. 7,3)

Térj vissza hát Izráel az Úrhoz, a te Istenedhez, mert elbuktál, és erőtlenné lettélÁlnokságod, és igazságtalanságod, vagyis az Ige hiánya miatt! Vigyetek veletek beszédeket, Igéket, kijelentéseket, és térjetek vissza az Úrhoz! Mondjátok néki: Végy el minden álnokságot. Bocsáss meg minden igazságtalanságot! És fogadd szívesen azt, ami jó, és ajkaink tulkaival áldozunk néked” (Hós. 14,2-3)

„Bizony így szól az Úr az Izráel házához: Engem keressetek, és éltek!” (Ámós. 5,4)

„Térjetek az én dorgálásomhoz, az én bizonyítékomhoz; ímé közlöm veletek, és kiárasztom rátok az én lelkemet, az én Életet adó erőmet, tudtotokra adom néktek, és megismertetem veletek az én beszédemet az én (logoszomat): az én igémet(Péld. 1,23)

Az Evangélium pedig kijelenti, hogy kit ismertet meg az Úr:  „És az Ige (a logosz) hústestté lett és lakozék mi közöttünk, és láttuk az ő dicsőségét, mint az Atya egyszülöttjének dicsőségét, aki teljes vala kegyelemmel és igazsággal” (Ján. 1,14)

Mát. 3,3 Mert Ő az, akiről Ézsaiás próféta szólott, ezt mondván: Kiáltó szó a pusztában: Készítsétek az Úrnak útját, és egyengessétek meg, és tegyétek egyenessé az ő ösvényeit*

*Zakariásnak így jelenti be az angyal a születendő gyermek feladatát: „És az Őelőtte, vagyis az Úrnak színe előtt fog járni az Illés szellemével és erejével, az Illés Képességével, és  hatalmával. Hogy az atyák szívét a fiakhoz visszatérítse, visszafordítsa, és az engedetleneket, a meggyőzhetetlen, makacs, csökönyös hitetleneket az igazak, a megigazultak vagy megigazítottak, az igaznak nyilvánítottak bölcsességére, okosságára és megfontoltságára térítse, észjárására hozza és vezesse; és az egész személyiség „beállítottságát”, irányultságát megváltoztassa. Hogy készítsen az Úrnak, és állítson az Úr elé tökéletes, alkalmas, és felkészült népet(Luk. 1,17)

Zakariás is így prófétál fia körülmetélésekor: „Te pedig kis gyermek, a magasságos a Legfelsőbb Isten prófétájának hivattatol; mert az Úr színe előtt jársz, hogy az ő útjait megkészítsed, és előkészítsed (Luk. 1,76)

 Mert őbenne fog beteljesedni a prófécia, amelyet így hirdetett meg az Úr: „Ímé, elküldöm én az én követemet, és megtisztítja, és elegyengeti előttem az utat, és mindjárt eljön az ő templomába az Úr, akit ti kerestek, aki után vágyódtok, és a szövetségnek követe, akit ti kívántok. ímé, eljön, sőt jön már, azt mondja a Seregeknek Ura. És az atyák szívét a fiakhoz fordítja, a fiakhoz téríti, a fiak szívét pedig az atyákhoz, hogy el ne jöjjek, és meg ne verjem e földet átokkal, és hogy pusztulással ne sújtsam a földet, amikor eljövök(Malak. 3,1; 4.6)

Őróla szólt Ézsaiás próféta is: „Egy szó, egy hang kiált: A pusztában készítsétek, és építsétek az Úrnak útját, ösvényt egyengessetek, és készítsetek egyenes utat a kietlenben a mi Istenünknek! Minden völgy fölemelkedjék, minden hegy és halom alászálljon, és süllyedjen le, és legyen az egyenetlen egyenessé és a bércek rónává, a dombvidék síksággá. Mert megjelenik az Úr dicsősége, és minden hústest, vagyis minden ember egyaránt látni fogja azt; mert az Úr szája szólt” (Ésa. 40,3-5)

Maga Bemerítő János is így tesz bizonyságot arról, hogy a próféták által megjövendölt útkészítő ő: „És ez a János bizonyságtétele, amikor a zsidók papokat és Lévitákat küldöttek Jeruzsálemből, hogy megkérdezzék őt: Kicsoda vagy te? Erre ő így felelt és monda: Én kiáltó szó, kiáltó hang vagyok a pusztában. Egyengessétek az Úrnak útját, és készítsetek egyenes utat az Úrnak, amint megmondotta Ézsaiás próféta” (Ján. 1,19.23)

Mát. 3,4 Ennek a Jánosnak a ruhája, az öltözete pedig teveszőrből vala, és bőröv vala a dereka, vagyis a csípője körül, elesége, vagyis tápláléka pedig sáska és erdei vadméz*

*Az Úr Jézus így beszél a hitetlen zsidókhoz: „Mert eljött János, aki sem eszik, sem iszik, és azt mondják: Ördög van benne” (Mát. 11,18)

Illés is ugyanígy öltözködött, erről így tesz bizonyságot Isten Igéje: Izráel királyának – Akháziának – küldöttei  így válaszolnak a király kérdésére, hogy hogyan nézett ki, akivel találkoztak: „És felelének néki: Egy szőr-ruhás ember, derekán bőr övvel felövezve. Akkor monda: Thesbites Illés volt” (2 Kir. 1,8)

És hogy mivel táplálkozott János – aki törvény alatt élt – ezt így jelenti ki Isten Igéje: „Ezeket egyétek meg azok közül: az arbé-sáskát, a vándorsáskafajtát az ő nemével, a szolám-sáskát, a kövi-sáskát az ő nemével, a khargol-sáskát, a szöcskeféléket az ő nemével és a khagab-sáskát, vagyis a marokkói sáskafajtát az ő nemével. Minden egyéb négylábú szárnyas féreg, és minden egyéb rovar pedig utálatos legyen néktek” (3 Móz. 11,22-23)

Az Úr Jézus bizonyságtétele Jánosról: „Hát mit látni, és miért mentetek ki? Prófétát látni? Azt láttatok, sőt - mondom néktek - prófétánál is nagyobbat” (Mát. 11,9)

A próféták is arról tesznek bizonyságot, hogy Bemerítő János próféta – mégpedig az utolsó Ószövetségi próféta – volt: „Azon a napon kútfő, és forrás fakad a Dávid házának és Jeruzsálem lakosainak a bűn és tisztátalanság ellen, hogy lemossa a vétket és a szennyet. És azon a napon megszégyenülnek a próféták, kiki az ő látása, az ő látomása, miatt az ő prófétálásaik közben, amiről prófétálnak, és nem öltözködnek szőrös ruhába, hogy hazudjanak” (Zak. 13,1.4).

Erről a „napról” így prófétál Ézsaiás: „Ímé, az Isten az én szabadítóm! Bízom, és nem félek, és nem rettegek. Mert erősségem, és erőm, és énekem az Úr, az Úr, és lőn nékem szabadítóm! S örömmel, és örvendezve merítek vizet a szabadító kútfejéből, a szabadító forrásából(Ésa. 12,2-3).

Mát. 3,5 Ekkor kiméne őhozzá Jeruzsálem és az egész Júdea és a Jordánnak egész környéke.

Mát. 3,6 És bemerítkeznek vala őáltala a Jordán vizében, a Jordán folyóban, vallást tevén az ő bűneikről, az ő céltévesztésükről.
Mát. 3,7 Mikor pedig látá, hogy a farizeusok és sadduceusok közül sokan mennek Őhozzá, hogy bemeritkezzenek, monda nékik: Mérges kígyóknak, viperáknak fajzatai, ivadékai! Kicsoda intett meg, és ki tanított, és figyelmeztetett titeket, hogy az Istennek elkövetkezendő haragjától fussatok, és megmeneküljetek?*

*Az Úr Jézus így szól a farizeusokhoz – szintén viperák fajzatának nevezve őket – amikor azt mondják, hogy Ő Belzebub által űzi ki a démonokat: „Mérges kígyóknak, viperáknak fajzatai, ivadékai, mi módon, és hogyan szólhattok jókat gonosz létetekre, holott gonoszok, káros, veszélyes, ártalmas, ellenségek vagytok? Mert a szívnek teljességéből szól a száj, és mert amivel csordultig van a szív, azt szólja a száj” (Mát. 12,34)

„Kígyók, mérges kígyóknak, viperáknak fajzatai, ivadékai, miképpen kerülitek ki a gyehennának büntetését, hogyan menekülhetnétek meg a gyehennával sújtó ítélettől?” (Mát. 23,33).

A hitetlen zsidókhoz így szól az Úr Jézus: „Ti az ördög, a vádló, rágalmazó, az ellenség, a félrevezető atyától valók vagytok, és származtok, és a ti atyátok kívánságait, és vágyait tudjátok, és akarjátok, és csak azt vagytok képesek teljesíteni. Az emberölő, embergyilkos volt kezdettől fogva, és nem állott meg az igazságban, vagyis az Igében, a valóságban, mert nincsen őbenne igazság, az Ige, a valóság. Mikor hazugságot szól, a sajátjából, a magáéból szól; mert hazug, csaló, hamisító és hazugság, hamisság, valótlanság, kitalálás, csalás, becsapás atyja” (Ján. 8,44)

Mát. 3,8 Teremjetek hát megtéréshez, vagyis a gondolkozásmód-megváltoztatáshoz, az új felismerésre téréshez, az Isten felé forduláshoz] illő, és méltó gyümölcsöket.

Mát. 3,9 És ne gondoljátok, ne véljétek, hogy így szólhattok, és hogy arra hivatkozhattok, és így gondolkozhattok magatokban: Ábrahám a mi atyánk! Mert mondom néktek, hogy képes, hatalmas az Isten eme kövekből is támasztani fiakat, mert van ereje, hatalma, képessége, hogy gyermekeket keltsen életre Ábrahámnak*

*Az Úr Jézusnak ki is mondták a zsidók, mert valóban ezt gondolták:Ezt mondták neki: A mi atyánk Ábrahám. Monda nékik Jézus: Ha Ábrahám gyermekei volnátok, az Ábrahám dolgait, az ő cselekedeteit cselekednétek. Ámde ti meg akartok engem ölni, olyan embert, olyan valakit, aki azt az igazságot beszéltem és hirdettem néktek, amelyet az Istentől hallottam. Ábrahám ezt nem cselekedte, nem tette volna(Ján. 8,39-40)

Mát. 3,10 A fejsze pedig immár a fák gyökerére vettetett. Azért minden fa, amely jó, és nemes gyümölcsöt nem terem, kivágattatik, és tűzre vettetik, azokat tűzbe dobják, és hajítják*

*Az Úr Jézus is meghirdeti, hogy: Minden fa, amely nem terem jó gyümölcsöt, kivágattatik, és tűzre vettetik, az tűzre dobatik” (Mát. 7,19).

És példázattal magyarázza meg az Úr a kijelentést: „És ezt a példázatot mondá: Vala egy embernek egy fügefája szőlejébe ültetve; és elméne, hogy azon gyümölcsöt keressen, és nem talála. És monda a vincellérnek: Ímé három esztendeje járok gyümölcsöt keresni e fügefán, és nem találok: vágd ki azt; miért foglalja a földet is hiába? Az pedig felelvén, így válaszolt, és monda néki: Uram, hagyj békét néki, és hagyd meg még ez esztendőben, míg köröskörül megkapálom, körülásom, és megtrágyázom: És ha gyümölcsöt terem jövőre, jó; ha pedig nem, azután vágd ki azt” (Luk. 13,6-9)

Mert csak a megigazult ember tud gyümölcsöt teremni: „Az igaz, vagyis a megigazult virágzik, és virul, mint a pálmafa, és magasra növekedik, mint a cédrus a Libanonon. Még a vén korban is gyümölcsöznek; kövérek, dús lombúak, és zöldellők lesznek” (Zsolt. 92,13.15).

Mát. 3,11 Én ugyan vízbe merítelek be titeket megtérésre, vagyis hogy más felismerésre térjetek, a gondolkozásmód megváltoztatás végett, de aki utánam jő, aki a nyomomba lép, erősebb és hatalmasabb nálamnál, akinek saruját hordozni sem vagyok méltó, sem alkalmas, vagy megfelelő; ő Szent Szellembe és tűzbe merít be majd titeket*

*A Márk írása szerinti Evangélium bizonyságtétele:  „És prédikála, mondván, és ezt hirdetve: Utánam jő, aki erősebb nálam, akinek nem vagyok méltó, hogy lehajolván, sarujának szíját megoldjam. Én vízbe merítettelek be titeket, de ő Szent Szellembe merít be titeket” (Márk. 1,7-8)

 János írása szerinti Evangélium bizonyságtétele: Amikor farizeusok kérdezgették, Ő így: „Felele nékik János, mondván: Én vízbe merítek be; de köztetek van, akit ti nem ismertek. Ő az, aki utánam jő, aki előttem lett, akinek én nem vagyok méltó, hogy saruja szíját megoldjam. És én nem ismertem őt; de aki elkülde engem, hogy vízbe merítsek be, az mondá nékem: Akire látod a Szellemet leszállani és rajta megnyugodni, az az, aki bemerít Szent Szellembe. És én láttam, és bizonyságot tettem arról, hogy Ő az Isten Fia” (Ján. 1,26-28.33-34).

És: „János bizonyságot tett Őróla, és kiáltott, mondván, és azt hirdetve: Ő vala az, akiről mondám: Aki utánam jő, előttem lett, és megelőzött engem, mert előbb volt nálamnál. Ő az, akiről én ezt mondám: Én utánam jő egy férfiú, aki előttem lett, aki megelőzött engem, mert előbb volt nálamnál. És én nem ismertem őt; de hogy megjelentessék Izráelnek, hogy ismertté legyen Izráel előtt, azért jöttem én, aki vízbe merítek be(Ján. 1,15).

 Pál apostol a vízbe bemerítkezett hívőktől ezt kérdezi: „És monda nékik: Mibe meritkeztetek be tehát? Azok pedig mondának: A János bemerítésébe. Monda pedig ekkor Pál: János megtérésnek bemerítésével merített be, és megtérést követelt, azt mondván a népnek, hogy aki őutána jövendő, abban higgyenek, tudniillik a Krisztus Jézusban” (Csel. 19,3-4)

 A feltámadott Úr parancsa tanítványainak: „És velük összejővén, amikor együtt volt velük, meghagyá, és megparancsolta nékik, hogy el ne menjenek, el ne távozzanak Jeruzsálemből, hanem várják be az Atyának ígéretét, melyet úgymond, hallottatok tőlem: Hogy János ugyan vízbe merített be, ti azonban Szent Szellembe fogtok bemeríttetni nemsokára, vagyis  nem sok nap múlva” (Csel. 1,4-5).

És mert Bemerítő János Isten küldötte és prófétája volt, a prófécia – és az Úr Jézus ígérete – beteljesedett: „És mikor a pünkösd napja eljött, mindnyájan egy akarattal együtt valának ugyanazon a helyen. És lőn nagy hirtelenséggel az égből mintegy sebesen zúgó szélnek zendülése, hatalmas szélrohamhoz hasonló zúgás támadt az égből, és eltelé és betöltötte az egész házat, ahol ülnek vala. És megjelentek előttük kettős tüzes nyelvek, valami lángnyelvek, amelyek szétoszlottak, és üle és leszálltak mindenikre azok közül. És megtelnek mindnyájan Szent Szellemmel, és kezdenek szólni, és beszélni más, vagyis különféle nyelveken, amint a Szellem adta nékik szólniuk” (Csel. 2,1-4).

Mát. 3,12 Akinek szórólapát van az ő kezében, és megtisztítja, kitakarítja; és áttisztítja az Ő szérűjét; és az Ő gabonáját, az Ő búzáját csűrbe, azaz a magtárba takarítja és gyűjti, a polyvát, azaz: pelyvát pedig megégeti olthatatlan tűzzel*

*Dávid így prófétál a Krisztusban megigazult, és az Isten nélkül élő emberről: „Boldog ember, vagyis: a gondoktól és bajoktól mentes az élete, aki nem indul és nem jár,és nem követi a gonoszok, a hitetlenek, istentelenek, vagyis az Isten nélküli emberek tanácsa nyomán, és tanácsa szerint. Aki nem jár, és meg nem áll a bűnösök, vagyis a célt eltévesztők útján és nem vegyül, és nem téblábol, nem lézeng, és nem lakik, nem tartózkodik, és nem időzik a csúfot űzők közé. Aki nem ül, nem telepedik le a csúfolódók, a veszedelmes, kártékony, ártalmas emberek székébe. Hanem örömét és kedvét leli és gyönyörködik az Úr törvényében, azaz Isten útmutatásában, tanításában, amelyet az Igében jelentett ki, s parancsairól, és törvényéről, az Igéről elmélkedik, gondolkodik, eszében forgatja nappal és éjjel. Olyan lesz, mint a víz, mint a folyóvizek partjára ültetett és plántáltatott termőfa, amely kellő időben, vagyis a maga idejében gyümölcsöt terem, és gyümölcsét meghozza, és levelei nem hervadnak, és nem hullanak el. Siker koronázza minden tettét. Boldogul minden munkájában, mindenben, amit tesz jó szerencsés lesz. De nem így járnak a gonoszok, a hitetlenek. az istentelenek, vagyis az Isten nélkül élők, egyáltalán nem. Pelyvához hasonlók, és mint a szálló por, amelyeket elsodor, és szétszór; ide s tovahány a szél a földről, a Te jelenléted elől (Zsolt. 1,1-4)

Mát. 3,13 Akkor megérkezett, és eljőve Jézus Galileából a Jordán mellé Jánoshoz, hogy bemeríttesse magát Őáltala.

Mát. 3,14 János azonban visszatartja vala őt, és erősen ellenállt, mondván: Nékem kell, nekem van arra szükségem, hogy általad bemerítkezzem, hogy te meríts be engem, és mégis te jössz én hozzám?

Mát. 3,15 Jézus pedig felelvén, monda néki: Engedj, hadd történjék ez most így, mert így illik nékünk minden igazságot betöltenünk, és teljesítenünk. Ekkor engede néki.

Mát. 3,16 És Jézus bemeríttetvén, vagyis miután alámerítkezett, azonnal feljött, és kijöve a vízből; és ímé az egek megnyilatkozának néki, és ő vagyis János látá az Istennek Szellemét alájőni mintegy galambot és Őreá szállani.

Mát. 3,17 És ímé az égből szózat hallatszott, és egy égi hang ezt mondja vala: Ez amaz én szerelmes fiam, akiben én gyönyörködöm, akiben kedvem telik, akiben én megengeszteltettem*

*Márk bizonyságtétele így hangzik: „És lőn, vagyis történt azokban a napokban, eljöve és odament Jézus a galileai Názáretből, és bemeríttette magát János által a Jordánban. És azonnal feljővén a vízből, látá az egeket megnyilatkozni, meghasadni, és a Szellemet, mint egy galambot, vagyis galamb alakjában Őreá leszállani, és rajta megnyugodni. És szózat lőn egy hang hallatszott az égből: Te vagy az én szerelmes az én kedvesen, drágán, nagyon szeretett, drága fiam, akiben én gyönyörködöm. Tebenned telik kedvem; akiben én megengeszteltettem (Márk. 1,9-11)

Lukács is bizonyságot tesz: „Lőn, vagyis történt pedig, hogy mikor az egész nép bemerítkezett, és Jézus is bemeríttetett, és imádkozott, megnyilatkozik az ég.  És leszálla őreá a Szent Szellem testi ábrázatban, mint egy galamb, azaz galambhoz hasonló testi alakban, vagyis személy alakjában, és szózat lőn, és hang hallatszott a mennyből, ezt mondván: Te vagy amaz én szerelmes az én szeretett Fiam, te benned gyönyörködöm!” (Luk. 3,21-22)

Őbenne teljesedett be ez a prófécia is: „Ímé az én szolgám, akit gyámolítok, akit támogatok, az én választottam, akit szívem kedvel, akiben gyönyörködöm, Szellememet adtam őbelé, törvényt beszél a népeknek” (Ésa. 42,1)

Mert Ő az: „Akin az Úrnak Szelleme megnyugszik: bölcsességnek és értelemnek Szelleme, tanácsnak és hatalomnak, és erőnek Szelleme, az Úr ismeretének és félelmének, a szentség Szelleme” (Ésa. 11,2). Dávid így prófétált erről: „Törvényül hirdetem: Az Úr mondá nékem: Én fiam vagy te; én ma nemzettelek téged” (Zsolt. 2,7)





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.