„Minekutána
pedig ez a zúgás lőn [támadt],
egybegyűlt [összefutott] a sokaság [a tömeg] és megzavarodik [és nagy zavar keletkezett], mivelhogy
mindegyik a maga nyelvén hallá őket szólni [beszélni].
Álmélkodnak [megdöbbentek, (exisztémi): magukon kívül, önkívületben voltak] pedig mindnyájan és csodálkoznak
vala, mondván egymásnak [nagy
meglepetésükben csodálkozva kérdezgették]: Nemde nem Galileabeliek-é (jelentése: csekély, alacsony, megvetett)
ezek mindnyájan, akik szólnak [akik
beszélnek]?
Mi módon halljuk hát őket, kiki közülünk a saját [anya]nyelvén, amelyben születtünk?
Pártusok [jelentése: harcosok, kivándoroltak]
és médek [jelentése: középső föld]
és elámiták [jelentése: fennsík;
ifjúság; elrejtve, beláthatatlanul sokáig], és kik lakozunk Mezopotámiában
[jelentése: a két folyó felvidéke; két
folyó közt], Júdeában [jelentése: dicsőítve
lesz; képletesen: vallásos emberek] és Kappadóciában [jelentése: nádas vidék; jó lovak tartománya],
Pontusban [jelentése: tenger,
hullám] és Ázsiában [jelentése: mocsár],
Frígiában [jelentése: száraz,
terméketlen] és Pamfiliában [jelentése:
minden nemzetségből való keverék], Egyiptomban [jelentése: kettős teher, dupla nehézség, szorongatás, fogság] és
Líbiának [jelentése: szomjas, száraz
föld] tartományiban, mely Ciréne [jelentése:
kantár fennhatósága, felsőbbrendűsége] mellett van, és a római [jelentése: fenséges, hírnév, erő] jövevények [zarándokok], mind zsidók, mind
prozeliták [(proszélütosz): zsidó vallásra áttért],
Krétaiak [jelentése:
hazugság, csalás, hús földje] és arabok [jelentése: vadon, pusztaság;
terméketlen, meddő], halljuk amint szólják a mi nyelvünkön az
Istennek nagyságos [csodálatos, felséges] dolgait [tetteit].
Álmélkodnak [megdöbbentek; (exisztémi) magukon kívül, extázisban / önkívületben voltak] vala pedig mindnyájan és zavarban [tanácstalanok; és kétségek között]
valának, egymásnak ezt mondván: Vajon mi akar ez lennie?
Mások pedig csúfolódva [gúnyolódva] mondának: Édes bortól részegedtek meg. [teleitták magukat édes borral]
Péter azonban előállván [felállt] a tizeneggyel, felemelé szavát [és hangosan így szólt], és szóla
nékik [az
összegyűlt emberekhez]: Zsidó férfiak és mindnyájan, kik lakoztok
Jeruzsálemben, legyen ez néktek tudtotokra, és vegyétek füleitekbe az én
beszédimet. »(réma): kijelentés, ige«
[vegyétek ezt tudomásul és figyeljetek szavaimra]!
Mert nem [úgy]
részegek ezek, amint ti állítjátok [ahogy
ti gondoljátok]; hiszen a napnak harmadik órája van [még csak reggel kilenc óra van];
Hanem ez az, ami megmondatott Jóel [jelentése: akinek Jahve az Istene] prófétától [(prophétész): Aki Isten előtt áll, Isten
jelenlétében él, Tőle vesz Igéket.]:
És lészen az utolsó [a végső]
napokban, ezt mondja az Isten, kitöltök az én Szellememből minden (hús)testre
[minden halandóra; kiárasztom
Szellememet minden emberre]. és prófétálnak [(prophéteuó): isteni akaratot közvetít] a ti fiaitok és leányaitok, és a ti
ifjaitok lát(om)ásokat látnak, és a ti véneitek álmokat [(enüpnion): látomás álom közben] álmodnak.
És épen az én (rab)szolgáimra és az én (rab)szolgálóleányaimra is kitöltök
azokban a napokban az én Szellememből [kiárasztom Szellememet], és [ők is] prófétálnak.
És teszek csodákat [adok csodajeleket] az égben odafenn, és [természetfölötti] jeleket [(szémeion):
tett vagy körülmény, aminek önmagán
túlmutató jelentősége, vagy mondanivalója van] a földön [(gé): föld, mint látható világ]
idelenn, vért, tüzet és füstnek gőzölgését [tüzet
és füstfelleget; gomolygó füstöt].
A nap sötétséggé változik [elsötétedik], és a hold vérré [vérvörös lesz;
vérbe borul], minekelőtte eljő az
Úrnak ama nagy és fényes [fenséges; hatalmas és
dicsőséges; tündöklő; és ragyogó; nyilvánvaló, emlékezetes]
napja.
És lészen, hogy mindaz [bárki], aki az Úrnak nevét [(onoma):
hatalom, tekintély] segítségül
hívja, megtartatik [(szódzó) : üdvözül: megmenekül, épségben marad,
biztonságba kerül]* (Csel. 2,6-21)
*Jóel próféciáját idézi Péter apostol, amely
így hangzott:„És lészen az után, hogy kiöntöm [kiárasztom] Szellememet minden
(hús)testre, és prófétálnak a ti fiaitok és leányaitok; véneitek álmokat
álmodnak; ifjaitok pedig látomásokat látnak. Sőt még a (rab)szolgákra és (rab)szolgálóleányokra is kiöntöm [kiárasztom] azokban a napokban [abban az időben] az én Szellememet. És
csodajeleket mutatok [csodálatos jeleket idézek elő] az égen és a földön; vért, tüzet és füstoszlopokat [füstfelhőt].
A nap sötétséggé válik, a hold pedig vérré, minekelőtte eljő az Úrnak nagy
és rettenetes [félelmetes] napja. De mindaz, aki az
Úrnak nevét hívja segítségül, megmenekül [megszabadul; üdvözül]; mert a Sion hegyén és Jeruzsálemben lészen a
szabadulás [a menedék a menekültek számára], amint megígérte az Úr, és a megszabadultak [megmaradtak] közt lesznek azok, akiket elhív az Úr!” (Jóel. 2,28-32).
És mielőtt a Szent Szellem kitöltetett be kellett
következni a megváltásnak s a Megváltó halálának ezzel beteljesült a prófécia: „Tizenkét
órától egészen három óráig sötétség lett az egész földön. A nap elhomályosodott,
a templom kárpitja pedig középen kettéhasadt. Ekkor Jézus hangosan felkiáltott:
„Atyám, a te kezedbe teszem le az én szellememet!” És ezt mondva meghalt” (Luk.
23,44-46).
A Fáraóról, Egyiptom királyáról (aki a sátán – akit az
Úr legyőzött – előképe) így szól Isten igéje: „És
mikor eloltalak, beborítom az eget, s csillagait besötétítem, a napot felhőbe
borítom, és a hold nem fényeskedik fényével. Minden világító testet
megsötétítek miattad az égen, és országodat sötétségbe borítom, ezt mondja az
Úr Isten” (Ezék. 32,7-8).
Ézsaiáson keresztül is a Szent Szellem kitöltéséről,
és annak következményeiről szól az Úr: „Így szól az Úr, teremtőd és
alkotód-anyád méhétől fogva, aki megsegít: Ne félj, én szolgám Jákób, és te
igaz nép (Jesurun: megigazult, a
szeretett), akit elválasztottam! Mert vizet öntök a szomjúhozóra, és
folyóvizeket a szárazra; kiöntöm Szellememet a te magodra, és áldásomat a te
csemetéidre. És nevekednek, mint fű között, és mint a fűzfák vizek folyásinál”
„Mondjátok a remegő szívűeknek:
legyetek erősek, ne féljetek! Ímé, Istenetek bosszúra jő, az Isten, aki
megfizet, Ő jő, és megszabadít titeket! Akkor a vakok szemei megnyílnak, és a
süketek fülei megnyittatnak, Akkor ugrándoz, mint szarvas a sánta, és ujjong a
néma nyelve, mert a pusztában víz fakad, és patakok a kietlenben. És tóvá lesz
a délibáb, és a szomjú föld vizek forrásivá; a sakálok lakhelyén, ahol
feküsznek, fű, nád és káka terem” (Ésa. 44,2-4; 35,4-7).
Dávidon keresztül így szól a Szent Szellem: „Magasztaljátok
az Urat, hívjátok segítségül az ő nevét, hirdessétek a népek között az ő
cselekedeteit!” (Zsolt. 105,1).
Pál apostolon keresztül pedig kijelentést nyer az az
Úr, akit segítségül kell hívni a zsidónak úgy, mint a pogánynak: „Ha tehát
száddal Úrnak vallod Jézust, és szíveddel hiszed, hogy Isten feltámasztotta őt
a halálból, akkor üdvözülsz. Mert szívvel hiszünk, hogy megigazuljunk, és
szájjal teszünk vallást, hogy üdvözüljünk. Az Írás is így szól: „Aki hisz
őbenne, nem szégyenül meg.” Mert nincs különbség zsidó meg görög között; mert
ugyanaz az Ura mindeneknek, aki kegyelemben gazdag mindenekhez, akik őt
segítségül hívják. Amint meg van írva: „Aki segítségül hívja az Úr nevét,
üdvözül” (Róm. 10,9-13)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.