„Mit
mondjunk tehát, [mivel ez így van,
kérdezzük csak] mit ért el [mit nyert
volna hústest szerint; mire jutott]
Ábrahám (sokaság atyja), a mi (hús)test szerinti ősatyánk a saját
erejéből?*
*Jakab apostolon keresztül viszont így szól
a Szent Szellem:
„Avagy Ábrahám, a mi atyánk, nem
cselekedetekből igazíttatott-é meg, felvivén Izsákot, az ő fiát az
oltárra? Látod, hogy a hit együtt
munkálkodott az ő cselekedeteivel, és a cselekedetekből lett teljessé a hit;
És beteljesedett az Írás, amely ezt mondja: Hitt pedig Ábrahám az Istennek,
és tulajdoníttatott néki igazságul, és Isten barátjának neveztetett” (Jak. 2,21-23)
És hogy milyen cselekedetek által igazíttatunk meg,
arról Pál apostolon keresztül hangzik a kijelentés: „Miképpen
Ábrahám hitt az Istennek, és tulajdoníttatott néki igazságul” (Gal. 3,6)
Miért vitte Ábrahám Izsákot – az ígéret fiát –
feláldozni Isten szavára?: „...Mert
hitte, hogy Isten megeleveníti a holtakat, és létre hívja a nem létezőket”(Róm.
4,17)
Ha ugyanis Ábrahám cselekedetekből [tettei eredményeként] igazult meg, akkor
van mivel dicsekednie, [lenne alapja a
dicsekvésre] de nem Isten előtt. [csakhogy
nincs erre lehetőség az Istennel szemben]
De mit mond az Írás? „Hitt [pedig] Ábrahám az Istennek, és Isten ezt
számította be [tulajdonította] neki
igazságul.” [és ez megigazulására
szolgált]
[Márpedig] Aki fáradozik, [tetteket visz végbe; munkálkodik; dolgozik] annak a bért [fizetséget] nem kegyelemből [ingyen] számítják, hanem azért, mert tartoznak
vele. [tartozás szerint jár, tartozás kiegyenlítéseként]
Aki pedig nem fáradozik, [nem visz végbe tetteket;(nem munkálkodik)] hanem hisz abban, aki
megigazítja [igazzá (megigazulttá) nyilvánítja] az istentelent (akiben
nincs Isten, Isten nélkül élő) annak a hite számít [tulajdoníttatik; szolgál] igazságnak. [megigazulásul] (az Isten
kegyelmének végzése szerint)” (Róm. 4,1-5)

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.