„Hogyan
lehetséges akkor, és hol marad az ember számára a dicsekvés lehetősége,
amivel büszkélkedhetik? Lehetetlenné vált, szétfoszlott, kirekesztetett,
semmivé lett, kizáratott. Milyen törvény által? A cselekedeteké, a tettek
törvénye által? Nem, hanem a hit „törvénye” által.
Hiszen azt tartjuk, és állítjuk, hogy hit
által igazul meg az ember, a törvény cselekvésétől függetlenül*(Róm. 3,27-28)
*És így
folytatódik a kijelentés: „Mit mondjunk tehát? Mivel ez így van, kérdezzük csak mit ért el, és mit nyert hústest szerint, és mire jutott Ábrahám, a mi ősatyánk a saját erejéből? Ha ugyanis Ábrahám
cselekedetekből,
vagyis tettei eredményeként igazult meg, akkor van mivel dicsekednie,
és akkor lenne alapja a dicsekvésre, de nem Isten előtt. Mert nincs erre lehetőség az Istennel szemben. De mit mond az
Írás? „Hitt pedig
Ábrahám az Istennek, és Isten ezt
számította be, ezt tulajdonította
neki igazságul, ez szolgált megigazulására.
Márpedig aki fáradozik, és tetteket
visz végbe; és munkálkodik, dolgozik annak
a bért, a fizetséget nem kegyelemből, és nem ingyen számítják,
hanem azért, mert tartoznak vele, vagyis
tartozás szerint jár, tartozás kiegyenlítéseként. Aki pedig nem
fáradozik, nem visz végbe tetteket, és nem munkálkodik,
hanem hisz abban, aki megigazítja, aki
igazzá, vagyis megigazulttá nyilvánítja az
istentelent, vagyis azt, akiben nincs Isten, az Isten nélkül élőt, annak a hite számít, a hite tulajdoníttatik igazságnak, vagyis megigazulásul az Isten
kegyelmének végzése szerint. Ahogyan
Dávid is azt az embert mondja, és hirdeti boldognak és áldottnak, szerencsésnek, - ami pedig az
Istennel való közösségből fakad, Isten ajándéka - akinek az Isten cselekedetek nélkül, vagyis a tettektől függetlenül
tulajdonít, és számítja be az igazságot:
vagyis a megigazulást; azaz, akit Isten
igazit meg tettek nélkül. „Boldogok,
és áldottak akiknek megbocsáttattak bűneik, hamisságaik, gonoszságaik, törvényszegéseik, akiknek törvénytiprásait elengedték, és akiknek elfedeztettek bűneik, gonoszságaik; vétkeik, vagyis a cél ELVÉTÉSE. Boldog és áldott ember, vagyis az a személy, akinek
az Úr bűnt nem tulajdonít. Akinek
vétkeit, vagyis céltévesztését
nem rója, és nem számítja fel]” (Róm. 4,1-8).
Dávid is így
prófétál arról, hogy mi a boldogság: „Boldog,
akinek hűtlensége megbocsáttatott, vétke eltöröltetett. Boldog az az ember,
akinek az ÚR nem rója fel bűnét, és nincs szellemében álnokság” (Zsolt. 32,1-2).
És teszi ezt
Isten azért: „hogy egyetlen ember egyetlen hústest se dicsekedjék az Isten színe előtt. Hogy, amint meg van írva: Aki
dicsekedik, az Úrban dicsekedjék” (1Kor. 1,29.31).
Mert: „Ezt mondja az Úr: Ne dicsekedjék a bölcs az
ő bölcsességével, az erős se dicsekedjék az erejével, a gazdag se dicsekedjék
gazdagságával. Hanem azzal dicsekedjék, aki dicsekedik, hogy értelmes és ismer
engem, hogy én vagyok az Úr, aki kegyelmet, ítéletet és igazságot gyakorlok e
földön; mert ezekben telik kedvem, azt mondja az Úr” (Jer. 9,23-24)
„Hogy
aki magát áldja e földön, áldja magát az igaz Istenben, és aki esküszik e
földön, esküdjék az igaz Istenre, mert elfeledvék a régi nyomorúságok, és mert
elrejtvék szemeim elől” (Ésa. 65,16).
„Aki pedig dicsekszik, az Úrban dicsekedjék” (2
Kor. 10,17).
Pál apostol
vallástétele: „Nékem pedig ne legyen
másban dicsekedésem, hanem a mi Urunk Jézus Krisztus keresztjében, vagyis kínoszlopában, aki által nékem megfeszíttetett a világ, és én is a világnak” (Gal. 6,14)
És a továbbiakban
is így vallja meg az apostol a hitét: „Tudván azt, hogy az ember nem igazul meg a
törvény cselekedeteiből, hanem a Jézus Krisztusban való hit által, mi is
Krisztus Jézusban hittünk, hogy megigazuljunk a Krisztusban való hitből és nem
a törvény cselekedeteiből; Mivel a törvény cselekedeteiből nem igazul meg egy hústest
sem” (Gal.
2,16).
És így folytatja
az apostol: „Mert kegyelemből tartattatok
meg, hit által; és ez nem tőletek van: Isten ajándéka ez; Nem cselekedetekből,
hogy senki ne kérkedjék” (Eféz. 2,8-9)
Mert Isten: „Nem az igazságnak
cselekedeteiből, amelyeket mi cselekedtünk, és nem az általunk véghezvitt igaz cselekedetekért, hanem az ő irgalmasságából tartott meg, és üdvözített minket az újjászülő és megújító fürdője a Szentlélek által” (Tit.
3,5).
Bizony, Isten: „Nem vétkeink szerint bánik velünk, nem
bűneink szerint fizet nekünk. Mert amilyen magas az ég a földtől, olyan nagy az
ő kegyelme az őt félők iránt. Amilyen messze van napkelet napnyugattól, olyan
messzire veti el vétkeinket. Amilyen irgalmas az apa fiaihoz, olyan irgalmas az
ÚR az istenfélőkhöz” (Zsolt.
103,10-13).
„Isten
ugyanis Krisztusban megbékéltette a világot önmagával, úgyhogy nem
tulajdonította nekik bűneiket, és reánk bízta a békéltetés igéjét” (2Kor. 5,19).

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.