Zsolt. 24,1
Dávid [jelentése: szeretett, szerető, összekötő, egyesítő, főember] zsoltára. [dicsőítése a szombat első napján]. Az Úré [(jəhóváh): Jahve, az Örökkévalóé] a föld s annak
teljessége [és minden (məlô məlô' məló'): gazdagsága]; a föld kereksége s annak lakosai [a termékeny
föld és a rajta lakók]*
*És így folytatódik a kijelentés: „Mert nagy Isten az Úr (jəhóváh:
Jahve, az Örökkévaló), és nagy király
minden isten fölött. Akinek kezében
vannak a földnek mélységei, és a hegyeknek magasságai is az övéi. Akié a
tenger, és ő alkotta is azt, és a szárazföldet is az ő kezei formálták” (Zsolt. 95,3-5).
És
Pál apostol bizonyságtétele: „Mert az Úré
a föld és annak teljessége minden gazdagsága, és minden, ami azt betölti” (1
Kor. 10,26).
Az
Úr kijelentése: „Ha megéhezném, nem
mondanám meg néked, mert enyém e világ és ennek mindene, és ami betölti” (Zsolt. 50,12)
És
Dávid válasza: „Tieid az egek, a föld is
a Tied: e világot minden benne valóval te fundáltad, Te hoztad létre a
földkerekséget és azt, ami betölti” (Zsolt.
89,12).
Zsolt. 24,2
Mert ő alapította azt [(jásaḏ):
vetette meg alapját] a tengereken, és a folyókon megerősítette [rögzítette]*
*És így folytatja megvallását Dávid: „Ő fundálta a földet
az ő oszlopain, nem mozdul az meg soha örökké.(Más fordítás: Szilárd alapokra helyezte a földet, hogy
soha meg ne inogjon). Vízáradattal, mint
egy ruhával borítottad be azt, a hegyek felett is vizek állottak vala. Egy
kiáltásodtól eloszlának, és mennydörgésednek szavától szétriadának. Hegyek
emelkedének fel és völgyek szállának alá arra a helyre, amelyet fundáltál
nékik. Határt vetettél, amelyet át nem hágnak, nem térnek vissza a földnek
elborítására” (Zsolt. 104,5-7).
Ő: „Aki teremtette az egeket bölcsességgel; mert
örökkévaló az ő kegyelme (mert örökké tart szeretete). Aki kiterjesztette a földet a vizek fölé; mert örökkévaló az ő kegyelme
(mert örökké tart szeretete)” (Zsolt. 136,5-6).
Jeremiás bizonyságtétele: „Ő
teremtette (alkotta) a földet az ő
erejével, ő alkotta (szilárdította meg) a
világot az ő bölcsességével, és ő terjesztette (feszítette) ki az egeket az ő értelmével” (Jer. 10,12).
„Az ÚR ereje alkotta a földet, az ő bölcsessége szilárdította meg a
világot, az ő értelme feszítette ki az eget” (Jer. 51,15).
Nehémiás megvallása a Teremtőről: „Te vagy egyedül az Úr! Te teremtetted
(alkottad) az eget, az egeknek egeit és
minden seregüket, a földet és mindent, ami rajta van, a tengereket minden
bennük valókkal együtt; és te adsz életet mindnyájuknak, és az égnek serege
előtted borul le” (Nehem. 9,6)
Ézsaiáson keresztül szól az Úr: „Így szól az Úr (JHVH=Jahve), megváltód és alkotód, anyád méhétől fogva (aki az anyaméhben formált). Én vagyok az Úr, aki mindent cselekszem
(Én, az ÚR (JHVH=Jahve), alkottam mindent). Aki az egeket egyedül kifeszítem, és kiszélesítem a földet magamtól
(egyedül feszítettem ki az eget, magam tettem szilárddá a földet)” (Ésa.
44,24)
„Kezdetben
[már] vala az Ige és az Ige [logosz] vala az
Istenben, és Isten maga vala az Ige. Ő kezdetben [(arkhé): eredetileg] az Isten. Minden [a mindenség] Őáltala lett [teremtetett; rajta keresztül támadt; általa jött létre] és nála nélkül [Tőle
különválasztva] semmi sem
lett [teremtetett], ami lett [teremtetett; létrejött; s egyetlen létező
sem lett Őnélküle]” (Ján. 1,1-3).
És hogy ki a
Teremtő, arról így tesz bizonyságot a Szent Szellem: „Kezdetben teremté Isten az eget (mennyet) és a földet” (1 Móz. 1,1)
De ezt csak: „Hit
által értjük meg, hogy a világ Isten beszéde (réma: megnyilatkozása, kijelentése) által teremtetett
(a világokat Isten szava alkotta), hogy ami látható, a láthatatlanból
(nem a jelenségek világából) állott elő” (Zsid. 11,3)
Mert: „Az Úr
szavára lettek az egek, és szájának leheletére minden seregük (Az ÚR igéje
alkotta az eget, egész seregét szájának lehelete). Mert ő szólt és meglett,
ő parancsolt és előállott” (Zsolt.
33,6.9)
Pál apostol
bizonyságtétele: „Mert Őbenne teremtetett minden, ami van a mennyekben és a
földön, láthatók és láthatatlanok, akár királyi székek (trónusok), akár
uraságok (uralmak), akár fejedelemségek, akár hatalmasságok; mindenek Ő
általa és Ő reá nézve teremttettek. És Ő előbb volt mindennél, és minden Őbenne
áll fenn” (Kol. 1,15-17)
A feltámadott
dicsőség Urának kijelentése Önmagáról: „…: Ezt mondja az Ámen, a hű és igaz
bizonyság, (ktiszisz arkhé: a
teremtett világ eredete)” (Jel. 3,14).
Zsolt. 24,3
Kicsoda megy fel [(ʿáláh): emelkedik fel] az Úr [(jəhóváh):
Jahve, az Örökkévaló] hegyére? És kicsoda áll meg [(qúm): szilárdan] az ő szent helyén [(qóḏeš
máqômáh máqóm máqôm): szent lakóhelyén]?*
*És Dávid újra azt kérdezi az Úrtól: „… Uram, [Jahve]
[ki lehet sátradnak vendége]? Kicsoda tartózkodhat [(gúr): lakozhat, időzhet
jövevényként] sátorodban, [ki fog
lakni a te hajlékodban] kicsoda
lakozhatik (šáḵan): kicsoda nyugszik meg, és ki élhet
veled] szent hegyeden?” (Zsolt. 15,1).
És így
prófétál az Úr lakóhelyéről: „Mert a
Siont (jelentése: a messze sugárzó;
felállított emlékmű; jel = a
gyülekezet) választotta ki az Úr,
azt szerette meg magának lakhelyül: Ez
lesz nyugovóhelyem örökre; itt lakozom, mert ezt szeretem” (Zsolt. 132,13-14).
És így
könyörög az Úrhoz, megvallva könyörgése okát is: „Egyet kérek az Úrtól, azért esedezem: hogy lakhassam az Úr házában
életemnek minden idejében; hogy nézhessem az Úrnak szépségét és
gyönyörködhessem az ő templomában. Bizony elrejt engem az ő hajlékába a
veszedelem napján; eltakar engem sátrának rejtekében, sziklára emel fel engem.
Mert te vagy az én menedékem, s erős tornyom az ellenség ellen. Hadd lakozzam a
te sátorodban mindörökké; hadd meneküljek a te szárnyaid árnyéka alá!” Mert: „Boldogok, akik lakoznak a te házadban,
dicsérhetnek téged szüntelen!” (Zsolt.
27,4-5; 61,4; 84,5)
És buzdít arra, hogy: „Magasztaljátok az Urat, a mi Istenünket, és boruljatok le az ő szent
hegyén; mert szent az Úr, a mi Istenünk!” (Zsolt.
99,9).
[Dávid
hol a templom, hol pedig a sátor oltalmáról prófétál, azt mondva, hogy: a
templom, a sátor (vagyis a Krisztus teste) - menedékhely, ahol a hívő ember az
Úr uralma alatt és egyúttal az Úr oltalma alatt áll].
Zsolt. 24,4
Az ártatlan kezű és tiszta [(bar):
őszinte] szívű, aki nem adja magát [nem (násá' náśá'): vágyik, és sóvárog] hiábavalóságra, [(šavə' šávə'):
gonoszságra] és nem esküszik meg csalárdságra [akinek az esze nem (mirəmáh): csaláson, becsapáson, félrevezetésen jár, nem esküszik hamisan]*
*A Szent Szellem figyelmeztetése: „Minden
féltett dolognál jobban őrizd, és
óvd meg szívedet, mert abból indul ki
minden élet. Vesd el tőled a száj hamisságát, és tartsd távol szádtól a csalárdságot, és az ajkak álnokságát távoztasd el magadtól” (Péld. 4,23-24).
„Mert a szívből származnak a gonosz
gondolatok, gyilkosságok, házasságtörések, paráznaságok, lopások, hamis
tanúbizonyságok, és tanúskodások,
Istenkáromlások” (Mát. 15,19)
Ezért
kéri Dávid, hogy: „Tiszta szívet teremts bennem, oh Isten, és az erős szellemet újítsd
meg bennem” (Zsolt. 51,12).
Bizony:
„Uram, kicsoda tartózkodhatik sátorodban,
ki lehet sátradnak vendége, kicsoda lakozhatik, és tartózkodhat szent hegyeden? Aki
tökéletességben jár, aki
feddhetetlenül él, igazságot
cselekszik, és törekszik az igazságra,
és igazat szól az ő szívében, vagyis szíve szerint igazat szól” (Zsolt.
15,1-2).
„És senkit sem nyomorgat (nem
kegyetlenkedik senkivel), zálogot nem
vesz (a zálogot nem tartja vissza), ragadományt
nem ragadoz (nem rabol el semmit), kenyerét
az éhezőnek adja és a mezítelent ruhával befödi; A szegényre nem veti rá kezét,
(tartózkodik az álnokságtól) uzsorát és
kamatot nem vesz, törvényeim szerint cselekszik, parancsolataimban jár …”
(Ezék. 18,16-17).
„Aki szereti a
szívnek tisztaságát, beszéde kedvesség, és
jóindulattal beszél: annak barátja a
király” (Péld. 22,11)
„És látják majd az ő orcáját, és az ő
neve homlokukon lesz” (Jel. 22,4).
Az
Úr Jézus megerősíti a kijelentést: „Boldogok, akiknek szívük
tiszta, érintetlen,
vegyítetlen, őszinte, vagyis tisztaszívűek. Akiknek szívében nincs idegen
anyag, mert ők az Istent meglátják, mert Isten megjelenik, megmutatkozik nekik” (Mát. 5,8).
Zsolt. 24,5
Áldást nyer az Úrtól, [(násá' náśá' jəhóváh
bəráḵáh): megajándékozza,
körbeveszi Jahve, az Örökkévaló jóléttel] és
igazságot [(cəḏáqáh): megigazulást]
az
üdvösség Istenétől [(jéšaʿ ješaʿ): a megmentő,
szabadító Istentől].
Zsolt. 24,6
Ilyen az őt [az Istent] keresők, akik [(drš): kérdezősködők, tudakozódók] nemzetsége, a Jákób [jelentése:
sarokfogó vagy mást kiszorító, más
helyébe lépő] nemzetsége, az a [(dór dôr): nemzedék, amely hozzá folyamodik],
akik a te orcádat, a Te [(páním):
jelenlétedet] keresik. Szela*
*Dávid megvallása: „Helyetted mondja
a szívem: Az én orcámat (az én
jelenlétemet) keressétek! A te orcádat
(a Te jelenlétedet) keresem, oh Uram!” (Zsolt. 2,8).
Dávid tanácsa: „Kívánjátok az
Urat és az ő erejét; keressétek az ő orcáját (az Ő jelenlétét) szüntelen” (Zsolt. 105,4).
Zsolt. 24,7 Ti kapuk, emeljétek fel fejeiteket, és emelkedjetek fel [táruljatok] ti
örökkévaló [ősi] ajtók; hadd menjen [hadd vonuljon] be a dicsőség királya.
[Héber szerint: Ti (ró'š):
kezdeti, eredeti (šaʿar):
kapuk (násá' náśá'): emelkedjetek
fel, emelkedjetek fel (ʿólám ʿôlám): örökkévalóság (peṯaḥ):
kapui, hadd (bô'): jöjjön be, és vezesse
be a népet a (káḇóḏ káḇôḏ): dicsőség
fenséges (mּeleḵ): királya]*
*Ő jelent meg Ábrahámnak: „… A dicsőségnek [(doxa):
a fény, és ragyogás] Istene megjelenék a mi atyánknak, Ábrahámnak
[jelentése: sokaság Atyja], mikor
Mezopotámiában [Jelentése: két folyó közt] vala, minekelőtte [(prin): vagyis aki korábban] Háránban [jelentése: napégette, száraz
hegyen] lakott, [(katoikeó):
és tartózkodott]” (Csel. 7,2).
Aki nem más, mint: „…a dicsőség Ura a mi Jézus Krisztusunk..” (Jak. 2,1).
A
Szent Szellem kijelentése arról, hogy kik mehetnek be vele együtt: csak a megigazultak mehetnek be: „Nyissátok meg nékem az igazságnak, vagyis
a megigazulásnak kapuit, hogy bemenjek azokon és dicsérjem az Urat, és hálát adjak! Ez az ÚR kapuja: igazak, vagyis megigazultak
mehetnek be rajta” (Zsolt. 118,19-20).
Az Ige megőrzői:
„Nyissátok fel a
kapukat, hogy bevonuljon, hadd jöjjön be az
igaz, vagyis a megigazult nép, a hűség, a valóság = Ige megőrzője,
mert csak az maradhat hűséges”
(Ésa.
26,2).
Zsolt. 24,8
Kicsoda ez a dicsőség királya? Az erős és hatalmas Úr [(jəhóváh): Jahve, az
Örökkévaló], az erős hadakozó Úr. [az Úr, aki hatalmas, verhetetlen a harcban]*
*A: „Vitéz harcos, az Úr; az ő neve Jehova” (2
Móz. 15,3).
Akiről ilyen megvallást tesz Dávid: „A te karod hatalommal teljes, a te kezed
erős, a te jobbod méltóságos” (Zsolt.
89,14).
Akivel
kapcsolatban így bátorítja Krisztus népét az apostol: „Végezetre, atyámfiai, legyetek erősek Isten háborúban győzelmet aratni
képes vitéz, harcos, ellenségeit leuralni képes erejében”
(Eféz. 6,10).
Akit:
„e világ, vagyis e világkorszak (aion)
fejedelmei és vezetői, és uralkodói közül senki sem ismert fel, egy sem tudta, mert
ha felismerték, és ha tudták volna, a dicsőség Urát soha
nem feszítették volna meg, nem vonták
volna kínoszlopra” (1Kor. 2,8).
Aki
nem más, mint: ... a mi Jézus Krisztusunk... Ő a ... dicsőség Ura” (Jak. 2,1).
Zsolt. 24,9 Ti kapuk, emeljétek
fel fejeiteket, és emelkedjetek fel [táruljatok] ti örökkévaló [ősi] ajtók; hadd menjen [hadd vonuljon] be a dicsőség királya. [Héber szerint: Ti (ró'š): kezdeti, eredeti (šaʿar): kapuk (násá' náśá'): emelkedjetek fel, emelkedjetek fel (ʿólám ʿôlám):
örökkévalóság (peṯaḥ): kapui, hadd (bô'):
jöjjön be, és vezesse be a népet a (káḇóḏ
káḇôḏ): dicsőség fenséges (mּeleḵ): királya].
Zsolt. 24,10 Kicsoda
ez a dicsőség királya? A seregek Ura, ő a dicsőség királya. Szela*
*Őhozzá imádkoznak, és neki tesznek fogadást: „És fogadást tőn, mondván: Seregeknek Ura!”…”(1 Sám. 1,11).
Ő szól az Ő népéhez: „Így szól a Seregek Ura…” (1 Sám. 15,2).
Őreá esküszik a népe: „…Él a
Seregek Ura…” (2 Kir. 3,14).
Ő van az Övéivel, és ad felemelkedést: „És folytonosan emelkedék Dávid; mert a
Seregek Ura vala ő vele” (1 Krón. 11,9).
Ő választja ki népe vezetőit: „Én választottalak téged …”(1 Krón. 17,7).
Ő:
„…A Seregek Ura az Izráel Istene…”(1 Krón. 17,24).
Ő Jákób Istene, és a mi várunk: „A
Seregek Ura velünk van, Jákób Istene a mi várunk. Szela” (Zsolt. 46,8).
Ő vezeti harcba népét: „…a seregek Ura harci sereget számlál”
(Ésa. 13,4).
Ő: „száll
alá a seregek Ura, hogy hadakozzék a Sion hegyén és halmán!” (Ésa. 31,4).
Mert: „az Úr, a Seregek Ura az, aki megérinti a földet… (Ámós. 9,5).
Mikor Ő uralkodik: „elpirul a hold, és megszégyenül a nap,
mikor a seregek Ura uralkodik Sion hegyén és Jeruzsálemben: s vénei előtt
dicsőség lészen” (Ésa. 24,23).
Ő a koronánk: „Ama napon a seregek Ura lesz ékes koronája és dicsőséges koszorúja
népe maradékának” (Ésa. 28,5).
Ő vizsgálja a szíveket: „És oh Seregek Ura, igaz bíró, veséknek és
szívnek vizsgálója…”(Jer. 11,20).
Ő bátorítja, és erősíti az Ő népét: „Ezt mondja a Seregeknek Ura: Erősödjenek
meg kezeitek, akik hallottátok e napokban e beszédeket a próféták szájából,
akik szóltak, mikor megvetteték a Seregek Ura házának alapja, hogy
megépíttessék a templom” (Zak. 8,9).
Őróla tesz bizonyságot az apostol: „Kik fölépíttettetek Isten házává az
apostoloknak és prófétáknak alapkövén, lévén a szegletkő, vagyis a sarokkő maga Jézus Krisztus. Ő tartja össze az egész
épületet, belőle nő ki az Úr szent temploma. Akiben ti is együtt és eggyé építtettek
Isten hajlékává, lakóhelyévé a Szellem által, a Szellemben”(Eféz. 2,20-22).
És megismétli a Szent Szellem által az
apostol: „… Mert ti az élő Istennek temploma vagytok, amint az Isten
mondotta: Lakozom bennük, és közöttük járok; és leszek nékik Istenük, és ők én
népem lesznek” (2 Kor. 6,16)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.