A felülről való bölcsesség először is tiszta, azután békeszerető,
méltányos, engedelmes, irgalommal és jó gyümölcsökkel teljes, nem kételkedő és
nem képmutató.
(Jakab 3. 17)
Isten bölcsessége kiformálódik gyermekeinek lényében és életmódjában. Jakab
különbséget tesz a felülről való és a földi, sőt ördögi bölcsesség között. Ez
utóbbit a teljes önzés jellemzi.
A felülről való bölcsesség tiszta, óvakodik minden bűntől, sőt utál minden
tisztátalanságot. Arra indít, hogy egyedül Isten tetszését keressük. Távol tart
magától minden tisztátalan kívánságot, mely tönkreteszi a szív nemességét,
gyengédségét. - Ez a bölcsesség békeszerető. Eltávolítja az útból a kölcsönösen
zavart okozó dolgokat. Tud bocsánatot kérni, ha igazságtalan volt. Megbocsát,
nem ró fel semmit. Ahol csak teheti, kerüli a vitát és perlekedést; a felindult
szíveket lecsendesíti és szelíden biztat.
- A szelíd válasz lecsendesíti a haragot (Péld 15, 1), de az önző ember
kemény, barátságtalan és szeszélyes. - Az igazi bölcsesség tanulékony. Nem
ragaszkodik mereven, önfejűen a saját véleményéhez. Készségesen és hálásan
elfogadja, ha hibáira figyelmeztetik (Zsolt 141, 5). Engedi magát meggyőzni,
mint Jézus engedett a kánaáni asszony érvelésének.
Nem érzi magát hibátlannak, tévedhetetlennek. Alázatosan elfogadja a
helyreigazítást és isteni módon belátó.
A mennyei bölcsesség tele van irgalmassággal és jó gyümölcsökkel. Szabad
lett az irgalmatlan fukarságtól és a szívtelen önzéstől, amely nem szeret
áldozatot hozni. Az önző ember arca kemény. Sötét redők árnyékozzák be, amikor
mások nyomorúsága kopogtat az ajtón. A felülről való bölcsesség ragyogóvá teszi
az arcot és a kemény vonásokat megváltoztatja (Préd 8, 1).
A bölcs élete gyümölcsöket hoz, amelyeken mások felüdülnek, és örök életre
jutnak. - A mennyei bölcsesség nem részrehajló, helyesebben - nem hasonlott meg
önmagával. Nem személyválogató, nem ismeri az ellenszenvet. Mindent isteni
mértékkel mér és enged a felülről való vezetésnek. - Képmutatás nélkül való.
A testi okosság keresztül-kasul hamis, valótlan és álarc mögé rejtőzik. A
mennyei bölcsesség teljesen tiszta és igaz szavaiban, gondolataiban és
magatartásában. Nincsenek hátsó gondolatai és titkos redői. Egyszerű és
egyenes. Gyűlöli a kifogásokat, nem űz kétszínű játékot. A külső és a belső
fedik egymást.
Carl Eichhorn "Isten
muhelyében" c. könyvéből
http://keresztenydalok.hu/ahitatok/eichorn/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.