Az Úr Jézus példát ad arra, hogy az Istennel való
ima után, felismerve az Ő akaratát, hozza meg döntéseit, majd akikkel
együtt akar szolgálni, azokat is behívta Isten jelenlétébe:
„Azután
felméne a hegyre, és magához szólítá, és magához hívta azokat, akiket
akar, akiket kiválasztott vala; és ők hozzá menének.
És választott tizenkettőt arra, hogy vele
legyenek, és hogy azután kiküldje őket
prédikálni, hogy hirdessék az igét, az
Evangéliumot, az örömhírt, a győzedelmes hadvezér érkezésének jó hírét, és őket
apostoloknak nevezte,
És hogy a tőle kapott hatalommal,
hatalmuk legyen a betegeket gyógyítani és az ördögöket, a gonosz, tisztátalan
szellemeket, a démonokat kiűzni, kihajítani:
Kiválasztotta tehát a tizenkettőt: Simont, akinek Péter nevet ada;
És kiválasztá Jakabot a Zebedeus fiát és
Jánost a Jakab testvérét; és Boanerges nevet ada nékik, amely azt jelenti mennydörgés fiai;
És kijelölte Andrást és
Filepet, Bertalant és Mátét, Tamást és Jakabot az Alfeus fiát, Taddeust és a
kananeai, a buzgó, féltékenyen szerető Simont,
a zélótát,
És Iskáriótes Júdást, aki később el is
árulta őt* (Márk. 3,13-19)
*Máté
így ír erről: „És előszólítván magához hívta tizenkét
tanítványát, és teljhatalmat, képességet, felhatalmazást, jogosultságot ada
nékik a tisztátalan gonosz szellemek, a démonok felett, hogy kiűzzék azokat, és gyógyítsanak
mindenfajta betegséget, bajt, csapást, és minden erőtlenséget,
és gyengeséget. A tizenkét apostol nevei pedig ezek: Első Simon, akit Péternek hívnak, és András, az ő testvére. Jakab, a Zebedeus fia, és János az ő testvére. Filep és Bertalan. Tamás és Máté, a vámszedő. Jakab, az Alfeus fia,
és Lebbeus, akit Taddeusnak, hívtak.
A vakbuzgó Simon a kananita, a zelóta, és Júdás, az Iskáriótes, aki el is árulta, kiszolgáltatta, feladta őt, aki
árulója is lett” (Mát. 10,1-4).
Az Úr Jézus példát ad arra, hogy az Istennel való
ima után, felismerve az Ő akaratát, hozza meg döntéseit. Erről így ír Lukács: „És lőn, vagyis történt azokban a napokban,
hogy kiméne a hegyre imádkozni, és az éjszakát az Istenhez való imádkozásban
tölté el, és virrasztotta át. És mikor megvirrada, előszólítá, és odahívta az ő tanítványait és kiválaszta azok közül tizenkettőt, akiket
apostoloknak is nevezett” (Luk. 6,12-13)
Az Úr Jézus
akkor – és mindenkor – mielőtt kiküldi az Övéit, azt mondja: „Ímé adok néktek hatalmat, hogy a kígyókon
és skorpiókon tapodjatok, és az ellenségnek minden erején; és semmi ne
árthasson néktek” (Luk. 10,19)
Lukácstól tudjuk meg, hogy milyen parancsokat adott – és ad – az Úr a
kiküldés előtt: „Minekutána pedig
összehívta Jézus az ő tizenkét tanítványát, ada nékik erőt és hatalmat minden
ördögök, vagyis démonok, gonosz, tisztátalan szellemek felett, és minden betegség gyógyítására. És azután
elküldé őket, hogy prédikálják, hirdessék az Isten országát,
és betegeket gyógyítsanak. És monda nékik: Semmit az útra ne vigyetek, se
pálcákat, vagy botot, se táskát, tarisznyát, se kenyeret, se
pénzt; se két-két ruhátok ne legyen. És amikor valamely házba bementek, ott
maradjatok, és onnét induljatok tovább. És ha valahol valakik be nem
fogadnak titeket, kimenvén abból a városból, még a port is verjétek le
lábaitokról, bizonyságul ő ellenük” (Luk.
9,1-5)
És Márk így folytatja a tanítványok kiküldését, ami a mindenkori
tanítványokra is vonatkozik: „Majd ezek után magához szólítá, magához
hívta a tizenkettőt, és kezdé
őket kiküldeni kettőnként, és
ada nékik hatalmat a tisztátalan szellemek a démonok fölött. És megparancsolá nékik, hogy az útra semmit ne
vigyenek egy pálcán, vagyis egyetlen
vándorboton kívül; se táskát, vagy tarisznyát, se kenyeret, se pénzt az övükben; Hanem kössenek sarut, hogy saru
viszont legyen rajtuk, de két ruhát
ne öltsenek magukra. És ezt
is monda nékik: Ahol valamely házba
bementek, ott maradjatok mindaddig, amíg tovább mentek onnét. Akik pedig nem
fogadnak be titeket, sem nem hallgatnak rátok, akkor onnét kimenvén, verjétek le a port is lábaitokról, bizonyságul ő
ellenük. Bizony mondom néktek: Szodomának vagy Gomorának tűrhetőbb lesz a dolga
az ítélet napján, mint annak a városnak” (Márk. 6,7-11)
És hogy ez a
parancs a minden korban élő tanítványokra is vonatkozik, azt Pál apostolon keresztül
mutatja be a Szent Szellem. Az apostol Antiókhiába megy Barnabással, de: 1. nem
egyedül ment hirdetni az Igét. 2. ahol nem fogadták be az Igét, ott az Úr Jézus
parancsa szerint cselekedtek. Erről így számol be Isten Igéje: „A
zsidók azonban felindítják, felingerelték
ellenük az istenfélő és
tisztességbeli, tekintélyes asszonyokat
és a városnak eleit, vagyis előkelőit,
és üldözést támasztanak Pál és Barnabás
ellen, és kiűzik őket határukból. Azok pedig lábuknak porát lerázván
ellenük, elmenének Ikoniumba” (Csel. 13,47-52)
A Szent Szellem kijelenti, hogy mi az az egyetlen ruha, amelybe fel kell
öltözni. Milyen sarunak kell a lábunkon lenni, hiszen harcba küld a seregek
Ura: „Mert nem vér és hústest ellen van nékünk tusakodásunk, azaz harcunk, hanem a fejedelemségek ellen, a hatalmasságok, és erők és hatalmak ellen, ez élet sötétségének világbírói ellen, vagyis a sötétség világának urai
ellen, a gonoszság szellemei ellen,
melyek a magasságban vannak. Annakokáért,
és éppen ezért vegyétek föl az Istennek minden
fegyverét, hogy ellenállhassatok ama gonosz napon, és mindeneket elvégezvén,
és leküzdve megállhassatok. Álljatok hát elő, és álljatok meg tehát, körül
övezvén derekatokat igazlelkűséggel, vagyis a valósággal, és felöltözvén az igazságnak, vagyis a megigazulás
mellvasába, páncéljába. És felsaruzván
lábaitokat a békesség evangéliuma hirdetésének készségével. Mindezekhez fölvévén a hitnek pajzsát,
amellyel ama gonosznak minden tüzes nyilát megolthatjátok; Az üdvösség sisakját is fölvegyétek, és a
Szellemnek kardját, amely az Isten beszéde: Minden imádsággal és könyörgéssel imádkozván minden időben a Szellem
által, és ugyanezen dologban vigyázván, és
legyetek éberek teljes állhatatossággal és könyörgéssel…” (Eféz. 6,12-18)
Akiket az Úr kiválaszt, azok egy akaraton vannak, és együtt maradnak.
Amikor az Úr felment a mennybe: „Akkor
megtérnek, vagyis ezután visszatértek
Jeruzsálembe a hegyről, mely hivatik
Olajfák hegyének, mely Jeruzsálem mellett, vagyis Jeruzsálem közelében van, egy
szombatnapi járóföldre. És mikor bementek, és hazatértek, felmennek a
felsőházba, a felső szobába, ahol szállva valának: mégpedig Péter és Jakab, János és András, Filep és
Tamás, Bertalan és Máté, Jakab, az Alfeus fia, és Simon, a zelóta, és Júdás, a
Jakab fia. Ezek mindnyájan egy szívvel-lélekkel, vagyis egyetértésben, közös akarattal foglalatosak valának, kitartóan részt vettek
az imádkozásban és a könyörgésben…” (Csel. 1,12-14)
Már Dávid a hívők
egységéről így prófétál: „Grádicsok éneke
Dávidtól. Ímé, mily jó és mily gyönyörűséges, amikor együtt lakoznak az
atyafiak, és ha a testvérek
egyetértésben élnek! Mint a drága
olaj a fejen, amely aláfoly a szakállon, az Áron szakállán; amely lefoly
köntöse prémjére; Mint a Hermon harmatja, amely leszáll Sion hegyeire. Csak oda
küld áldást az Úr és életet örökké, és
mindenkor!” (Zsolt. 133,1-3).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.