„Úgy mint az az ember, aki messze útra kelve, házát elhagyván, és
(rab)szolgáit felhatalmazván, és
kinek-kinek a maga dolgát megszabván, az ajtónállónak is megparancsolta, hogy
vigyázzon. (Más: fordítás: Ahogy az idegenbe készülő ember, amikor elhagyta
házát, átadta szolgáinak a hatalmat, és kiadta mindenkinek a maga munkáját, az
ajtóőrnek is megparancsolta, hogy vigyázzon)” (Márk. 13,34)
Lukács további részletekkel kiegészítve mondja el a
példázatot: „Monda azért: Egy nemes ember
elméne (elutazott) messze tartományba
(egy távoli országba), hogy országot
vegyen (és királyi méltóságot szerezzen) magának, aztán visszatérjen. Előszólítván (hívatta) azért tíz szolgáját, ada nékik tíz gírát (minát), és monda nékik: Kereskedjetek, míg megjövök. Az ő alattvalói pedig
gyűlölték őt, és követséget küldenek (vagyis küldöttséget menesztettek) utána, (és azt üzenték) mondván: Nem akarjuk, hogy ő uralkodjék mi
rajtunk (és felettünk).
És lőn, mikor megjött
az ország vétele után (és amikor pedig megszerezte a királyi méltóságot és
visszatért), parancsolá, hogy az ő
szolgáit, akiknek a pénzt adta, hívják őhozzá, hogy megtudja, ki mint (és
hogyan) kereskedett. Eljöve pedig az
első, mondván: Uram, a te gírád (a te minád) tíz gírát (azaz: minát) nyert.
Ő pedig monda néki: Jól vagyon jó szolgám; mivelhogy kevesen voltál hív
(vagyis hű), legyen birodalmad (és
hatalmad) tíz városon (tíz város
fölött). És jöve a második, (és
jelentette) mondván: Uram, a te gírád
(a te minád) öt gírát (vagyis minát) nyert.
Monda pedig ennek is: Néked is legyen birodalmad (és uralkodj te is) öt városon.
És jöve egy másik
(vagyis megérkezett a harmadik is), mondván:
Uram, ímhol (itt) a te gírád
(vagyis minád), melyet egy keszkenőben
eltéve tartottam (és egy kendőbe kötve őriztem); Mert féltem tőled, mivelhogy kemény (könyörtelen) ember vagy; elveszed, amit nem te tettél el (és
azt is behajtod, amit nem fektettél be). És
learatod, amit nem te vetettél.
Monda pedig annak: A
te szádból (a te saját szavaid alapján) ítéllek
meg téged, gonosz (rab)szolga.
Tudtad, hogy én kemény (könyörtelen) ember
vagyok, ki elveszem, amit nem én tettem el (és behajtom azt is, amit nem
fektettem be), és learatom (azt is), amit nem én vetettem (el); Miért nem adtad azért az én pénzemet a
pénzváltók asztalára, és én megjövén, kamatostól kaptam volna azt vissza? És az
ott állóknak monda: Vegyétek el ettől a gírát (vagyis minát), és adjátok annak, akinek tíz gírája (tíz
minája) van. És mondának néki: Uram,
(annak) tíz gírája (azaz minája) van! És
ő monda: Mert mondom néktek, hogy mindenkinek, akinek van, adatik; akinek pedig
nincs, még amije van is, elvétetik tőle.
Sőt ennek felette amaz
én ellenségeimet is, kik nem akarták, hogy én őrajtuk uralkodjam (és hogy
királlyá legyek felettük), hozzátok ide,
és (vágjátok le) öljétek meg
előttem!” (Luk. 19,12-27) »mina (gíra) (mna): száz drakhmával egyenlő súly- és
pénzegység. Értéke kb. száz napszám. Hatvan mina (gíra) egy talentum«
Az apostolok fejtik
ki a példázat értelmét: „Kiki amint
kegyelmi ajándékot (khariszma:
a kegyelem, a Szellem megnyilvánulása. Egy természetfeletti csodatevő
képesség) kapott, (úgy) sáfárkodjatok (és szolgáljatok) azzal egymásnak, mint Isten sokféle kegyelmének jó (tisztességes, becsületes,
érdemes, méltó) sáfárai (hű
közvetítői, és felvigyázói)” (1Pét
4,10)
De: „Minthogy azért
külön-külön ajándékaink [A gyülekezetben végzett szolgálat közben, a bennünk lakozó Szent Szellem
különböző megnyilvánulásai] vannak a
nékünk adott [és juttatott] kegyelem
szerint, akár írásmagyarázás [azaz: prófétálás; prófétai
igehirdetés] a hitnek szabálya [és
mértéke; hitünk helyes aránya] szerint
teljesítsük [és gyakoroljuk]. Akár
szolgálat [a mások javára végzett szellemi, vagy anyagi tevékenység]
a szolgálatban, [munkálkodjunk
(maradjunk; fáradozzunk; forgolódjunk), és szenteljük magunkat annak a
szolgálatnak] akár tanító, a tanításban;
[és szentelje magát a tanításnak]. Akár
intő [aki segítségül hív
(esedezés, buzdítás vagy vigasztalás által) könyörög, kér, kérlel, imádkozik] az intésben. [vagyis a buzdító, jóra
serkentő beszéddel buzdítson; a bátorító bátorítson; a vigasztaló vigasztaljon /nyújtson vigaszt (enyhítést)/].
Az adakozó [aki ad a másiknak egy részt abból, amije van] szelídségben. [szerénységben; egyszerűségben, egyenességben; becsületességgel;
és jószívűséggel; tettetés vagy önzés és hátsó gondolatok nélküli jósággal]. Az elöljáró [aki élen járó (mint
követendő példa); vezet, irányít; gondoskodik valakiről] szorgalmatossággal [igyekezettel;
buzgóságban; serénységgel], a könyörülő
[aki irgalmasságot gyakorol] vidámsággal [jókedvvel; derűben; örömest; vidáman]
művelje. [és tegye]” (Róm.12,8)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.