2 Thess. 2,1 Kérünk pedig titeket, atyámfiai, a mi
Urunk Jézus Krisztus eljövetelére [(parúszia): szó szerint mellette lét, jelenlét, megérkezés, látogatás] és a mi
Őhozzá leendő egybegyűlésünkre nézve.
[Más fordítás: Van még egy kérésünk: Urunk, Jézus Krisztus
eljövetelét és vele való egyesülésünket illetően ne veszítsétek el rögtön
józanságotokat]*
*Azért: „Hogy megítélhessétek [hogy el tudjátok dönteni, (bírálni)], hogy mi a rossz és mi a jó [mi a helyes;
(lényeges; fontos) míg az eltérő dolgokat meg tudjátok
próbálni (vizsgálni)]. Hogy legyetek (napfény)tiszták
[a NAP fényében megvizsgált, megítélt, minden hamisságtól mentesek] és botlás nélkül valók [kifogástalanok; feddhetetlenek; (és megütközést nem keltők), meg nem botránkoztatók, vagyis: nem
tévútra vezetők, nem eltévelyitők, olyanok, akikben senki meg nem
botolhat] a Krisztusnak napjára” (Fil. 1,10).
Ezért: „Mindent vizsgáljatok meg; ami jó, azt
megtartsátok! Mindentől, ami gonosznak látszik, őrizkedjetek!” (1 Thess. 5,21-22).
„Hogy legyetek
feddhetetlenek és tiszták (romlatlanok),
Istennek szeplőtlen (hibátlan)
gyermekei az elfordult és elvetemedett (elfajult) nemzetség közepette (nemzedékben), kik között fényletek (ragyogtok), mint csillagok e világon” (Fil.
2,15).
És: „Hogy legyetek a
ti mennyei Atyátoknak fiai, aki felhozza az ő napját mind a gonoszokra, mind a
jókra, és esőt ád mind az igazaknak, mind a hamisaknak. Legyetek azért ti
tökéletesek, miként a ti mennyei Atyátok tökéletes” (Mát. 5,45.48).
„Maga pedig a
békességnek Istene szenteljen meg titeket mindenestől (teljes egészében); és a ti egész valótok (pneuma: szellemetek), mind
lelketek (elmétek), mind testetek
(szóma: egész lényetek) feddhetetlenül
(teljes épségben, kifogástalanul, feddhetetlenül, hibátlanul) őriztessék meg a mi Urunk Jézus Krisztus
eljövetelére. Hogy erősekké tegye a ti szíveteket, feddhetetlenekké a
szentségben (a szent életben), a mi
Istenünk és Atyánk (színe) előtt,
amikor eljő [(parúszia):
szó szerint mellette lét, jelenlét, megérkezés] a mi Urunk Jézus Krisztus minden ő
szentjeivel egyetemben” (1 Thess. 5,23; 3,13).
Isten igéjének fényében kell mindent (önmagunkat is)
megvizsgálni, hiszen a NAP-ról így vall Dávid: „Mert
nap és pajzs az ÚR, kegyelmet és dicsőséget ad az Isten. Nem vonja meg javait az
ÚR azoktól, akik feddhetetlenül élnek” (Zsolt. 84,12).
És: „Menedékem és pajzsom vagy te; igédben van az én reménységem” (Zsolt. 119,114).
Minden gyülekezetet és minden egyes hívőt így bátorít az
apostol, egyben az is kijelentést nyer, hogy ki a mi Istenünk: „mivel várjuk a
mi boldog reménységünket, a mi nagy Istenünk és üdvözítőnk, Jézus
Krisztus dicsőségének megjelenését (epiphaneia: megjelenés,
megmutatkozás)” (Tit. 2,13).
Aki: „Amikor (tűznek
lángjában) eljő majd, (erkhomai:
eljön, megérkezik) hogy
megdicsőíttessék az ő szenteiben,
és csodáltassék mindazokban, akik hisznek (mivelhogy a mi tanúbizonyságunknak hitele volt ti nálatok) ama napon” (2 Thess. 1, 8.10).
„Mert kicsoda a mi reménységünk, örömünk és
dicsekedésünk [győzelmi] koronája [győzelmi koszorúja,
és dicsőségünk]? Avagy
nem azok lesztek-é ti is a mi Urunk Jézus Krisztus [színe] előtt az ő eljövetelekor [az Ő megjelenésekor (parúszia): jelenlét, megérkezés, látogatás]?” (1 Thess. 2,19).
Pál apostol a szentek egybegyűjtéséről így ír: „Mert ezt mondjuk néktek az Úr szavával
(igéjével), hogy mi, akik élünk, akik
megmaradunk az Úr eljöveteléig (parúszia): jelenlét, megérkezés, látogatás),
épen nem előzzük meg azokat, akik elaludtak ((koimaó): inkább az alvás állapotára utaló szó). Mert maga az Úr riadóval, arkangyal
(főangyal) szózatával és isteni
harsonával leszáll (alászáll) az
égből (a mennyből): és feltámadnak
először akik meghaltak volt a Krisztusban; Azután mi, akik élünk, akik
megmaradunk, elragadtatunk (harpadzó: gyors, hirtelen mozdulattal megragadja, fölkapja,és elviszi, mint a
farkas a szákmányát) azokkal együtt a
felhőkön az Úr elébe (az Úr fogadására) a
levegőbe; és ekképpen (így) mindenkor
az Úrral leszünk. Annakokáért vigasztaljátok egymást e beszédekkel
(igékkel)” (1 Thess. 4,15-18).
„Néktek pedig, akik
szorongattattok (akiket gyötörtek), nyugodalommal
művelünk együtt, (enyhülést adjon mivelünk együtt. Mert) amikor megjelenik ((apokalüpszisz): leleplezés, kinyilatkoztatás, kijelentés)
az Úr Jézus az égből az ő hatalmának
angyalaival (követeivel). Tűznek
lángjában, ki bosszút áll (igazságot szolgáltat) azokon, akik nem ismerik az Istent, és akik nem engedelmeskednek a mi
Urunk Jézus Krisztus evangéliumának. Amikor
eljő majd, hogy megdicsőíttessék az
ő szenteiben, és csodáltassék mindazokban, akik hisznek (mivelhogy a mi tanúbizonyságunknak
hitele volt ti nálatok) ama napon” (2 Thess. 1,7-8.10).
Ézsaiás prófétán
keresztül már figyelmeztet a Szent Szellem: „Mert
ímé, az Úr eljő tűzben, s mint forgószél az ő szekerei (harci kocsijai
gyorsak, mint a forgószél), hogy
megfizesse búsulásában az Ő haragját (rájuk zúdítja lángoló haragját), és megfeddését (fenyítését) sebesen égő lánggal (és lángoló tűzben).
Mert az Úr tűzzel ítél és kardjával
minden (hús)testet (kardja mindenkit elér), és sokan lesznek az Úrtól megöltek” (Ésa. 66,15-16).
A kard – amivel ítél az Úr – az Ő Igéje: Nem olyan-e az én igém, mint a tűz? Azt
mondja az Úr, (vagy) mint a
sziklazúzó pöröly?” (Jer. 23,29).
„Mert az Istennek beszéde (logosza): igéje) élő és ható (energész): működő, tevékeny, hatékony; élő
energia), és élesebb (tomóterosz tomosz: élesebb, metszőbb, áthatóbb, mélyrehatóbb)
minden kétélű fegyvernél (kardnál), és elhat (diikneomai: keresztül eljut,
áthatol) a szívnek (pszükhé:
élet) és léleknek (pneuma): szellem, az ízeknek (harmosz:
ízület) és a velőknek megoszlásáig (meriszmosz:
felosztás, megosztás, szétválasztás)
(és áthatol az elme és a lélek, az ízületek és a velők szétválásáig), és megítéli (kritikosz: döntésre alkalmas); a gondolatokat és a szívnek indulatait (ennoia: gondolat, nézet, vélemény,
gondolkodás) (szándékait)” (Zsid. 4,12).
Ezzel a kardal tud minden hívő is győzni, ezért: „… fölvegyétek, … a Szellemnek kardját,
amely az Isten beszéde (Igéje)” (Eféz. 6,17).
Ezért figyelmeztet az apostol, hogy: El nem hagyván a magunk gyülekezetét (saját összegyülekezésünket), amiképpen szokásuk némelyeknek, hanem intvén
(bátorítsuk) egymást annyival inkább,
mivel látjátok, hogy ama nap közelget” (Zsid.
10,25)
2 Thess. 2,2 Hogy ne tántoríttassatok el [(szaleuó): megráz; megingat; megtántorodik; megrenget; megzavar,
felbujt; felkavar] egyhamar a ti értelmetektől [(núsz: szív,
szellem értelme / felfogóképessége / gondolkodási képessége)]. Se ne
háboríttassatok meg [és
meg ne riasszon titeket olyan hamar; (throeó: megijeszt, megrettent; megriaszt, hirtelen félelemmel felizgat,
felzaklat)]. Se
szellem által [és
félre ne vezessen titeket valami
szellem]. Se beszéd [(logosz)] által, se nékünk tulajdonított [se állítólag tőlünk érkező] levél által. Mintha itt volna [mint hogyha beállt volna (enisztémi:
küszöbön áll, itt van, sarkában van,
fenyeget)] már a
Krisztusnak ama napja [az Úr napja].
»Más fordításban: Hogy ne veszítsétek el egyhamar
józanságotokat, és ne rémítsen meg benneteket sem valamely szellemtől származó
kijelentés, sem a mi nevünkben elhangzó megnyilatkozás, sem valamiféle nekünk
tulajdonított levél, mintha az Úr napja már közvetlenül itt volna«
>Még egy másik fordításban: Hogy
a kelleténél hamarabb ne dúljon fel benneteket az a gondolat, és ne hagyjátok
magatokat riadóztatni (a görög kifejezés szó szerint így hangzik: ne
kavarjon fel /tántorítson el [túl] gyorsan/hamar [szellemetek] értelmétől [nusz] és ne riadóztassanak [titeket])
se szellem, se beszéd, se a
mienkéhez hasonló levél által, amely szerint már elérkezett az Úr napja (a
görög szöveg szerint: a jelen világkorszak
lezárása)<"*
*A gyülekezetekhez írott levekben a köszöntést saját kezűleg írja az
apostol: „A köszöntést én Pál írom a saját kezemmel,
a mi ismertető jegye (hitelesítő jele) minden
levelemnek. Így írok” (2 Thess. 3,17).
János apostol is figyelmezteti Krisztus népét: „Szeretteim, ne higgyetek minden szellemnek,
hanem próbáljátok (vizsgáljátok) meg
a szellemeket, ha Istentől vannak-é; mert sok hamis próféta jött ki a világba” (1 Ján. 4,1).
Már Jeremiás prófétán keresztül i s figyelmeztet az Úr: „Mert ezt mondja a Seregek Ura, Izráel
Istene: Ne hitessenek el titeket a ti prófétáitok (ne engedjétek, hogy
rászedjenek benneteket a próféták és a jósok), akik közöttetek vannak, se a ti jövendőmondóitok, és ne figyelmezzetek
a ti álmaitokra, amelyeket álmodoztok (és ne hallgassatok az álmodók
álmaira). Mert ők hamisan
(hazugságot) prófétálnak néktek az én
nevemben: Nem küldöttem őket, azt mondja az Úr” (Jer. 29,8-9).
És az Úr Jézus kijelentése arról, hogy mikor jön el a vég:
„… Meglássátok [vigyázzatok, figyeljetek], hogy
valaki el ne hitessen [nehogy
valaki félrevezessen, megtévesszen, tévútra vezessen, el ne tévelyítsen] titeket.
Hallanotok kell majd háborúkról és
háborúk híreiről. meglássátok, hogy meg ne rémüljetek [vigyázzatok, meg ne riadjatok; ettől
azonban ne ijedjetek meg; ne kerítsen hatalmába benneteket a félelem]; mert
mindezeknek meg kell lenniük [meg
kell történniük; be kell következniük]. De ez itt még nem a vég [de ezzel még nem jön el a vég. (telosz): beteljesedés,
vég, befejeződés]”
(Mát. 24,4.6)
2
Thess. 2,3 Ne csaljon* meg titeket senki semmiképpen [nehogy valaki
megtévesszen, tévútra csaljon, senki semmiféle
módszerrel félre ne vezessen benneteket].
Mert nem jön az [a nap] el addig, mígnem
bekövetkezik elébb a szakadás** és megjelenik***a
bűn [a törvénytelenség]**** embere*****
[az
ellenség], a veszedelemnek [a kárhozatnak] fia****** [Más
fordítás: Mert az Úr napját
megelőzi a hittől való elszakadás, az Istentől való
elfordulás, amikor megjelenik a törvénytipró, a kárhozat fia, aki pusztulásra van ítélve]*******
*Csal: (exapataó): teljesen félrevezet,
elcsábít, megcsal, megtéveszt, becsap, hazudik,
rászed, szédít
**Az elszakadás: az aposztaszia
szó az Újszövetségben 1. a Törvénytől, 2. a hittől, 3. az egyháztól való elszakadást,
valamint 4. a házassági elválást jelenti.
***Jelenik meg: vagy: lepleződik
le. Az apokalüptó ige
feltárulkozást, a lepel elvételét jelenti, amikor előlép a függöny mögül
az addig mögötte rejtőző személy, vagy feltárul a lepellel addig elfedett
valóság.
****Törvénytelenség: (hamartia:
céltévesztés), vagy:
törvényszegés, a törvény tagadása, törvénynélküliség
*****Ha előbb nem következik be az
elszakadás, és jelenik meg a törvénytelenség embere: az egész mondat
esetleg így is fordítható: mert csak ha előbb bekövetkezik a hittől való
elszakadás, akkor lepleződik le a törvénytelenség (hamartia: a céltévesztés)
embere.
******A kárhozat fia: (apóleia): tönkretétel, romlás, pusztulás, romba döntés, teljes
feloldódás. vagy: a pusztulás/pusztítás
fia - Jézus ugyanezt a kifejezést használja Júdással kapcsolatban a János
17:12-ben. kárhozatnak fia.
*******Már a testté lett Ige, az Úr
Jézus így figyelmezteti az Övéit: „… Meglássátok
[vigyázzatok, figyeljetek], hogy
valaki el ne hitessen [nehogy
valaki félrevezessen, megtévesszen, tévútra vezessen, el ne tévelyítsen] titeket,
Mert sokan jőnek majd az én nevemben, akik ezt mondják: Én vagyok a Krisztus
[a Felkent]; és sokakat elhitetnek [ezzel sok embert megtévesztenek majd]. És
akkor sokan megbotránkoznak [elvesztik
a hitüket; eltántorodnak; elbotlanak; bűnbe esnek; s tőr fogja meg őket], és
elárulják [kiszolgáltatják] egymást, és gyűlölik [meggyűlölik] egymást.
És sok [számos] hamis próféta támad [lép fel], akik sokakat elhitetnek
[félrevezetnek, megtévesztenek;
eltévelyítenek; tévedésbe ejtenek].
És mivelhogy a gonoszság [a törvényszegés, és a törvénytelenség] megsokasodik
[megnövekszik,
elhatalmasodik], a(z) [(agapé): Isten szerinti]
szeretet sokakban meghidegül.
[Más fordítás: Annak következtében, hogy törvényrontással
telik meg a világ, a legtöbb emberben elhidegül (kihűl) a szeretet]. Ha
valaki ezt mondja akkor néktek: Ímé, itt a Krisztus [a Felkent], vagy amott; ne
higgyétek. Mert hamis Krisztusok [felkentek]
és hamis próféták támadnak [állnak majd elő; fognak fellépni], és
nagy [természetfeletti] jeleket és csodákat tesznek [visznek végbe (mutogatnak)], annyira, hogy elhitessék [megtévesszék, hogy tévútra vezessék;
eltévelyítsék; tévedésbe ejtsék],
ha
lehet, a választottakat is [a kiválogatottakat is; még az Isten
választottait is]”
(Mát. 24,4-5.10-12.23-24).
Sokszor figyelmezteti az Úr Jézus az Övéit: „Őrizkedjetek [óvakodjatok; tartsátok
szemmel; figyeljetek, oda ügyeljetek] pedig
a hamis [az ál- (látszat, hazug)] prófétáktól/ra, akik juhoknak ruhájában [báránybőrben; bárány-külsőben] jőnek hozzátok, de belől ragadozó farkasok.
Gyümölcseikről ismeritek meg [fel] őket. Vajon a tövisről [tövisbokorról] szednek-e szőlőt, vagy a bojtorjánról
[bogáncskóróról; tüskés gyomnövényről] fügét?” (Mát. 7,15-16).
Ezért: „Ezt mondja a
Seregek Ura: Ne hallgassátok azoknak a (nektek prófétáló) prófétáknak szavait (beszédét), akik néktek prófétálnak, elbolondítnak
titeket (hiábavalóvá tesznek benneteket): az ő szívüknek látását szólják (látomását hirdetik), nem az Úr szájából valót (nem azt, amit
az ÚR adott)” (Jer. 23,16). János apostol elragadtatásban így látja ezeket: „És láték a sárkány (a sátán) szájából és a fenevad szájából és a hamis
próféta szájából három tisztátalan szellemet kijőni, a békákhoz hasonlókat; Mert ördögi (démoni) szellemek azok, akik jeleket tesznek; akik elmennek a
földnek és az egész világnak királyaihoz, hogy egybe gyűjtsék azokat a
mindenható Isten ama nagy napjának viadalára (harcára)” (Jel.
16,13-14).
Az apostol így figyelmezteti Krisztus népét, hogy aki mást tanít, mint amit az apostolok, az
hamis próféta: „Kérlek [buzdítlak,
intelek] pedig titeket atyámfiai
[testvérek], vigyázzatok azokra,
[tartsátok szemmel azokat] akik
szakadásokat [egyenetlenséget; széthúzásokat; megosztást, meghasonlásokat
támasztanak. Háborúságnak okai volnának] és
botránkozásokat okoznak [kelepcéket készítenek; elégedetlenséget okoznak] a tudomány körül, [akik más tudományra
tanítanának azon kívül; az ellenkezőjét tanítják annak] melyet tanultatok. És azoktól hajoljatok el. [kerüljétek (eltávoztassátok) őket; térjetek ki előlük]” (Róm. 16,17).
„Mert az ilyenek hamis apostolok, álnok munkások, akik a
Krisztus apostolaivá változtatják át magukat. Nem is csoda, mert maga a Sátán is a világosság angyalának adja ki
magát. Nem meglepő tehát, hogy szolgái
is az igazság szolgáinak adják ki magukat; de a végük cselekedeteikhez
méltó lesz” (2 Kor. 11,13-15).
Mert: „Az ilyenek a
kegyesség látszatát megőrzik ugyan, de annak az erejét megtagadják. Fordulj
el, tehát ezektől” (2 Tim. 3,5).
Ezek azok, akik szakadásokat
okoznak, ezért: „A szakadást okozó ember elől egy vagy két megintés után
térj ki, tudván, hogy az ilyen ember kivetkőzött önmagából, bűnben él és
magában hordja ítéletét” (Tit. 3,10-11).
Hiszen: „Aki
félrelép, és nem marad meg a Krisztus
tudománya mellett, annak egynek sincs Istene. Aki megmarad a Krisztus
tudománya mellett, mind az Atya, mind a Fiú az övé. Ha valaki hozzátok érkezik,
és nem ezt a tanítást viszi, ne fogadjátok be a házatokba (a gyülekezetbe,
amely a házatokban van), és ne köszöntsétek, mert aki köszönti, közösséget
vállal annak gonosz cselekedeteivel” (2 Ján. 1,9-11).
Tehát: „Óvakodjatok az ebektől, óvakodjatok a gonosz
munkásoktól, óvakodjatok a
megmetéltektől! Legyetek követőim, testvéreim, és azokra figyeljetek, akik
úgy élnek, ahogyan mi példát adtunk nektek. Mert sokan élnek másképpen: akikről
sokszor mondtam nektek, most pedig sírva is mondom, hogy ők a Krisztus
keresztjének (kínoszlopának)
ellenségei; az ő végük kárhozat, a hasuk az istenük, és azzal dicsekszenek, ami
a gyalázatuk, mert földi dolgokkal
törődnek” (Fil. 3,2.17-19).
Pál apostol figyelmeztetése: „Viseljetek gondot azért magatokra és az egész nyájra, melyben a Szent
Szellem titeket vigyázókká (őrizővé) tett,
az Isten anyaszentegyházának (eklézsiájának
= a kihívottak gyülekezetének) legeltetésére, melyet tulajdon vérével szerzett.
Mert én tudom azt, hogy az én eltávozásom után jőnek ti közétek gonosz (és
dühös) farkasok, kik nem kedveznek
(nem kímélik) a nyájnak/at. Sőt ti magatok közül is támadnak férfiak,
kik fonák dolgokat beszélnek, hogy a tanítványokat magok után vonják” (Csel. 20,28-30).
Már Ezékielen keresztül így figyelmeztet az Úr: „Elöljárói ő közepette, mint a ragadományt
ragadozó farkasok: vért ontani, a lelkeket elveszteni (embereket
elpusztítani), hogy nyerekedhessenek
nyereséggel (nyereségvágyból). És
prófétái mázolnak nékik mázzal (mázolják a habarcsot): hiábavalóságot látnak, s jövendölnek (jósolgatnak) hazugságot nékik, mondván: Így szól az Úr
Isten! Holott az Úr nem beszélt (nem szólt)” (Ezék. 22,27-28).
„Mert sohasem ember akaratából származott a prófétai szó; hanem a Szent
Szellemtől indíttatva szólottak (az Istentől küldött és) az Istennek szent emberei. Valának pedig
hamis próféták is a nép között, amiképpen ti köztetek is lesznek hamis tanítók,
akik veszedelmes eretnekségeket fognak becsempészni, és (ezekkel) az Urat, aki megváltotta őket, megtagadván,
önmagukra hirtelen való veszedelmet (így gyors pusztulást) hoznak. És sokan fogják követni azoknak
romlottságát (kicsapongásaikat); akik
miatt az igazság útja káromoltatni fog. És a telhetetlenség miatt költött
beszédekkel vásárt űznek belőletek (benneteket pedig szép szavakkal fognak
kifosztani kapzsiságukban); kiknek
kárhoztatásuk régtől fogva nem szünetel (ellenük már régóta készen van az
ítélet), és romlásuk nem szunnyad (és
nem kerülik el pusztulásukat)” (2 Pét. 1,21; 2,1-3).
Ezért: „Mindent
megpróbáljatok (megvizsgáljatok); ami
jó, azt megtartsátok! Mindentől, ami
gonosznak látszik, őrizkedjetek (a gonosz minden fajtájától
tartózkodjatok)!” (1 Thess. 5,21-22).
Lukácson keresztül kerül kijelentésre, hogy a hamis próféták
mit hirdetnek: „Ő (az Úr Jézus) pedig monda: Meglássátok (és
vigyázzatok), hogy el ne hitessenek (meg
ne tévesszenek) benneteket: mert sokan
jőnek el az én nevemben, kik ezt mondják: Én vagyok; és (azt): Az
idő elközelgett; ne menjetek
azért utánuk. (De ti ne kövessétek őket)” (Luk. 21,8).
Pál apostolon keresztül
folytatódik a kijelentés: „Senki titeket
meg ne csaljon; [ne vezessen félre; meg ne tévesszen; ne ámítson el; (g: apataó): csal, megcsal, becsap, elcsábít, vonzó kedves magatartással félrevezet]
üres beszédekkel [üres hazugságokkal;
hiú beszédekkel; üres fecsegéssel; (kenosz):
haszontalan, hiábavaló tartalom
nélküli beszéd (g: logosz): ez
lehet: szó, beszéd (annak minden fajtája: kérdés, állítás, kijelentés, tanítás,
prédikáció, prófécia, közmondás; üzenet; utasítás, parancs), Ige); akinek cselekedetei lehetnek
látványosak, de igazi értékük nincs; alaptalan]. Mert ezekért [az ilyen
dolgokért] jő [ilyenek miatt
sújt] az Isten haragja a hitetlenség
fiaira. Annakokáért ne legyetek
részesei ezeknek [ne vállaljatok velük közösséget; ne legyen tehát velük
semmi dolgotok]” (Eféz. 5,6-7).
És minden hívőt újra-és újra így figyelmeztet az apostol: „Ne tévelyegjetek [ne hagyjátok magatokat
félrevezetni]. Jó jellemet megrontanak [megfertőzik, csábítással
romlásba viszik a] gonosz [rossz, romlott, züllött] társaságok. [a gonosz beszédek; tanítások, társalgások, együttlét, érintkezés,
bizalmas kapcsolat]” (1 Kor. 15,33).
Tehát: „Meglássátok [ügyeljetek rá], hogy senki ne legyen, aki bennetek zsákmányt
vet [hogy valaki rabul ne ejtsen a
tudományon keresztül hiú, és üres, félrevezető szavakon át]. A bölcselkedés és üres [(kenósz): céltalan; sikertelen;
hiábavaló; semmit érő, megfosztott, alaptalan, haszontalan] csalás által [megtévesztéssel]. Mely
emberek rendelése szerint [(paradoszisz):
emberek által továbbadott
hagyomány, előírás, tanítás,
rendelkezés], a világ elemi
tanításai szerint [a világ
alapelvei], és nem a Krisztus szerint
való [nem pedig Krisztushoz
igazodik]. »Más fordításban: „Vigyázzatok,
hogy senki félre ne vezessen (meg
ne csaljon) benneteket
(evilági) bölcselkedéssel és hamis tanítással, ami
emberi hagyományokon és világi elemeken alapszik, nem pedig Krisztuson«.
Senki tőletek a pálmát [versenydíjat] el ne vegye [meg ne
fosszon titeket a pályadíjtól (a győzelmi
díjtól)], kedvét találván
alázatoskodásban és az angyalok tisztelésében, olyakat tudakozván, amelyeket
nem látott [nem tapasztalt], ok
nélkül [alaptalanul] felfuvalkodván
az ő (hús)testének értelmével (bölcsességével).
[Más fordításban: Senki ne mondjon benneteket méltatlannak a
jutalomra, főleg az nem, aki alázatoskodásban s az angyalok tiszteletében
tetszeleg magának, aki látomásokkal dicsekszik (látomásaival
foglalkozik, látomások után indul), érzékies (hústesti) gondolkodásában ostobán felfuvalkodik]”
(Kol. 2,8.18).
„Ti azért szeretteim
előre tudván ezt, őrizkedjetek, hogy az istentelenek (Isten nélkül élők) tévelygéseitől elragadtatva, a saját erősségetekből
ki ne essetek; Hanem növekedjetek a kegyelemben és a mi Urunknak és megtartó
(üdvözítő) Jézus Krisztusunknak
ismeretében. Néki legyen dicsőség, mind most, mind örökkön-örökké (az
örökkévalóságban). Ámen” (2
Pét. 3,17.18).
Jeremiáson keresztül már figyelmezteti népét az Úr: „… Hazugságot prófétálnak a próféták az én
nevemben; nem küldtem őket, nem parancsoltam nékik, nem is beszéltem velük
(nem is szóltam hozzájuk); hazug
látomást, varázslást (hiábavaló varázsigéket), hiábavalóságot és szívbeli (és maguk koholta) csalárdságot jövendölnek (prófétálnak) néktek. Nem küldöttem e prófétákat, de ők (mégis úgy igyekeztek,
és) futottak, nem szólottam nékik, mégis
prófétáltak. Mert ezt mondja a Seregek Ura, Izráel Istene: Ne hitessenek el
titeket a ti prófétáitok, akik közöttetek vannak, se a ti jövendőmondóitok, és
ne figyelmezzetek a ti álmaitokra, amelyeket álmodoztok. (Más fordítás: Ezt
mondja a Seregek Ura, Izráel Istene: Ne engedjétek, hogy rászedjenek benneteket
a próféták és a jósok, akik köztetek vannak, és ne hallgassatok az álmodók
álmaira). Mert ők hamisan (hazugságot)
prófétálnak néktek az én nevemben: Nem
küldöttem őket, azt mondja az Úr” (Jer. 14,14;23,21; 29,8-9).
Mert: „A Szellem pedig
nyilván (világosan) mondja, hogy az
utolsó időkben némelyek elszakadnak a hittől, (mert) hitető (megtévesztő) szellemekre
és gonosz (ördögi) szellemek
tanításaira figyelmezvén. És olyanokra, akik képmutató módon hazugságot
hirdetnek, akik meg vannak bélyegezve saját lelkiismeretükben” (1
Tim. 4,1-2).
János apostolon keresztül további figyelmeztetést ad a Szent
Szellem: „Szeretteim, ne higgyetek minden
szellemnek, hanem próbáljátok (vizsgáljátok) meg a szellemeket, ha Istentől vannak-e; mert sok hamis próféta jött ki
a világba. Erről ismerjétek meg az Isten Szellemét: valamely szellem Jézust (hús)testben megjelent Krisztusnak vallja, az
Istentől van; És valamely szellem nem vallja Jézust (hús)testben megjelent Krisztusnak, nincsen az
Istentől: és az az antikrisztus szelleme, amelyről hallottátok, hogy eljő; és
most e világban van már. Azok a világból valók; azért a világ szerint
beszélnek, és a világ hallgat rájuk. Mi az Istentől vagyunk: aki ismeri az
Istent, hallgat reánk, aki nincsen az Istentől, nem hallgat reánk. Erről
ismerjük meg az igazságnak Szellemét és a tévelygésnek szellemét” (1
Ján. 4,1-3.5-6).
Az Úr Jézus kijelenti, hogy honnan ismerhető fel az általa
küldött próféta: „Mikor pedig eljő majd a
Vigasztaló (a Pártfogó), akit én
küldök néktek az Atyától, az igazságnak Szelleme, aki az Atyától származik, az
tesz majd én rólam bizonyságot. …Ő … elvezet titeket a teljes igazságra; mert
nem önmagától szól, hanem azokat mondja, amiket hall, és az eljövendő dolgokat
is kijelenti nektek. Ő engem dicsőít majd, mert az enyémből vesz, és megjelenti
néktek” (Ján. 15,26; 16,13-14).
„Fiacskáim
(gyermekeim), itt az utolsó óra; és amint
hallottátok, hogy az antikrisztus eljő, így most sok antikrisztus támadt; a
honnan tudjuk, hogy itt az utolsó óra. Közülünk (indultak el, és) váltak ki, de nem voltak közülünk valók;
mert ha közülünk valók lettek volna, velünk maradtak volna (megmaradtak
volna közöttünk); de hogy nyilvánvalóvá
legyen felőlük, hogy nem mindnyájan közülünk valók” (1 Ján. 2,18-19).
„Akinek [a törvénytipró] eljövetele a Sátán ereje
által van [a sátán munkálkodása. a Sátán munkájának eredménye lesz. a sátán munkálkodása (energiája)],
a hazugságnak minden hatalmával [erejével],
jeleivel és csodáival, [akinek eljövetele
vagyon a Sátánnak hatalmas ereje által, minden hatalommal, és jelekkel, és
hazug csuda tételekkel] (akinek az eljövetele a Sátánnak teljes erővel, jelekkel
és a hazugság csodáival való működése által)” (2 Thess. 2,9)
2 Thess. 2,4 Aki ellene veti [ellene szegül,
ellenséges és ellene támad] és fölébe emeli [elbízza magát, felfuvalkodik, és felmagasztalja] magát mindannak, ami Istennek vagy istentiszteletre
méltónak [vagy
szentnek, vagy imádandónak] mondatik. Annyira,
hogy maga ül be, mint Isten az Isten templomába, Isten gyanánt mutogatván magát
[kinyilvánítva,
vagy: kikiáltva,
kihirdetve, nyilvánosságra hozva, sőt: megparancsolva, bebizonyítva, és
azt állítva magáról, hogy ő isten]*
*Isten templomáról így hangzik a
kijelentés: „… Mert ti az élő Istennek
temploma vagytok, amint az Isten mondotta: Lakozom bennük, és közöttük
járok; és leszek nékik Istenük, és ők én népem lesznek” (2 Kor. 6,16).
És hogy ki ő, erről János apostolon keresztül szól a Szent
Szellem: „Fiacskáim (gyermekeim), itt az utolsó óra; és amint hallottátok,
hogy az antikrisztus eljő, így most sok antikrisztus támadt
(Más fordítás: és
amint hallottátok, hogy antikrisztus jön, most meg is jelent; mégpedig sok
antikrisztus jelent meg); ahonnan tudjuk,
hogy itt az utolsó óra. Közülünk (indultak el, és) váltak ki, de nem voltak közülünk valók; mert ha közülünk valók lettek
volna, velünk maradtak volna; de hogy nyilvánvalóvá legyen felőlük, hogy nem
mindnyájan közülünk valók. Nektek pedig kenetetek van a Szenttől, és ezt
tudjátok is mindnyájan” (1 Ján. 2,18-20)
2 Thess. 2,5 Nem
emlékeztek-é, hogy megmondtam néktek ezeket, amikor még ti nálatok valék?
2 Thess. 2,6 És most tudjátok, mi tartja vissza [mi az, ami most
akadályozza, féken tartja,
visszatartja, korlátozza, gátolja, feltartóztatja, és késlelteti föllépésének
idejét], amiért csak a maga [rendelt] idejében fog az megjelenni [és nyilvánvalóvá
válni, felfedni
magát, és lelepleződni].
2 Thess. 2,7 Működik [(energeó): tevékenykedik, cselekszik,
működik, munkálkodik, hat] ugyan már a törvényszegés [(anomia): törvénytelenség, törvénysértés, törvényszegés,
törvénynélküli állapot, a jogtalanság] titkos bűne [(müsztérion):
titka]: csakhogy annak, aki
azt még most visszatartja, félre kell az útból tolatnia [el kell vétetnie, el kell
tűnnie].
»Más fordítás: A
törvénytiprás, a törvénytelenség titokban már
folyik, de csak addig titokban, amíg ki nem kerül az
útjából az, ami jelenleg még akadályozza, aki azt most még visszatartja«.
2
Thess. 2,8 És akkor fog megjelenni [nyilvánvalóvá és szemlélhetővé válni] a törvénytaposó [(anomosz): törvénytelen, törvényellenes, törvényszegő, törvénytipró, istentelen], akit megemészt [(analiszkó): elfog, megemészt, felemészt] az Úr
az ő szájának leheletével [(pneuma): Szellemével]. És megsemmisít [(katargeó): tétlenné tesz; hatályon, érvényen kívül helyez, megerőtlenít, elveszi
az erejét, megszüntet, eltöröl,
félretesz; semmivé tesz] az ő megjelenésének [az Ő (parúszia):
jelenlétének] feltűnésével [(epiphaneia):
megmutatkozás, nyilvánvalóvá létel,
feltűnés, ragyogás, az elrejtett istenség láthatóvá létele].
[Más fordítás: Megérkezésének
láthatóvá válásával, eljövetelének fenségével, és
megjelenésének ragyogó dicsőségével hatástalanná fog tenni]
2 Thess. 2,9 Akinek
eljövetele [(parúszia): eljövetel, megérkezés, látogatás]
a Sátán ereje által van [a sátán munkájának
(működő, tevékeny, hatékony energiájának) eredménye lesz], a hazugságnak [(pszeudosz): hazugság, hamisság,
valótlanság, kitalálás, csalás, becsapás] minden hatalmával [erejével, (dünamisz): erő, erő megnyilvánulás],
jeleivel és csodáival.
[Más fordítás: Akinek az eljövetele a Sátánnak teljes
erővel, jelekkel és a hazugság csodáival való működése által lesz]
2 Thess. 2,10 És a gonoszságnak [(adikia): igazságtalanság,
istentelenség, gaztett, gonoszság, tisztességtelenség, rosszaság jogtalanság, gaztett] minden
csalárdságával [(apaté): megtévesztés,
becsapás, csalás, árulás, csábítás; szórakozás, időtöltés; kéjelgés] azok
között, akik elvesznek [(apollümi): elpusztít,
tönkretesz, megsemmisít, romlásba visz, elveszít]; mivelhogy nem fogadták be az igazságnak [(alétheia): igazságot, valóságot, feltárulkozó realitást jelent] szeretetét az ő üdvösségükre »(szódzó): megtart,
(biztonságban) megőriz, megment, kiszabadít, biztonságba helyez, meggyógyít;
éppé, egészségessé tesz, vagyis üdvözít«
[Más fordítás: akik nem szerették, hanem visszautasították az igazságot, a valóságot, Isten
Igéjét, hogy általa üdvözüljenek, és ezért a
pusztulás felé haladnak]. »Más fordítás: És az igazságtalanság összes
csalásával valósul meg azok számára, akik elkárhoznak [akik elveszik ítéletüket] amiatt, hogy nem fogadták be az igazi valóság (alétheia: igazságot,
valóságot, feltárulkozó realitást jelent) szeretetét megmenekülésük
érdekében«.
2
Thess. 2,11 És azért bocsátja reájuk [(pempó): ezért szolgáltatja ki őket]
Isten a tévelygés [(plané): eltévedés; tévelygés, bizonytalanság, csalás, félrevezetés] erejét, »(energeia):
működő, tevékeny, hatékony energia« [ezért
szolgáltatja ki őket Isten a tévelygés hatalmának].
Hogy higgyenek [(piszteuó): hitre jut, megbízik] a
hazugságnak” [(pszeudosz): hazugság,
hamisság, valótlanság, kitalálás, csalás, becsapás]
»Más fordítás: Mivel
azonban nem az igazságot / valóságot
/ szerették, Isten megengedte, hogy a
megtévesztés és hazugság ereje uralkodjon rajtuk, és hogy elhiggyék a
hazugságot«;
2 Thess. 2,12 Hogy
kárhoztattassanak [hogy ez által elvegyék ítéletüket; (krinó): ítél, vélekedik, eldönt / egy tett
következményeként beállt állapotra utal: az ítélet hatása, eredménye] mindazok, akik nem
hittek az igazságnak [(alétheia: igazságot, valóságot, feltárulkozó
realitást jelent],
hanem gyönyörködtek [(eudokeó): helyesel, tetszéssel fogad, meg van
elégedve, örömét leli előnyben részesít nagyon) tetszik, (nagy) örömet szerez, (nagyon) meg van elégedve,
kedvét (örömét), nagy gyönyörűség, készséges] az
igazságtalanságban [a hamisságban lelték örömüket [(adikia): igazságtalanság,
istentelenség, gaztett, gonoszság, tisztességtelen, rosszaság jogtalanság].
»Más
fordítás: Hogy ítélet alá kerüljön mindenki, aki nem hitt az igazi valóságnak,
hanem az igazságtalanságot helyeselte. (jónak látta, jónak tartotta,
tetszett neki, kedve telt, és gyönyörködött benne«*
*De erre már a Szent Szellem is
figyelmeztetett: „A Szellem pedig
nyilván (világosan) (meg)mondja, hogy
az utolsó időben némelyek elszakadnak a hittől, hitető (megtévesztő) szellemekre és gonosz (démoni) szellemek tanításaira figyelmezvén
(hallgatva). Hazug beszédűeknek
képmutatása által (és olyanokra, akik képmutató módon hazugságot
hirdetnek), kik meg vannak bélyegezve a
saját lelkiismeretükben” (1 Tim. 4,1-2).
Hiszen: „Aki
félrelép, és nem marad meg a Krisztus
tudománya mellett, annak egynek sincs Istene. Aki megmarad a Krisztus
tudománya mellett, mind az Atya, mind a Fiú az övé. Ha valaki hozzátok érkezik,
és nem ezt a tanítást viszi, ne fogadjátok be a házatokba (a gyülekezetbe,
amely a házatokban van), és ne köszöntsétek, mert aki köszönti, közösséget
vállal annak gonosz cselekedeteivel” (2 Ján. 1,9-11).
János apostolon keresztül további figyelmeztetést ad a Szent
Szellem: „Szeretteim, ne higgyetek minden
szellemnek, hanem próbáljátok (vizsgáljátok) meg a szellemeket, ha Istentől vannak-e; mert sok hamis próféta jött ki
a világba. Erről ismerjétek meg az Isten Szellemét: valamely szellem Jézust (hús)testben megjelent Krisztusnak vallja, az
Istentől van; És valamely szellem nem vallja Jézust (hús)testben megjelent Krisztusnak, nincsen az
Istentől: és az az antikrisztus szelleme, amelyről hallottátok, hogy eljő; és
most e világban van már. Azok a világból valók; azért a világ szerint
beszélnek, és a világ hallgat rájuk. Mi az Istentől vagyunk: aki ismeri az
Istent, hallgat reánk, aki nincsen az Istentől, nem hallgat reánk. Erről
ismerjük meg az igazságnak Szellemét és a tévelygésnek szellemét” (1
Ján. 4,1-3.5-6).
Az igazság Szelleme arról tesz bizonyságot, hogy: „… nem azért küldte az Isten az Ő Fiát [erre] a világra [(koszmosz):
univerzum, a világegyetem, beleértve a
lakóit is], hogy kárhoztassa
[elítélje] a világot [az embereket], hanem hogy megtartassék [üdvözüljön; megmeneküljön] a világ általa [hanem azért, hogy
megmentse őket általa].
Aki hiszen [(piszteuó): hitre jut] Őbenne, el nem
kárhozik [nem esik ítélet alá, vagyis nem marad a kárt hozó a (sátán)
hatalma alatt]. Aki pedig nem hisz [(piszteuó): nem jut hitre, vagyis végleg
elutasította Őt], immár elkárhozott
[már ítélet alatt van; marad a kárt hozó a (sátán) hatalma alatt], mivelhogy nem hitt [(piszteuó): nem jut hitre, vagyis végleg
elutasította Őt] az Isten egyszülött
Fiának nevében [Isten egyetlen Fiában]” (Ján. 3,17-18).
És ismét: „Aki hisz a
Fiúban, örök élete van; aki pedig nem enged [nem hisz; nem engedelmeskedik]
a Fiúnak, nem lát életet, hanem az Isten
haragja marad rajta” (Ján. 3,36).
„Mert nyilván van
[kijelentetik; megnyilvánul; lelepleződik] az
Istennek haragja mennyből, az embereknek minden hitetlensége
[istentelensége (Isten nélkülisége);
gonoszsága] és hamissága
[igazságtalansága] ellen. Kik az
[isteni] igazságot [valóságot,
vagyis Isten Igéjét] hamissággal [igazságtalansággal;
gonoszsággal; IGE hiányával] feltartóztatják [elnyomják;
lefogva tartják; elfojtják, nem engedik érvényesülni; gátolják, akadályozzák]” (Róm.
1,18).
Ennek következményéről beszél az apostol: „Ha mégis leplezett [homályos; el van
takarva; mégsem érthető világosan] a mi
evangéliumunk [örömüzenetünk; jó hír, amit hirdetünk], azoknak [azokban] leplezett [homályos; azok előtt van
eltakarva; csak azoknak nem érthető], akik
elvesznek [elpusztulnak]. Akikben [az ilyen hitetleneknek] e világ (e világkorszak: aion) istene megvakította a hitetlenek elméit
[gondolkozását, értelmüket] hogy ne
lássák a Krisztus dicsőséges
evangéliumának [örömüzenetének] világosságát,
aki az Isten képe [képmása].
»Más fordítás: hogy Krisztusnak dicsőségéről szóló evangélium
világossága (fénye) ne ragyogjon fel nekik«” (2 Kor. 4,3-4).
A Júdabeliekhez így szól az Úr: „Ti az
ördög atyától valók vagytok (az
ördögtől származtok), és a ti atyátok
kívánságait akarjátok teljesíteni. Az emberölő (embergyilkos) volt kezdettől
fogva, és nem állott meg az igazságban, mert nincsen őbenne igazság. Mikor
hazugságot szól, a sajátjából szól; mert hazug és hazugság atyja. Mivelhogy
pedig én igazságot szólok, nem hisztek nékem” (Ján. 8,44-45).
Az utolsó idők így változtatják meg az embereket, akik nem
hisznek, de vallásosak: „Azt pedig tudd
meg, hogy az utolsó napokban nehéz idők állanak be (nehéz idők jönnek). Mert lesznek az emberek magukat szeretők (önzők),
pénzsóvárgók, kérkedők (dicsekvők), kevélyek (gőgösek), káromkodók (istenkáromlók), szüleik
iránt engedetlenek, háládatlanok, tisztátalanok (szentségtelenek), Szeretet nélkül valók (szeretetlenek), kérlelhetetlenek, rágalmazók, mértéktelenek
(féktelenek), kegyetlenek, a jónak nem
kedvelői (jóra nem hajlandók). Árulók,
vakmerők, felfuvalkodottak, inkább a gyönyörnek, mint Istennek szeretői
(akik inkább az élvezeteket szeretik, mint az Istent).
Kiknél megvan a
kegyességnek látszata (mert a kegyesség látszatát megőrzik ugyan), de megtagadják annak erejét. (Fordulj el
tehát ezektől). És ezeket kerüld. Mert
ezek közül valók azok, akik (belopakodnak, és) betolakodnak a házakba, és foglyul ejtik (és rabul ejtik) a bűnökkel megterhelt és sokféle
kívánságoktól (és sokféle vágytól) űzött
asszonykákat, Kik mindenkor tanulnak, de az igazság megismerésére soha el nem
juthatnak (és az igazságot sohasem ismerik meg).
Miképpen pedig Jánnes
(jelentése: előnyben részesítő, csaló,
megtévesztő. egyiptomi varázsló). És
Jámbres (jelentése: ellenszegülő,
gőgös, önfejű. egyiptomi varázsló) ellene
állottak (ellenszegültek) Mózesnek,
akképpen ezek is ellene állanak az igazságnak; (ezek a) megromlott elméjű (megromlott értelmű), a hitre nézve nem becsületes (hit
szempontjából megbízhatatlan) emberek
(is). De többre nem mennek (és nem
jutnak messzire): mert esztelenségük
nyilvánvaló lesz mindenek (vagyis mindenki) előtt, amiképpen amazoké is az lett. (2 Tim. 3,1-9).
És János apostol az ő koráról így ír: „Fiacskáim (gyermekeim), itt
az utolsó óra; és amint hallottátok, hogy az antikrisztus eljő (vagyis,
hogy antikrisztus jön), így most sok
antikrisztus támadt (most meg is jelent; mégpedig sok antikrisztus jelent
meg); ahonnan tudjuk, hogy itt az utolsó
óra. Közülünk (indultak el, és) váltak
ki, de nem voltak közülünk valók; mert ha közülünk valók lettek volna, velünk
maradtak volna (és megmaradtak volna közöttünk); De nyilvánvalóvá kellett lennie, hogy nem mind közülünk valók.
Nektek pedig kenetetek
van a Szenttől, és (ezt tudjátok is mindnyájan). Nem azért írtam néktek, mivel nem ismeritek az igazságot, hanem mivel
ismeritek az (igazságot), és azt,
hogy semmiféle hazugság sem származhat az igazságból. Ki a hazug, ha nem az,
aki tagadja, hogy a Jézus a Krisztus? Ez az antikrisztus, aki tagadja az Atyát
és a Fiút. Senkiben nincs meg az Atya, aki tagadja a Fiút (és aki tagadja a
fiút, azé nem lehet az atya sem). Aki
vallást tesz a Fiúról, abban az Atya is megvan (Mert aki vallja a Fiút, azé
az Atya is). (1 Ján. 2,18-23).
„Mert sok hitető jött
e világra, akik nem vallják a Jézust testben megjelent Krisztusnak. Ez a hitető
és az antikrisztus. Vigyázzatok magatokra, hogy el ne veszítsük, amit
munkáltunk (amit elértünk munkánkkal), hanem
teljes jutalmat nyerjünk. Aki félrelép, és nem marad meg a Krisztus tudománya
mellett, annak egynek sincs Istene. A ki megmarad a Krisztus tudománya mellett,
mind az Atya, mind a Fiú az övé (Más fordítás: Aki túllép ezen, és nem
marad meg a Krisztus tanításában, abban nincs benne Isten; aki megmarad a
tanításban, abban benne van az Atya is, meg a Fiú is). Ha valaki elmegy hozzátok és nem ezt a tudományt viszi, ne fogadjátok
azt be házatokba, és azt ne köszöntsétek; Mert aki köszönti azt, részes annak
gonosz cselekedeteiben (közösséget vállal annak gonosz cselekedeteivel)” (2
Ján. 1,7-11).
Mert ez a hamis Krisztus: „… nagy jeleket tesz, annyira, hogy tüzet is hoz alá (és parancsol
le) az égből a földre, az emberek
(szeme) láttára. És elhiteti a földnek
lakosait a jelekkel, amelyek adatának néki, hogy cselekedje a fenevad előtt.
azt mondván a föld lakosainak, hogy csinálják meg a fenevadnak képét, aki
fegyverrel megsebesíttetett vala, de megelevenedett.
(Más fordítás: és megtéveszti a föld lakóit azokkal a
jelekkel, amelyeket képes megtenni a fenevad nevében. És azt mondja a föld
lakóinak, hogy készítsenek bálványképet a fenevad tiszteletére, akin a kard
által ejtett seb van, de életre kelt)” (Jel. 13,13-14)
2
Thess. 2,13 Mi pedig mindenkor [azaz minden időben, és mindig] hálaadással tartozunk az
Istennek ti érettetek atyámfiai [testvéreim],
akiket szeret [(agapaó): szeret önzetlenül,
tárgya érdemeitől függetlenül. Isten tulajdonságának megnyilvánulása az emberek
iránt, amely azok javát, üdvösségét munkálja] az Úr, hogy
kezdettől [(arkhé):
az eredet] fogva kiválasztott [kijelölt]
titeket Isten az üdvösségre, a Szellem
(meg)szentelésében [(hagiaszmosz): Istennek szentelt, Isten tulajdona; Isten
céljaira való elkülönítés a világtól; tökéletes, hibátlan, tiszta, Istenhez
méltó] és az igazság [(alétheia): a valóság, a hazugság ellentéte, ami nincs elrejtve, elkendőzve; Isten
Igéje] hitében.
[Más fordítás: Mi
pedig mindig hálaadással tartozunk az Istennek értetek, testvéreink, akiket
szeret az Úr, mivel titeket az Isten zsengeáldozatul [a termés első részeként] kiválasztott a
maga számára, a Szellem megszentelése és az igazságba (Isten Igéjébe) vetett
hit által a megmenekülésre]*
*Isten Krisztusban választott ki bennünket: „Aszerint,
amint magának kiválasztott [kiválogatott] minket Őbenne a világ teremtetése [megalapozása; a világ(alap)
levetése (katabolé): ledobás; levetés; /elvetés Isten színe
elől/] előtt, hogy legyünk mi szentek és feddhetetlenek [hibátlanok; kifogástalanok; szeplő nélküliek teljesen épek,
fogyatékosság nélküliek (amomósz):
teljesen épek, fogyatékosság nélküliek,
akárcsak az áldozati állat a Törvény előírásai szerint] Őelőtte
szeretet által.
Eleve
elhatározván [előre kiszemel, előre elhatároz, eldönt (prooridzó): előre kiszemel, előre elhatároz, eldönt] hogy minket a maga fiaivá
fogad [egy fiú helyére helyez (hüiotheszia):
- fiúként való elhelyezés, vagyis
örökbefogadás] Jézus Krisztus által az Ő akaratának jó
kedve (theléma eudokia): jóakarat, jó szándék, jókedv, jóindulat, jótetszés. Itt: akaratának
elhatározása, jó kedvében hozott döntése szerint) szerint
[Szeretetéből indítva
azonban már eleve különválasztott (kiszemelt)
minket a maga számára a Krisztus Jézuson keresztül, avégre, hogy fiaivá tegyen,
ahogyan ezt akarata (és jóságos tetszése)
is helyeselte]” (Eféz. 1,4-5).
Ezért
Isten kiválasztottjai vagyunk: "Mert
ő szabadított meg minket, és ő hívott el szent hívással, nem a mi
cselekedeteink alapján, hanem saját végzése és kegyelme szerint, amelyet még az
idők kezdete előtt Krisztus Jézusban adott nekünk.
Ez most nyilvánvalóvá lett a mi Üdvözítőnk,
Krisztus Jézus megjelenése által, aki megtörte a halál erejét, és az evangélium
által világosságra hozta az elmúlhatatlan életet.” „és aki ezt öröktől fogva
tudja” (2 Tim. 1,9-10; Csel. 15,18).
Ezért:
„… legyetek azért szentek, mert én szent
vagyok” (3 Móz. 11,43-45).
A
megszentelés gyakorlati megvalósításáról így szól az Úr: „Szenteljétek oda magatokat, és legyetek szentek, mert én, az
ÚR, vagyok a ti Istenetek. Tartsátok meg rendelkezéseimet, és teljesítsétek
azokat! Én, az ÚR, szentellek meg titeket” (3 Móz. 20,7-8).
Az
apostol pedig még egyértelmübbé teszi a megszentelődés gyakorlati
megvalósítását: „Kérlek [buzdítalak,
bátorítalak] azért titeket atyámfiai
[testvéreim] az Istennek irgalmasságára,
[az Isten könyörülete által] hogy szánjátok oda [mutassátok be; adjátok,
állítsátok oda] a ti testeiteket [(szómata): teljes lényeteket, személyiségeteket] élő,
szent és Istennek kedves [tetsző; elfogadható] áldozatul. Mint a ti okos tiszteleteteket [Ez legyen a ti szellemi
dicsőítésetek (hódolatotok, ésszerű,
igeszerű istentiszteletetek, s így a ti
szolgálatotok okos legyen]
És ne szabjátok magatokat [ne igazodjatok; ne legyetek hasonlóvá, ne
alkalmazkodjatok (idomuljatok)]
e világhoz, [ehhez a
világkorszakhoz]. Hanem változzatok el
[alakítsátok, formáljátok át, változtassátok meg magatokat] a ti elméteknek [értelmetek,
gondolkodásotok, megértésetek; vélekedésetek; a szellemetek belső, értelmes
felfogóképességének] megújulása által
[hanem gondolkodásmódotok megújításával alakuljatok át úgy] hogy megvizsgáljátok, [felismerjétek;
megítélhessétek; megválasszátok; hogy azt próbálgassátok] mi az Istennek jó, kedves és tökéletes akarata. [mi a
helyes, mi a kedves előtte és mi a tökéletes; ami neki tetsző]” (Róm.
12,1-2).
És
hogy ki az az Úr, aki kiválasztott, erről így beszél az Úr Jézus „Nem ti választottatok (ki) engem, hanem én választottalak (ki) titeket, és én rendeltelek titeket
(arra), hogy ti elmenjetek és gyümölcsöt
teremjetek, és a ti gyümölcsötök megmaradjon; hogy akármit kértek az Atyától az
én nevemben, megadja néktek” (Ján.
15,16).
És
hogy ki az az Úr, aki megszentel és hogyan teszi ezt meg, arról így tesz
bizonyságot a Szent Szellem: „...Krisztus... szerette az egyházat, és
Önmagát adta azért; Hogy azt megszentelje, megtisztítván a víznek fürdőjével az ige által,
Hogy majd Önmaga elébe állítsa dicsőségben az egyházat, úgy hogy azon ne legyen
szeplő, vagy sömörgözés, vagy valami afféle; hanem hogy legyen szent és
feddhetetlen” (Eféz. 5,25-27).
És az
apostol megvallása: „aki önmagát adta értünk, hogy megváltson minket minden
gonoszságtól, és megtisztítson minket a maga népévé, amely jó cselekedetre
törekszik” (Tit. 2,14)
2 Thess. 2,14 Amire elhívott titeket az általunk hirdetett Evangélium által, a mi Urunk Jézus Krisztus dicsőségének
elvételére [hogy
elnyerjétek, és részesei legyetek a mi Urunk Jézus Krisztus
dicsőségének]*
*Az apostol megvallása arról, hogy milyen
Evangéliumot hirdetett, példaként minden kor igehirdetői számára: „(Mivel)hogy a mi Evangéliumunk
[az örömüzenet] ti nálatok nem áll csak
szóban [nemcsak szavakban jutott
el hozzátok, nem csak üres beszéd volt (logosz)],
hanem isteni erőkben
[erő-megnyilvánulásban, csoda(tevő erőben)] is,
Szent Szellemben [a Szent
Szellem kiáradásával, és meggyőző erejével] is,
sok bizodalomban [és teljes bizonyossággal és sok meggyőződéssel, nagy
biztonsággal] is [és annak a teljes bizonyosságával, hogy ez az
igazság]; amiképpen tudjátok [láttátok], hogy milyenek voltunk [hogyan éltünk, hogyan léptünk fel] közöttetek ti érettetek [a ti
érdeketekben, és hogy mindent értetek tettünk]” (1 Thess. 1,5).
Az
apostolok mindenhol Isten Igéjét hirdették tisztán, vegyítetlenül: „Mert az Istennek beszéde (logosz: Igéje) élő és ható, (élő energia) és élesebb minden kétélű fegyvernél (minden kétélű kardnál), és áthatol az elme és a szellem, az ízületek
és a velők szétválásáig és megítéli (kritikosz:
döntésre alkalmassá teszi) a gondolatokat és a szívnek (a benső) indulatait (és szándékait)”
(Zsid. 4,12)
2 Thess. 2,15 Miért is atyámfiai [testvéreim], legyetek állhatatosak [(sztékó): álljatok meg szilárdan, mozdíthatatlanul] és
tartsátok meg a tudományt [(krateó): ragaszkodjatok a rendelkezésekhez vagy: utasításokhoz, hagyományokhoz], amelyre akár
beszédünk [logoszaink],
akár levelünk által [(episztolé):
írott üzenetünk útján(dia által)] taníttattatok
[ismertetek meg; (didaszkó): felvilágosítást kaptatok]!*
*És
minden kihívott gyülekezetet így bátorít a Szent Szellem az apostolon
keresztül: „Vigyázzatok [legyetek éberek; virrasszatok; maradjatok ébren, figyeljetek], álljatok meg [szilárdan, mozdíthatatlanul; tartsatok ki
állhatatosan] a hitben, legyetek férfiak, [viselkedjetek bátran, és cselekedjetek férfiasan] legyetek erősek!
[és erősödjetek meg; győzedelmeskedjetek]” (1 Kor. 16,13).
És: „Józanok legyetek, vigyázzatok; mert a ti
ellenségetek, az ördög, mint ordító oroszlán szertejár, keresvén, kit
elnyeljen: Akinek álljatok ellen, erősek lévén a hitben (szilárdan)…” (1
Pét. 5,8)
„Minden erővel megerősíttetvén az Ő
dicsőségének hatalma (nagysága) szerint
minden kitartásra (a teljes állhatatosságra) és hosszútűrésre örömmel” (Kol.
1,11)
„Mert szinte megelevenedünk (és
egyszerre feléledünk), ha ti erősek
vagytok (és szilárdan álltok) az
Úrban” (1 Thess. 3,8)
Hiszen meg van írva: „Minden istentelen (aki Isten nélkül él) fut, ha senki nem üldözi is; az igazak pedig (biztosnak érzik
magukat), mint az ifjú oroszlán, bátrak” (Péld. 28,1)
De ti: „Csakhogy a Krisztus evangéliumához méltóan viseljétek magatokat, hogy
akár oda menvén és látván titeket, akár távol lévén, azt halljam dolgaitok felől (rólatok), hogy megálltok egy Szellemben, egy érzéssel (szívvel) viaskodván (együtt küzdve) az evangélium hitéért. És meg nem félemlvén
semmiben az ellenségek előtt (és hogy semmiképpen meg nem rémültök az
ellenfelektől). Ami azoknak a veszedelem
(kárhozat: romlás, pusztulás) jele,
néktek pedig az üdvösségé, és ez az Istentől van” (Fil. 1,27-28)
„Mert nem félelemnek Szellemét adott nékünk
az Isten; hanem erőnek és szeretetnek és józanságnak Szellemét” (2 Tim. 1,7)
„Végezetre, atyámfiai (testvérek), legyetek erősek (erősödjetek meg) az Úrban, és az ő hatalmas erejében” (Eféz. 6,10)
Megvallva,
hogy: „Mindenre van erőm a Krisztusban,
aki engem megerősít” (Fil. 4,13)
2
Thess. 2,16 Maga pedig a mi Urunk Jézus Krisztus, és az Isten a mi Atyánk,
aki szeretett minket [és aki kifejezte a
szeretetét irántatok] és kegyelméből örök
vigasztalással és jó reménységgel ajándékozott meg*
*És így folytatódik a kijelentés: „Mert úgy szerette [(agapaó): Ez azt jelenti: magát teljesen odaadni, átadni, teljesen összekötni
magát, eggyé válni. Vagyis teljesen odaszánni, feloldódni a szeretetben] Isten e világot [(koszmosz): univerzum, a világegyetem, beleértve a lakóit is], hogy az Ő egyszülött [egyetlen] Fiát
adta, hogy valaki hiszen Őbenne [a Fiúban], el ne vesszen [el ne pusztuljon], hanem örök élete legyen [(ekhó):
birtokol]” (Ján. 3,16).
És Ő az: „Aki meg is erősít
(szilárdít) titeket mindvégig, hogy
feddhetetlenek [kifogástalanok] legyetek
a mi Urunk Jézus Krisztus [eljövetele] napján”
(1Kor.
1,8).
Ezt
kéri Urunktól az apostol: „És azért imádkozom, hogy…” „A minden kegyelemnek Istene pedig, aki az
ő örök dicsőségére hívott el minket a Krisztus Jézusban, titeket…ő maga tegyen
tökéletesekké, erősekké, szilárdakká és állhatatosakká” „Aszerint, amint
magának kiválasztott minket Őbenne a világ teremtetése előtt, hogy legyünk mi
szentek és feddhetetlenek Őelőtte szeretet által” (Fil. 1,9; 1 Pét. 5,10; Eféz.
1,4)
Aki: „… a békességnek Istene (Ő) szenteljen meg
titeket mindenestől; és a ti egész valótok, mind szellemetek, mind testetek
(szóma=énetek) feddhetetlenül őriztessék meg a mi Urunk Jézus Krisztus eljövetelére” (1 Thess. 5,23).
„Hogy az ő kegyelméből megigazulván,
örökösök legyünk az örök élet reménysége szerint” (Tit.
3,7)
2
Thess. 2,17 Vigasztalja meg [bátorítsa fel és szilárdítsa meg] a ti szíveteket, és erősítsen meg titeket minden tudományban [logoszban: Igében] és
jó cselekedetben [minden
jó munkában és beszédben]. »Más fordítás: Azért
imádkozunk, hogy Urunk, Jézus Krisztus és mennyei Édesapánk, az Isten bátorítsa
szíveteket, és erősítsen meg benneteket minden jóra, amit csak mondotok, vagy
tesztek. Hiszen Isten megmutatta, hogy szeret bennünket, és irántunk való
jóindulatából örökké tartó vigasztalást, bátorítást és biztos reményt adott
nekünk«*
*És: „Hogy erősekké tegye [hogy szilárdítsa
meg] a ti szíveteket, feddhetetlenekké a
szentségben [a szent életben; tegyen
benneteket tökéletesen tisztává és szentté. A görög szerint: Szívetek feddhetetlenné erősödjön a
szentségben: vagy: szívetek szilárd alapra találva feddhetetlenné
váljon a megszentelődés során], a mi
Istenünk és Atyánk [Édesapánk] előtt,
amikor eljő [Az Ő eljövetelekor:
vagy: az Ő jelenlétében; a parúszia szó egyszerre jelent eljövetelt,
megjelenést és jelenlétet] a mi Urunk
Jézus Krisztus minden ő szentjeivel egyetemben [összes angyalaival
(szentjeivel) együtt]” (1 Thess. 3,13).
„De hű az Úr, a ki megerősít titeket és
megőriz a gonosztól. Az Úr pedig igazgassa (irányítsa) a ti szíveteket az Isten iránt való szeretetre, és Krisztus iránt való
állhatatosságra” (2 Thess. 3,3.5)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.