„Mert meg van írva: „Elvesztem, vagyis
eltörlöm; megsemmisítem a bölcsek bölcsességét, a műveltek tudását, és az
értelmesek, okosak, éles eszűek, megfontoltak értelmét, okosságát, tudását
elvetem, elutasítom, megvetem, félretolom, semmivé teszem, eltörlöm]*
*És Isten: „Tanácsadókat tesz
bolonddá, és bírákból űz gúnyt” (Jób. 12,17)
Azért,
mert: „... e nép szájjal közelget hozzám, és csak ajkaival tisztel engem,
szíve pedig távol van tőlem, úgy hogy irántam való félelmük betanított emberi
parancsolat lőn: Ezért én is csodásan cselekszem ismét e néppel, nagyon
csodálatosan, és bölcseinek bölcsessége elvész, és értelmeseinek értelme
eltűnik” (Ésa. 29,13-14)
Az
írástudóknak és a farizeusoknak mondja az Úr Jézus, azt is kijelentve, hogy ki
szólt Ézsaiás prófétán keresztül: „Képmutatók, igazán prófétált felőletek
Ézsaiás, mondván: Ez a nép szájával közelget hozzám, és ajkával tisztel
engemet; szíve pedig távol van tőlem. Pedig hiába tisztelnek engem, ha oly
tudományokat tanítanak, amelyek embereknek parancsolatai” (Mát. 15,7-9).
Hol az emberi értelemben bölcs? Hol az írástudó, a
törvénymagyarázó? Hol e világ, vagyis e világkorszak, létkorszak vitázója? Nem tette-e bolondsággá, nem
minősítette-e balgasággá, oktalansággá, ostobasággá Isten a világ, vagyis
evilág bölcsességét, a világi
tudományt?** (1Kor. 1,19-20)
**Hiszen azok: „Magukat
bölcseknek vallván, és bölcseknek tartván kérkedtek, és közben balgatagokká, és oktalanná, bolonddá, és esztelenné lettek” (Róm. 1,22).
„Nincs bölcsesség, és nincs értelem, és nincs tanács
az Úr ellen.” (Péld. 21,30).
Mert csak: „Őnála
van a bölcsesség és hatalom, Övé a tanács és az értelem” (Jób. 12,13).
Már Ézsaiás így prófétál
evilág bölcseiről „Ugyan hol vannak
bölcseid? Mondják meg neked, ha tudják, hogy mit végzett, mit határozott a seregeknek Ura Égyiptom vagyis
evilág felől?” (Ésa. 19,12).
Ezt mondja az Úr: „Így
szól az Úr, megváltód és alkotód, anyád méhétől fogva: Én vagyok az Úr, aki
mindent cselekszem, aki az egeket egyedül kifeszítem, és kiszélesítem a földet
magamtól; Ki a hazugok jeleit megrontja, és a varázslókat megbolondítja, a
bölcseket megszégyeníti, és tudományukat bolondsággá teszi” (Ésa. 44,24-25).
E világról ezt mondja az Úr: „Semmivé teszi az ÚR a nemzetek tervét,
meghiúsítja a népek szándékait” (Zsolt.
33,10).
És e világ vezetőiről így
szól az Úr: „Milyen ostobák Coán
(jelentése: szilárd hely /a föld
/) vezérei, a fáraó legbölcsebb tanácsosai! Esztelen tanácsot
adnak. Hogy meritek mondani a fáraónak, hogy bölcsek vagytok, régi királyok
sarjai?! Hol vannak bölcseid? Mondják meg neked, ha tudják, mit határozott a
Seregek Ura Egyiptom felől! Bolondok lettek Coán vezérei, Nóf vezérei
becsapódtak. Tévútra vezették Egyiptomot, vagyis evilágot a tartományok, azaz a nemzetek vezetői. Mert beléjük
öntötte az ÚR az ámítás szellemét, hogy tévútra vezessék Egyiptomot, vagyis e világot minden vállalkozásában, ahogyan a részeg beletéved okádékába” (Ézs. 19,11-14)
„Jövendölés Egyiptom ellen. Íme, az Úr könnyű felhőre
ül, és bemegy Egyiptomba, és megháborodnak előtte Egyiptomnak bálványai, és az
egyiptomiak szíve megolvad őbennük. És összeveszítem az egyiptomiakat az
egyiptomiakkal, és egyik hadakozik a másik ellen, kiki felebarátja ellen,
város, város ellen, és ország, ország ellen. És elfogyatkozik az egyiptomiak
szelleme őbennük, és az ő tanácsát elnyelem, és tudakoznak a bálványoktól,
szemfényvesztőktől, halottidézőktől és jövendőmondóktól. És adom az
egyiptomiakat kemény úrnak kezébe, és kegyetlen király uralkodik rajtok, szól
az Úr, Jahve, a seregeknek Ura” (Ésa. 19,1-4).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.