Bemerítő János hirdeti a megtérést: „Ekkor kiméne őhozzá Jeruzsálem és az egész
Júdea és a Jordánnak egész környéke [jelentése: lejövő, lefolyó, lesiető,
a halál folyója].
Mát. 3,6 És bemerítkeznek vala
őáltala a Jordán vizében, vallást
tevén az ő bűneikről [az ő céltévesztésükről]
Mát. 3,7 Mikor pedig látá, hogy a
farizeusok és sadduceusok közül sokan mennek Őhozzá, hogy bemeritkezzenek,
monda nékik: Mérges kígyóknak [viperáknak]
fajzatai [ivadékai]! Kicsoda intett
meg [ki tanított, és
figyelmeztetett] titeket, hogy az
Istennek elkövetkezendő haragjától megmeneküljetek [és fussatok]?*
(Mát. 3,5-7)
*Az Úr Jézus így szól a farizeusokhoz –
szintén viperák fajzatának nevezve őket – amikor azt mondják, hogy Ő Belzebub
által űzi ki a démonokat: „Mérges kígyóknak(viperáknak) fajzatai (ivadékai),
mi módon (hogyan) szólhattok jókat (gonosz létetekre),
holott gonoszak (káros, veszélyes, ártalmas, ellenségek) vagytok?
Mert a szívnek teljességéből szól a száj (és mert amivel csordultig
van a szív, azt szólja a száj)” (Mát. 12,34)
„Kígyók, mérges kígyóknak (viperáknak) fajzatai (ivadékai), miképpen
kerülitek ki a gyehennának büntetését (hogyan
menekülhetnétek meg a gyehennával sújtó ítélettől)?” (Mát. 23,33)
A hitetlen zsidókhoz így szól az Úr Jézus: „Ti
az ördög (a vádló, rágalmazó, félrevezető, az ellenség) atyától
valók vagytok (és származtok), és a ti atyátok kívánságait (és
vágyait tudjátok, és) akarjátok (és vagytok képesek) teljesíteni.
Az emberölő (embergyilkos) volt kezdettől fogva, és nem állott
meg az igazságban (az Igében, a valóságban), mert
nincsen őbenne igazság (az Ige, a valóság). Mikor
hazugságot szól, a sajátjából (a magáéból) szól; mert hazug (csaló,
hamisító) és hazugság (hamisság, valótlanság, kitalálás,
csalás, becsapás) atyja” (Ján. 8,44)
Mát. 3,8 Teremjetek hát megtéréshez [a gondolkozásmód-megváltoztatáshoz,
az új felismerésre téréshez, az Isten felé forduláshoz] illő [és méltó]
gyümölcsöket.
Mát. 3,9 És ne gondoljátok [ne véljétek], hogy így szólhattok [hogy
arra hivatkozhattok, és így gondolkozhattok] magatokban: Ábrahám a mi
atyánk! Mert mondom néktek, hogy [képes, hatalmas az] Isten
eme kövekből is támasztani fiakat [mert van ereje, hatalma,
képessége, hogy gyermekeket keltsen életre] Ábrahámnak*
*Az Úr Jézusnak
ki is mondták a zsidók, mert valóban ezt gondolták: „Ezt mondták neki:
A mi atyánk Ábrahám. Monda nékik Jézus: Ha Ábrahám gyermekei volnátok, az
Ábrahám dolgait (cselekedeteit) cselekednétek (és tennétek). Ámde (ti) meg
akartok engem ölni, olyan embert (olyan valakit), aki (azt) az
igazságot beszéltem(és hirdettem) néktek, amelyet az Istentől
hallottam. Ábrahám ezt nem cselekedte(nem tette volna)” (Ján.
8,39-40)
Mát. 3,10 A fejsze pedig immár a fák gyökerére vettetett. Azért minden
fa, amely jó [és nemes] gyümölcsöt nem terem, kivágattatik, és tűzre
vettetik [azokat tűzbe dobják, tűzbe hajítják)]*
*Az Úr Jézus
is meghirdeti, hogy: Minden fa, amely nem terem jó gyümölcsöt,
kivágattatik, és tűzre vettetik (tűzre dobatik)” (Mát. 7,19)
És példázattal magyarázza meg az Úr a
kijelentést: „És ezt a példázatot mondá: Vala egy embernek egy fügefája
szőlejébe ültetve; és elméne, hogy azon gyümölcsöt keressen, és nem talála. És
monda a vincellérnek: Ímé három esztendeje járok gyümölcsöt keresni e fügefán,
és nem találok: vágd ki azt; miért foglalja a földet is hiába? Az pedig
felelvén (így válaszolt), és monda néki: Uram, hagyj
békét néki (hagyd meg) még ez esztendőben, míg köröskörül
megkapálom (és körülásom) és megtrágyázom: És ha
gyümölcsöt terem (jövőre), jó; ha pedig nem, azután vágd ki
azt” (Luk. 13,6-9)
Mert csak a megigazult ember tud gyümölcsöt
teremni: „Az igaz (a megigazult)virágzik (és
virul), mint a pálmafa, (és magasra) növekedik, mint a
cédrus a Libanonon. Még a vén korban is gyümölcsöznek; kövérek (dús
lombúak) és zöldellők lesznek” (Zsolt. 92,13.15)
Mát. 3,11 Én ugyan vízbe merítelek be titeket megtérésre [hogy más
felismerésre térjetek, a gondolkozás(mód) megváltoztatás végett], de aki
utánam jő, [aki a nyomomba lép], erősebb [és hatalmasabb]
nálamnál, akinek saruját hordozni sem vagyok méltó [sem alkalmas, vagy
megfelelő]; ő Szent Szellembe és tűzbe merít be majd titeket*
*A Márk írása
szerinti Evangélium bizonyságtétele: „És prédikála, mondván (és
ezt hirdette): Utánam jő, aki erősebb nálam, akinek nem vagyok méltó,
hogy lehajolván, sarujának szíját megoldjam. Én vízbe merítettelek be titeket,
de ő Szent Szellembe merít be titeket” (Márk. 1,7-8)
János írása szerinti Evangélium bizonyságtétele:
Amikor farizeusok kérdezgették, Ő így: „Felele nékik János, mondván: Én
vízbe merítek be; de köztetek van, akit ti nem ismertek. Ő az, aki utánam jő,
aki előttem lett, akinek én nem vagyok méltó, hogy saruja szíját megoldjam. És
én nem ismertem őt; de aki elkülde engem, hogy vízbe merítsek be, az mondá
nékem: Akire látod a Szellemet leszállani és rajta megnyugodni, az az, aki
bemerít Szent Szellembe. És én láttam, és bizonyságot tettem (arról), hogy ez
az Isten Fia” (Ján. 1,26-28.33-34)
És: „János bizonyságot tett Őróla, és
kiáltott, mondván (és azt hirdette): Ő vala(az), akiről
mondám: Aki utánam jő, előttem lett (és megelőzött engem), mert
előbb volt nálamnál. Ő az, akiről én ezt mondám: Én utánam jő egy férfiú, aki
előttem lett (megelőzött engem), mert előbb volt
nálamnál. És én nem ismertem őt; de hogy megjelentessék
Izráelnek (hogy ismertté legyen Izráel előtt), azért
jöttem én, aki vízbe merítek be” (Ján. 1,15)
Pál apostol a vízbe bemerítkezett hívőktől ezt kérdezi: „És
monda nékik: Mibe meritkeztetek be tehát? Azok pedig mondának: A János
bemerítésébe. Monda pedig(ekkor) Pál: János megtérésnek
bemerítésével merített be (és megtérést követelt),azt mondván a
népnek, hogy aki őutána jövendő, abban higgyenek, tudniillik a Krisztus
Jézusban” (Csel. 19,3-4)
A feltámadott Úr parancsa tanítványainak: „És
velük összejővén (amikor együtt volt velük), meghagyá (megparancsolta) nékik,
hogy el ne menjenek (el ne távozzanak)Jeruzsálemből, hanem várják
be az Atyának ígéretét, melyet úgymond, hallottatok tőlem: Hogy János ugyan
vízbe merített be, ti azonban Szent Szellembe fogtok bemeríttetni (nemsokára) nem
sok nap múlva” (Csel. 1,4-5)
És mert Bemerítő János Isten küldötte és prófétája
volt, a prófécia – és az Úr Jézus ígérete – beteljesedett: „És mikor a
pünkösd napja eljött, mindnyájan egy akarattal együtt valának (ugyanazon
a helyen). És lőn nagy hirtelenséggel az égből mintegy sebesen zúgó
szélnek zendülése (hatalmas szélrohamhoz hasonló zúgás támadt az
égből), és eltelé (és betöltötte) az egész házat, ahol
ülnek vala. És megjelentek előttük kettős tüzes nyelvek (valami
lángnyelvek, amelyek szétoszlottak) és üle (és
leszálltak) mindenikre azok közül. És megtelnek mindnyájan Szent
Szellemmel, és kezdenek szólni (és beszélni) más (vagyis
különféle) nyelveken, amint a Szellem adta nékik szólniuk” (Csel.
2,1-4)
Mát. 3,12 Akinek szórólapát van az ő kezében, és megtisztítja [kitakarítja;
áttisztítja] az Ő szérűjét; és az Ő gabonáját [a búzát] csűrbe [a
magtárba] takarítja [és gyűjti], a polyvát [azaz: pelyvát]
pedig megégeti olthatatlan tűzzel*
*Dávid így
prófétál a Krisztusban megigazult, és az Isten nélkül élő emberről:„Boldog ember [vagyis:
a gondoktól és bajoktól mentes az élete], aki nem indul[nem
jár; nem követi] a gonoszok [a hitetlenek;
istentelenek, vagyis az Isten nélküli emberek] tanácsa nyomán,
[tanácsa szerint] aki nem jár [és meg nem
áll] a bűnösök [a célt eltévesztők] útján és
nem vegyül [nem téblábol, nem lézeng, és nem lakik, nem tartózkodik,
és nem időzik] a csúfot űzők közé. [nem ül (telepedik
le) a csúfolódók (a veszedelmes, kártékony, ártalmas emberek) székébe].
Hanem örömét [és kedvét] leli [és
gyönyörködik] az Úr törvényében [Isten útmutatásában,
tanításában, amelyet az Igében jelentett ki] s parancsairól[törvényéről,
az Igéről] elmélkedik [gondolkodik; eszében
forgatja] nappal és éjjel.Olyan [lesz], mint a
víz [mint a folyóvizek] partjára ültetett [és
plántáltatott] (termő)fa, amely kellő időben [vagyis a
maga idejében] gyümölcsöt terem, [és gyümölcsét meghozza] és
levelei nem hervadnak [nem hullanak el]. Siker koronázza
minden tettét. [Boldogul minden munkájában; (mindenben, amit tesz jó
szerencsés lesz)].
De nem így [járnak] a gonoszok [a hitetlenek;
istentelenek, vagyis az Isten nélkül élők] egyáltalán nem. Pelyvához
hasonlók [és mint a szálló por], amelyeket elsodor[szétszór;
ide s tovahány] a szél a földről [a Te jelenléted elől]” (Zsolt.
1,1-4)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.