„Az Úrnak
félelme (vagyis
az Úr tisztelete) feje a bölcsességnek; a bölcsességet és erkölcsi tanítást a
bolondok megutálják.
(Péld.
1,7)
[Más fordítás: A
bölcsesség [vagyis az ismeret] kezdete
[és feje] az Úrnak félelme, ám a balgák [a bolondok az önfejűek, és büszkék] megvetik [megutálják] a
bölcsességet [tudományt] és az intést.
[erkölcsi tanítást; fegyelmezést]*
*A
bölcsesség és értelem megszerzéséről így szól az Úr, aki már a teremtéskor
elmondta: „Az
embernek pedig mondá: Ímé az Úrnak félelme: az a bölcsesség, és az értelem: a
gonosztól való eltávozás.” (Jób. 28,28).
Dávid megvallása is erről szól: „A bölcsesség kezdete az Úrnak félelme; jó belátása (józan esze) van mindenkinek, aki ezt gyakorolja
(akik eszerint élnek; okosak, akik kitartanak benne); annak dicsérete megmarad mindvégig.” (Zsolt. 111,10).
Mert az Úrnak félelme (tisztelete) bezárja a réseket,
amiken keresztül a gonosz bejöhet: „Az
Úrnak félelme (tisztelete) a
gonosznak gyűlölése (a rossznak utálata).
A kevélységet és felfuvalkodást (büszkeséget, önteltséget, kevélységet,
dölyföt, gőgöt és a fennhéjázást), és a
gonosz utat (a gonosz életet), és az
álnok szájat gyűlölöm (és a száj hamisságát megvetem, utálom);
»Más
fordítás: Aki féli (tiszteli) az Urat, gyűlöli a rosszat. A kevélyt és a
kevélységet, a helytelen utat meg az álnok beszédet gyűlölöm (megvetem,
utálom)«” (Péld. 8,13).
Mert: „A
bölcsesség kezdete az Úrnak félelme (tisztelete), és a Szentnek a megismerése ad értelmet (az az okosság).” (Péld.
9,10).
„Az Úrnak félelme a bölcsességnek tudománya, és a tisztességnek előtte
jár az alázatosság (Az Úr félelme a bölcsesség
iskolája (bölcsességre int), az
alázatosság megelőzi a dicsőséget, /és aki tisztességet akar, előbb legyen
alázatos/).” (Péld. 15,33)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.