Isten Krisztusban
kiválasztott bennünket: Aszerint, amint magának kiválasztott
[kiválogatott] minket Őbenne a világ
teremtetése [megalapozása; a világ(alap) levetése (katabolé): ledobás; levetés; /elvetés Isten színe
elől/] előtt, hogy legyünk mi szentek és feddhetetlenek [hibátlanok; kifogástalanok; szeplő nélküliek teljesen épek,
fogyatékosság nélküliek (amomósz):
teljesen épek, fogyatékosság nélküliek,
akárcsak az áldozati állat a Törvény előírásai szerint] Őelőtte
szeretet által. Eleve elhatározván [előre kiszemel, előre elhatároz, eldönt (prooridzó): előre kiszemel, előre elhatároz, eldönt] hogy
minket a maga fiaivá fogad [egy fiú helyére helyez (hüiotheszia): - fiúként való elhelyezés, vagyis
örökbefogadás]** Jézus Krisztus által az Ő akaratának jó
kedve ((theléma eudokia): jóakarat, jó szándék, jókedv, jóindulat,
jótetszés. Itt: akaratának elhatározása, jó kedvében hozott döntése szerint) szerint
[Szeretetéből indítva
azonban már eleve különválasztott (kiszemelt)
minket a maga számára a Krisztus Jézuson keresztül, avégre, hogy fiaivá tegyen,
ahogyan ezt akarata (és jóságos tetszése)
is helyeselte]” (Eféz. 1,4-5).
Ezért
Isten kiválasztottjai vagyunk: "Mert
ő szabadított meg minket, és ő hívott el szent hívással, nem a mi
cselekedeteink alapján, hanem saját végzése és kegyelme szerint, amelyet még az
idők kezdete előtt Krisztus Jézusban adott nekünk. Ez most nyilvánvalóvá lett a
mi Üdvözítőnk, Krisztus Jézus megjelenése által, aki megtörte a halál erejét,
és az evangélium által világosságra hozta az elmúlhatatlan életet.” „és aki ezt
öröktől fogva tudja” (2 Tim. 1,9-10;
Csel. 15,18).
És hogy ki az az Úr, aki kiválasztott, erről így beszél az
Úr Jézus „Nem ti választottatok (ki) engem, hanem én választottalak (ki) titeket, és én rendeltelek titeket
(arra), hogy ti elmenjetek és gyümölcsöt
teremjetek, és a ti gyümölcsötök megmaradjon; hogy akármit kértek az Atyától az
én nevemben, megadja néktek” (Ján.
15,16).
**Fiaivá fogad (hüiotheszia):
- fiúként való elhelyezés, vagyis örökbefogadás.
Itt pontosabban fordítva: egy fiú helyére helyezte. A fiúvá
fogadásnak négy alapvető törvénye volt a görög jog szerint, amelyen keresztül
magyarázza el a Szent Szellem, hogy ez gyakorlatilag mit jelent: 1.
Megváltozott a családi helyzete, egy másik család tagja lett (Az Ádám
(jelentése: földből való ember) családjából Isten családjának tagja, azaz:
mennyei /szellemi/ emberré lett). 2. Ez névváltozással
is járt (Ádámról Krisztusra változott a neve). 3. Új otthona lett, az új család
szokásait, törvényeit kellett követnie (Otthona az Atya háza, vagyis a menny. A
mennyország szokásait kell követnie, és annak törvénye vonatkozik rá). 4. Új
felelősségek és kiváltságok birtokosa lett (Felelőssége az isteni természet /a feltétel nélküli – mentő – szeretet/ megjelenítése itt a földön,
kiváltsága: minden helyzetben és helyzet feletti: győzelem).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.