2012. január 6.

Ige: Isten kiválasztása


Isten Krisztusban kiválasztott bennünket: Aszerint, amint magának kiválasztott [kiválogatott] minket Őbenne a világ teremtetése [megalapozása; a világ(alap) levetése (katabolé): ledobás; levetés; /elvetés Isten színe elől/] előtt, hogy legyünk mi szentek és feddhetetlenek [hibátlanok; kifogástalanok; szeplő nélküliek teljesen épek, fogyatékosság nélküliek (amomósz): teljesen épek, fogyatékosság nélküliek, akárcsak az áldozati állat a Törvény előírásai szerint] Őelőtte szeretet által. Eleve elhatározván [előre kiszemel, előre elhatároz, eldönt (prooridzó): előre kiszemel, előre elhatároz, eldönt] hogy minket a maga fiaivá fogad [egy fiú helyére helyez (hüiotheszia): - fiúként való elhelyezés, vagyis örökbefogadás]** Jézus Krisztus által az Ő akaratának jó kedve ((theléma eudokia): jóakarat, jó szándék, jókedv, jóindulat, jótetszés. Itt: akaratának elhatározása, jó kedvében hozott döntése szerint) szerint [Szeretetéből indítva azonban már eleve különválasztott (kiszemelt) minket a maga számára a Krisztus Jézuson keresztül, avégre, hogy fiaivá tegyen, ahogyan ezt akarata (és jóságos tetszése) is helyeselte]” (Eféz. 1,4-5).

Ezért Isten kiválasztottjai vagyunk: "Mert ő szabadított meg minket, és ő hívott el szent hívással, nem a mi cselekedeteink alapján, hanem saját végzése és kegyelme szerint, amelyet még az idők kezdete előtt Krisztus Jézusban adott nekünk. Ez most nyilvánvalóvá lett a mi Üdvözítőnk, Krisztus Jézus megjelenése által, aki megtörte a halál erejét, és az evangélium által világosságra hozta az elmúlhatatlan életet.” „és aki ezt öröktől fogva tudja” (2 Tim. 1,9-10; Csel. 15,18).

És hogy ki az az Úr, aki kiválasztott, erről így beszél az Úr Jézus „Nem ti választottatok (ki) engem, hanem én választottalak (ki) titeket, és én rendeltelek titeket (arra), hogy ti elmenjetek és gyümölcsöt teremjetek, és a ti gyümölcsötök megmaradjon; hogy akármit kértek az Atyától az én nevemben, megadja néktek” (Ján. 15,16).

**Fiaivá fogad (hüiotheszia): - fiúként való elhelyezés, vagyis örökbefogadás.
Itt pontosabban fordítva: egy fiú helyére helyezte. A fiúvá fogadásnak négy alapvető törvénye volt a görög jog szerint, amelyen keresztül magyarázza el a Szent Szellem, hogy ez gyakorlatilag mit jelent: 1. Megváltozott a családi helyzete, egy másik család tagja lett (Az Ádám (jelentése: földből való ember) családjából Isten családjának tagja, azaz: mennyei /szellemi/ emberré lett). 2. Ez névváltozással is járt (Ádámról Krisztusra változott a neve). 3. Új otthona lett, az új család szokásait, törvényeit kellett követnie (Otthona az Atya háza, vagyis a menny. A mennyország szokásait kell követnie, és annak törvénye vonatkozik rá). 4. Új felelősségek és kiváltságok birtokosa lett (Felelőssége az isteni természet /a feltétel nélküli – mentő – szeretet/ megjelenítése itt a földön, kiváltsága: minden helyzetben és helyzet feletti: győzelem).

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.