Csel. 10,1 Vala [élt]
pedig Cézáreában [jelentése: elvágott,
leválasztott); Fülöp városa; a lovakat kedvelő városa] egy Kornélius
[jelentése: szarvból készült, szarvval
ellátott, erős] nevű férfiú, százados az úgynevezett itáliai [jelentése: borjúszerű)] seregből*
*Miután Filep
hirdette az evangéliumot Kandakénak (jelentése: a szolgák királynője miniszterének), a néger miniszternek,
elragadta őt a Szent Szellem, mert az Úrnak gondja volt a Cézáreában élő
emberekre: „Filep (jelentése: aki a
lovakat //a testi erőt// kedveli) pedig
találtaték Azótusban (jelentése: erődítmény, vár; erős,
hatalmas); és széjjeljárva hirdeté az evangéliumot minden városnak, míglen
Cézáreába juta” (Csel. 8,40).
És Péter bizonyságot tesz
arról, hogy őt választotta Isten, hogy a pogányok először tőle hallják az
evangéliumot: Egybegyülének azért az
apostolok és a vének, hogy e dolog felől végezzenek. És mikor nagy vetekedés
(nagy vita támadt) támadt, felállt Péter,
és monda nékik: Atyámfiai, férfiak, ti tudjátok, hogy az Isten régebbi idő óta
kiválasztott engem mi közülünk, hogy a pogányok az én számból hallják az
evangélium beszédét (igéjét), és
higgyenek” (Csel. 15,6-7).
Csel. 10,2 Jámbor [(euszebész) :hívő] azaz istenfélő
egész háznépével egybe, ki sok alamizsnát [(eleémoszüné):sokat jótékonykodott, és sok adományt] osztogat
vala a népnek, [sok
jót tett a néppel]* és szüntelen könyörög vala Istennek**
*Az Úr Jézus kijelentése az adakozásról: „Te pedig
amikor alamizsnát osztogatsz, amikor adakozol, amikor irgalmat gyakorolsz, te
úgy adj, és úgy adakozz, hogy ne tudja a te bal kezed, mit cselekszik a te jobb
kezed; Hogy a te alamizsnád a te könyörületességed, és irgalmasságod titkon
legyen, hogy adakozásod titokban történjék; és a te Atyád, aki titkon néz, és
aki látja, ami titokban történik, megfizet néked, és megjutalmaz téged nyilván,
vagyis nyilvánosan fogja megadni fizetséged” (Mát. 6,3-4).
Mert: „Kölcsön ád az Úrnak, aki kegyelmes a szegényhez, (aki könyörül a
nincstelenen); és az ő jótéteményét
megfizeti néki” (Péld. 19,17).
**Pál apostolon
keresztül arra buzdít a Szent Szellem, hogy:
„Szüntelen [(adialeiptósz):
megszakítás, megállás és szünet nélkül szakadatlanul, állandóan, és
folyamatosan] imádkozzatok (1 Thess. 5,17).
Jeremiáson keresztül azt
ígéri az Úr: „Ha segítségül hívtok, és
állhatatosan imádkoztok hozzám, akkor meghallgatlak benneteket. És kerestek
engem és megtaláltok, mert teljes szívetekből kerestek engem. És megtaláltok
engem, azt mondja az Úr, (jóra fordítom sorsotokat) és visszahozlak a fogságból, és összegyűjtlek titeket minden nemzet
közül és mindama helyekről, ahová kiűztelek
titeket, azt mondja az Úr, és visszahozlak e helyre, ahonnan számkivetettelek titeket” (Jer.
29,12-14).
Mert
azt mondja az Úr: „Én az engem szeretőket
szeretem, és akik engem szorgalmasan keresnek, megtalálnak” (Péld. 8,17).
Csel. 10,3 Ez látá látásban világosan [látomásban tisztán], a
napnak mintegy kilencedik órája körül, azaz: [úgy délután három óra körül] hogy
az Istennek angyala beméne őhozzá, és monda néki: Kornélius [jelentése: szarvból készült, szarvval ellátott, erős]!
Csel. 10,4 Ő pedig szemeit reá függesztve és megrémülve monda:
Mi az, Uram? Az pedig monda néki: A te könyörgéseid [a te imádságaid] és alamizsnáid [(eleémoszüné): adományaid]
felmentek Isten elébe emlékezetnek okáért.
Csel. 10,5 Most azért küldj Joppéba [jelentése: szépség, kedves, dísz, magaslat]
embereket, és hívasd magadhoz Simont [Jelentése: Isten meghallgatott], ki neveztetik Péternek [jelentése: szikla vagy kődarab, kő]*
*És
Péter apostol azért volt Jopéba, mert Tábita meghalt, és az ő imájára
feltámadt, és ő ezután: „… több napig marada Joppéban egy Simon
[jelentése: meghallgatott] nevű tímárnál” (Csel. 9,43).
Csel. 10,6 Ő egy Simon [jelentése: meghallgatott] nevű tímárnál van szálláson, kinek háza a tenger
mellett van. Ő megmondja néked, mit kell cselekedned.
Csel. 10,7 Amint pedig elment az angyal [(aggelosz): hírnök, követ],
aki Kornéliussal beszélt, szólíta kettőt az ő szolgái közül, és egy kegyes [(euszebész):
hívő, istenfélő] vitézt [(sztratiótész): katonát] azok közül,
kik rendelkezésére állnak vala.
Csel. 10,8 És elmondván nékik mindent, elküldé őket Joppéba.
Csel. 10,9 Másnap pedig, míg azok menének [(hodoiporeó): úton vannak]
és közelgetének a városhoz, felméne Péter a háznak felső részére imádkozni hat
óra*
tájban, azaz [déltájban].
*Hat óra (hóra): az ókorban a nappalt 12 órára
osztották, a nappali időszámítás tehát hajnalban indult, a mi déli 12 óránk 6
órának felelt meg).
Csel. 10,10 Megéhezék
azonban, és akara enni: míg azonban azok ételt készítének, szálla ő reá
elragadtatás [Önkívületbe került: görögül egeneto ep' autón eksztaszisz,
azaz szó szerint: eksztázis lett rajta úrrá];
Csel. 10,11 És [(kai theóreó): ekkor észrevette], és
látá, hogy az ég megnyilt és leszálla ő hozzá valami edény, mint egy nagy
lepedő, négy sarkánál fogva felkötve, és leeresztve a földre:
Csel. 10,12 Melyben valának mindenféle földi négylábú állatok,
vadak, csúszómászó állatok és égi madarak.
Csel. 10,13 És szózat lőn őhozzá: Kelj fel Péter, öljed és egyél!
Csel. 10,14 Péter pedig monda: Semmiképpen sem, Uram; mert
sohasem ettem semmi közönségest, vagy tisztátalant*
*Mert
a törvény pontosan meghatározta, hogy milyen állat húsát szabad megenni: „De a kérődzők
és a hasadt körműek közül ne egyétek meg ezeket: A tevét, mert az kérődző
ugyan, de nincs hasadt körme; tisztátalan ez néktek” (3 Móz. 11,4).
De a kérődzők és hasadt körműek közül ne egyétek meg
ezeket: a tevét, a nyulat és hörcsögöt, mert kérődznek ugyan, de körmük nem
hasadt; tisztátalanok legyenek ezek néktek.
És a disznót, mert hasadt ugyan a körme, de nem kérődzik; tisztátalan
legyen ez néktek. Ezeknek húsából ne egyetek, holttestűket se illessétek” (5Móz. 14,7-8).
„És mondék: Jaj, Uram, URam! Én még nem tettem magamat
tisztátalanná ifjúkoromtól fogva mostanáig sohasem azzal, hogy elhullott vagy (vadtól) széttépett
állatot ettem volna, és nem vettem a számba tisztátalan húst” (Ezék. 4,14).
De az Úr Jézus
hatálytalanította ezeket a rendelkezéseket, ezt mondva: „Nincs semmi az emberen kívül való, ami bemenvén, vagyis bekerülve őbelé, megfertőztethetné,
tisztátalanná tehetné, ami megszentségtelenítené, ami beszennyezhetné őt. Mert:
Nem az szennyezi be az embert, ami kívülről jut be a testébe; hanem amik belőle
jőnek ki, ami belőle ömlik ki, ami
belőle ered, azok fertőztetik
meg, és az teszi tisztátalanná az embert”
(Márk. 7,15).
Mert: „Amik… a szájból
jőnek ki, a szívből, azaz a
szellemi élet középpontjából származnak, és azok fertőztetik meg az embert.
Mert a szívből származnak a gonosz gondolatok, gyilkosságok, házasságtörések,
paráznaságok, lopások, hamis tanúbizonyságok, káromlások. Ezek fertőztetik meg
az embert…” (Mát. 15,18-20).
Pál apostol vallástétele: „Tudom és meg vagyok győződve az Úr
Jézusban, hogy semmi, azaz egyetlen
egy férfi, nő vagy dolog sem
tisztátalan, beszennyezett, közönséges, bemocskolt, szentségtelen önmagában:
hanem bármi csak annak a személynek tisztátalan, aki tisztátalannak
tartja. Csak ha valaki valamit beszennyezettnek gondol, annak az
beszennyezetté lesz” (Róm. 14,14).
Mert: „Minden tiszta a tisztáknak: de a megfertőztetetteknek és hitetleneknek
semmi sem tiszta; hanem megfertőztetett, és szennyes azoknak mind
elméjük, mind lelkiismeretük” (Tit.
1,15).
„Mert Istennek minden teremtett állata, és minden
teremtménye jó, és semmi sem meg / vagy
el / vetendő, ha
hálaadással élnek azzal; Mert megszenteltetik Istennek igéje és könyörgés
által” (1 Tim. 4,4-5).
Ezért az apostol így figyelmezteti
a hívőket, hiszen: „Az étel pedig nem változtat Istenhez való viszonyunkon;
ha nem eszünk, nem lesz belőle hátrányunk, és ha eszünk, abból sem lesz
előnyünk” (1Kor. 8,8).
Csel. 10,15 És ismét szózat lőn őhozzá másodszor is: Amiket az
Isten megtisztított [(katharidzó): tisztának nyilvánított],
te ne mondd tisztátalanoknak*
*És az apostolon keresztül kerül kijelentésre, hogy: „Mert az Isten
országa [királysága; uralma] nem
evés, nem ivás, [nem eszem-iszom, és nem ételben, nem italban áll] hanem igazság, [vagyis megigazultság] békesség [vagyis: az az állapot,
amelyben minden a maga helyén van: épség; jó egészség; jólét, a veszély
érzetétől való mentesség; boldogság, boldogulás] és Szent Szellemben való öröm. [jókedv, vidámság, és boldogság a
Szent Szellemben]. Ne rontsd [és ne
rombold] le az ételért az Isten munkáját.
Minden [valóban] tiszta ugyan [de gonosz az étele annak
az embernek, aki sérelmet okozva eszik; az UBS görögszótár magyarázata szerint:
“aki olyat eszik meg, ami mást bűnbe ejt, vagyis ami hitét megsérti, és
megtámadja], de rossz [gonosz, káros, és ártalmassá
válik] annak az embernek, aki
botránkozással eszi [vagyis aki úgy eszi, mintha az kelepce volna a
számára]” (Róm. 14,17.20).
Az apostol így
figyelmezteti a hívőket, hiszen: „Az étel pedig nem változtat Istenhez való
viszonyunkon (nem tesz
minket kedvessé Isten előtt); ha
nem eszünk, nem lesz belőle hátrányunk (és azzal sem veszítünk, és
nem leszünk rosszabbak), és ha
eszünk, abból sem lesz előnyünk (és akkor sincs érdemünk)” (1Kor. 8,8)
„Ha tehát
Krisztussal meghaltatok a világ elemei számára, miért terhelitek magatokat
olyan kötöttségekkel, amelyek csak az e világ szerint élőkre kötelezők: „Ne
nyúlj hozzá, ne ízleld meg, ne is érintsd!” Azokról van itt szó, amik arra
valók, hogy elfogyasztva megsemmisüljenek. Ezek csupán emberi parancsok és
rendelések. Ezeknek a megtartása a bölcsesség látszatát kelti ugyan a magunk
csinálta kegyeskedés, az alázatoskodás és a (hús)test sanyargatása által, valójában azonban semmi értéke és
haszna nincs, mert öntelt felfuvalkodottsághoz vezet” (Kol. 2,20-23)
Hát: „Különféle idegen tanításoktól ne hagyjátok magatokat
félrevezettetni. Mert az a jó, ha kegyelemmel erősödik meg a szív, nem pedig
ételektől, mert azoknak semmi hasznát nem veszik azok, akik velük élnek” (Zsid. 13,9).
Csel. 10,16 Ez pedig három ízben történt; és ismét felviteték az
edény az égbe.
Csel. 10,17 Amint pedig Péter [(diaporeó): zavarban lévén]
magában tünődék, mi lehet az a látás, az a [(horama): látomás], amelyet látott,
ímé azok a férfiak, kiket Kornélius küldött, megtudakozván a Simon házát,
odaérkezének a kapuhoz,
Csel. 10,18 És bekiáltván megtudakozák, vajon Simon, ki
neveztetik Péternek, ott van-é szálláson?
Csel. 10,19 És amíg Péter a látás felől gondolkodék [(horama
enthümeomai): látomáson tűnődik], monda néki a Szellem: Ímé három
férfiú keres téged*
*Mert az Úr adja a látomást, és annak
magyarázatát is: „De mikor [(hotan): vagyis amikor csak, és bármikor] eljő Ő, az igazságnak [(alétheia): vagyis
a valóságnak] Szelleme, elvezérel majd [(hodégeó):
és utat mutat, kísérni fog az úton,
irányítani, tanítani fog] titeket minden
[vagyis a teljes] igazságra [és
bevezet titeket a teljes valóságba]… és a bekövetkezendőket megjelenti [és az eljövendő dolgokat is kijelenti]
néktek [s a jövendőt tudatja veletek]”
(Ján. 16,13).
Csel. 10,20 Nosza kelj fel, eredj alá, és minden kételkedés, és [(diakrinó):
habozás] nélkül menj el ővelük: mert én küldöttem őket*
*Hiszen
mielőtt a feltámadott Úr visszament a mennybe, így szólt tanítványaihoz: „Elmenvén e
széles világra [a föld minden részére], hirdessétek
az evangéliumot [az örömhírt, a győztes hadvezér érkezésének hírét] minden teremtésnek [minden
teremtménynek; minden embernek]” (Márk. 16,15).
És: „Elmenvén azért [tehát], tegyetek
tanítványokká [és tanítsatok] minden
népeket [az összes
nemzeteket], bemerítvén őket az Atyának, a Fiúnak és a
Szent Szellemnek nevében [hatalmába, dicsőségébe, erejébe]” (Mát. 28,19).
Csel. 10,21 Alámenvén azért Péter a férfiakhoz, kiket Kornélius
küldött őhozzá, monda: Ímé, én vagyok, akit kerestek: mi dolog az, amiért
jöttetek?
Csel. 10,22 Ők pedig mondának: Kornélius százados, igaz [(dikaiosz):
igazságos, tisztességes, becsületes] és istenfélő [Istentisztelő] férfiú, ki mellett a zsidók [(iúdaiosz): Judeában élők]
egész népe jó bizonyságot tesz, szent angyal által megintetett [(khrématidzó):
kijelentést kapott], hogy hívasson téged házához, és halljon tőled valami
dolgokról, [(réma): Igéről].
Csel. 10,23 Behíván azért őket, szállására fogadá, és [(xenidzó):
megvendégelte őket]. Másnap pedig elméne Péter ővelük, és a Joppébeli
atyafiak [testvérek] közül is
némelyek együtt menének ővele.
Csel. 10,24 És másnap eljutának, és [(eiszerkhomai): megérkeznek]
Cézáreába [jelentése: elvágott,
leválasztott / a lovakat kedvelők városa]. Kornélius
pedig várja vala őket, egybegyűjtvén rokonait és jó barátait.
Csel. 10,25 És lőn, hogy amint Péter beméne, Kornélius elébe
menvén, [(piptó): leesvén] a lábaihoz borulva imádá őt.
Csel. 10,26 Péter azonban felemelé őt, mondván: Kelj fel; én
magam is ember vagyok*
*János
apostol is a kijelentést tolmácsoló angyalt akarta imádni: „És én János
vagyok az, aki ezeket hallottam és láttam: és mikor hallottam és láttam,
leborulék az angyal lábai előtt, hogy őt imádjam, aki nékem ezeket megmutatta
vala. Az pedig monda nékem: Meglásd, ne tedd; mert szolgatársad vagyok néked,
és a te atyádfiainak a prófétáknak, és azoknak, akik megtartják e könyvnek
beszédeit. Az Istent imádd” (Jel.
22,8-9).
És azért se imádd, mert a
Szent Szellem szól a bizonyságtevőkön keresztül: „És leborulék annak lábai előtt, hogy imádjam őt, de monda nékem:
Vigyázz, ne tedd: szolgatársad vagyok, és testvéreidé is, akikben megvan a
Jézus bizonyságtétele; Istent imádd, mert a Jézusról való bizonyságtétel a
prófétaság Szelleme” (Jel. 19,10).
Csel. 10,27 És beszélgetve vele, belépett, és talála sokakat
egybegyűlve;
Csel. 10,28 És monda nékik: Ti tudjátok, hogy [(athemitosz):
törvényellenes], és tilalmas zsidó embernek más nemzetbelivel barátkozni,
vagy hozzámenni; de nékem az Isten megmutatá, hogy senkit se mondjak
közönséges, vagy tisztátalan embernek*
*A törvény kimondta, hogy a föld lakosaival: „…ne köss szövetséget,
és ne könyörülj rajtuk. Sógorságot se szerezz ő velük, a leányodat se adjad az
ő fiuknak, és az ő leányukat se vegyed a te fiadnak” (5 Móz. 7,2-3).
És azért: „Ne köss szövetséget annak az országnak a
lakosaival, mert amikor paráználkodnak isteneikkel, és áldoznak isteneiknek,
téged is meghívnak, és enni fogsz áldozataikból. Ne végy feleséget leányaik
közül fiaidnak, mert amikor leányaik paráználkodnak isteneikkel, fiaidat is
paráználkodásra csábítják az ő isteneikkel”
(2 Móz. 34,15-16).
Csel. 10,29 Annak okáért [(anantirrétósz): készségesen]
ellenmondás, és [vonakodás] nélkül el
is jöttem, miután meghívattam. Azt kérdem azért, mi okból hívattatok engem?
Csel. 10,30 És Kornélius monda: Negyednaptól fogva mind ez óráig
böjtöltem, és kilenc órakor imádkozám az én házamban; és ímé egy férfiú álla
meg előttem fényes [(lamprosz): ragyogó, tündöklő, fénylő] ruhában,*
*Az Úr Jézus
sírjához menő asszonyok is hatalmas erejű angyallal találkoztak, akinek: „A tekintete [és a megjelenése] pedig
olyan volt, mint a villámlás [mint
a fényes ragyogás],
és a ruhája fehér, mint a hó. [Más fordítás:
Aki ránézett, mintha villámlást látott volna, öltözete fehér volt, mint
a hó]” (Mát. 28,2-3).
Lukács így számol be
erről: „És lőn, hogy mikor ők e felett
megdöbbenének, [és tanácstalanul
megzavarodva álltak] ímé két férfiú álla
melléjük fényes [vagyis fénylő, villogó, ragyogó] öltözetben; »Más fordítás: Nem tudták
mire vélni a dolgot még fel sem ocsúdtak meglepetésükből - és egyszerre csak
két férfi termett mellettük villámhoz hasonlóan ragyogó ruhában«”(Luk.
24,4).
Csel. 10,31 És monda: Kornélius, meghallgattatott a te imádságod,
és a te alamizsnáid [(eleémoszüné): jótékonyságod, a te
adományaid] emlékezetbe jutottak Isten előtt.*
*Meg van írva: „Aki elnyomja a
szegényt, gyalázattal illeti annak teremtőjét; az pedig tiszteli, (az pedig
dicsőíti) aki könyörül a szűkölködőn (a
szegényen)” (Péld. 14,31).
És: „Aki megcsúfolja a szegényt, gyalázattal illeti annak Teremtőjét; aki
gyönyörködik másnak nyomorúságában, büntetlen nem lészen!” (Péld. 17,5).
Csel. 10,32 Küldj el azért Joppéba, és hívasd magadhoz Simont, ki
Péternek neveztetik; ez Simon tímár házában van szálláson, ott [(xenidzó):
vendégeskedik] a tenger mellett: ő, minekutána eljő, szól néked.
Csel. 10,33 Azonnal azért küldöttem hozzád; és te jól tetted,
hogy eljöttél. Most azért mi mindnyájan az Isten [színe] előtt állunk, hogy meghallgassuk mindazokat, amiket Isten
néked parancsolt.
Csel. 10,34 Péter pedig megnyitván száját, monda: Bizonnyal látom
[alétheia
katalambanó: most kezdem igazán
megérteni], hogy nem személyválogató az Isten;*
*Már Mózesen
keresztül kijelentésre kerül, hogy Isten – aki mindenek Ura – egyformán szeret
minden embert: „Mert az Úr, a ti Istenetek, isteneknek Istene, és uraknak Ura; nagy,
erős, hatalmas és rettenetes Isten, aki nem személyválogató, sem ajándékot el
nem fogad” (5 Móz. 10,17).
És folytatódik a
kijelentés: „Azért az Úr félelme, azaz
tisztelete legyen rajtatok, vigyázzatok arra, amit tesztek; mert az Úrnál, a mi
Istenünknél nincsen hamisság, és nem
is tűri a hamisságot, és nála nincs
személyválogatás, sem ajándékvétel, és nem lehet megvesztegetni” (2
Krón. 19,7).
Az apostol is erről
tesz bizonyságot: „Mert ugyanis Isten nem
személyválogató, nem részlehajló, Nála nincs kedvezés, vagy protekció. Mert
nincs különbség, és megkülönböztetés zsidó, vagyis judeai, meg görög, vagyis
pogány között; mert ugyanaz az Ura mindnyájunknak, aki kegyelemben gazdag és
bőkezű mindazokhoz, akik Őt segítségül hívják” (Róm. 2,11; 10,12).
Csel. 10,35 Hanem minden nemzetben kedves, és [(dektosz):
elfogadott] ő előtte, aki őt féli [aki
Őt tiszteli] és igazságot, azaz a [(dikaioszüné): megigazulást]
cselekszik, és [(ergadzomai): megszerzi]*
*És az
apostolon keresztül nyer kijelentést, hogy mit kell cselekedni: „… azok
fognak megigazulni, vagyis megigazíttatni, akik a törvényt, azaz Isten
útmutatását betöltik, megcselekszik, és megvalósítják” (Róm. 2,13).
Mert: „Isten pedig ezt az igazságát, vagyis az Isten előtti megigazulást most
nyilvánvalóvá, és láthatóvá tette a Jézus Krisztusban való hit által minden
hívőnek, és mindazok elnyerik, és mindazokra száll, akik hisznek Benne…” (Róm. 3,22).
Mert Istennek igazsága az Úr
Jézusban jelent meg: „Istennek igazsága pedig a Jézus Krisztusban való hit
által mindazokhoz és mindazoknak, akik hisznek….” (Róm. 3,22.29).
„Mert
Krisztus Jézusban csak az új teremtés számít” (Gal. 6,15).
Már a próféták azt hirdették,
hogy: „… mindaz, aki az Úrnak nevét hívja segítségül, megmenekül, azaz
üdvözül; mert a Sion hegyén és Jeruzsálemben lészen a szabadulás, amint
megígérte az Úr, és a megszabadultak közt lesznek azok, akiket elhív az Úr!” (Jóel.
2,32).
Ezt a próféciát idézi Péter
apostol a Szent Szellem kitöltése után: „És
lészen, hogy mindaz, aki az Úrnak nevét segítségül hívja, üdvözül” (Csel. 2,21).
És hogy ki az az Úr, akinek a nevét segítségül kell
hívni, arról így tesz bizonyságot a Szent Szellem: „… akik a mi Urunk Jézus
Krisztus nevét segítségül hívják bármely helyen, a magukén és a miénken” (1 Kor. 1,2).
Csel. 10,36 Azt az igét, melyet elkülde az Izráel [jelentése: Isten harcosa; Isten győzedelmeskedik; egyenesen
Istennel; vagy Isten erejével győző] fiainak, hirdetvén békességet,
vagyis [(eiréné): azt az állapotot,
amelyben minden a maga helyén van: épség; jó egészség; jólét, biztonság, siker,
a veszély érzetétől való mentesség; boldogság, boldogulás, mégpedig mind az
egyén, mind a közösség vonatkozásában.], azaz [(euaggelidzó): evangéliumot,
örömhírt, győzelmet hirdet] a Jézus Krisztus által - Ő mindeneknek [(pasz
pasza pan): a mindenségnek]
Ura*
*Lukács
bizonyságtétele szerint az Úr Jézus, még amikor testben volt, már kijelentette,
hogy minden hatalom néki adatott. Ez akkor történt, amikor a hetven tanítvány
győztesen visszatért: Mindent nékem adott (át) az én Atyám: és senki sem tudja, kicsoda a
Fiú, csak az Atya. és kicsoda az Atya, hanem csak a Fiú, és (az) akinek a Fiú akarja megjelenteni [kijelenteni,
leleplezni; akinek szeme elől a Fiú a leplet el akarja vonni]” (Luk.
10,21-22).
Mert: „Az Atya szereti a Fiút, és az ő kezébe adott mindent. Aki hisz a
Fiúban, (annak) örök élete van; aki
pedig nem enged (vagyis nem engedelmeskedik) a Fiúnak, nem lát életet, hanem az Isten haragja marad rajta” (Ján. 3,35-36).
És: „Amiként te hatalmat adtál néki minden (hús)testen (minden halandó felett), hogy
örök életet adjon mindennek, amit néki adtál. Az pedig az örök élet, hogy
megismerjenek téged, az egyedül igaz Istent, és akit elküldtél, a Jézus
Krisztust” (Ján. 17,2-3).
Pál apostol bizonyságtétele: „Mert mindent az ő lábai alá vetett
[Isten]. Mikor pedig azt mondja, hogy minden alája
van vetve, nyilvánvaló hogy azon kívül [és annak kivételével], aki neki mindent alávetett. [aki a
mindenséget alá rendelte] Mikor pedig
minden (vagyis a mindenség) alája
vettetett, akkor maga a Fiú is alávettetik annak, [vagyis Istennek] aki neki mindent alávetett, hogy az Isten
legyen minden mindenben” (1 Kor. 15,27-28).
A feltámadott Úr kijelentése:
„És hozzájuk menvén Jézus, szóla nékik,
mondván: Nékem [bennem] adatott minden hatalom mennyen
és földön” (Mát. 28,18).
És ígérete: „Békességet [(eiréné): vagyis azt
az állapotot, amelyben minden a maga helyén van: épség; jó egészség; jólét, a
veszély érzetétől való mentesség; boldogság, boldogulás, mégpedig mind az
egyén, mind a közösség vonatkozásában] hagyok
néktek. Az én békességemet adom néktek: nem úgy adom én néktek, amint a világ
[(koszmosz): a teremtett, a látható világ, vagyis evilág] adja. Ne nyugtalankodjék [(taraszszó): nehogy
megrémítsen, ne rémüljön, és ne rendüljön meg, és nehogy háborogjon,
vagy remegjen] a ti szívetek [(kardia):
a ti
bensőtök], sem pedig ne féljen [(deiliaó): ne rettegjen, és ne is csüggedjen; és
ne legyen gyáva, vagy félénk]” (Ján. 14,27).
Ez a békesség az Isten által megigazíttotaké: „Megigazulván
azért hit által békességünk van Istennel [vagyis
létrejött az az állapot, amelyben minden a maga helyén van: épség; jó egészség;
jólét, a veszély érzetétől való mentesség; boldogság, boldogulás], a mi
Urunk Jézus Krisztus által” (Róm. 5,1).
Hiszen Ő az a gyermek,
akiről meg van írva: „Mert egy gyermek születik nékünk, fiú adatik nékünk,
és az uralom az ő vállán lészen, és hívják nevét: csodálatosnak, tanácsosnak,
erős Istennek, örökkévalóság atyjának, békesség fejedelmének!” (Ésa.
9,6).
Ezért aki Istenből született:„Mert mindaz, aki az Istenből született,
legyőzi a világot; és az a győzedelem, amely legyőzte a világot, a mi hitünk.
Ki az, aki legyőzi a világot, ha nem az, aki hiszi, hogy Jézus az Isten Fia?!” (1 Ján. 5,4-5).
És
bár: „Mindenütt szorongatnak minket, de nem szorítanak be, kétségeskedünk,
de nem esünk kétségbe; üldözöttek vagyunk, de nem elhagyottak, letipornak, de
el nem veszünk; Jézus halálát mindenkor testünkben (szóma =
személyünkben) hordozzuk, hogy Jézus élete is láthatóvá legyen
testünkben. (szarx = a húsunkban)” (2Kor.
4,8-12).
„De mindezekben
[és mindezekkel szemben] győzteseknél is többek vagyunk, [és
felettébb diadalmaskodunk, sőt döntő, és teljes,
tökéletes, végleges, fölényes győzelmet aratunk] Őáltala, aki minket szeretett” (Róm. 8,37).
A győztes Hadvezér által,
aki: „Lefegyverezvén a fejedelemségeket és
a hatalmasságokat [fennhatóságokat],
őket bátran mutogatta [(parrészia deigmatidzó): a legyőzött hatalmakat diadalmenetben tette
közszemlére, így legyőzöttekként a győztes nép előtt „mutogatta”, vagyis
megcsúfolta. Nyilvánosan kipellengérezte, megszégyenítette], diadalt vévén rajtok abban [(thriambeuó): aki diadalmaskodott
rajtuk, diadalt vett fölöttük= legyőzte, leigázta őket, s ennek nyílt jelét is
adta. Győztes hadvezérként, mint legyőzötteket diadalmenetben felvonultatta]”
(Kol. 2,15).
Csel. 10,37 Ti ismeritek azt a dolgot [(réma): kijelentést],
mely lőn az egész Júdeában [jelentése: dicsőítve
lesz], Galileától [jelentése: Csekély,
alacsony, megvetett; a pogányok körzete] kezdve, az után a keresztség után, [(baptiszma): az alámerítkezést követően],
melyet János [Jelentése: Jahve kegyelmes,
az Úr jóindulatú, jóságos, kedves; az Úr nagylelkű adakozó, az Úr
megkegyelmezett. Isten kegyelmet ad]
prédikált [(kérüsszó): hirdetett]*
*Ezután pedig az Úr Jézus folytatta az
Evangélium hirdetését: „Minekutána pedig János tömlöcbe, vagyis fogságba vettetett, elméne Jézus Galileába, prédikálván, és így hirdette az Isten országának evangéliumát, és mondván: Bétölt az idő, és
elközelített az Istennek országa; térjetek meg, és higgyetek az Evangéliumban” (Márk. 1,14-15).
„És elindult a
Jordán mellett lévő minden tartományba, és bejárta a Jordánt környékező egész
vidéket prédikálván, és hirdette a megtérést, azaz a más felismerésre térést
jelképező bemerítést, a gondolkozás megváltoztatását a bűnöknek bocsánatára, eltörlésére, azaz a cél elvétésének megbocsátására,
és elengedésére” (Luk. 3,3).
Csel. 10,38 A názáreti Jézust, mint kené fel őt az Isten Szent Szellemmel és hatalommal [(dünamisz):
erővel],
ki széjjeljárt jót tévén és meggyógyítván mindeneket, kik az ördög [(diabolosz):
vádló, rágalmazó, uszító, hibáztató, félrevezető, ellenség, ellenálló]
hatalma [(katadünaszteuó): zsarnoksága
elnyomása] alatt voltak [akik
az ördög igájában vergődtek]; mert az Isten vala ő vele*
*Márk
bizonyságtétele az Úr Jézus felkenetéséről:
„És lőn, vagyis történt azokban a
napokban, eljöve és odament Jézus a galileai Názáretből, és bemeríttette
magát János által a Jordánba. És
azonnal feljővén a vízből, látá az egeket megnyilatkozni, meghasadni, és a Szellemet, mint egy galambot, vagyis galamb alakjában Őreá leszállani, és rajta megnyugodni. És
szózat lőn, egy hang hallatszott az égből: Te vagy az én szerelmes az én kedvesen, drágán, nagyon
szeretett, drága fiam, akiben én
gyönyörködöm. Tebenned telik kedvem;
akiben én megengeszteltetem” (Márk. 1,9-11)
Lukács is bizonyságot tesz: „Lőn, vagyis történt pedig, hogy mikor az
egész nép bemerítkezett, és Jézus is bemeríttetett, és imádkozott, megnyilatkozik az ég. És leszálla őreá a Szent Szellem testi ábrázatban, mint egy galamb, azaz galambhoz hasonló testi alakban, vagyis személy alakjában,
és szózat lőn, és hang hallatszott a
mennyből, ezt mondván: Te vagy amaz én szerelmes, az én szeretett Fiam, te
benned gyönyörködöm!” (Luk. 3,21-22).
Őbenne teljesedett be ez a
prófécia is: „Ímé az én szolgám, akit
gyámolítok, akit támogatok, az én
választottam, akit szívem kedvel, akiben gyönyörködöm, Szellememet adtam őbelé,
törvényt beszél a népeknek” (Ésa. 42,1)
Mert Ő az: „Akin az Úrnak Szelleme megnyugszik:
bölcsességnek és értelemnek Szelleme, tanácsnak és hatalomnak, és erőnek
Szelleme, az Úr ismeretének és félelmének Szelleme, a szentség Szelleme” (Ésa. 11,2).
Dávid így prófétált erről: „Törvényül hirdetem: Az Úr mondá nékem: Én
fiam vagy te; én ma nemzettelek téged” (Zsolt.
2,7).
És ezután: „bejárá Jézus az egész Galileát, tanítva azok
zsinagógáiban, és hirdetve az Isten országának evangéliumát, a királyság
örömhírét, és gyógyítva orvosolt a nép között minden betegséget és minden erőtlenséget, és fogyatékosságot, bajt, gyengeséget.
És elterjede az ő híre egész Siriában: és hozzávivék mindazokat, akik rosszul, szerencsétlenül, nyomorúságosan valának,
minden szenvedőt. A különféle betegségekben, és súlyos nyavalyákban és
kínokban, gyötrelmekben sínylődőket, azokat, akiket különféle betegségek és
bajok gyötörtek. A fájdalmas bajokban szenvedőket, ördöngösöket, vagyis
ördögtől, azaz démonoktól megszállottakat, démonizáltakat, epilepsziásokat,
holdkórosokat és gutaütötteket, bénákat, és inaszakadtakat, és meggyógyítja
vala őket” (Mát. 4,23-24).
Mert az Úr Jézus nem csak
szavakkal hirdette Isten országát, hanem bemutatta, hogy ez mit jelent az
emberek életében: „És körüljárja, és bejárta vala Jézus a városokat mind, és a falvakat, tanítván azoknak zsinagógáiban,
és hirdetvén az Isten országának evangéliumát, és gyógyítván mindenféle
betegséget és mindenféle erőtlenséget a nép között” (Mát. 9,35)
„És nagy sokaság megy vala hozzá, vivén magukkal
sántákat, bénákat, vakokat, némákat,
csonkákat, nyomorékokat és sok egyebeket, és sok más beteget, és
odahelyezték, oda tették őket a Jézus lábai elé. És Ő meggyógyítá
őket” (Mát. 15,30)
Az emberek pedig – hallva és
látva a csodákat – özönlöttek Hozzá: „Az
est beálltával pedig vivének hozzá sok ördöngőst, megszállottat, és egy szóval,
egy igével kiűzé a tisztátalan szellemeket, és meggyógyít vala minden beteget;
Hogy beteljesedjék, amit Ézsaiás próféta mondott, így szólván: Ő vette el a mi
erőtlenségünket, és ő hordozta, Ő távolította el a mi betegségünket” (Mát. 8,16-17)
„És kimenvén Jézus, láta nagy sokaságot, és megszáná őket, és azoknak
betegeit meggyógyítá” (Mát. 14,14).
Az Úr Jézus a tanítványainak
azt is kijelenti, hogy ez az evangélium lesz a jele annak, hogy befejeződött ez
a világkorszak: „És az Isten országának ez az evangéliuma hirdettetik majd az egész
világon, bizonyságul minden népnek; és akkor jő el a vég (Mát. 24,14)
Márk írása szerinti
Evangélium bizonyságtétele így hangzik: „És
Jézus prédikál vala, hirdette az
igét azoknak zsinagógáiban, egész
Galileában, és ördögöket, vagyis
démonokat űz, és hajít ki, dob ki vala” (Márk. 1,39)
„És megmondá tanítványainak, hogy egy kis hajót
tartsanak néki készen, a sokaság miatt, hogy ne szorongassák őt, ne tolongjanak
körülötte. Mert sokakat, sok embert meggyógyított, úgy hogy akiknek valami bajuk
volt, reá rohanának, hogy illethessék, hogy
megérinthessék őt. A tisztátalan
szellemek is, mikor meglátták vala őt, leborulának előtte, és így kiáltanak,
mondván: Te vagy az Istennek a Fia. Ő pedig erősen fenyegeti vala őket, és erélyesen megtiltotta nekik, hogy őt ki jelentsék, és nehogy felfedjék kilétét” (Márk.
3,9-12)
„És némelyek azt az egész környéket befutván, kezdék a betegeket a nyoszolyákon
ide-oda hordozni, amerre hallják vala, hogy ő ott van, ahol hallomásuk szerint éppen tartózkodott. És ahová bemegy vala a falvakba vagy városokba, vagy majorokba, vagy településekre, a betegeket letevék a piacokon, és a tereken, és kérik vala őt,
hogy legalább a ruhája szegélyét illethessék, és érinthessék. És valahányan csak illeték, és akik csak
megérintették meg is, gyógyulnak” (Márk. 6,55-56)
„Jézus pedig elméne, elvonult tanítványaival a tenger mellé; és nagy
sokaság követé őt Galileából és Júdeából, És Jeruzsálemből és Idumeából és a
Jordánon túlról; és a Tirus és a Sidon környékiek is, amikor hallották, hogy
miket mivel vala, hogy milyen nagy dolgokat visz véghez, nagy sokasággal jövének ő hozzá” (Márk. 3,7-8.)
Kivéve azokat, akik „ismerik”
az Írásokat: „Az írástudók pedig, akik
Jeruzsálemből jöttek vala le, azt mondák, hogy: Belzebub van vele, illetve benne, és: Az ördögök fejedelme által, az
ő segítségével űzi ki az ördögöket” (Márk. 3,22)
Lukács is erről az Evangéliumról tesz
bizonyságot: „Sokakból, sok emberből pedig ördögök is mentek ki, kiáltozván és mondván: Te vagy ama
Krisztus, az Isten Fia! De ő megdorgálván, rájuk parancsolt, és nem engedi őket szólani és beszélni, mivelhogy tudták, hogy ő a Krisztus” (Luk. 4,41)
„És alámenvén ővelük, vagyis a tanítványaival, megálla
a síkságon, egy sík helyen, és vele együtt az ő tanítványainak serege, nagy
sokasága, és a népnek nagy sokasága,
nagy néptömeg egész Júdeából és Jeruzsálemből és Tírusnak és Sídonnak tengermelléki
határából, akik jöttek, hogy hallgassák őt és meggyógyíttassanak betegségeikből.
És akik tisztátalan szellemektől gyötrettek, meggyógyulnak. És az egész sokaság
igyekezik vala őt illetni, és
megérinteni: mert erő származék, erő
áradt ki belőle, és mindeneket
meggyógyíta” (Luk. 6,17-19)
És az Úr Jézus beteljesítette
Ézsaiás próféciáját a Messiás, a Felkent küldetéséről: „Az Úr Isten Szelleme van én rajtam azért, mert fölkent engem az Úr,
hogy a szegényeknek örömöt mondjak. Elküldött, hogy bekössem a megtört
szívűeket, hogy hirdessek a foglyoknak szabadulást, és a megkötözötteknek
megoldást, és szabadon bocsátást. Hogy hirdessem az Úr jókedvének esztendejét,
és Istenünk bosszúállása napját; megvigasztaljak minden gyászolót. Hogy tegyek
Sion gyászolóira, adjak nékik ékességet a hamu helyett, örömnek kenetét a gyász
helyett, dicsőségnek palástját a csüggedt szellem helyett, hogy igazság fáinak
neveztessenek, az Úr plántáinak, az Ő dicsőségére!”(Ésa. 61,1-3).
Csel. 10,39 És mi vagyunk bizonyságai mindazoknak, amiket mind a
zsidóknak [(iúdaiosz): júdeaiaknak] tartományában, mind Jeruzsálemben
[jelentése: a béke megalapozása]
cselekedett; akit megölének, fára feszítvén.
Csel. 10,40 Ezt az Isten feltámasztá harmadnapon, és megadá, hogy
ő megjelenjék nyilván [(ginomai emphanész): nyilvánvalóan láthatóvá
váljon],
Csel. 10,41 Nem az egész népnek, hanem az Istentől eleve
választott bizonyságoknak, [(prokheirotoneó martüsz): előre
kiválasztott tanúknak] nékünk, kik együtt ettünk és együtt ittunk ő vele,
minekutána feltámadott halottaiból*
*Erről az Evangélium így tesz bizonyságot: „Mikor pedig
[korán] reggel, a hétnek [(szabbaton): az
abbahagyás] első napján [miután] föltámadott vala, megjelenék [(phainó):
megjelenik, megmutatkozik; láthatóvá
válik] először Mária Magdalénának, akiből hét ördögöt [hét gonosz szellemet, démont] űzött [haj(í)tott] vala ki.
Ez elmenvén, megjelenté azoknak [és megvitte a hírt Jézus tanítványainak], akik vele
valának és keseregnek és sírnak vala. [és gyászoltak
és szomorkodtak]. Azok pedig mikor hallották, hogy él és ő [Mária] látta vala,
nem hivék. Ezután pedig közülük
kettőnek [két tanítványnak] jelenék meg
[lett láthatóvá] más [másféle,
idegen, elváltozott] alakban [mutatta meg
magát] útközben, mikor a mezőre mennek vala. Ezek is elmenvén, megjelenték [megvitték
a hírt] a
többieknek; ezeknek sem hívének. Azután
[(hüszteron): végül],
mikor asztalnál ülnek [asztalnál feküdtek] vala megjelenék magának a tizenegynek [utoljára a tizenegynek vált láthatóvá, (phaneroó): mutatkozott meg], és szemükre
hányá [és szemükre vetette] az ő
hitetlenségüket és keményszívűségüket, hogy azoknak, akik őt feltámadva látták
vala, nem hívének” (Márk. 16,9-14).
János részletes leírást ad az Úr megjelenéseiről: „Mária pedig künn áll vala a sírnál (a sírbolton kívül) sírva. Amíg azonban siránkozik, behajol
vala a sírba; És láta két angyalt fehér ruhában ülni, egyiket fejtől, másikat
lábtól, ahol a Jézus teste feküdt vala. És mondának azok néki: Asszony mit
sírsz? Monda nékik: Mert elvitték az én Uramat, és nem tudom, hova tették őt.
És mikor ezeket mondotta, hátra fordult, és látá Jézust ott állani, és nem
tudja vala (nem ismerte fel), hogy
Jézus az. Monda néki Jézus: Asszony, mit sírsz? Kit keresel? Az pedig azt
gondolván, hogy a kertész az, (hogy a
kertész áll mögötte), monda néki: Uram, ha te vitted el őt, mondd
meg nékem, hová tetted őt, és én elviszem őt. Monda néki Jézus: Mária! Az
megfordulván, monda néki: Rabbóni! Ami azt teszi (azt jelenti): Mester! Monda néki Jézus: Ne illess (ne
érints) engem (engedj; ne tarts
vissza); mert nem mentem még fel az én Atyámhoz; hanem menj az én atyámfiaihoz
(testvéreimhez) és mondd nékik: Felmegyek
az én Atyámhoz és a ti Atyátokhoz, és az én Istenemhez, és a ti Istenetekhez.
Elméne Mária Magdaléna, hirdetvén a tanítványoknak, hogy látta az Urat, és hogy
ezeket mondotta néki. Mikor azért este vala, azon a napon, a hétnek első napján
(aznap, még a hét első napján,
amikor beesteledett), és mikor az ajtók
zárva valának, ahol egybegyűltek vala a tanítványok, a zsidóktól való félelem miatt,
eljöve (belépett) Jézus és megálla a középen, és monda nékik:
Békesség néktek! És ezt mondván, megmutatá nékik a kezeit és az oldalát.
Örvendeznek azért a tanítványok, hogy látják vala az Urat (az Úr
láttára öröm töltötte el a tanítványokat).
Ismét monda azért nékik Jézus: Békesség
néktek! Amiként engem küldött vala az Atya, én is akképpen küldelek titeket. És
mikor ezt mondta, rájuk lehelle, és monda nékik: Vegyetek Szent Szellemet:
Akiknek bűneit megbocsátjátok, megbocsáttatnak azoknak; akikéit megtartjátok,
megtartatnak. Tamás pedig, egy a tizenkettő közül, akit Kettősnek (Ikernek)
hívtak, (éppen) nem vala ő velük, amikor eljött (amikor megjelent) vala Jézus. Mondának azért néki a többi
tanítványok: Láttuk az Urat. Ő pedig monda nékik: Ha nem látom az ő kezein a
szegek helyeit, és be nem bocsátom ujjaimat a szegek helyébe (és nem
érintem meg ujjammal a szegek helyét), és
az én kezemet be nem bocsátom az ő oldalába (és nem teszem a kezemet az
oldalára), semmiképpen el nem hiszem. És
nyolc nap múlva ismét benn valának az ő tanítványai, Tamás is ővelük. Noha az
ajtó zárva vala, beméne (újra megjelent) Jézus, (belépett) és
megálla a középen és monda: Békesség néktek! Azután monda Tamásnak: Hozd ide a
te ujjadat és nézd meg az én kezeimet; és hozd ide a te kezedet, és bocsássad
az én oldalamba (és tedd az oldalamra): és
ne légy hitetlen, hanem hívő. És felele Tamás és monda néki: Én Uram és én
Istenem! Monda néki Jézus: Mivelhogy láttál engem, Tamás, hittél: boldogok,
akik nem látnak és hisznek” (Ján.
20,11-29).
Lukács az emmausi tanítványokról, és a nekik is megjelenő Úrról így ír: „És ímé azok közül ketten mennek vala
ugyanazon a napon egy faluba, mely Jeruzsálemtől hatvan futamatnyira (kb. 2
és fél óra járásra) vala, melynek neve
vala Emmaus. És beszélgetnek maguk közt mindazokról, amik történtek (és
beszélgettek egymással az eseményekről). És
lőn, hogy amint beszélgetnek és egymástól kérdezősködnek (és vitatkoztak
egymással és tanakodtak), maga Jézus hozzájuk menvén (melléjük
szegődött), velük együtt megy vala az
úton. De az ő szemeik visszatartóztatnak, hogy őt meg ne ismerjék
(Látásukat azonban valami akadályozta és nem ismerték fel őt). Monda pedig nékik: Micsoda szavak ezek,
amelyeket egymással váltotok jártotokban? És miért vagytok szomorú ábrázattal?
Felelvén pedig az egyik, kinek neve Kleofás, monda néki: Csak te vagy-é
jövevény (te vagy az egyetlen idegen) Jeruzsálemben,
és nem tudod minémű dolgok lettek abban e napokon? És monda nékik: Micsoda
dolgok (mi történt)? Azok pedig
mondának néki: Amelyek esének a Názáretbeli Jézuson, ki próféta vala,
cselekedetben és beszédben hatalmas Isten előtt és az egész nép előtt: És mi
módon adák őt a főpapok és a mi főembereink halálos ítéletre, és megfeszítik
őt. Pedig mi azt reméltük, hogy ő az, aki meg fogja váltani az Izráelt. De
mindezek mellett ma van harmadnapja, hogy ezek lettek. Hanem valami közülünk
való asszonyok is megdöbbentettek (megrémítettek) minket,
kik jó reggel (kora hajnalban) a
sírnál valának; És mikor nem találták az ő testét, haza jöttek, mondván, hogy
angyalok jelenését is látták, kik azt mondják (azt hirdették), hogy ő él. És azok közül némelyek, kik
velünk valának, elmenének a sírhoz, és úgy találák, amint az asszonyok is
mondták; őt pedig nem látták. És ő monda nékik: Óh balgatagok és rest szívűek
mindazoknak elhívésére, amiket a próféták szóltak! Avagy nem ezeket kellett-é
szenvedni a Krisztusnak, és úgy menni be az ő dicsőségébe (és így
megdicsőülnie)? És elkezdvén Mózestől és
minden prófétáktól fogva, magyarázza vala nékik minden írásokban, amik őfelőle
megírattak. Elközelítenek pedig a faluhoz, amelybe mennek vala; és ő úgy tőn,
mintha tovább menne. De kényszerítik (unszolták, marasztalták, és kérték) őt, mondván: Maradj velünk, mert immár beesteledik, és a nap
lehanyatlott! Beméne azért, hogy velük maradjon. És lőn, mikor leült
(asztalhoz telepedett) velük, a kenyeret
vévén, megáldá, és megszegvén (megtörte), nékik adá. És (erre) megnyilatkozának
az ő szemeik, és megismerik (felismerték) őt; de ő eltűnt előlük. És mondának egymásnak: Avagy nem gerjedezett-é
(nem hevült-e; nem lángolt-e) a mi szívünk mi bennünk, mikor nékünk szóla
az úton, és mikor magyarázza nékünk (feltárta előttünk) az írásokat? És felkelvén azon órában,
visszatérnek Jeruzsálembe, és egybegyűlve találák a tizenegyet és azokat, akik
velük valának. Kik ezt mondják vala: Feltámadott az Úr bizonnyal (valóban),
és megjelent Simonnak! És ezek is
elbeszélék, mi történt az úton, és miképpen ismerték meg ők a kenyér
megszegéséről (megtöréséről). És
mikor ezeket beszélék, megálla (megjelent) maga Jézus ő közöttük, és monda
nékik: Békesség néktek! Megrémülvén (megrettentek) pedig és félvén (ijedtükben és félelmükben), azt hivék, hogy
valami szellemet látnak. És monda nékik: Miért háborodtatok (rémültetek) meg, és miért támadnak szívetekben
okoskodások (kétségek; kétely)?
Lássátok meg az én kezeimet és lábaimat,
hogy én vagyok: tapogassatok meg engem, és lássatok; mert a szellemnek nincs
húsa és csontja, amint látjátok, hogy nékem van! És ezeket mondván, megmutatá
nékik kezeit és lábait. Mikor pedig még nem hívék az öröm miatt (nem mertek
hinni örömükben), és csodálkoznak, monda
nékik: Van-é itt valami enni valótok? Ők pedig adnak néki egy darab sült halat,
és valami lépesmézet, Melyeket elvőn, és előttük evék (és szemük láttára
megette). És monda nékik: Ezek azok a
beszédek, melyeket szóltam néktek, mikor még veletek valék, hogy szükség
beteljesedni mindazoknak, amik megírattak a Mózes törvényében, a prófétáknál és
a zsoltárokban én felőlem. Akkor megnyilatkoztatá az ő elméjüket
(megnyitotta értelmüket), hogy értsék az
írásokat. És monda nékik: Így van megírva, és így kellett szenvedni a
Krisztusnak, és feltámadni a halálból (a halottak közül) harmadnapon: (Luk. 24,13-46).
Pál apostol bizonyságtétele a feltámadott Úr megjelenéseiről: „És hogy megjelent Kéfásnak [Péternek]; azután a tizenkettőnek. Azután megjelent
[láthatóvá lett; megmutatta magát] több
mint ötszáz atyafinak [testvérnek] egyszerre,
kik közül a legtöbben mind máig élnek [megmaradtak], némelyek azonban el is aludtak; [meghaltak; elhunytak;
elszenderültek]. Azután megjelent
Jakabnak [jelentése: mást
kiszorító]; azután mind az
[összes] apostoloknak. Legutolszor pedig
mindenek között, mint egy idétlennek [egy elvetéltnek; koraszülöttnek; mint
félresikerültnek], nékem is megjelent”
(1 Kor. 15,5-8).
Csel. 10,42 És megparancsolta nékünk, hogy hirdessük a népnek, és
tegyünk bizonyságot,* hogy ő az Istentől rendelt bírája élőknek és
holtaknak.**
*A feltámadott Úr parancsa: „Elmenvén azért
[tehát], tegyetek tanítványokká
[és tanítsatok] minden
népeket [az összes
nemzeteket], bemerítvén őket az Atyának, a Fiúnak és a
Szent Szellemnek nevében [hatalmába, dicsőségébe, erejébe],
Tanítván őket, hogy megtartsák
mindazt, amit én parancsoltam néktek: és ímé én ti veletek vagyok minden napon
a világ végezetéig [vagyis e
kor célba érkezéséig, beteljesedéséig].
Ámen!” (Mát. 28,19-20).
És akik engedelmeskednek, és
hisznek: „Elmenvén e széles világra [a
föld minden részére], hirdessétek az
evangéliumot [az örömhírt, a győztes hadvezér érkezésének hírét] minden teremtésnek [minden
teremtménynek; minden embernek]. Aki
hiszen [aki hitre jut] és
bemeritkezik [alámerítkezik], üdvözül [az mind megszabadul;
megmenekül]; aki pedig nem hiszen,
elkárhozik. [A görög kifejezés mondanivalója:
a kárt hozó – a sátán – hatalma alatt marad, és az elvész]. Azokat pedig, akik hisznek
[akik hitre jutottak], ilyen [ezek a]
jelek követik [fogják kísérni]: az én nevemben [(onoma): név, amely jelenti: a hatalom, tekintély,
jellemvonást is] ördögöket [gonosz szellemeket;
démonokat] űznek [haj(í)tanak ki]; új [(kainosz): újszerű, ismeretlen, szokatlan, meglepő] nyelveken
szólnak. [Ha] Kígyókat vesznek föl
[(airó): felemel, elveszít, kétségekbe taszít, félretesz, eltávolít, elvisz], és ha valami halálost [halálos mérget]
isznak, meg nem árt nékik: betegekre
vetik [teszik rá a] kezeiket, és
[azok] meggyógyulnak” (Márk. 16,15-18).
Lukács bizonyságtétele: „És monda nékik: Így van megírva, és így
kellett szenvedni a Krisztusnak, és feltámadni a halálból (a halottak
közül) harmadnapon: És prédikáltatni az ő
nevében a megtérésnek és a bűnök bocsánatának minden pogányok (minden nép) között, Jeruzsálemtől elkezdve. Ti vagytok
pedig ezeknek bizonyságai. És ímé én elküldöm ti reátok az én Atyámnak
ígéretét; ti pedig maradjatok Jeruzsálem városában, mígnem felruháztattok
mennyei erővel” (Luk. 24,46-49).
Ez az ígéret az újjá
született embernek szól. Erről így beszél az Úr Jézus Nikodémusznak (jelentése:
diadalmas a népe között): „…Bizony, bizony mondom néked: Ha valaki nem
születik víztől és Szellemtől, nem mehet be az Isten országába. Ami (hús)testtől született, (hús)test az; és a mi Szellemtől született,
szellem az. Ne csodáld (ne csodálkozz), hogy
azt mondám néked: Szükség néktek újonnan születnetek” (Ján. 3,5-7).
A feltámadott Úr ígérete az
Övéinek: „… monda azért nékik (a
tanítványainak, és a mindenkori Övéinek) Jézus:
Békesség néktek! Amiként engem küldött vala az Atya, én is akképpen küldelek
titeket. És mikor ezt mondta, rájuk lehelt, (és így folytatta) és monda nékik: Vegyetek Szent Szellemet” (Ján. 20,21-22).
Mert ez a hatalom – erő –
csak azután nyilvánul meg, ha: „… vesztek
[kaptok] erőt [hatalmat], minekutána a Szent Szellem eljő [leszáll] reátok: és lesztek nékem tanúim [bizonyságtevőim] úgy Jeruzsálemben, mint az egész Júdeában és
Samariában és a földnek mind végső határáig” (Csel. 1,8).
*És
így folytatja az Úr: „Mert az Atya nem ítél senkit [(krinó): vagyis nem
választ el, és válogat ki, nem különít el, és választ ki; nem emel ki, és nem
ítél meg, vagyis nem hozza helyre a helytelent]. Hanem az ítéletet [(kriszisz): a megkülönböztetést,
különbségtételt, döntést, és megítélést, vagyis: hogy helyrehozza a helytelent]
egészen a Fiúnak adta [teljesen a
Fiúra bízta]” (Ján. 5,22).
Pál apostol megvallása: „Mert azért halt meg és támadott fel [és kelt életre] és elevenedett meg [vagyis lett élővé] Krisztus, hogy mind holtakon mind élőkön
uralkodjék [azaz hogy halottnak, élőnek ura legyen]” (Róm. 14,9).
„Mivelhogy
rendelt egy napot, melyen megítéli majd a föld kerekségét igazságban egy férfiú
által, kit arra rendelt (akit erre kiválasztott); bizonyságot tévén mindenkinek, az által, hogy feltámasztá őt halottaiból” (Csel. 17,31).
„Kérlek azért,
és [(diamartüromai):
bizonyságot teszek] az Isten
[(kai):
azaz] Krisztus Jézus színe előtt, aki
[(krinó):
kiválogatja, elkülöníti, szétválasztja majd] az élőket és holtakat az ő eljövetelekor és az ő országában, az Ő
[(baszileia):
királyságában]. »Más
fordítás: Erős bizonyságot teszek Isten, azaz Krisztus
Jézus előtt, - ki eleveneket és holtakat fog elkülöníteni, és szétválasztani, -
arról, hogy ő meg fog jelenni és királyságra lép«. Hirdesd [(kérüsszó): tedd nyilvánosan ismertté
a (logoszt)] az igét, vagyis [az evangéliumot] állj
elő vele [buzgón, és lankadatlanul] alkalmatos,
és alkalmatlan időben. Ints, [érvelj,
győzz meg] buzdíts [biztass, bátoríts] teljes béketűréssel [(makrothümia):
türelemmel, állhatatossággal, kitartással] és
tanítással [és hozzáértéssel,
tudománnyal] (2
Tim. 4,1-2).
Ézsaiáson keresztül már azt parancsolja az Úr,
hogy: „Kiálts teljes torokkal, ne kíméld
a torkod. Harsogjon hangod, mint a kürt! És hirdesd hatalommal az embereknek
lázadásuk, elszakadásuk következményeit, és Jákób házának veszedelmét” (Ésa.
58,1).
Csel. 10,43 Erről a próféták [(prophétész) Isten előtt álló, Isten jelenlétében élő, Isten nevében szóló,
isteni akaratot közvetítő személy] mind bizonyságot tesznek, [(martüreó):
tanúsítják] hogy bűneinek bocsánatát [(hamartia apheszisz): a céltévesztés
elengedését, eltörlését]
veszi az ő neve által [az Ő Nevében]
mindenki, aki hiszen [(piszteuó): hitre jut] Őbenne*
*Már a prófétákon
keresztül azt ígérte az Úr: „… megbocsátom az ő bűneiket,
(céltévesztésüket) és vétkeikről
(botlásaikról, tévedéseikről, eleséseikről) többé
meg nem emlékezem” (Jer. 31,34).
„Megtisztítom őket minden bűnüktől, (céltévesztésüktől) amelyeket elkövettek ellenem; megbocsátom
minden bűnüket (botlásaikat, tévedéseiket, eleséseiket), amelyeket elkövettek ellenem, amikor elpártoltak tőlem” (Jer. 33,8).
Mikeás megvallása: „Kicsoda olyan Isten, mint te, aki megbocsátja a bűnt és elengedi
öröksége maradékának vétkét?! Nem tartja meg haragját örökké, mert gyönyörködik
az irgalmasságban, (és abban telik kedve, hogy kegyelmet ad)!”
(Mik. 7,18).
Mert: „Ő megbocsátja minden bűnödet, meggyógyítja minden betegségedet” (Zsolt. 103,3).
Azt mondja az Úr, igen: „Én, én vagyok az, aki eltörlöm álnokságaidat
önmagamért, és bűneidről nem emlékezem meg!” (Ésa. 43,25).
„Eltörlöm hűtlenségedet, mint a felleget, vétkeidet,
mint a felhőt. Térj hozzám, mert megváltottalak!” (Ézs. 44,22).
És Pál apostol megvallása a
beteljesülés módjáról: „Mert azt adtam
előtökbe [erre tanítottalak] főképpen
[elsősorban azt hagytam rátok], amit én
is úgy vettem [amit magam is kaptam; (melyet én is tanultam)], hogy a Krisztus meghalt a mi bűneinkért [(hamartia): céltévesztésünkért] az
írások szerint” (1 Kor. 15,3).
Mert
Ő az: „aki halálra adatott [halált szenvedett; ki lett
szolgáltatva] bűneinkért [vétkeinkért, azaz: félrecsúszásainkért
(botlásainkért és elhajlásainkért] és feltámasztatott [feltámadt] megigazulásunkért
[felmentésünkért, vagyis: igazzá nyilvánításunkért]” (Róm. 4,25).
És
azért kellett Neki szenvedni és meghalni, mert: „mindenki vétkezett, és
híjával van az Isten dicsőségének. Ezért Isten ingyen igazítja meg őket
kegyelméből, miután megváltotta őket a Krisztus Jézus által” (Róm. 3,23-24)
„Mert azt, aki nem ismert
bűnt, bűnné tette értünk, hogy mi Isten igazsága legyünk őbenne” (2Kor. 5,21).
Csel. 10,44 Mikor még szólá Péter ez ígéket, [(réma):
e kijelentést], leszálla [(epipiptó): ráesik, ráhull, ráborul]
a Szent Szellem mindazokra,
akik hallgatják vala e beszédet [(logosz): ez Igét].
Csel. 10,45 És elálmélkodának a zsidóságból [(exisztémi peritomé): megdöbbentek, extázisban /
önkívületbe kerültek a körülmetélésből]
való hívek [(pisztosz): hívők], mindazok,
akik Péterrel együtt mentek, hogy a pogányokra [(ethnosz): nemzetekből
valókra] is kitöltetett a Szent Szellem
ajándéka*
*Pál
apostolon keresztül hangzik a kijelentés, hogy: „tudniillik a pogányok, a
nemzetekbeliek örököstársak és egyugyanazon test tagjai, mert egy testbe vannak
szerkesztve, és részesei azaz részestársai az ő ígéretének a Krisztus Jézusban
az evangélium, a jó hír, az örömüzenet által” (Eféz. 3,6).
Pál apostol a Rómabelieknek
írott levelében idézi a próféciát, amelyben kijelentést nyer, hogy ez a
prófécia is a Krisztus népének szól: „Amint
Hóseásnál is mondja: Népemnek nevezem, amely nem volt az én népem, és szeretettnek azt, ami nem volt szeretett,
és aki irgalmat nem talált, irgalmasságot találónak. És lészen, hogy azon a helyen, ahol ez mondatott nékik: Ti nem
vagytok az én népem, ott az élő Isten fiainak fognak hívatni.” (Róm.
9,25-26)
Péter apostolon keresztül
pedig kijelentést nyer a prófécia beteljesülése: „Ti azonban választott
nemzetség, királyi papság, szent nemzet vagytok, Isten tulajdonba vett népe,
hogy hirdessétek nagy tetteit annak, aki a sötétségből az ő csodálatos
világosságára hívott el titeket. Akik
egykor nem az ő népe voltatok, most pedig Isten népe vagytok, akik számára nem
volt irgalom, most pedig irgalomra találtatok” (1 Pét. 2,9-10)
És így valósult meg Isten szava, amely kijelenti,
hogy: „De lesz még annyi Izráel fiainak a száma, mint a homok a
tengerparton, amelyet nem lehet megmérni, sem megszámolni. Akkor ahelyett, hogy
ezt mondanák nekik: Nem vagytok népem! - ezt mondják: Az élő Isten fiai
vagytok!” (Hós. 1,10)
Azért: „Mert hiszen egy Szellemben mi mindnyájan egy testté (szóma)
= egy személlyé meríttettünk be,
akár zsidók, akár görögök, azaz: pogányok, akár rabszolgák akár szabadok, és
mindnyájan egy Szellemmel itattattunk meg, Mert valamennyiünket egy Szellem
itatott át. Ezért:
„… nincs különbség és nincs megkülönböztetés zsidó meg görög azaz: pogány
között; mert ugyanaz az Ura mindnyájunknak, aki kegyelemben gazdag mindenekhez,
és bőkezű mindazokhoz, akik Őt segítségül hívják”(1 Kor. 12,13; Róm. 10,12)
A Korintusbeliekhez pedig így
szól az Úr: „Ti… Krisztusé vagytok,
Krisztus pedig Istené” (1 Kor. 3,23)
És Pál apostol így folytatja: „Ha pedig Krisztuséi vagytok, tehát az Ábrahám magva vagytok, és
ígéret szerint örökösök” (Gal. 3,29).
Csel. 10,46 Mert hallják vala, hogy ők nyelveken szólnak és
magasztalják az Istent. Akkor felele [(apokrinomai): elkezdett beszélni]
Péter:*
*Ugyanúgy, ahogy
pünkösdkor: „És megtelnek
[(pléthó): beteljesedtek] mindnyájan Szent Szellemmel,
és kezdenek szólni [(laleó):
tagolt (artikulált), érthető hangokat
bocsát ki; megszólal] más [(heterosz): másféle, másfajta, különböző] nyelveken,
amint a Szellem adta nékik
szólniuk [hogy kimondják; hogy megnyilatkozzanak]” (Csel. 2,4).
Így teljesedett be az Úr
Jézus ígérete: „Azokat pedig, akik
hisznek [akik hitre jutottak], ilyen
[ezek a] jelek követik [fogják
kísérni]: az én nevemben [(onoma):
név, amely jelenti: a hatalom,
tekintély, jellemvonást is] ördögöket [gonosz szellemeket;
démonokat] űznek [haj(í)tanak ki]. Új [(kainosz): újszerű, ismeretlen, szokatlan, meglepő] nyelveken szólnak” (Márk. 16,17).
Az Ige bizonyságtétele
szerint mindenhol és mindenki, aki megkapta a Szent Szellemet, különböző
nyelveken szólt: „Lőn pedig azonközben,
míg Apollós Korinthusban volt, hogy Pál, eljárván (végigjárva) a felsőbb tartományokat, Efézusba (vég) érkezik: és mikor némely tanítványokra
talált, Monda nékik: Vajon vettetek-e Szent Szellemet, minekutána hívőkké
lettetek? Azok pedig mondának néki: Sőt inkább azt sem hallottuk, hogy ha
vagyon-e (eljött-e már a) Szent
Szellem. És monda nékik (ezután megkérdezte tőlük): Mire (hogyan) meritkeztetek
be tehát? Azok pedig mondának: A János bemerítésével. Monda pedig Pál: János
megtérésnek bemerítésével merített be (amikor bemerített, megtérést
követelt), azt mondván a népnek, hogy aki
ő utána jövendő, abban higgyenek, tudniillik a Krisztus Jézusban. Mikor pedig
ezt hallák, bemeritkezének az Úr Jézusnak nevébe. És mikor Pál reájuk vetette
kezét, szálla a Szent Szellem őreájuk; és szólnak vala (különböző) nyelveken, és prófétálnak vala. Valának
pedig a férfiak összesen mintegy tizenketten” (Csel. 19,1-7).
Bemerítő János is a Szent
Szellembe való bemerítésről prófétál: „Én
ugyan vízbe merítelek be titeket megtérésre [hogy más felismerésre
térjetek; a gondolkozás(mód) megváltoztatás végett], de aki utánam jő, [a nyomomba lép], erősebb [hatalmasabb]
nálamnál, akinek saruját hordozni sem vagyok méltó [alkalmas megfelelő]; Ő Szent Szellembe és tűzbe merít be majd
titeket” (Mát. 3,11).
A feltámadott Úr ígérete a
tanítványainak: „… monda azért nékik
(a tanítványainak, és a mindenkori Övéinek) Jézus:
Békesség néktek! Amiként engem küldött vala az Atya, én is akképpen küldelek
titeket. És mikor ezt mondta, rájuk lehelt, (és így folytatta) és monda nékik: Vegyetek Szent Szellemet” (Ján. 20,21-22).
A feltámadott Úr parancsa
mennybemenetele előtt az Övéi részére: „És velük összejövén [egybegyűjtvén őket,
és egyszer, amikor együtt evett (sózott) velük], meghagyá [megparancsolta]
nékik, hogy el ne menjenek [ne távozzatok el] Jeruzsálemből, hanem várják be
[türelemmel] az Atyának ígéretét,
melyet úgymond, hallottatok tőlem. Hogy János ugyan vízbe merített, ti azonban
Szent Szellembe fogtok
bemeríttetni nem sok nap múlva [nem sokkal e napok után]”
(Csel. 1,4-5).
Az Atya ígérete pedig így
hangzott: „És lészen az után, hogy
kiöntöm Szellememet minden (hús)testre,
és prófétálnak a ti fiaitok és leányaitok; véneitek álmokat álmodnak; ifjaitok
pedig látomásokat látnak. Sőt még a szolgákra és szolgálóleányokra is kiöntöm
azokban a napokban az én Szellememet” (Jóel.
2,28-29).
A Szent Szellemről, mint
Teremtőről így prófétál Dávid: „Az Úr
szavára lettek az egek (Az ÚR igéje alkotta az eget), és szájának leheletére minden seregük” (Zsolt. 33,6).
Mert: „Kibocsátod (kiárasztod) a te
Szellemedet, megújulnak (új teremtmények keletkeznek), és újjá teszed (megújítod) a
földnek (fel)színét. Legyen az Úrnak
dicsőség örökké; örvendezzen az Úr az ő teremtményeiben (alkotásainak)” (Zsolt.
104,30-31).
Az új teremtményekről így
beszél az Úr Jézus Nikodémusznak (jelentése: diadalmas a népe között): „…
Bizony, bizony mondom néked: Ha valaki nem születik víztől és Szellemtől, nem
mehet be az Isten országába. Ami (hús)testtől
született, (hús)test az; és a mi
Szellemtől született, szellem az. Ne csodáld (ne csodálkozz), hogy azt mondám néked: Szükség néktek
újonnan születnetek” (Ján. 3,5-7).
Mielőtt a Golgotára megy az
Úr: „Az ünnep utolsó nagy napján pedig feláll Jézus és (így) kiálta, mondván: Ha valaki szomjúhozik,
jöjjön énhozzám, és igyék. Aki hisz én bennem, amint az írás mondotta, élő víznek
folyamai ömlenek annak belsejéből. Ezt pedig mondja vala a Szellemről, amelyet
veendők valának az Őbenne hívők: mert még nem vala (mert még nem adatott a)
Szent Szellem; mivelhogy Jézus még nem
dicsőült meg” (Ján. 7,37-39).
Az Ézsaiáson keresztül mondott
próféciának beteljesedését jelenti ki az Úr: „És vezérel téged az Úr
szüntelen, megelégíti lelkedet nagy szárazságban is (kopár földön is jól
tart téged), és csontjaidat megerősíti,
és olyan leszel, mint a megöntözött kert, és mint vízforrás, amelynek vize el
nem fogy” (Ésa. 58,11).
Csel. 10,47 Vajjon eltilthatja-é [(kólüó): megtagadhatja-e]
valaki a vizet, hogy ezek meg ne keresztelkedjenek, [(baptidzó): be ne
meritkezzenek] kik vették [(lambanó): befogadták] a Szent
Szellemet miképpen [(kathósz): ugyanúgy, mint] mi is?*
*Mert:
„A
szíveket ismerő Isten bizonyságot tett mellettük, amikor éppen úgy megadta
nekik is a Szent Szellemet, mint ahogyan nekünk. És semmi különbséget sem tett
mi köztünk és azok között, a hit által tisztítván meg azoknak szívét” (Csel. 15.8).
„Ha tehát ugyanazt az ajándékot adta nekik is az
Isten, mint nekünk, akik hittünk az Úr Jézus Krisztusban, akkor ki vagyok én,
hogy akadályozzam az Istent?” (Csel.
11,17).
Csel. 10,48 És parancsolá, [(prosztasszó): meghagyta] hogy
keresztelkedjenek meg, hogy [(baptidzó): meritkezzenek be] az
Úrnak, [Jézus Krisztusnak] nevében.
Akkor kérék őt, hogy maradjon náluk néhány napig*
*A feltámadott Úr
parancsa, és egyben kijelentése arról, hogy honnan lehet megtudni, hogy hisz-e
valaki: „És monda nékik: Elmenvén e széles világra [a föld minden részére], hirdessétek az evangéliumot [az
örömhírt, a győztes hadvezér érkezésének hírét] minden teremtésnek [minden teremtménynek; minden embernek]. Aki hiszen [aki hitre jut] és bemeritkezik [alámerítkezik], üdvözül [az mind megszabadul; megmenekül]; aki pedig nem hiszen, elkárhozik [A görög kifejezés mondanivalója: a kárt hozó – a sátán
– hatalma alatt marad; az elvész]. Azokat pedig, akik hisznek [akik hitre
jutottak], ilyen [ezek a] jelek követik [fogják kísérni]: az én nevemben [(onoma): név, amely jelenti: a hatalom, tekintély,
jellemvonást is] ördögöket [gonosz szellemeket;
démonokat] űznek [haj(í)tanak ki]; új [(kainosz): újszerű, ismeretlen, szokatlan, meglepő] nyelveken
szólnak” (Márk. 16,15-17)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.