Ha Jézussal egy csónakban evezel, az a legkevesebb, hogy
életed legnagyobb fogására számíthatsz…
A bibliai történetek tele vannak szimbólumokkal. Gyakran
egy-egy elbeszélésben Jézus minden tettének, mozdulatának üzenete van. Ma Péter
és Jézus találkozásáról írok. Ez az elbeszélés szimbolizálja az emberek
Jézushoz való viszonyulásának lépcsőfokait. Lássuk az elsőt:
Amikor egyszer a sokaság hozzá tódult, és hallgatta az Isten
igéjét, ő a Genezáret-tó partján állt. (Lk 5,1)
Az első lépcsőfok a sokaságban lenni. Ez egy általános,
kollektív kapcsolat, nem egyenként vagyunk kapcsolatban Jézussal, hanem sokan.
Ezt lehet egyfajta érdeklődői vagy rajongói körnek tekinteni. Nem szabad
lenézni ezt a fokozatot! Azért nem, mert mindannyian így kezdjük. Nincsen olyan
lángoló lelkű hívő, aki ne a sokaságban kezdte volna. A sokaságban való
elvegyülés, Jézus vizsgálgatása, méregetése a tömeg-nyújtotta inkognitóból nem
szégyen. Nem az a baj, ha ott vagy, hanem az, ha ott ragadsz. A sokaság ugyanis
nem ragaszkodik igazán Jézushoz. Gondolj bele, a keresztnél már nem volt ott a
sokaság…
Ekkor beszállt az egyik hajóba, amelyik Simoné volt, és
megkérte, hogy vigye őt egy kissé beljebb a parttól, azután leült, és a hajóból
tanította a sokaságot. (Lk 5,2-3)
Jézus észreveszi Pétert, aki addig a többiekhez hasonlóan
távolról figyelte őt. Beszáll a hajójába és kéri, hogy Péter evezzen egy kicsit
beljebb. Ezzel Jézus kiszakítja Pétert a sokaságból egy időre. A Jézushoz való
közelebb kerüléshez ki kell lépni a hétköznapokból, abba kell hagyni a háló
mosását önként, vagy – ahogyan Péternél történt – kényszerrel.
Miután abbahagyta a beszédet, ezt mondta Simonnak: „Evezz a
mélyre, és vessétek ki hálóitokat fogásra!” Simon így felelt: „Mester, egész
éjszaka fáradtunk ugyan, és semmit sem fogtunk, de a te szavadra mégis kivetem
a hálókat.” (Lk 5,4-5)
Szinte érezni Péter szavaiból, hogy neki ehhez semmi kedve.
Egész éjjel dolgozott, ráadásul hiába, fáradt és álmos. Ez a második lépcsőfok.
Amikor Jézus a környezetéből kiszakított embert választás elé állítja. Az ember
itt nem tud menekülni a kérdés elől, mert annyira egyértelmű, hogy neki szól.
Szemtől szemben állnak egymással a csónakban, muszáj figyelni Jézusra.
Visszaevez a partra, vagy – még ha kételkedve is – Jézus szavának enged?
S amikor ezt megtették, olyan nagy tömeg halat kerítettek
be, hogy szakadoztak a hálóik; ezért intettek társaiknak, akik a másik hajóban
voltak, hogy jöjjenek és segítsenek nekik. Azok pedig odamentek, és annyira
megtöltötték mind a két hajót, hogy majdnem elsüllyedtek. (Lk 5,6-7)
Péter engedett Jézus szavának és olyat tapasztalt, amit még
sohasem. Minden halászok álma valóra vált a számára. Végre megvan a nagy fogás!
De Péter ekkor már nem a halakkal törődik:
Simon Péter ezt látva leborult Jézus lába elé, és így szólt:
„Menj el tőlem, mert bűnös ember vagyok, Uram!” A halfogás miatt ugyanis nagy
félelem fogta el őt és azokat, akik vele voltak és segítettek; de ugyanígy
Jakabot és Jánost, a Zebedeus fiait is, akik társai voltak Simonnak. (Lk
5,8-10/a)
A hajónak szimbolikus jelentése is van. Jézussal szoros
kapcsolatba kell kerülni, távol a sokaságtól, távol a zajtól, hogy tudj csak Rá
figyelni és azt tenni, amit Ő mond. Ekkor minden megváltozik. Pétert sem
érdekli már az a rengeteg hal, ami eddig az élete értelme és célja volt. Már
csak az érdekli, hogy Jézus kinek látja őt. Mert már ő maga is másképp tekint
magára. Ez a harmadik lépcsőfok, a Jézussal való kapcsolat teljessége.
Jézus akkor így szólt Simonhoz: „Ne félj, ezentúl
emberhalász leszel!” Erre kivonták a hajókat a partra, és mindent otthagyva
követték őt. (Lk 5,10/b-11)
http://www.teologiablog.hu/a-nagy-fogas/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.