Egy ember egészen Krisztusra tette fel az életét. Pálnak
volt vesztenivalója…
Ellenben azt, ami nekem nyereség volt, kárnak ítéltem a
Krisztusért. Sőt most is kárnak ítélek mindent Krisztus Jézus, az én Uram
ismeretének páratlan nagyságáért. Őérte kárba veszni hagytam, és szemétnek
ítélek mindent, hogy Krisztust megnyerjem. (Fil 3,7-8)
A tarzuszi Pál jó családba született. Apja római
állampolgárságú volt, amit fia automatikusan örökölt. Több kiváltságot is
élveztek a római polgárok; szavazati joguk volt, adókedvezményt kaptak, és a
bíróságok is jobb elbánásban részesítették őket. Ezt a polgárjogot lehetett
adni és venni, ezért az eladósodott, földjeiket elvesztett rómaiak komoly
összegekért bocsátották áruba. Sokan éveken, évtizedeken át dolgoztak,
gyűjtöttek, hogy megvásárolják maguknak ezt a jogot.
Pál anyja zsidó származású volt, tehát a fiú a római
állampolgárság mellett a zsidó néphez való tartozást is örökölte. Pál így két
különleges közösségbe született bele, ez alapjaiban véve okot adhatott volna
neki a büszkeségre. Fiatalemberként Gamálielnél tanult, aki akkoriban a zsidók
egyik legszínvonalasabb iskoláját vezette. Felnőtt korában beállt a farizeusok
közé, akik az akkori zsidóság politikailag, társadalmilag és vallásilag
legbefolyásosabb csoportját jelentették.
Erre az életútra mondja, hogy kár és szemét? Sőt, a magyar
fordítók itt finomítottak is a szövegen, mert a szemét helyett a görögben az
ürülék szó egy vulgáris formája szerepel. Miért fogalmaz ilyen durván az
apostol?
A választ Pál farizeus múltjában találjuk. A farizeusok
legfontosabb célkitűzése volt, hogy Isten előtt igazzá váljanak. Mindent ennek
rendeltek alá. Aprólékosan betartották az írott és a szóbeli tórát, hogy
elérjék az Isten előtti megigazulást. Pál azonban ezt a célt a Krisztussal való
találkozásban határozta meg:
…nincsen saját igazságom a törvény alapján, hanem a
Krisztusba vetett hit által van igazságom (Fil 3,9)
Azt mondja, hogy a megigazulást – amire farizeusként minden
erejéből törekedett – megkapta ingyen, a Jézusban való hit által. Ehhez képest
minden erőfeszítése, amit az életben tett, kár és szemét, mert azok a
megigazuláshoz kevésnek bizonyultak. Fontos, hogy a görög szöveg itt
összehasonlítást fejez ki. Pál nem azt mondja, hogy az életben objektíve
minden, amit elérsz, értéktelen, hanem azt, hogy mindez a megigazulás
szempontjából kevés. Nem tudsz igazzá válni Isten előtt a saját erődből még
akkor sem, ha olyan kvalitásokkal rendelkezel is, mint Pál.
Az ő legnagyobb felismerése azonban éppen az, hogy nemcsak
nem tudunk, nem is kell saját erőnkből elérni a megigazulást, pláne
emberfeletti teljesítményt felmutatni – mert a megigazulást Krisztus
kegyelemből adja a benne hívőknek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.