„Te azért a munkának terhét hordozzad [vagyis:
(kakopatheó): szenvedd el a nehézségeket, nyomorúságot,
bajt, bántalmat, a szenvedést], mint a Jézus Krisztus jó [(kalosz):
derék, vitéz, bátor, használható, hasznos]
vitéze [(sztratiótész):
a háborúban aktívan részt vevő katonája]” (2 Tim. 2,3)
És folytatódik a kijelentés minden
Krisztusban hívő embernek, hiszen Timóteus jelentése: aki Istent tiszteli; istenfélő: „Ezt a parancsolatot [vagyis ezt az utasítást, és ezt a tanítást] adom néked [és
kötöm a lelkedre], fiam Timótheus [jelentése: Istent
tisztelő, istenfélő],
a rólad való korábbi jövendölések [vagyis próféciák] szerint,
hogy vitézkedjél azokban ama jó vitézséggel. [Más fordítás: Használd azokat a
próféciákat, mint fegyvereket, és e próféciákon állva és azokkal megerősödve harcold végig ezt a küzdelmet, ezt a szellemi
harcot jó stratégiával]” (1 Tim. 1,18).
Hogy győztesen kerüljünk ki a harcból, Isten felfegyverzett
bennünket: „Legyen rajtatok Isten minden
fegyvere, hogy megállhassatok az
ördögnek [az ellenségnek] minden ravaszságával [mesterkedéseivel] szemben.
Mert nem vér és (hús)test ellen
folyik a harcunk; nem test és vér ellen kell nékünk viaskodnunk, küzdenünk [birkóznunk], hanem a jelenlegi sötét világot irányító hatalmas és gonosz szellemek (erők
és hatalmak) ellen, akik a magasságban
vannak. Annakokáért hordozzátok és használjátok az Istennek minden fegyverét, hogy ellenállhassatok [sőt
szembeszálljatok, és harcoljatok] e
veszedelmes időben, így tudtok majd
mindvégig harcolni, és megállni a gonosszal szemben. Álljatok hát elő körül
övezvén derekatokat [csípőtöket]
igazlelkűséggel [(alétheia): a VALÓSÁGGAL, vagyis
ÖLTÖZZÉTEK FEL A KRISZTUS JÉZUST]. És felöltözvén az igazságnak [a
megigazultság] mellvasába [és a hit
páncéljába, mellvértjébe]. És legyetek
állandóan készenlétben az örömhír, a győztes hadvezér érkezésének hírét
hirdetni. minden esetben hordozzátok
a hitnek [hatalmas] pajzsát, amellyel ama gonosznak [a
veszélyes ellenségnek] minden tüzes [izzó] nyilát megolthatjátok
[és elfojtjátok]. Az üdvösség [vagyis a megmenekülés, megszabadulás]
sisakját is fölvegyétek és a Szellem
kardját ragadjátok meg [mert ez a hatalom támadó fegyvere], amely nem más, mint az Isten beszéde [Isten rémája, kijelentett igéje]. Minden
helyzetben imádkozzatok a Szent Szellem által. Gyakoroljátok az imádkozás és
kérés minden fajtáját! Erre mindig legyetek készen, maradjatok éberek, és
tartsatok ki az imádkozásban]” (Eféz. 6,11-18)
Jubileumi kommentár így magyarázza:
Tusakodásnak (palé), szószerint: birkózásnak mondja. Az első fegyver: az
igazság (alétheia). A római katona első kelléke: az öv (cingulum)
volt, a hívő emberé az igazság, vagyis maga a Krisztus, amit fel kell öltenie,
hogy készen álljon a harcra mindenféle hazugság ellen. A második fegyver: az
igazságosság (dikaiosyné), pontosabban a megigazultság, amit mint mellvértet
(lorica)
kell felöltenie, és ez nem más, mint Isten bűnbocsánatban neki ajándékozott
igazsága. A harmadik Szellemi fegyver: a békesség evangéliumának készsége (hetoimasia).
Ez utóbbin van a hangsúly, ezt hasonlítja a saruhoz (caliga), mellyel bátran,
keményen kiléphetett, minden akadályon át mehetett előre a legionárius. A
következő fegyver: a hit (pistis), amit mint pajzsot (scutum)
használ a hívő ember, hogy magát fedezze, védje vele. Ismét másik fegyver: az
üdvösség (sótérion), melyet mint sisakot (galea) kell felvenni,
hogy a fejét védje vele, egyben kiemelkedve ragyogjon az, bátorságot sugározva.
Más szóval: hogy legyen üdvtudatuk és üdvbizonyosságuk, ami erősít a megpróbáló
helyzetekben. A hatodik és utolsó fegyver: Isten beszéde (réma theou). Az igét,
mint az egyetlen támadó fegyvert, helyesebben kardot (gladius) kell elfogadniuk
és megtanulniuk, hogy lehet hatásosan forgatni azt. Nem az ő kardjuk ez, hanem
a Szent Szellemé, aki mindig élővé és hatékonnyá teszi az igét és annak
hirdetését” (Eféz. 6,10–20).
Hiszen: „…az Istennek beszéde (logosza)=igéje)
élő és ható, (aktív, működő hatékony,
élő energia) és élesebb (és metszőbb,
áthatóbb, mélyrehatóbb) minden kétélű
fegyvernél (és kardnál). És elhat
(és áthatol) a szívnek (a személy
egész lényének) és szellemének, az ízeknek (vagyis az ízületeknek) és a velőknek megoszlásáig
(szétválasztásáig vagy szétosztásáig, szétválásáig), és megítéli (megkülönbözteti) a
szívnek (a bensőnek) gondolatait
(nézeteit, véleményét, gondolkodását) és
indulatait (és szándékait). És
nincsen oly teremtmény, amely nyilvánvaló nem volna (És nincsen láthatatlan, rejtett, ismeretlen) előtte, sőt mindenek meztelenek és
leplezetlenek (lemeztelenített, csupasz, és fedetlen) annak szemei előtt, akiről mi beszélünk. »Más fordítás: Neki kell
majd számot adnunk«. (Zsid. 4,12-13).
És az apostol így tovább
folytatja: rólunk pedig tudhatjátok,
hogy: Az igazság üzenete, amit hirdetünk,
és Isten ereje, amely megmutatkozik rajtunk keresztül. Azt bizonyítja, hogy
Istennel összhangban élünk, és teljesen
fel vagyunk fegyverkezve a szellemi támadó és védekező fegyverekkel” (2
Kor. 6,7).
„Mert noha [igaz ugyan, hogy] (hús)testben élünk
[húsban járunk], de
nem (hús)test szerint vitézkedünk [nem a hús szerint harcolunk, hadakozunk]. Mert a mi vitézkedésünk
[hadakozásunk] fegyverei
[harci fegyvereink nem földiek] nem (hús)testiek [nem a
húsból valók], hanem a mi fegyvereink különböznek a közönséges fegyverektől! Ezekben Isten
ereje működik! Le tudunk rombolni velük minden büszke erődítményt, amit az
ellenség azért épített, hogy Isten megismerését akadályozza” (2
Kor. 10,3-4).
Ezt azért mondom, mert nektek is: „Ugyanolyan tusakodástok [küzdelmetek,
harcaitok] lévén [hiszen ugyanazt a
harcot (tusát) kell megvívnotok], amilyent
énnálam láttatok, és most hallotok felőlem” (Fil. 1,30).
De fontos az önuralom is, mert
nézzétek: „Mindaz pedig aki pályafutásban
[küzdésben] tusakodik [versenyben
vesz részt; ökölharcban küzd; (agónidzomai): az igyekezetet gátló akadályok leküzdése; - küzd, szó szerint (díjért
versenyez), átvitt értelemben (ellenféllel harcol, versenyez), vagy birtokos
esetben (törekedik, hogy valamit elérjen). Harcol, buzgón fáradozik, igyekszik.
Itt: „aki versenyen indul, - vagy vesz részt], mindenben [minden (módon, mindenképpen), mindig (állandóan)] magatűrtető. [(egkrateuomai): uralkodik magán; megtartóztatja magát;
önuralmat gyakorol mindenben (étkezés, indulatai megfékezésében); tudja
türtőztetni magát]. Azok ugyan, hogy
romlandó [hervadó; (phthartosz):
mulandó] koszorút
[koronát] nyerjenek, mi pedig
romolhatatlant. [hervadhatatlant; (aphthartosz). nem romlandó, nem mulandó,
örök; halhatatlan]” (1 Kor. 9,25)
És arra buzdítlak: „… hogy a Krisztus evangéliumához méltóan
[megfelelően éljetek és] viseljétek
magatokat. [Más fordítás: „Csak éppen arra ügyeljetek, hogy a ti mennyei
polgárságban való forgolódásotok a Krisztus örömüzenetéhez méltó legyen]. Hogy
akár odamenvén és látván titeket, akár távol lévén, azt halljam dolgaitok
felől, hogy megálltok [erősen] egy
Szellemben, egy érzéssel [egy akarattal; szívvel; egyetértően] viaskodván [bajtársian együtt
küzdötök] az evangélium [örömüzenet] hitéért. És meg nem félemlvén [rettenve; (ptüromai): megijed, félelembe
esik, félelem fogja el, megrémül; Itt: semmiféle módon ne féljetek (ne
ijedezzetek; ne riadjatok meg) ellenségeitektől] semmiben az ellenségek [ellenfelek; szembeszegülők; (sátán)]
előtt. Ami azoknak a veszedelem
[romlásnak, pusztulásnak] jele
[bizonyítéka], néktek pedig az üdvösségé
[megmenekülés; megmentés; megszabadítás megmutatása], és ez az Istentől van. Mert néktek adatott az a kegyelem a Krisztusért,
nemcsak hogy higgyetek Őbenne, hanem hogy szenvedjetek is Őérette. Ugyanolyan tusakodástok [küzdelmetek,
harcaitok] lévén [hiszen ugyanazt a
harcot (tusát) kell megvívnotok], amilyent
énnálam láttatok, és most hallotok felőlem” (Fil. 1,27-30).
Az apostolok állandóan
figyelmeztetik a hívőket, hogy a hit megtartása küzdelemmel – harccal – jár, és
ebben a harcban csak közösen, teljes egységben lehet győzni: Júdás
apostol is arra inti a hívőket, hogy harcoljanak a hitért: „Szeretteim,
miközben teljes igyekezettel azon fáradoztam, hogy közös üdvösségünkről írjak
nektek, szükségesnek láttam, hogy ezt az intést megírjam: küzdjetek a hitért, amely egyszer s mindenkorra, a szentekre
bízatott” (Jud. 1,3)
Mert
meg van írva, hogy: „Minden istentelen
(akiben nincs Isten, Isten nélkül élő) fut,
ha senki nem üldözi is; az igazak
(a megigazultak) pedig, mint az ifjú
oroszlán, bátrak” (Péld. 28,1).
„Mert nem félelemnek (csüggedtség, gyávaság,
félénkség) szellemét adta nékünk az
Isten; hanem erőnek (hatalomnak) és
szeretetnek és józanságnak [Ige szerinti gondolkodás] szellemét” (2 Tim. 1,7)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.