„Vala [élt] Úz [jelentése: homokos talaj] földén egy ember, akinek Jób [jelentése: a megtámadott, a gyűlölt,
üldözött] vala a neve. Ez az ember feddhetetlen [(H: tám): ártatlan, feddhetetlen, becsületes], igaz [(H: jášár): egyenes,
becsületes, derék ember volt], istenfélő [vallásos] vala és bűn-gyűlölő [félte
az Istent, és kerülte a rosszat]* (Jób. 1,1)
*Úzról (ahol Jób élt) így szól a bizonyságtétel. Mikor Ábrahám Isten
kérésére Izsákot fel akarta áldozni: „És
lőn ezeknek utána, hírt hoznak Ábrahámnak mondván: Ímé Milka (jelentése: királynő) is szült fiakat Nákhornak (jelentése: fújtatva, lihegve, haragos; átfúró), a te atyádfiának (öcsédnek). Úzt (jelentése: az erős, a szilárd) az ő
elsőszülöttét, és Búzt (jelentése: megvetés,
gúny, gúnyolódás) annak testvérét, és
Kemuélt (jelentése: Isten felemel,
Isten feláll, Isten állandó) Arámnak
(jelentése: felmagasztalt) atyját.” (1 Móz. 22,20-21).
Isten Igéje szerint tehát Úz: Náhor elsőszülött fia,
Ábrahám unokaöccse. Aki, mikor Táré, Ábrahám és Lót elindul Kánaán felé, nem
szerepel az útra kelők között: „És
felvevé Táré (jelentése: elmulasztott,
késleltetett, elhalasztás; állomás) Ábrámot,
az ő fiát, és Lótot (jelentése: lepel,
fátyol vagy takaró; elrejtettség; sötét színű; égés), Háránnak fiát, az ő unokáját, és Szárait, az ő menyét. Ábrámnak az ő
fiának feleségét. És kiindulnak együtt Úr-Kaszdimból (jelentése: Káldeabeli Úr; a holdisten városa;
aszfaltvakolású helység), hogy Kánaán
földére menjenek. És eljutnak Háránig, és ott letelepednek” (1
Móz. 11,31).
István vértanú bizonyságtétele szerint Úr-Kaszdim
Mezopotámiában volt: „… Atyámfiai,
férfiak és atyák, halljátok! A dicsőség Istene megjelent a mi atyánknak,
Ábrahámnak, amikor Mezopotámiában volt (jelentése: folyóköz, a középső folyó vidéke; a két folyó felvidéke), mielőtt letelepedett Háránban” (ApCsel.
7,2).
Összefoglalva:
A fenti igék bizonyságtétele szerint Úz földje Mezopotámiában volt:
Mezopotámiát a Biblia napkelet földjének is nevezi: Miután Ézsaú elsőszülöttségi
áldását csalással elvette: „Jákób azután
lábára kelvén (útnak indult), elméne
a napkeletre lakók földére”. (1 Móz. 29,1).
A Máté írása szerinti Evangélium hírt ad a napkeleti
bölcsek hódolatáról, a megszületett Király előtt: „Amikor pedig megszületik vala Jézus a júdeai Betlehemben, Heródes
király idejében. ímé napkeletről [(anatolé):- a fény felkelése, azaz hajnal]
bölcsek [(magosz): - tudósok,
csillagászok] jövének [érkeztek] Jeruzsálembe…” (Mt 2,1-10).
A napkeleti
bölcsek története: az ősi Mezopotámia hódolata a világ királya előtt.
(Keresztény Bibliai Lexikon). Hogy ki volt Jób, arról így beszél Isten
Igéje, a Mózes könyvében szereplő nemzetségtáblázat szerint. Jób, Izsakhár
(jelentése: bér, béres) fia, vagyis
Jákób unokája volt.
Izsakhár Jákób 5. fia Leától: „És monda Lea: Megadta az Isten jutalmamat (annak a bérét), amiért szolgálómat férjemnek adtam; azért
nevezi nevét Izsakhárnak” (1 Móz. 30,18). „Izsakhár fiai pedig: Thóla, Puvah, Jób és Simrón” (1 Móz. 46,13).
Krónikák könyvében szereplő nemzetségtáblázat szerint Jób
(jelentése: a megtámadott, a gyűlölt,
üldözött) már Jásub (Jelentése: megtérő, hazatérő) néven szerepel:
„Izsakhár fiai: Thóla, Pua, Jásub és Simron, négyen. (1
Krón. 7,1)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.