„A Jézus Krisztus születése, eredete,
világrajövetele pedig így vala:* Mária, az ő anyja, eljegyeztetvén Józsefnek,
mielőtt egybekeltek és egyesültek volna, viselősnek, vagyis várandósnak
találtaték a Szent Szellemtől.
József pedig, az ő férje, mivelhogy igaz, vagyis megigazult vagy megigazított, igaznak nyilvánított volt,
aki Isten rendelésével egyező, „jogrendjéhez” igazodó ember vala és nem akará őt gyalázatba keverni, és a nyilvánosság
előtt megszégyeníteni, megalázásnak kitenni, és rossz hírbe hozni, el akarta őt
titkon bocsátani, szabadon
akarta engedni*
Mikor pedig ezeket magában elgondolta, és ezeket forgatta szívében, ezen
töprengett, és tűnődött: ímé az Úrnak angyala, vagyis hírvivő követe álomban
megjelenék néki, mondván: József, Dávidnak fia, ne félj magadhoz venni Máriát,
a te feleségedet, mert aki benne fogantatott, a Szent Szellemtől van az.
Szül pedig fiat, és nevezd annak nevét Jézusnak, mert Ő üdvözíti*** az ő népét és ő szabadítja meg annak bűneiből, vagyis
céltévesztéséből****
Mindez pedig azért lőn, azért történt, hogy beteljesedjék, amit az Úr
mondott volt a próféta által, aki így szól: Ímé a szűz fogan méhében és szül
fiat, és annak nevét Immánuelnek nevezik, ami azt jelenti: Velünk az Isten*
József pedig az álomból felserkenvén, úgy tőn, amint az Úr angyala
parancsolta, és meghagyta, elrendelte vala néki, és feleségét magához vevé, és
hazavitte asszonyát. És nem ismeré őt, vagyis nem érintette addig, míg meg nem szülé az ő elsőszülött fiát; és
nevezé annak nevét Jézusnak” (Mát.
1,18-25)
*A Lukács írása
szerinti Evangélium hírt ad arról, hogy Mária is kijelentést kapott: „A hatodik
hónapban pedig elküldeték Gábriel angyal Istentől Galileának [jelentése: csekély, alacsony, megvetett] városába, amelynek neve Názáret
[jelentése: az őrzött. (héberül: Necáret; nácar = őriz; nécer = ág, hajtás], Egy szűzhöz, aki a Dávid házából való József nevű férfiúnak volt eljegyezve azaz:
volt jegyese. A szűznek neve pedig
Mária [jelentése: keserűség, szomorúság]. És bemenvén az angyal ő hozzá, monda néki: Örülj, kegyelembe fogadott!
Az Úr veled van, áldott vagy te az asszonyok között. Az pedig látván, megdöbbene, és zavarba jött, összezavarodott az ő beszédén [(logoszán): Igéjén], és elgondolkodék, és
fontolgatta, hogy micsoda köszöntés
ez, és mit jelenthet?! És monda
néki az angyal: Ne félj, és ne rémülj, ne
riadj, és ne ijedj meg Mária, mert kegyelmet,
vagyis az Ő jóindulatát,
kedvezését, jóindulatú gondoskodását találtad
Istennél. És ímé fogansz a te méhedben, és szülsz fiat, és nevezed az ő
nevét JÉZUSNAK. Ez nagy lészen, és a Magasságos, a Legfelsőbb Fiának hivattatik; és néki adja az Úr Isten a Dávidnak, az ő atyjának,
királyi székét, a trónját. És királyként uralkodik a Jákób [jelentése: aki a másik helyére
lép] házán mindörökké, vagyis az
örökkévalóságon át; és az ő királyságának, országának, és uralkodásának vége nem lészen! Monda pedig Mária az
angyalnak: Mi módon és hogyan lesz lehetséges ez, holott én férfit nem ismerek? És felelvén az angyal, monda néki:
A Szent Szellem száll te reád, és a Magasságosnak, a Legfelsőbbnek ereje
árnyékoz meg, és ragyogó ködbe burkol
be, árnyékával beborít; természetfölötti befolyással vesz körül téged; azért ami születik is szentnek
hivatik, Isten Fiának. És ímé Erzsébet, a te rokonod, ő is fogant fiat,
vagyis áldott állapotba jutott az ő vénségében, azaz öregségében; és ez már a hatodik hónapja néki, akit meddőnek, vagyis magtalannak hívtak, és neveztek. Mert
az Istennél semmi sem, és nincs olyan
dolog amely lehetetlen, mert Isten
egyetlen szava (rémája): vagyis személyre szóló kijelentése sem hiúsulhat meg. Monda pedig Mária: Ímhol az Úrnak szolgálója, rabszolgaleánya; legyen nékem, és történjék velem, (rémád): a te igéd, kijelentésed szerint és váljék valóra a te
beszéded. És elméne ő tőle az angyal”
(Luk. 1,26-38)
**Mert József igaz
ember volt, a törvény szerint kellett volna eljárnia, amely kimondja, hogy: „Ha szűz leány
van jegyben egy férfiúval, és megtalálja azt valaki a városban, és vele hál:
Vigyétek ki mindkettőjüket annak a városnak kapuja elé, és kövezzétek meg őket
kővel, hogy meghaljanak. A leányt azért, hogy nem kiáltott a városban, a férfit
pedig azért, hogy meggyalázta az ő felebarátjának feleségét. Így tisztítsd ki a
gonoszt Izráelből. De hogyha mezőn találja a férfi a jegyben járó leányt, és
erőszakoskodik rajta a férfi, és vele hál: csak maga a férfi haljon meg, aki
azzal hált; A leányt pedig ne bántsd, mert a leánynak nincsen halálos bűne,
mivel olyan ez a dolog, mint amikor valaki felebarátjára támad, és azt
agyonüti. Mert a mezőn találta őt; kiálthatott a jegyben járó leány, de nem
volt, aki megoltalmazza őt” (5 Móz.
22,23-27)
(A jegyes a
zsidótörvények szerint teljes jogú feleség volt, a feleség minden jogával és
kötelességével. A jegyesség és házasság közt a különbség csak annyi, hogy az
előbbinél még nem történt meg a férj házába való bevezetés, míg az utóbbinál
igen) /Jubileumi kommentár/.
***Mert: Ő a szódzó, vagyis Üdvözítő, Aki
bűnbocsánatot, megmenekülést (rossztól, veszélytől, ártalomtól, betegségtől,
balesetből, bűnökből; mindenfajta problémából, bajból). Megszabadítást
(mindenfajta veszedelemből, gonosz szellemi lényektől /démonoktól/;
oltalmazást; biztonságot. Állandóságot; jólétet (bővölködés anyagi és szellemi
javakban); jóllétet (egészséget); boldogságot, megtartatást szerez)
****Az apostol
megvallása: „Mikor pedig eljött az időnek teljessége, kibocsátotta Isten az ő Fiát,
aki asszonytól lett, aki törvény alatt lett, hogy a törvény alatt levőket
megváltsa, hogy Isten fiaivá legyünk” (Gal.
4,4-5)
Mert a törvény az, hogy az ember meghal: „És amint elrendeltetett, hogy az emberek
egyszer meghaljanak…” (Zsid. 9,27)
Így az Úr Jézusnak is testben kellett eljönni, hogy a
halál „törvénye” alatt lehessen, ahogy ezt Isten Igéje ki is jelenti: „Mivel tehát a gyermekek testből és vérből
valók, ő is hasonlatosképpen részese lett azoknak, hogy a halál által
működésképtelenné tegye azt, akinek hatalma van a halálon, tudniillik az
ördögöt. És megszabadítsa azokat, akik a haláltól való félelem miatt teljes
életükben rabok valának” (Zsid 2,14-15)
„Mert a Jézus Krisztusban való élet, a
természetfeletti élet szellemének törvénye megszabadított,
és felszabadított
a kötelékekből, és szabaddá tett engem
a bűn és a halál törvényétől” (Róm. 8,2)
*****A prófécia
pedig így szólt: „Ezért ád jelt néktek az Úr maga: Ímé, a szűz fogan méhében, és szül
fiat, s nevezi azt Immánuelnek, aminek jelentése: velünk az Isten” (Ésa. 7,14).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.