„Mikor pedig
böjtöltök, ne legyen komor a nézésetek, mint a képmutatóké, [és ne legyetek szomorúak; búsképűek; ne
járjatok sötét arccal, és ne öltsetek
olyan ábrázatot, mint a képmutatók; mint a kétszínűek, a színészkedők].
Akik eltorzítják [és komorrá
változtatják, elrejtik, eltakarják, elhomályosítják a valódi] arcukat [és keserű képet vágnak], hogy lássák az
emberek [és hogy így feltűnjék az
embereknek], hogy ők böjtölnek. Bizony mondom néktek, elvették jutalmukat.
[és ezzel meg is kapták fizetségüket és
elestek jutalmuktól]. Te pedig mikor böjtölsz, kend meg a te fejedet, és a
te orcádat mosd meg; Hogy ne az
emberek lássák böjtölésedet [és hogy ne
az embereknek tűnjön fel böjtölésed], hanem a te Atyád, aki titkon [és rejtve] van; és a te Atyád [aki a rejtekben is jelen van, és] aki
titkon néz [mert a rejtekben is lát, és
aki látja, ami titokban történik]. megfizet néked [és megjutalmaz téged] nyilván [vagyis
nyilvánosan fog neked megfizetni]” (Mát. 6,16-18)
És hogy milyen az igazi böjt, ami kedves
az Úr előtt, és annak mi az eredménye, arról így szól az Úr: „Hát ilyen a böjt, amelyet én kedvelek
(amely nekem tetszik), és olyan a nap,
amelyen az ember lelkét (vagyis magát) gyötri?
Avagy ha mint káka lehajtja fejét, és zsákot és hamvat terít (és hamut
szór) maga alá: ezt nevezed-e böjtnek és
az Úr előtt kedves napnak? Hát nem ez-é a böjt, amit én kedvelek (ami nekem
tetszik): hogy megnyisd a gonoszságnak
bilincseit (és amikor leoldod a bűnösen fölrakott bilincseket), az igának köteleit megoldjad (és
kibontod a járom köteleit), és szabadon
bocsásd az elnyomottakat, és hogy minden igát széttépjetek (és összetörsz
minden jármot)?
Nem az-é, hogy az
éhezőnek megszegd (és éhezővel megoszd) kenyeredet,
és a szegény bujdosókat házadba bevigyed, ha meztelent látsz, felruházzad, és
tested előtt el ne rejtsd magadat (hogy ne zárkózz el testvéred elől)?
Akkor felhasad (és
eljön), mint hajnal(hasadás) a te világosságod, és meggyógyulásod gyorsan
kivirágzik (és hamar beheged a sebed), és
igazságod előtted jár; az Úr dicsősége követ (és az Ő dicsősége lesz
mögötted). Akkor kiáltasz, és az Úr
meghallgat (segítségül hívod az Urat, és ő válaszol), jajgatsz (és kiáltasz), és ő
azt mondja: Ímé, itt vagyok.
Ha elveted közüled az igát (és ha majd
senkire sem raksz jármot), és megszűnsz
ujjal mutogatni és hamisságot (és álnokul) beszélni; Ha odaadod utolsó falatodat (a kenyeredet) az éhezőnek, és az elepedt lelkűt (az
elepedt életet) megelégíted (és jól
tartod a nyomorultat): feltámad
(fölragyog) a setétségben világosságod,
és homályosságod olyan lesz, mint a dél(i napfény).
És vezérel téged az Úr
szüntelen, megelégíti lelkedet (vagyis tégedet) nagy szárazságban is (és kopár földön is jól tart téged), és csontjaidat megerősíti, és olyan leszel,
mint a (jól) megöntözött kert, és
mint vízforrás, amelynek vize el nem fogy. És megépítik fiaid a régi romokat,
az emberöltők alapzatait felrakod (mert falat emelsz a régiek által
lerakott alapokra), és neveztetel romlás
építőjének (és a rések befalazójának), ösvények
megújítójának (aki romokat tesz újra lakhatóvá), hogy ott lakhassanak.
Ha megtartóztatod
szombaton (a nyugalom napján) lábadat,
és nem űzöd kedvtelésedet szent napomon, és a szombatot (a nyugalom napját)
gyönyörűségnek hívod, az Úr szent és
dicsőséges napjának, és megszenteled azt, dolgaidat nem tevén, foglalkozást sem
találván (és nem keresed kedvteléseidet), hamis beszédet sem szólván (és nem tárgyalsz ügyeidről).
Akkor gyönyörűséged
lesz az Úrban; és én hordozlak a föld magaslatain, és azt művelem, hogy Jákóbnak,
atyádnak örökségével élj (és táplállak ősödnek, Jákóbnak örökségében). Mert az Úr szája szólt!” (Ésa. 58,5-14)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.