Talán fel sem tűnik, de az "év" szót manapság
is sokféle jelentésben használjuk: beszélünk "naptári év"-ről, ami
jelentheti például az 1998. január 1. és december 31. között eltelt időszakot;
de a teljes "tanévet" már 1998.
szeptember 1-től 1999. június közepéig – az iskolai tanítás kezdetétől annak
befejezéséig – számítjuk. S akkor még nem is szóltunk a "politikai
év" fogalmáról, amely szintén nem a naptári évhez igazodik, hanem
általában a parlamenti ülésszakok ciklusaihoz; vagy a különféle "vallási
évekről", amelyek egyes felekezetek naptáraihoz kötődnek.
A világ teremtésének napja
Az "év" többértelműsége a történelem során sokszor
bonyolultabb helyzeteket idézett elő, mint manapság. A babilóni naptári
rendszerben például egymás mellett kétféle, őszi és tavaszi évkezdést tartottak
nyilván, az őszi és tavaszi napéjegyenlőség, illetve a nyári és téli napforduló
alapján. A zsidó naptár szerint (amely a hónapok neveit többnyire a babilóni
naptárból vette át a fogság ideje alatt, az i. e. VI. században) a hónapok
sora a tavaszi Niszán hónappal (március/április) kezdődik, az újévet azonban a
hetedik hónap (Tisri) 1. napján ünneplik (szeptember 6. és október 5. között).
A vallási és polgári naptár e kettőssége a bibliai időkig vezethető vissza. A
tavaszi évkezdet arra emlékeztette a zsidókat, hogy Isten Niszán hónapban
szabadította meg őket Egyiptomból. Ezért rendelte el Mózes törvénye, hogy
"Ez a hónap legyen nektek a hónapok elseje; első legyen ez nektek az
esztendő hónapjai között" (2Móz 12,2), s a zsidóság ezt tekintette a
vallási naptár évkezdetének. Az őszi Tisri hónapban tartott újév a bibliai
"jubileumi évhez" kötődik. A Jóvél ("jubileum") eredetileg
mezőgazdasági jelleg? szent év volt, amelyet minden 50. évben kellett
megtartani. Ebben az évben Izrael földjét megműveletlenül kellett hagyni az
egész termőidőszak alatt (vagyis az őszi szántástól és vetéstől a következő
őszi aratásig). Így azután a jubileum éve a vallási naptár szerint a hetedik
hónapban, a Kürtzengés Ünnepének napján ért véget (3Móz 25,9), ily módon
egybeesett az ősi mezőgazdasági vagy polgári újévvel. A jeruzsálemi Szentély
elpusztítása (i. sz. 70) után azonban a vallási ünnep megszűnt, s helyébe a Rós
hasaná ("az év feje") megtartása lépett, amely ma is a zsidóság
"polgári" újév-ünnepe. Azt a tényt, hogy Izraelben két naptárt is
használtak, egyet polgári, egyet pedig vallási célból, az ókori történetíró,
Josephus Flavius is megerősíti: "Mózes elrendelte, hogy a Niszán (
)
legyen az első hónap ünnepeik számára, mivel ő abban a hónapban vezette ki őket
Egyiptomból: ezért hát ez az ünnep kezdje az évet mindazon ünnepségek
tekintetében, amelyeket Isten tiszteletére rendeztek; ugyanakkor megtartotta a
hónapok eredeti rendjét az adás és vevés és minden más közönséges ügy
tekintetében". Érdekességképpen azt is hozzáfűzhetjük ehhez, hogy a későbbi
rabbinikus hagyomány szerint a Teremtés is újév napján, egészen pontosan a mai
időszámításunk előtti 3761. év Tisri hónapjának első napján, vasárnap, este 11
óra 11 perc 20 másodperckor kezdődött meg. Ezt a fiktív dátumot használja ma is
a zsidó időszámítás kezdőévként: vagyis az aktuális zsidó időszámítás szerinti
évet úgy kaphatjuk meg, ha a Gergely-naptár szerinti évszámhoz hozzáadunk
3761-et: vagyis 1999 = 5760. év a lúach (zsidó naptár) szerint.
"Mindenki mulat
"
Az ókori pogány naptári rendszerek még ennél is
kacifántosabb képet mutattak. Egy görög ember például akár évi
hét-nyolc alkalommal is köszönthette az újévet, attól függően, hogy éppen hol
tartózkodott. Delphoiban az évkezdet a nyári napforduló közelébe esett, hol az
azt megelőző, hol az azt követő újhold napjára. Boiótiában a téli napfordulóhoz
legközelebbi újhold, Spártában és Makedóniában az őszi, Milétoszban és a többi
ión városban pedig a tavaszi napéjegyenlőséget követő holdújulás jelentette az
év kezdőnapját. A dolgot tovább bonyolította, hogy Athénban egymás mellett
párhuzamosan három naptár is érvényben volt: a Hold fázisának pontos megfigyelésén
alapuló "isteni" naptár; az állam vezetői (arkhónok) által
szabályozott "arkhóni" naptár, amely az előbbit jogosult volt
szabályozni és módosítani; valamint egy "politikai" naptár, amely nem
12 hónapra, hanem 10 prütaneiára (bírósági ciklusra) oszlott, s ráadásul nem a
Hold, hanem a Nap járását követte. Ezek után nem is csoda, ha a görögök
általában nem is köszöntötték az újévet szertartásokkal, azt puszta naptári
dátumnak tekintették.
Római évkezdet
A római köztársaság idején hosszú ideig a Ianuarius (a
Kezdet és a Vég kétarcú istenének, Ianusnak hónapja) volt a kezdőhónap, a
consuli évek (vagyis a "politikai évek") azonban március 15-ével
(idusával) kezdődtek. A rómaiak hite szerint minden dolog kedvező vagy
kedvezőtlen kezdete egyben előjel annak sikeres vagy sikertelen voltára nézve.
Ezért a ókori Rómában vidáman köszöntötték az újévet, hogy az egész esztendő e
jó ómen jegyében teljék el. Az emberek édes ételeket, mézet, datolyát, aszalt
fügét fogyasztottak, apróbb-nagyobb ajándékokat küldözgettek egymásnak. A
frissen hivatalba lépő magisztrátusok jelképesen szintén ezen a napon kezdték
meg működésüket a nyilvánosság előtt. A császárok Ianuarius hó elsején (vagyis
calendae-ján: innen a mi kalendárium szavunk) fogadásokat tartottak, híveiket
megajándékozták, Róma lakosságának pénzt és gabonát osztottak, katonai
dísszemlével szórakoztatták őket. Az évkezdet ünnepei fokozatosan magukba
olvasztották a néhány nappal korábbi, de hasonló hangulatú Saturnalia ünnepet
(december 17–23), valahogy úgy, ahogyan manapság nálunk is egyre inkább
egybefolyik a karácsony körüli shopping-mizéria és a szilveszteri bulizások
áradata. Egy i. sz. IV. században élt antiókhiai szónok, Libaniosz, egyik
beszédében színes leírást ad arról, hogyan ünnepelték városában a január
elsejére virradó éjszakát: "Minden lakásban ivással és szibarita
lakomákkal (értsd: az egykori szicíliai Szibarisz görög város elpuhult,
tivornyázó életmódot folytató lakosaira emlékeztető módon) várják az újévet.
Mindenki mulat, igyekszik jó hangulatban lenni, és főleg: nyakló nélkül
költekezni. Még aki egész évben takarékoskodott: most az is szórja a pénzt, aki
józanul élt, csak úgy dönti magába az italt
"
"Circumcisio Domini"
Bár Julius Caesar naptárreformja óta a január 1-i évkezdet
véglegessé vált, és helye is szilárd maradt a téli napfordulóhoz viszonyítva,
történtek kísérletek ennek megváltoztatására. A középkori egyház – a hónapok
rendjének megtartása mellett – a karácsonyi évkezdet bevezetésére törekedett.
Ez a keltezésekben úgy érvényesült, hogy a december 25. és 31. közötti napokat
már a következő évre keltezték. (A közhiedelemmel ellentétben tehát Nagy
Károlyt nem a 800. év karácsonyán koronázták királlyá, mert a mi évkezdésünk
szerint az a nap 799-re esett.) Ezt az évjelzési módot csak a XIII. században
hagyták el végleg. A január 1-i évkezdés egyházi "igazolását"
megkönnyítette, hogy ez a Jézus állítólagos (ám nem valós) karácsonyi születése
utáni 8. napra, vagyis Jézus körülmetélésének (circumcisio Domini) napjára
esett. Ennek a latin kifejezésnek az elferdítéséből jött létre a naptár
"csízió" elnevezése, majd ennek révén az "érti a csíziót"
szólás, ami eredetileg anynyit jelentett: ért a naptárhoz (érti annak latin
bejegyzéseit is), tehát művelt, értelmes ember.
A napjainkban általunk is használatos Gergely-naptár
1582-ben lépett életbe amikor a tridenti zsinatra összegyűlt püspökök
felhatalmazták VII. Gergelyt, hogy korrigálja a Julianus-naptár tévedéseit.
Erre azért volt szükség, mert a Julius Caesar naptárreformja (i. e. I. század)
óta érvényben lévő kalendárium évente több mint tíz percet "késett".
Bár a IV. században Dionüsziosz apát kiigazította ezt a tévedést, az utána
eltelt ezer év alatt mégis tetemes csúszás halmozódott fel. A Gergely-naptárt –
annak katolikus jellege miatt – a protestáns többség? Észak-Európában, valamint
az ortodox dominanciájú Kelet-Európában csak későn fogadták el. A bizánci
naptár a birodalom bukásáig (1453) a makedón naptár hagyományai alapján
szeptember 1-én ünnepelte az évkezdetet, és ezt követte a Moszkvai Fejedelemség
is. Csak Nagy Péter cár vette át az év január 1-i kezdőnapját, de még
elzárkózott a gregoriánus naptártól.
A közös éra
A mai napig is világszerte használt érák közül a legkésőbb
keletkezett, és a legkésőbbi kezdőpontú az, amelyet az iszlám honosított meg.
Omár kalifa (634–644) Mohamed próféta életének egy jelentős epizódját: a
Mekkából Medinába történő kivándorlását tette az iszlám naptár kezdetévé. (A
hidzsra szót legtöbben "futás"-nak fordítják, pedig ez a kifejezés
eredetileg a saját törzs elhagyását és egy másik törzshöz való csatlakozást
jelentette.) Ez az esemény a keresztény időszámítás szerint 622. július 16-án
történt, egy újhold napon. Ez lett az iszlám holdnaptár szerint Moharrem hó
első napja, a hidzsra szerinti időszámítás kezdőnapja, az iszlám újév.
A nyugati kultúrkörben hagyományossá vált egyházi eredet?
polgári időszámítás kiküszöbölésére az elmúlt századokban csupán egyetlen
jelentős kísérlet történt, mégpedig a francia forradalom idején. A konvent
1793. évi határozata alapján a forradalmi naptár szakított a keresztény
időszámítással, és az új éra kezdetéül 1792. szeptember 22-ét, a köztársaság
kikiáltásának időpontját vette, s az ezt követő évet nevezte a
"köztársaság első évének". Mivel ez a nap csillagászatilag is
jelentős dátum volt, az év napjait az őszi napéjegyenlőséggel, vagyis
szeptember 22-ével kezdték számítani. A hónapok neveit is átkeresztelték: a
latin nevek helyett az illető hónap természeti jelenségei alapján adtak nekik
francia neveket (pl. Vendémiaire = "szüreti", szeptember 22. –
október 21.; Brumaire = "ködös", október 22. – november 20., stb.). A
forradalmi naptár 1806. január 1-ig volt használatban, amikor Napóleon óhajára
a szenátus visszatért a hagyományossá vált naptári rendszerhez.
Kétségbevonhatatlan tény, hogy sem a zsidó, sem az iszlám
időszámítás – nem is beszélve a franciák hamvába holt kísérletéről –, nem tudta
megakadályozni a keresztény időszámítás világméretű elterjedését. A
"bábelizálódó", vagyis totális kommunikációs egység felé haladó
emberiség számára ma már nem kérdés, hogy a "világfalu" lakói
mindannyian egy közös kor: a common era gyermekei. Annak minden következményével
együtt.
Írta: Grüll Tibor
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.