Jak. 3,1 Atyámfiai, [testvéreim, ne akarjatok], és ne legyetek sokan tanítók, tudván, [és látva azt], hogy
súlyosabb ítéletünk lészen, [szigorúbb ítélet
alá esünk]*
*Az Úr Jézus így
figyelmezteti az Övéit: „Ti pedig ne hívassátok magatokat
Mesternek [Rabbinak], mert egy a ti Mesteretek [csak egy Rabbitok
van], a Krisztus; ti pedig mindnyájan testvérek vagytok” (Mát. 23,8).
És: „Ő adott némelyeket … tanítókul
[ajándékul az embereknek]: A szentek tökéletesbbítése [(katartiszmosz):
teljességre juttatása] céljából szolgálat munkájára [hogy
felkészítse, és alkalmassá tegye a szenteket a szolgálat végzésére], a
Krisztus testének [(szóma): személyének] építésére. [Más fordítás: Azért adta őket, hogy felkészítsék és
kiképezzék Isten népét feladatukra, a szolgálatra – hogy ez által felépítsék és
megerősítsék a Krisztus Testét].” (Eféz. 4,11-12).
Jak. 3,2 Mert mindnyájan sokféleképpen [sok dologban] vétkezünk, sokban botlunk, hibázunk,
tévedünk, és megbukunk, kudarcot vallunk]. Ha valaki
beszédben nem vétkezik [aki (logoszban ptaió): szóban, igében nem botlik, hibázik, nem vét, nem téved, nem bukik meg, nem
vall kudarcot], az tökéletes
ember [(teleiosz anér): felnőtt,
érett korú férfi, érett, célba érkezett személy]. Képes [(dünatosz): erős, hatalmas] az egész testét [(szóma): személyét, teljes valóját] is képes megzabolázni [(khalinagógeó)
meg tudja fékezni]*
*Az Úr Jézus így
figyelmezteti a csak vallásos embereket: „De mondom
néktek: Minden hivalkodó [haszontalan, hiábavaló, felesleges, hatástalan,
eredménytelen] beszédért [(rémáért): vagyis mondásért,
megnyilatkozásért, és Igéért], amit beszélnek [és amit valaha
kimondanak] az emberek, számot adnak majd az ítélet napján” (Mát.
12,36).
Mert: „Ha valaki istentisztelőnek [(thrészkosz):
igaz hívőnek] látszik köztetek [és aki azt hiszi magáról, hogy az
istentiszteleti formákat pontosan teljesíti], de nem zabolázza [nem
fékezi] meg a nyelvét, sőt megcsalja a maga szívét [és még önmagát is
becsapja], annak az istentisztelete hiábavaló [(mataiosz):
haszontalan, üres]” (Jak. 1,26)
Dávid is így szól a beszédről: „Ki az az ember,
akinek tetszik az élet, és szeret napokat, hogy jót láthasson (vagy
szeretne jó napokat látni)? Tartóztasd meg nyelvedet a gonosztól és ajkadat
a csalárd beszédtől” (Zsolt. 34,13).
Ezt idézi Péter apostol: „Mert aki akarja az
életet szeretni, jó napokat látni, tiltsa meg nyelvét a gonosztól (nyelve
szűnjék meg, fogja vissza magát, tartózkodjon gonoszt szólni). És ajkait,
hogy ne szóljanak álnokságot (ravaszság, csalás, csel, körmönfontság)”
(1Pét 3:10).
Ezért így tesz megvallást Dávid: „Ezt
határoztam: vigyázok szavaimra, hogy ne vétkezzem nyelvemmel, megzabolázom
számat, ha gonosz ember kerül elém” (Zsolt. 39,2).
De Téged kérlek Uram, hogy: „Tégy Uram závárt,
vagyis (zárat) az én szájamra; őriztessed az én ajkaim nyílását!”
(Zsolt. 141,3).
Mert: „A sok beszédben
elmaradhatatlan a vétek, (elkerülhetetlen a tévedés, de az eszes ember
vigyáz a beszédre); aki pedig megtartóztatja ajkait, az értelmes” (Péld.
10,19).
Ezért: „Aki megtartóztatja beszédét, az tudós
ember, és aki higgadt, az értelmes férfiú. Még a bolond is, amikor hallgat,
bölcsnek ítéltetik; mikor ajkait bezárja, eszesnek.(Más fordítás: A tudós ember takarékoskodik beszédével, és aki
értelmes, az higgadt lelkű. Még az ostobát is bölcsnek gondolják, ha hallgat,
és értelmesnek azt, aki csukva tartja a száját)” (Péld. 17,27-28).
„Mert
álom szokott következni a sok foglalatosságból; és a sok beszédből bolond
beszéd.(Más fordítás: Mert
ahogyan a sok munka álommal jár, úgy a sok beszéd ostoba fecsegéssel)
(Préd. 5,3).
Jak. 3,3 Ímé a lovaknak szájába zablát vetünk, hogy
engedelmeskedjenek nékünk, és az ő egész testüket [(szóma): teljes valójukat] igazgatjuk [(metagó):
irányíthatjuk, és kormányozhatjuk].
Jak. 3,4 Ímé a hajók is, noha mily nagyok, és erős
szelektől hajtatnak, mindazáltal igen kis kormánytól oda fordíttatnak, [a kis kormányrúd oda irányítja] ahová a
kormányos szándéka akarja.
Jak. 3,5 Ezenképpen a nyelv is kicsiny tag [kicsiny testrész] és nagy
dolgokkal hányja magát [dicsekszik, kérkedik]. Ímé csekély [egy parányi] tűz mily nagy
erdőt felgyújt!*
*Ezért így
imádkozik Dávid: „Vágja, és [irtsa] ki
[veszítse, pusztítsa el, semmisítse meg] az
Úr mind a hízelkedő [(ḥeləqáh): mézesmázos, alakoskodó, sima,
álnok, hazug] ajkakat, [(gəḏóláh
gáḏôl): a büszke, gőgös, fennhéjázó, és kérkedő, dicsekvő,
kevély] nyelvet, amely nagyokat mond”
(Zsolt.
12,4).
Jak. 3,6 A nyelv is tűz, a gonoszságnak összessége [(adikia): a jogtalanság, igazságtalanság,
istentelenség, gaztett, gonoszság egész világa]. Úgy van a
nyelv a mi tagjaink [(melosz):
testrészeink] között, hogy
megszeplősíti [(szpiloó): beszennyezi] az egész
testet, a [(holosz szóma): teljes
lényünket] és lángba
borítja életünk folyását [(geneszisz
trokhosz): természet szerinti életünk - testi származásunk -
folyamatát, lefolyását, vagyis egész életünket, és
lángra lobbanva, egész életutunkat fölégeti]. Maga is lángba
boríttatván a gyehennától [(phlogidzó
geenna): lángra gyúlva a gyehenna tüzétől]*
*A hitetlenek
között: „Van olyan, aki beszél hasonlókat a
tőrszúrásokhoz; (akinek a fecsegése olyan, mint a tőrdöfés) de a
bölcseknek nyelve orvosság (gyógyít).” (Péld. 12,17).
Mert: „A
mihaszna (haszontalan) ember gonoszul áskálódik, és ajka olyan, mint a
perzselő tűz.” (Péld. 16,27).
Pedig: „Mind
a halál, mind az élet a nyelv hatalmában van, és amiképpen kiki szeret azzal
élni, úgy eszi annak gyümölcsét” (Péld. 18,21).
Tehát: „Aki megőrzi száját és nyelvét,
(megőrzi) megtartja életét a nyomorúságtól” (Péld. 21,23).
És: „Aki (vigyáz a szájára) és megőrzi az
ő száját, megtartja önmagát (életét); aki felnyitja száját, romlása az
annak (arra romlás vár)” (Péld. 13,3).
Jak. 3,7 Mert minden természet, és [mindenfajta] vadállatoké,
madaraké, csúszómászóké és vízieké [(enaliosz):
tengeri állat] megszelídíthető és meg is szelídíttetett az
emberi természet által [(damadzó):
meg is szelídítette, megfékezte az ember]:
Jak. 3,8 De a nyelvet az emberek közül senki sem
szelídítheti meg [senki sem
képes (damadzó): ellenőrzése alatt
tartani, megfékezni]; fékezhetetlen [(akataszkhetosz): nyughatatlan, megbízhatatlan] gonosz [(kakosz):
rossz, gonosz, káros, ártalmas] az, halálos [(thanatéphorosz): végzetes halált okozó] méreggel teljes.
Jak. 3,9 Ezzel áldjuk [(eulogeó): dicsérjük, dicsőítjük] az Istent, [az Urat] és Atyát, és
ezzel átkozzuk az embereket, akik az Isten hasonlatosságára teremttettek*
*A teremtés
hatodik apján: „… monda Isten: Teremtsünk [alkossunk] embert a mi képünkre [képmásunkra] és hasonlatosságunkra [hozzánk hasonlóvá]; és uralkodjék a tenger halain, az ég madarain, a barmokon
[állatokon], mind az egész földön, és a
földön csúszó-mászó mindenféle állatokon” (1
Móz. 1,26)
„Ez az Ádám nemzetségének könyve. Amely
napon teremté Isten az embert, Isten hasonlatosságára teremté [Istenhez hasonlóvá alkotta] azt. Férfiúvá és asszonnyá [nővé] teremté őket, és megáldá őket és
nevezé az ő nevüket Ádámnak [embernek],
amely napon teremtetének” (1 Móz. 5,1-2)
A Krisztusban teremtett
új emberhez így szól a Szent Szellem: „Ne
hazudjatok egymás ellen, mivelhogy levetkeztétek amaz ó [régi, Ádámi] embert, az ő cselekedeteivel együtt. És felöltöztétek
amaz új embert, melynek újulása van Annak ábrázatja szerint való ismeretre, aki
teremtette azt. [Más fordítás: Aki
Teremtőjének képmására állandóan megújul, hogy egyre jobban megismerje őt]” (Kol.
3,9-10).
Jak. 3,10 Ugyanabból a szájból jő ki áldás és átok.
Atyámfiai, [testvéreim] nem kellene [nem volna
szabad] ezeknek így lenni!
Jak. 3,11 Vajon a forrás ugyanabból a nyílásból
csörgedeztet-é [áraszt-e] édest és
keserűt?
Jak. 3,12 Avagy atyámfiai, [testvéreim] teremhet-e a
fügefa olaj magvakat, [olajbogyót] vagy a szőlőtő
fügét? Azonképpen egy forrás sem adhat sós és édes vizet. [Más fordítás: Testvéreim! Nem (dünamai): képes a fügefa olajbogyót teremni, és nem
lehetséges, hogy a szőlőtő fügét teremjen].
Jak. 3,13 Kicsoda köztetek bölcs és okos [(episztémón): értelmes]? Mutassa meg
az ő jó [[(kalosz): tisztességes, becsületes] életéből az ő cselekedeteit bölcsességnek
szelídségével [Más
fordítás: Mutassa meg a magatartásával, hogy mindent
bölcs szelídséggel tesz]*
*Már Mózesen
keresztül ezt tanácsolja az Úr: „Válasszatok magatoknak bölcs, értelmes és tapasztalt
férfiakat, és én azokat elöljáróitokká teszem” (5 Móz. 1,13).
Hogy: „Magatokat a pogányok [a nemzetek] közt jól [(kalosz): tisztességesen, becsületesen] viselvén, [(hina): annak érdekében] hogy amiben rágalmaznak titeket [(katalaleó): és ellenetek beszélve rosszat mondanak
rólatok, mint (kakopoiosz):
ártalmas, kárt okozó személyeket], mint
gonosztévőket, a jó cselekedetekből, ha látják azokat, [(epopteuó anasztrophé): ha életmódotokat, magatartásotokat,
viselkedéseteket megfigyelik, vizsgálják, szemlélik] dicsőítsék Istent a meglátogatás napján”
(1
Pét. 2,12).
És
Pál apostol tovább folytatja:„Hogy
legyetek feddhetetlenek és tiszták (és romlatlanok), Istennek szeplőtlen (és hibátlan) gyermekei az elfordult és elvetemedett nemzetség közepette (és
elfajult nemzedékben), akik között
fényletek (és ragyogtok), mint
csillagok e világon (ha az élet igéjére figyeltek, és megtartjátok). Életnek beszédét tartván elébük (és az
élet igéjét nyújtjátok); hogy
dicsekedhessem majd a Krisztus napján, hogy nem futottam hiába, sem nem
fáradtam hiába” (Fil. 2,15-16).
Pál
apostol így buzdítja a továbbiakban azokat, akik hirdetik az igét, és minden
hívőt: „Egészséges [(hügiész):
józan, romlatlan], feddhetetlen beszédet
[(logosz akatagnósztosz): feddhetetlen, kifogástalan, el nem
ítélhető, megtámadhatatlan, megcáfolhatatlan Igéket mondj]. Azért
hogy az ellenfél [(enantiosz): az ellenséges ellenkező] megszégyenüljön
[(entrepó):
magába szálljon, elgondolkozzon, megforduljon, / megtérjen /
megfutamodjon], semmi gonoszt
[rosszat] sem tudván rólatok mondani
[miután semmi rossz nem marad neki, amit mondhatna rólatok]” (Tit. 2,8).
Mert a hívőnek: „Szükséges pedig, hogy jó [(kalosz):
megfelelő, hasznos] bizonysága is legyen
a kívül valóktól [vagyis, hogy a
kívülállóknak is jó véleményük legyen róla]. Hogy gyalázatba és az ördög [(diabolosz): a vádló,
rágalmazó, uszító, hibáztató, félrevezető, ellenség] tőribe [az ördög csapdájába
(pagisz): hálójába] ne
essék, és [(oneidiszmosz): nehogy megszólják, és hogy
csúfolás, gúnyolás, gyalázás rágalom ne
fogja, hízelgés tőrbe ne ejtse]” (1 Tim. 3,7).
Azt
valljátok: „Mert gondunk van a tisztességre nemcsak az Úr előtt, hanem az
emberek előtt is” (2 Kor.
8,21).
Az
Úr Jézus bemutatja azokat a jó cselekedeteket, amiket az Övéinek követnie kell
Ő: „… széjjeljárt jót tévén és
meggyógyítván mindeneket, kik az ördög hatalma alatt voltak (akik az ördög
igájában vergődtek); mert az Isten vala
Ővele” (Csel. 10.38).
Az
emberek pedig: „… ezt látván,
elálmélkodtak [és félelem fogta el őket, elcsodálkoztak, és megrémültek], és dicsőítik az Istent, hogy ilyen [nagy
dolgokra] hatalmat [és
felhatalmazást, jogot, jogosultságot] adott
az embereknek” (Mát. 9,8).
Jak. 3,14 Ha pedig keserű irigység [(dzélosz): vetélkedés, versengés, féltékenység] és civódás [(eritheia): viszálykodás, veszekedés,
amiből a pártoskodás születik] van a ti szívetekben [a ti bensőtökben], ne dicsekedjetek [(katakaukhaomai pszeudomai alétheia):
ne kérkedjetek, büszkélkedjetek, hencegjetek, és ne cáfoljátok,
hazudtoljátok meg a valóságot, az igét].
És ne hazudjatok az
igazság [alétheia: az Ige] ellen*
*Ezért: „Minden
mérgesség [keserűség] és fölgerjedés
[indulat, düh, bosszúság] és harag [haragtartás] és lárma [kiabálás, szóváltás] és káromkodás [istenkáromlás,
szitkozódás, rágalmazás, gyalázkodás, becsmérlődés] kivettessék közületek [és legyen távol tőletek] minden gonoszsággal együtt. [Más fordítás: Soha ne kiabáljatok mérgesen a másikra,
ne kívánjatok rosszat senkinek, se ne átkozódjatok]” (Eféz. 4,31).
Minden gyülekezetnek szólnak
az apostolok: „Most pedig (tegyétek
le) vessétek el magatoktól ti is mindazokat (hagyjátok el ezeket); haragot,
fölgerjedést [az indulatot, rosszindulatot, rosszakaratot],
gonoszságot [a rosszaságot, a gyűlölködést] és szátokból
a káromkodást [az istenkáromlást;
rágalmazást; az átkozódást] és gyalázatos
[ocsmány, rút] beszédet. [Más fordítás: Most azonban már ne haragudjatok többé senkire. Ne dühöngjetek, ne
mondjatok vagy tegyetek semmi olyat, amivel valakit megbántanátok, ne mondjatok
rosszat a másikról, se ne káromkodjatok]. Ne
hazudjatok egymás ellen [és egymásnak], mivelhogy
levetkeztétek amaz ó embert, az ő cselekedeteivel [szokásaival] együtt” (Kol.
3,8-9)
„Mert ember haragja Isten igazságát nem munkálja (nem szolgálja). Elvetvén
azért minden undokságot és a gonoszságnak sokaságát (vessetek el magatoktól
minden tisztátalanságot és a gonoszság utolsó maradványát is), szelídséggel fogadjátok a (belétek) beoltott igét, amely megtarthatja a ti
lelkeiteket (pszükhé = életeteket)” (Jak. 1,20-21). És újra-és újra hangzik a
figyelmeztetés: „Levetvén azért
(vessetek, tegyetek hát félre) minden gonoszságot
(romlottság, rosszindulat), minden
álnokságot (ármánykodás, ravaszság, csalás, csel, körmönfontság), képmutatást (megtévesztés, színlelés), irigykedést (rosszakarat, becsmérlés,
féltékenység), és minden rágalmazást
(megszólás, gonosz beszéd)” (1Pét 2,1).
Hát: „Ne szóljátok meg (ne rágalmazzátok) egymást atyámfiai (testvéreim). Aki
megszólja (rágalmazza) atyjafiát
(testvérét), és aki kárhoztatja atyjafiát
(vagy ítélkezik felette), az a törvény
ellen szól (az a törvényt rágalmazza), és
a törvényt kárhoztatja (és a törvény felett ítélkezik). Ha pedig a törvényt kárhoztatod (a
törvény felett ítélkezel), nem
megtartója, hanem (ítélő)bírája vagy
a törvénynek. Egy a törvényhozó (a törvényadó és az ítélőbíró), aki hatalmas megtartani és elveszíteni
(aki megmenthet és elveszthet): (de) kicsoda
vagy te, hogy kárhoztatod a másikat (hogy ítélkezel felebarátod felett)?” (Jak.
4,11-12).
„De aki a szabadság tökéletes törvényébe tekint bele,
és megmarad mellette, úgyhogy nem feledékeny hallgatója, hanem tevékeny
megvalósítója: azt boldoggá teszi cselekedete” (Jak. 1,25).
És az apostol kifejti azt is,
hogy milyen törvényről beszél: Ha
ellenben megtartjátok a királyi törvényt az Írás szerint: Szeressed felebarátodat, mint tenmagadat, jól cselekesztek” (Jak.
2,8).
Jak. 3,15 Ez nem az a bölcsesség, amely felülről jő,
[(anóthen): fentről származik], hanem földi [(epigeiosz): földön élő], testi [(phüszikósz):
pusztán emberi, testi, az emberi
természetből adódó, ösztönös] és ördögi [(daimoniódész): démoni, gonosz szellemtől eredő, ennek
jellegzetességét magán viselő, ördögi tanítás].
Jak. 3,16 Mert ahol irigység ((dzélosz): féltékenység) és civakodás [és viszálykodás, vetélkedés, versengés] van, ott
háborúság [(akatasztaszia: zűrzavar,
felfordulás állhatatlanság, nyugtalanság, rendetlenség, forrongás, zavargás] és minden gonosz [(phaulosz:
haszontalan, rossz, gonosz, aljas)] cselekedet is van*
*Minden olyan
gyülekezethez szól a Szent Szellem, akik még testiek, test szerint élnek,
járnak, akik még kisdedek a Krisztusban:
„Mert azt a hírt kaptam, és így megtudtam rólatok, testvéreim,
atyámfiai Klóé [jelentése: fiatal hajtás] embereitől, a háza-népe közül valóktól, hogy viszálykodások,
versengések, veszekedések, viták
vetélkedések, és harcok vannak közöttetek, és pártokra szakadtatok. Úgy
értem ezt, hogy mindenki így beszél, és így nyilatkozik köztetek: Én Pálé
vagyok, vagyis Pálhoz tartozom, én Apollósé, én Kéfásé, én pedig
Krisztusé. Hát részekre szakítható-e, meg van-e osztva Krisztus? Talán
Pál feszíttetett meg. Pál lett kínoszlopra vonva értetek, vagy Pál nevére
meritkeztetek be?” (1Kor. 1,11-13).
Bizony: „... Még
testiek vagytok; ... Mert mikor egyik ezt mondja: Én Pálé vagyok; a másik meg:
Én Apollósé; nem testiek vagytok-é? Hát kicsoda Pál és kicsoda Apollós? Csak
szolgák, kik által hívőkké lettetek, és pedig amint kinek-kinek az Úr adta. Én
plántáltam, Apollós öntözött; de az Isten adja vala a növekedést. Mert Isten
munkatársai vagyunk: Isten szántóföldje, Isten épülete vagytok” „... Senki se
fuvalkodjék fel az egyik tanítóval, dicsekedve a másik ellen” (1 Kor. 3,3-4.5.6.9; 4,6).
És én: „Félek, hogy viszálykodás, versengés, ami ellenséges, vagy féltékeny
indulatokból, rossz értelemben vett versenyből táplálkozik, veszekedés, vita,
irigység, harag, önzés, rágalmazás, vádaskodás, felfuvalkodás, vetélkedés,
harc, pártoskodás lesz közöttetek” (2Kor.
12,20).
Ennek a következménye lesz,
hogy a szeretet helyett a szeretetlenség győz: „Ha pedig egymást marjátok és faljátok, vigyázzatok: el ne emésszétek
egymást!” (Gal. 5,15).
Jak. 3,17 A felülről való bölcsesség pedig először
is tiszta [(hagnosz): szent, érintetlen] azután békeszerető, [(eirénikosz): nyugodt] méltányos, [(epieikész): szelíd, jóindulatú, elnéző, méltányos, engedékeny, kíméletes] engedelmes, [(eupeithész): könnyen
meggyőzhető, engedelmes, szófogadó, szavahihető, megbízható]. Irgalmassággal [(eleosz): könyörülettel] és jó [(agathosz): hasznos] gyümölcsökkel
teljes, nem kételkedő [nem
részrehajló, nem ítélkező, (adiakritosz): elfogultság nélküli] és nem képmutató [(anüpokritosz):
nem tettetett, őszinte, színlelés, és
álszenteskedés nélküli, nem kétszínű].
Jak. 3,18 Az igazság [(dikaioszüné): megigazulás]
gyümölcse pedig
békességben vettetik azoknak, akik békességesen munkálkodnak, [akik békességet teremtenek, és szereznek]*
*Az Úr Jézus
kijelentése: „Boldogok a békességre igyekezők, a békeszerzők, akik
békét teremtenek, és békességet készítenek: mert ők az Isten fiainak mondatnak” (Mát. 5,9).
És így biztat a Szent
Szellem: „Kövessétek, és törekedjetek
mindenki irányában békességre és a szentségre, amely nélkül senki sem látja meg
az Urat” (Zsid. 12,14)
Mert: „… eljött Jézus, és békességet hirdetett nektek a
távoliaknak, és békességet a közelieknek” (Eféz.
2,17)
Ezért: „Ha lehetséges, amennyire rajtatok áll, és tőletek függ, minden
emberrel békességben éljetek” (Róm. 12,18)
És: „Azokra a dolgokra
törekedjünk tehát, amelyek a békességet és egymás építését szolgálják” (Róm.
14,19)
Már Dávid így figyelmeztet: „Kerüld
a rosszat és cselekedjél jót; keresd a békességet és kövesd azt” (Zsolt.
34,15)
Mert: „Az igaznak (megigazultnak) gyümölcse életnek fája; és életeket nyer
meg a bölcs” (Péld.
11,30).
És így buzdít a apostol: „Álljatok hát elő, …felsaruzván lábaitokat a
békesség evangéliuma hirdetésének készségével”
(Eféz. 6,14-15).
Már a prófétákon keresztül
így szól az Úr: „És lesz az igazság, vagyis a megigazulás műve békesség, és az igazság a megigazulás gyümölcse nyugalom és biztonság mindörökké. A megigazulás békét teremt, és az igazság, vagyis a megigazulás a békét és a biztonságot
szolgálja örökké. Népem
békesség hajlékában és békés hajlékban lakozik majd, biztonság sátraiban,
biztonságos lakóhelyeken, gondtalan nyugalomban” (Ésa. 32,17-18).
Ímé: „Mily szépek a hegyeken az örömmondónak lábai, és mily szép, ha feltűnik a hegyeken az örömhírt hozó lába, aki békességet hirdet, jót mond, örömhírt,
azaz: Evangéliumot hirdet, és
szabadulást, vagyis üdvösséget hirdet, aki ezt mondja Sionnak: Uralkodik a te
Istened!” (Ésa. 52,7).
„Ímé a hegyeken örömhírhozónak lábai, íme, jön már az örömhírt, vagyis
az Evangéliumot hozó! Békességet
hirdet. Ünnepeld Júda ünnepeidet, fizesd le, és teljesítsd fogadásaidat, mert nem vonul, és nem gázol át rajtad többé a
semmirekellő, a pusztító. Mindenestől kiirtatott, teljesen megsemmisült” (Náh.
1,15).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.