„Annak
okáért az embernek Fia a szombatnak is Ura, azaz Úr a szombat fölött is* (Márk. 2,28)
*Máté is
bizonyságot tesz a történetről: „Abban az időben a vetéseken át haladt,
vagyis a gabonaföldeken ment át Jézus
szombatnapon. Tanítványai pedig megéheztek, és kezdték a kalászokat tépni és
enni. Látván pedig ezt a farizeusok, mondának néki: Ímé a te tanítványaid azt
cselekszik, és olyat tesznek, amit nem szabad szombatnapon cselekedni és tenni. Ő pedig monda nékik: Nem olvastátok-é, mit cselekedett, mit tett Dávid, mikor megéhezett vala ő, és akik vele valának, vagyis a
kíséretével együtt? Hogyan ment be az
Isten házába, és ette meg a szentelt, vagyis az Istennek elkülönített
kenyereket, amelyeket nem vala szabad megennie néki, sem azoknak, akik ő vele
valának, vagyis az ő kíséretének,
hanem csak a papoknak? Vagy nem
olvastátok-é a törvényben, hogy szombatnapon megtörik, és megszegik a papok a szombatot a templomban és nem vétkeznek? Mondom pedig néktek,
hogy a templomnál is nagyobb van itt. Ha pedig tudnátok, és értenétek, mit jelent ez: Irgalmasságot
akarok és nem áldozatot, nem kárhoztattátok, azaz nem ítéltétek volna el az
ártatlanokat, azokat, akik nem
vétkeztek. Mert a szombatnak is Ura az embernek Fia” (Mát. 12,1-8)
Lukács további részletekkel
egészíti ki a történetet: „Lőn pedig a
húsvét szombatját követő második szombaton, hogy a vetések között, vagyis a gabonaföldeken méne által és az ő tanítványai gabonafejeket szaggatván, vagyis kalászokat tépdesve, és azokat kezeikkel a
tenyerük között kimorzsolván, ettek. Némelyek
pedig a farizeusok közül mondának nékik: Miért cselekszitek azt, és miért tesztek olyat amit szombatnapokon nem szabad cselekedni?
És felelvén Jézus, monda nékik: Nem olvastátok-é, mit cselekedett, mit tett Dávid, mikor megéhezett ő és azok
is akik vele voltak? Mi módon ment be
az Úrnak házába és vette el a szent kenyereket és ette meg és adott azoknak is,
akik vele voltak, amelyeket pedig nem lett
volna szabad megenni, hanem csak a
papoknak? És monda nékik: Az embernek Fia ura a szombatnak is.” (Luk. 6,1-5)
Az Úr Jézus feleletéből
kijelentést nyer, hogy a törvény szellemi: „Most
azért, mi van kezednél? Adj öt kenyeret nékem, vagy egyebet, ami van, vagy ami éppen akad. És felele a pap Dávidnak, és monda: Nincs
közönséges kenyér kezemnél, hanem csak szentelt, azaz Istennek elkülönített
kenyér van, ha ugyan a szolgák tisztán tartották magukat, legalább az
asszonytól. Dávid pedig felele a papnak, és monda néki: Bizonyára el volt
tiltva mi tőlünk az asszony mind tegnap, mind azelőtt, mikor elindulnék, és a
szolgák holmija, edénye is tiszta vala, jóllehet az út közönséges: azért
bizonyára megtartatik ma szentnek az
edényekben, vagyis a bensőnkben. Adott azért a pap néki szentelt kenyeret, mert nem
volt ott más kenyér, hanem csak áldozati szent kenyér, melyeket elvettek az Úrnak színe elől, hogy meleg
kenyeret tegyenek a helyett azon a napon, amelyen az előbbit elvevék” (1 Sám. 21,3-6)
Az apostolon keresztül
hangzik a kijelentés minden emberre vonatkozóan, akik még nem születtek újjá
víztől és Szellemtől: „Mert tudjuk ugyanis, hogy a törvény szellemi;
de én hústesti vagyok, a bűn alá rekesztve, és eladva rabszolgának a bűn alá” (Róm. 7,14)
Azért, hogy Isten kegyelme kiáradhasson
kivétel nélkül minden emberre: „… az Írás mindenkit bűn alá rekesztett, hogy az ígéret a Jézus
Krisztusban vetett hit alapján adassék azoknak, akik hisznek” (Gal. 3,22)
A törvény egyébként is így
szólt: „Ha bemégy a te felebarátod vetésébe, az
ő gabonája közé, kezeddel szaggass
kalászokat, de sarlóval ne vágj be a te felebarátod, a te embertársad vetésébe” (5 Móz. 23,25)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.